Skal jeg klage?
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 05-06-04 09:17

Jeg har opdaget at min C3 har tromlebremser bagpå, hvilket som sådan heller
ikke gør mig noget. Men i specifikationerne der står på citroen.dk, står der
at det skal være skivebremser hele vejen rundt på netop den model jeg har
købt.
Umiddelbart gør det som sagt ikke så meget, men hvis jeg nu skal have
alu-sutter på på et tidspunkt, ser det da pænere ud med skiver...

Er det noget jeg skal gå til Citroen med, eller vil de bare ryste på
hovedet? Og er der nogen udlemper ved tromler frem for skiver?

Jeg formoder da at det er tromler - foran er der tydelige blanke skiver,
bagpå er det en "rund sort boks" på ca. 5-7 cm tykkelse (så vidt jeg lige
husker).

/Kasper Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 09:24

On Sat, 5 Jun 2004 10:17:28 +0200, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote:

>Men i specifikationerne der står på citroen.dk, står der
>at det skal være skivebremser hele vejen rundt

Læg mærke til disse linier:
"Citroën forbeholder sig ret til - uden forudgående varsel - at ændre
på modelprogram, tekniske specifikationer og udstyrsmæssige detaljer.
Forbehold for trykfejl samt levering i henhold til de angivne
specifikationer"

/Mogens
www.dtm.de m/Tom K, søndag !

Fra : Henrik B.

Dato : 05-06-04 11:42

> [...]
> på modelprogram, tekniske specifikationer og udstyrsmæssige detaljer.
> Forbehold for trykfejl samt levering i henhold til de angivne

Jeg mener ikke at dén holder nogen steder. Hvis man skriver at bilen har
skiver hele vejen rundt, så skal det være tilfældet.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 12:01

Henrik B. wrote:

> Jeg mener ikke at dén holder nogen steder. Hvis man skriver at bilen
> har skiver hele vejen rundt, så skal det være tilfældet.

Lige som med Toyota, som skriver at Corolla'en har 14 eller 15" skiver hele
vejen rundt:
http://www.toyota.dk/media/dkdk/pdf/specs/corollany.pdf
Det svarer til 358/384 mm skiver.

I øvrigt ved vi jo ikke hvilken model Kasper han har eller årgangen på den.
Ifølge Citröen:
http://www.citroen.dk/data/pdfs/27685.pdf
er der 2 af C3'erne der har tromler bag og resten har skiver.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 13:19

On Sat, 5 Jun 2004 12:42:28 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg mener ikke at dén holder nogen steder. Hvis man skriver at bilen har
>skiver hele vejen rundt, så skal det være tilfældet.

Manden henviser til en web-side og ift. dén, holder "undskyldningen".

Noget helt andet ér, hvad han har fået at vide ifm. handlen. Hvis ikke
der er noget på skrift, er den lidt svær at håndtere, men du må jo
vide, hvad man henviser til if, en handel. Jeg har glemt det og gider
ikke finde slutsedlerne frem igen...

/Mogens
www.dtm.de m/Tom K, søndag !

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 05-06-04 09:32

Kasper Hansen [8270] wrote:
> Er det noget jeg skal gå til Citroen med, eller vil de bare ryste på
> hovedet? Og er der nogen udlemper ved tromler frem for skiver?

Skiver er (selvfølgelig) at foretrække frem for tromler, så der kan da ikke
ske noget ved at gå ned til Citroen og høre om de vil skifte dem, gratis.
(Men som Mogens skriver, har de måske ændret specifikationerne)

//Kjeldsen

Fra : Rasmus

Dato : 05-06-04 09:40

"Anders Kjeldsen" <kjeldsen@netpad.dk> wrote in message

> [...]
> ske noget ved at gå ned til Citroen og høre om de vil skifte dem, gratis.
> (Men som Mogens skriver, har de måske ændret specifikationerne)

Hvorfor er skiver at foretrække??

