Motor(fjern)styring
Fra : hanzen

Dato : 05-06-04 14:03

http://www.amtsavisen.dk/artikel:aid=164821

skriver bl.a.

Direktøren for Innovation Lab i den århusianske IT-by Katrinebjerg, kan med
sindsro låne sin Saab turbo ud til den grønneste nybegynder. For mens junior
jublende løber ud til bilen, finder han bare sin pocket-pc frem fra
inderlommen og trykker lidt på skærmen. Således mageligt placeret i
lænestolen, har han nu tre valgmuligheder: Nybegynder, øvet og ekspert.
Af hensyn til trafiksikkerheden og sin egen nattesøvn vælger Preben Mejer
"nybegynder". Nu sender lommecomputeren straks besked til Saab'en om at
skrue ned for ambitionerne. Ved at ændre lidt på motorstyringen og turboens
ladetryk, falder ydelsen til 150 heste. Nok til at tumle den tunge 9-5, men
slet ikke nok til at junior lever livet farligt i overhalingsbanen.

Når Saab og søn vender uskadte hjem, kan Preben Mejer skrue op for bilens
kræfter igen. Enten til de 250 hk, som den kraftige 9-5 Aero er født med,
eller hele 305 hk, hvis det skal gå særligt hurtigt.

Sådan en vil jeg ha'

Så håber jeg bare lillemor ikke finder fjernbetjeningen når jeg er ude at
lege.

--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 14:28

On Sat, 5 Jun 2004 15:02:46 +0200, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
wrote:

> [...]
>eller hele 305 hk, hvis det skal gå særligt hurtigt. Sådan en vil jeg ha'

Det er jo mange år siden, en Corvette var udstyret med 2 nøgler, hvor
den ene gav mulighed for at kunne bruge alle kræfterne, mens den anden
skruede ned for blusset...

/Mogens
www.dtm.de m/Tom K, søndag !

Fra : hanzen

Dato : 05-06-04 14:31

> Det er jo mange år siden, en Corvette var udstyret med 2 nøgler, hvor
> den ene gav mulighed for at kunne bruge alle kræfterne, mens den anden
> [...]

En konenøgle?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 14:34

On Sat, 5 Jun 2004 15:30:30 +0200, "hanzen" <hanzen@removemailme.dk>
wrote:

>En konenøgle?

Noep - een til sønnen. En V8 skal man ikke lege med uden at vide, hvad
der sker. Så lige Baronens Cobra for fuld udblæsning på Ganløse Hill
Climp idag. WAUW !

/Mogens
www.dtm.de m/Tom K, søndag !

Fra : TTY

Dato : 05-06-04 22:20

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Det er jo mange år siden, en Corvette var udstyret med 2 nøgler, hvor
> den ene gav mulighed for at kunne bruge alle kræfterne, mens den anden
> skruede ned for blusset...

Modellen var en Corvette ZR1

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-06-04 15:07

wrote:

> [...]
>kræfter igen. Enten til de 250 hk, som den kraftige 9-5 Aero er født med,
>eller hele 305 hk, hvis det skal gå særligt hurtigt.

Kan hurtigt gå hen og blive farligt!
Flemming Jacobsen

Fra : Søren Christensen

Dato : 05-06-04 16:39

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Kan hurtigt gå hen og blive farligt!
> --

Netop som man tror den har max krafter overrasker den en ved at være skruet
ned, og en farlig situation kan opstå...

Venligst

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 05-06-04 16:50

> Netop som man tror den har max krafter overrasker den en ved at være
skruet
> ned, og en farlig situation kan opstå...

Det mener du vel ikke, hvis sønnike skal ud og lege vil det alt andet lige
være mere farligt med 305 Hk istedet for 150

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-06-04 21:51

On Sat, 5 Jun 2004 17:50:26 +0200, "Bjørn ingebrigtsen"
<b_ingebrigtsen_noapam_@mail.dk> wrote:

>skruet
>

>Det mener du vel ikke, hvis sønnike skal ud og lege vil det alt andet lige
>være mere farligt med 305 Hk istedet for 150

Niks,

Hvis nu farmand en gang, eller 2 glemmer at skrue ned for trykket på
bilen når at sønnike kører, bliver sønnike vant til den mere mængde
power.

En dag hvor at han så låner bilen har faderen husket at skrue ned for
poweeren. Nu sidder sønnike så i et t-kryds og vurderer om han kan nå at
komme ud eller ej. Havde bilen været i det store trim som han er vant
til kan han fint nå det og derved konkluderer han at han sagtens kan nå
det og køre rfrem. Desværre er den bare skruet ned hvorved at han ikke
kan nå det og kører galt.

Endvidere kan man i "ekstreme" tilfælde komme ud for at nogen måske har
"sniffet" frekvensen og så pludselig er der en anden der leger med på
sidelinjen.

Eller en 3 mulighed er at systemet ryger sig en tur mens at man er ude
og kører og ikke ved det, med evt negative følger (fx fuld boost eller
min boost og så samme senario som for oven)

Flemming Jacobsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 22:20

> [...]