.....jeg syntes ofte man ser biler hvor skiverne i bag er rustne, fordi de
ikke bliver brugt nok.
Ofte begynder kaliberne ret hurtigt at hænge i bag, af samme årsag.
Desuden er skivebremser som regel dyere at vedligeholde end tromler.

Selvfølgelig bremser skiver bedre, men det gør de altså kun hvis de virker
som de skal.

mvh
Rasmus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-04 09:53

Hej!

Anders Kjeldsen wrote:

> Skiver er (selvfølgelig) at foretrække frem for tromler,

Såh? Til normalt brug er tromler da lige så gode som skiver. De ser måske ikke
så smarte ud med store fælge, men funktionsmæssigt er der så vidt jeg ved ikke
den store forskel. Bilen bremser jo alligevel 80% på forhjulene... Og tromler
klarer sig med væsentligt mindre vedligeholdelse end skivebremser og der kommer
ikke skidt ind og får dem til at ruste, som det ses på kalibrene på
skivebremser.

And the list goes on

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 13:02

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej!

> Såh? Til normalt brug er tromler da lige så gode som skiver. De ser måske
ikke
> så smarte ud med store fælge,

?? kommer sikkerhed ikke før smart?

Nu begynder jeg at forstå ulykkesstatistikkerne: ny vokset lak er bedre en
ordentlige dæk og bremser
Sørgeligt.
--
Møller

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-04 13:13

Hej!

"Møller" wrote:

> ?? kommer sikkerhed ikke før smart?

Jo da. Men hvori ligger det usikre i tromlerne?

> Nu begynder jeg at forstå ulykkesstatistikkerne: ny vokset lak er bedre en
> ordentlige dæk og bremser
> Sørgeligt.

Ro på og spis brød til. Min bil er skam velpasset!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper

Dato : 05-06-04 14:49

Møller wrote:

> ?? kommer sikkerhed ikke før smart?
>
> Nu begynder jeg at forstå ulykkesstatistikkerne: ny vokset lak er bedre en
> ordentlige dæk og bremser
> Sørgeligt.

De fleste der går op i at have en flot bil (alufælge, ny vokset...find
selv på flere) plejer at gå mere op i deres bils velfungerende end en
alm. "smadrekasse" der ikke er plejet i lang tid. Hvilken kategori
tilhører du? Min bil blev vokset sidste lørdag, og jeg har tromler
bagpå, så jeg må altså tilhøre den farlige kategori?

Hvori består "farligheden" ved en tromlebremse? Nu har man kunnet køre
med det i "mange" hundrede år uden problemer. Næ du...problemet er
faktisk (som andre også skriver) biler med skiver bagpå, som i en
nødssituation ikke virker ordentligt, fordi de til daglig ikke bliver
ordentligt brugt(og derved let ruster fast).

--
Mvh. Jesper

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 15:52

Jesper wrote:

> Hvori består "farligheden" ved en tromlebremse? Nu har man kunnet køre
> med det i "mange" hundrede år uden problemer.

Varmen! Chancen for at overophede et sæt tromler er langt større
end for at overophede et sæt skiver. Er du uheldig udvider tromlen
sig som følge af opvarmningen og fungerer dårligere næste gang, og
i slemme tilfælde bliver belægningerne "glashårde".

> Næ du...problemet er
> faktisk (som andre også skriver) biler med skiver bagpå, som i en
> nødssituation ikke virker ordentligt, fordi de til daglig ikke bliver
> ordentligt brugt(og derved let ruster fast).

Hvis ikke du bruger en tromlebremse ordentligt, så kan den såmænd
også sætte sig fast. Den er ikke helt så tilbøjelig til at ruste
fordi stemplerne sidder "indendørs", men det er ikke det samme som
at tromler ikke også kan blive ukampdygtige hvis de bruges for
lidt.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 15:40

Kim Voss Schrader wrote:

> [...]
> så smarte ud med store fælge, men funktionsmæssigt er der så vidt jeg ved ikke
> den store forskel. Bilen bremser jo alligevel 80% på forhjulene...

Hr. og fru Danmark der bruger bilen til at køre i Bilka med mærker
nok næppe forskel på tromler og skiver, nej.. Bruger du derimod
bilen bare en lille smule mere sportsligt end det, fx. hvis du
ynder at køre på en snoet landevej hvor der hyppigt skal bremses
inden sving, så er tromlerne underlegne.

Det er næppe nogen hemmelighed at bremser bliver varme når man
bruger dem. En skivebremse har 80-90% af sin bremseflade hængende
til afkøling i vinden, mens kun ca. 10-20% dækkes af klodser og
kalibre. Tromler har nogle lange bremsebakker der dækker ca.
50-60% af bremsebelægningens overflade, samtidigt med at varmen
fra belægningerne først skal transporteres ud gennem godset inden
det kan blive afkølet af vinden. Nu siger du så godt nok at det
er forbremserne der laver det meste (hvilket er korrekt), men alle
der har prøvet at køre motorcykel ved hvor meget det gavner
stabiliteten under opbremsning at bruge bagbremsen også - det er
ganske enkelt muligt at gå tættere på grænsen med forbremsen hvis
man samtidigt bruger bagbremsen til at holde bagenden i ro..

Hr. og fru Danmark bekymrer sig næppe om den slags følger af varme
bremser og stabilitet ved max. bremsning, på samme måde som de
garanteret heller ikke bekymrer sig om dæktryk og støddæmpere, men
det er ikke det samme som at det er ligegyldigt. Det er
marketingsafdelingerne der sørger for at biler har tromler fremfor
skiver, det er nemlig dem der skal høre på brok fra diverse "bløde
hatte" når der er rust på skiverne..

> [...]
> ikke skidt ind og får dem til at ruste, som det ses på kalibrene på

Vedligeholder du dine skivebremser udover når du skifter klodser
og skiver pga. slid?? Jeg har svært ved at se hvorfor skiver
kræver mere vedligeholdelse end tromler.. Hvis endelig vi skal
snakke vedligeholdelse, så har jeg også oplevet tromler fyldt af
bremsestøv, bremsecylindre der var utætte og bremsebakker der var
smurt ind i snask fra en utæt pakdåse ved et hjulleje. Jeg tror
ikke det ene system har noget at lade det andet høre på den
konto..

> And the list goes on

Jamen har du så nogen der holder lidt bedre end blot "man bruger
dem ikke ret meget alligevel" og "det er federe med tromler, for
så kan man ikke se bremserne er slatne"??

--
Hygge..
Thomas

Fra : chr

Dato : 05-06-04 09:53

> [...]
> ske noget ved at gå ned til Citroen og høre om de vil skifte dem, gratis.
> (Men som Mogens skriver, har de måske ændret specifikationerne)

jeg vil mene at skiver er at foretrække ved race. ....på almindelig vej er
tromler da samlet set at foretrække mht. slid og vedligeholdelse.

Chr.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 13:04

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote in message

> [...]
>
> jeg vil mene at skiver er at foretrække ved race. ....på almindelig vej er
> tromler da samlet set at foretrække mht. slid og vedligeholdelse.

Og hvad bygger du så det på

Du skal ikke tro, mene, antage.
Du skal vide,
--
Møller

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 15:44

chr wrote:

> jeg vil mene at skiver er at foretrække ved race. ....på almindelig vej er
> tromler da samlet set at foretrække mht. slid og vedligeholdelse.

Samme spørgsmål som til Kim, hvori består den vedligeholdelse I
mener er et problem ved skivebremser? Jeg vedligeholder ikke mine
skivebremser, jeg skifter skiver og klodser når der er behov, men
resten af tiden render jeg ikke og piller ved dem.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-04 01:41

Hej!

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> skivebremser, jeg skifter skiver og klodser når der er behov, men
> resten af tiden render jeg ikke og piller ved dem.