>til kan han fint nå det og derved konkluderer han at han sagtens kan nå
>det og køre rfrem. Desværre er den bare skruet ned hvorved at han ikke

Undskyld - men så er sønnike eddermuggeme også ude at skide ,
bogstaveligt talt, hvis han har behov for 300+ hypper for at komme ud
foran nogen, er han på ualmindelig tynd is

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 02:39

On Sat, 05 Jun 2004 23:20:27 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Undskyld - men så er sønnike eddermuggeme også ude at skide ,
>bogstaveligt talt, hvis han har behov for 300+ hypper for at komme ud
>foran nogen, er han på ualmindelig tynd is

Det var nu mere sammligningen mellem at være vant til at have 300 heste
at smide med og så pludselig kun at have 150 og ikke at vide det.
Flemming Jacobsen

Fra : Torben E

Dato : 05-06-04 22:31

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> [...]
> til kan han fint nå det og derved konkluderer han at han sagtens kan nå
> det og køre rfrem. Desværre er den bare skruet ned hvorved at han ikke

Men en 9-5´er er ca. lige hurtig fra et t kryds med 150 eller 300 hk.

Forøvrigt skal man ikke kører på en måde hvor man _regner_ med at
have 300 hk. til rådighed, hvad hvis der opstår motorproblemer, tanken
er tom, eller andet.

Torben E

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 02:42

On Sat, 5 Jun 2004 23:30:34 +0200, "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk>
wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

>Men en 9-5´er er ca. lige hurtig fra et t kryds med 150 eller 300 hk.

Den tror jeg ikke helt på En effektforøgelse på 100% går altså ikke
ubemærket til.

>Forøvrigt skal man ikke kører på en måde hvor man _regner_ med at
>have 300 hk. til rådighed, hvad hvis der opstår motorproblemer, tanken
>er tom, eller andet.

En ting er hvad man skal, en anden er hvad man gør. Men vi er enige.
Flemming Jacobsen

Fra : Torben E

Dato : 06-06-04 10:45

> Den tror jeg ikke helt på En effektforøgelse på 100% går altså ikke
> ubemærket til.

Men du har aldrig prøvet at starte en FWD med 300 hk i et 90 graders
sving ?

Torben E

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 11:51

On Sun, 6 Jun 2004 11:44:41 +0200, "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk>
wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

>Men du har aldrig prøvet at starte en FWD med 300 hk i et 90 graders
>sving ?

Nu har jeg desværre ikke adgang til den slags maskinel . De biler jeg
pt indtil videre har kørt i har kun haft >100 heste.

Men jeg vil antage at en 300 HK FWD er hurtigere ude af starthullerne,
ned selvasamme bil med 150 Heste. Jeg kunner personligt allerede mærke
forskel ved et Hk forøgelse på ca 9 heste. (At det så nok ikke helt er
hestene der kun spiller ind er så en anden side).

Men fx da mine forældre købte ny bil (Gik fra en 1996 Seat Cordoba --->
2001 Seat Cordobo Soul). begge bilder havde en 1,4 liters moter, men 96
'eren havde kun ca 65 heste mens at 01 udgaven havde 75. Ig det kunne
altså sagrtens mærkes.
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-06-04 12:05

On Sun, 06 Jun 2004 12:51:14 +0200, "Thunderbird [7100]"
> [...]

>2001 Seat Cordobo Soul). begge biler havde en 1,4 liters moter, men 96
>'eren havde kun ca 65 heste mens at '01 udgaven havde 75. Ig det kunne

60 hk og 107 Nm mod 75 hk og 126 Nm er det nu !

/Mogens

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 12:41

On Sun, 06 Jun 2004 13:05:08 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>60 hk og 107 Nm mod 75 hk og 126 Nm er det nu !

Mystisk for "manualen" til bilen sagde 65 heste. Men mange tak for at
oplys de mig det .

Men stadigvæk, så er det 15 hestes forskel og det kunne jeg altså godt
mærke.
Flemming Jacobsen

Fra : Torben E

Dato : 06-06-04 15:27

> [...]
> 2001 Seat Cordobo Soul). begge bilder havde en 1,4 liters moter, men 96
> 'eren havde kun ca 65 heste mens at 01 udgaven havde 75. Ig det kunne

Du glemmer at når man når længere op i effekt kan man ikke bare
dreje ud og træde på speederen, nøgleordet er effekt.

En FWD med 150hk. der drejer ud fra et t kryds kan slet ikke
overføre kræfterne, først i 2. gear og ligeud kommer der en forskel.
Og først i 3. er der stor forskel.

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 20:49

"Søren Christensen" <Soren@webspeed.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Netop som man tror den har max krafter overrasker den en ved at være
skruet
> ned, og en farlig situation kan opstå...

Der er ingen tvivl om, at 305 heste er sjove at lege med - men jeg ved slet
ikke hvordan jeg skulle køre, for virkelig at have brug for dem?

Hvor mange almindelige kedelige biler har overhovedet de 150 heste, du mener
ville være for lidt at køre med?

Fra : Elbarto

Dato : 06-06-04 04:21

> [...]
> ikke hvordan jeg skulle køre, for virkelig at have brug for dem?
>
> Hvor mange almindelige kedelige biler har overhovedet de 150 heste, du

Kørte i passat taxa en V6er TDI med ~165HK mener jeg det var ville da ikke
ligefrem kalde den sløv men 305 hypper grummeren træk den må få

Har prøvet saab 95 er ikke klar over om det var en aero
Det var en 2.3 liters turbo benziner med omkring 200 hypper var hvad jeg
fik af vide og vs de mercere jeg har kørt taxa i der er den 100% med ville
godt køre taxa i den

Elbarto Simpsoniac