Jeg skiller da mine skivebremser ad hvert år og smører kaliberen i bremsefedt.
Tromlerne bliver der også kigget til af og til for at fjerne bremsestøv m.m.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-06-04 10:20

Kim Voss Schrader wrote:

> Jeg skiller da mine skivebremser ad hvert år og smører kaliberen i bremsefedt.
> Tromlerne bliver der også kigget til af og til for at fjerne bremsestøv m.m.

Det gør jeg godtnok ikke. Jeg checker tykkelsen på bremseklodser
og skiver når jeg alligevel har hjulene af, fx. ved skift mellem
sommer og vinterdæk, men med mindre der er uens slid på klodserne
eller noget andet galt, så piller jeg ikke ved tingene.. Jeg kan
nøjes med en ren visuel inspektion af skiverne, det kan jeg ikke
med tromler, der bliver jeg nødt til at finde skruenøglen frem, så
set herfra er skiver langt lettere at vedligeholde end tromler..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-06-04 10:25

Jeg kan
> nøjes med en ren visuel inspektion af skiverne, det kan jeg ikke
> med tromler, der bliver jeg nødt til at finde skruenøglen frem, så
> set herfra er skiver langt lettere at vedligeholde end tromler..

Men på en familiebil som anvendes til almindelig transport - fortrinsvis af
een person - og som ikke køres lidt friskt en gang imellem, så sørger
reduktionsventilen for at den næsten aldrig bremser med baghjulene
overhovedet. Er bilen så udstyret med skiver på baghjulene, så gror de
uhjæleligt fast, og skiverne ruster sønder og sammen. Dette problem er ikke
nær så udpræget på en bil med tromler bagi.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-06-04 12:10

"Andreas M. Hansen" wrote:

> uhjæleligt fast, og skiverne ruster sønder og sammen. Dette problem er ikke
> nær så udpræget på en bil med tromler bagi.

Det er ihvertfald ikke nær så synligt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-06-04 14:40

On Sun, 06 Jun 2004 11:25:24 +0200, Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> så gror de uhjæleligt fast, og skiverne ruster sønder og sammen. Dette
> problem er ikke nær så udpræget på en bil med tromler bagi.

Korrekt - men måske folk = blød hat-typen skulle lære, at bremse
ordentlig istedet for at gå op i om han kører 500000km på et sæt
bremser eller om han kører 505000km på et sæt bremser? (overdrivelse
fremmer bla bla bla)

HVER gang jeg kommer over i min mors og fars Saab (som min mor kun kører
i stort set) skal den lige bremses til... jeg siger det til hende hver
gang: "Mor - tag nu og lav lidt hårde opbremsninger" hvortil hun svarer
at det gør hun skam også... problemet er bare at hvad hun kalder hårde
opbremsninger det kalder jeg normale Så tror da pokker at lortet gror
fast.

Næh du op og STÅ på bremse så alt hvad der hedder ABS og gøgl kan
mærke det lever.. så har du fine bremser hele tiden men skal måske
skifte 5000km før... who cares? DEt kan sq ikke vælte noget bilbudget

Og ja.. det slider også på dæk og ophæng men igen - hellere skifte
lidt oftere og have noget der virker 112% HELE TIDEN end noget som er
trægt og rustet fast...

Just my 2 cents.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 05-06-04 10:01

Okay okay, jeg giver mig... :)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-04 10:04

Hej!

Anders Kjeldsen wrote:

> Okay okay, jeg giver mig... :)

Sikker? Vi kan godt finde flere argumenter

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 10:08

Hejsa

Kim Voss Schrader skrev:

> Sikker? Vi kan godt finde flere argumenter

Men du kan ikke argumentere imod at tromler er grimmere
end skiver, når man har alufælge på... eller kan du ?

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 10:15

Brian wrote:

> Men du kan ikke argumentere imod at tromler er grimmere
> end skiver, når man har alufælge på... eller kan du ?

Ingen problem i det
http://www.thansen.dk/product.asp?c=263271136&n=518820946&pn=679132658

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Rasmus

Dato : 05-06-04 10:18

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> Ingen problem i det
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=263271136&n=518820946&pn=679132658

He he, sikke pænt det kunne blive! *bvadr*

mvh
Rasmus

Fra : Søren Christensen

Dato : 05-06-04 16:37

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> He he, sikke pænt det kunne blive! *bvadr*

Hvor har Thansen gjort af den tilhørende bremsekaliber??! :-/ gg

Venligst

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 11:54

Hejsa

Per Beer Hansen skrev:

> Ingen problem i det
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=263271136&n=518820946&pn=679132658

Måske det giver street credit ved din lokale pølsevogn, men selv herovre i
det
mørke østjylland, bliver man til grin med sådan et sæt

/Brian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 12:02

Brian wrote:

> Måske det giver street credit ved din lokale pølsevogn, men selv
> herovre i det
> mørke østjylland, bliver man til grin med sådan et sæt

He he, med dit navn burde du da ellers "elske" den slags

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 13:23

> He he, med dit navn burde du da ellers "elske" den slags

Stop, tror du ikke den stakkels mand har lidt nok under det navn hans mor
har givet ham, og frustrationerne kommer derfra
Saglighed og ikke Tøffe-taklinger
--
Møller

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 13:23

Hejsa

Per Beer Hansen skrev:

> He he, med dit navn burde du da ellers "elske" den slags

Jaa...det navn er desværre ødelagt for altid, men jeg ejer
desværre ikke engang et sæt anstændige alufælge.

"Brian" delen af mig, er lidt underernæret.... på dét punkt

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 13:20

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

Tak Per.

Jeg var ude i deres nye forretning i Søborg. Sikken en gang bras og
ulovligheder
Og de kendte ikke en s.... til deres egne produkter.
Måske har jeg være det 3 gange nu:

--
Møller
Første gang

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 14:57

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev :

>Måske har jeg være det 3 gange nu:
>
>--
>Møller
>Første gang
>Sidste gang
>og en gang for meget

det kniber med at tælle `?

første, eneste, sidste, og en for meget giver nu 4 ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 19:50

Møller wrote:

> Tak Per.

Velbekomme

> Jeg var ude i deres nye forretning i Søborg. Sikken en gang bras og
> ulovligheder
> Og de kendte ikke en s.... til deres egne produkter.

Jeg har kun engang (for snart længe siden) købt noget mobil telefon halløj
hos dem, og det var under al kritik.
Hvis deres reservedele/udstyr er samme kvalitet, så kan jeg kun give dig
ret.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-06-04 13:38

On Sat, 5 Jun 2004 11:14:55 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Ingen problem i det
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=263271136&n=518820946&pn=679132658

"Beskytter fælgen ved at skærme af for bremsestøv." Siden hvornår har
tromler afgivet bremsestøv?

Fly

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 15:55

Fly Christensen wrote:

> "Beskytter fælgen ved at skærme af for bremsestøv." Siden hvornår har
> tromler afgivet bremsestøv?

Humor kunne have været at skrive "og efterlader ikke bremsestøv på
fælgene"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-06-04 15:01

On Sat, 5 Jun 2004 11:14:55 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Ingen problem i det
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=263271136&n=518820946&pn=679132658

Hvor har du så lige calibrene henne?. Eller findes de også i fake
udgaver?
Flemming Jacobsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 19:52

Thunderbird [7100] wrote:

> Hvor har du så lige calibrene henne?. Eller findes de også i fake
> udgaver?

Jeg tror at det er super-deluxe udgaven, med usynlige calipere de har på
lager

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 15:54

Per Beer Hansen wrote:

> Ingen problem i det
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=263271136&n=518820946&pn=679132658

Jeg kan godt lide teksten "Simulerer bremseskiver på hjul med
tromlebremse. Beskytter fælgen ved at skærme af for bremsestøv.
Nem installation." - hvor meget bremsestøv er det nu lige der
kommer på fælgen på et hjul der har tromlebremse??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 19:55

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg kan godt lide teksten "Simulerer bremseskiver på hjul med
> tromlebremse. Beskytter fælgen ved at skærme af for bremsestøv.
> Nem installation."

Kom ikke og sig at de ikke har tænkt på det hele

>- hvor meget bremsestøv er det nu lige der
> kommer på fælgen på et hjul der har tromlebremse??

Jeg har faktiskt haft en del bremsestøv på mine baghjul her for nyligt.
Men det beror nok nærmere på at ham som havde afmonteret alufælgene sidste
efterår, ikke havde gjort dem rene først, og ved monteringen her til foråret
blev der byttet om mellem for og bag

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-04 10:37

Hej!

Brian wrote:

> Men du kan ikke argumentere imod at tromler er grimmere
> end skiver, når man har alufælge på... eller kan du ?

Tja, du har vel bemærket at mine kommentarer er mere ovre i det "praktiske
hjørne"?

Mine tromler er iøvrigt ret rustne på ydersiden, så det vil ikke se smart ud med
alubasser. Ergo bruger jeg ikke _de_ penge :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : bme

Dato : 05-06-04 11:13

">
> Mine tromler er iøvrigt ret rustne på ydersiden, så det vil ikke se smart
ud med
> alubasser. Ergo bruger jeg ikke _de_ penge :)

Dårlig undskyldning

Det er ikke så svært at få et par pæne tromler. Mine tromler var også
temmelig røde da jeg fik min polo. En tur med stålbørsten og en gang
undervognsbody blandet op med lidt terpentin/rensebenzin eller lign (så det
tørrer hurtigere) og så pensle det på. Det tager ikke ret lang tid, og det
holder sommeren over.

/bo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-04 12:34

Hej!

bme wrote:

> [...]
> tørrer hurtigere) og så pensle det på. Det tager ikke ret lang tid, og det

Ehh, dvs. du kører rundt med et par undervognsbehandlede tromler? _Det_ lyder
langt ude - så hellere købe et par nye blanke :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper

Dato : 05-06-04 14:52

Kim Voss Schrader wrote:

> Hej!

> Ehh, dvs. du kører rundt med et par undervognsbehandlede tromler? _Det_ lyder
> langt ude - så hellere købe et par nye blanke :)

Sådant kører jeg også. Stålbørste og sandpapir, dernæst noget "hotpaint"
i sort og til sidst lidt Pava. Så klarer de godt et års tid.

--
Mvh. Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 17:33

> Ehh, dvs. du kører rundt med et par undervognsbehandlede tromler?

Har jeg også gjort i årevis

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-06-04 01:42

Hej!

Tom wrote:

> Har jeg også gjort i årevis

Okay, så er det åbenbart en trend

Tja, så lærte man også det...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 11:57

Hejsa

Kim Voss Schrader skrev:

> Tja, du har vel bemærket at mine kommentarer er mere ovre i det
> "praktiske hjørne"?

Indsæt "kedelige" foran praktiske hjørne

> Mine tromler er iøvrigt ret rustne på ydersiden, så det vil ikke se
> smart ud med alubasser. Ergo bruger jeg ikke _de_ penge :)

Nåå... så endnu en fordel ved trommel bagpå, er at man sparer
udgiften til et par lækre alufælge ?
Argumenterne har du sgu iorden

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-06-04 12:34

Hej!

Brian wrote:

> Indsæt "kedelige" foran praktiske hjørne

I know, men indtil jeg får mig et job må jeg "nøjes" med stålfælge :)

> Nåå... så endnu en fordel ved trommel bagpå, er at man sparer
> udgiften til et par lækre alufælge ?
> Argumenterne har du sgu iorden

Jepper :)

Men når jeg køber amerikaner får piben en anden (mere buldrende) lyd

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 13:18

Hejsa

Kim Voss Schrader skrev:

> Men når jeg køber amerikaner får piben en anden (mere buldrende) lyd

Piber_ne_ mener du vel.... man køber vel ikke en amerikaner med
enkelt auspuff ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 13:17

"Brian" <brian@FJERNDETTEpost5.tele.dk> wrote in message
> Hejsa

> Men du kan ikke argumentere imod at tromler er grimmere
> end skiver, når man har alufælge på... eller kan du ?

Nu igen: glem da for pokker udseendet af sikkerhedsudstyr, hvis du ikke kan
li farven, så mal om, sæt stålpladehjul på!
Nær du sidder inde inder en løftebagsmæk med hoved kappet af, så er du nok
ligeglad med farverne på bremserne. Det er ikke et smukt syn, bagklappen
behøver ikke engang være nede, men hvis der ikke er sikringsbomme for at
alm. bilister ikke kan køre ind under en stillestående lastbil, så kan det
ske: I husker vel den stakkels taxachauffør der kørte ind under en lastbil
der sad fast under Klausdalsbrovejen på Hillerødsmotorvejen, 4-5 år siden ?
For 3 uger siden sad der en fast der igen, "man" har ikke fundet pengene til
at sænke vognbanen tilstrækkeligt.

Og nu vi er der, så lige
Er der noget mere latterligt end mikroskopiske bremser bagpå. og så store
åbne alufælge. Så har ejeren vist sagt nok om sig selv
--
Møller

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 13:44

Hejsa

Møller skrev:

> Nu igen: glem da for pokker udseendet af sikkerhedsudstyr, hvis du
> ikke kan li farven, så mal om, sæt stålpladehjul på!

Vil du bare være på tværs?

Hvis du har alufælge på, er det da pænere med skiver end trommel.
Sikkerheden er da ikke mindre ved skiver end trommel, så lige på
det punkt synes jeg du vrøvler lidt

> Og nu vi er der, så lige
> Er der noget mere latterligt end mikroskopiske bremser bagpå. og så
> store åbne alufælge. Så har ejeren vist sagt nok om sig selv

At han har en lille diller --> store alufælge?

/Brian

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 14:59

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev :

>Er der noget mere latterligt end mikroskopiske bremser bagpå. og så store
>åbne alufælge. Så har ejeren vist sagt nok om sig selv

det latterlige må da være de meninger om tromlebremser der lægges for
dagen i denne tråd

Hvis du endeligt klodsbremser, forskydes så meget af bilens vægt
fremad, så skiver eller tromler bagpå er betydningsløst i den
sammenhæng

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Jesper

Dato : 05-06-04 15:01

jan@stevns.net wrote:

> [...]
>
> Hvis du endeligt klodsbremser, forskydes så meget af bilens vægt
> fremad, så skiver eller tromler bagpå er betydningsløst i den

100% subscribe! Det vigtigste er sq nogle ordentlige foran...dem bagtil er sq mest beregnet til parkeringsbremsen

--
Mvh. Jesper

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 15:04

On Sat, 05 Jun 2004 15:59:10 +0200, jan@stevns.net wrote:

>det latterlige må da være de meninger om tromlebremser der lægges for
>dagen i denne tråd

Lad mig gætte: Du har tromlebremser

>Hvis du endeligt klodsbremser, forskydes så meget af bilens vægt
>fremad, så skiver eller tromler bagpå er betydningsløst i den
>sammenhæng

Rolig nu - SÅ enkelt er det nu ikke...

/Mogens
www.dtm.de m/Tom K, søndag !

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 16:07

>Lad mig gætte: Du har tromlebremser

Dit gæt er både korrekt og forkert - jeg har både og

en bil med tromler over alt, en med skiver for, tromler bag, og søreme
om ikke også der er en bil med skiver overalt

Så dit gæt er , well - det samme som at skyde med spredehagl ;)

(Uanset dit gæt, rammer du et eller andet)

>Rolig nu - SÅ enkelt er det nu ikke...

For hr. og fr. Danmark er det - for os nørder stiller sagerne sig nok
lidt anderledes.

Men sat lidt på spidsen, så bremser Scorpio'en og Rekorden faktisk fra
100 til 0 på samme korte afstand - Spirilen har jeg ikke lige testet

Minor'en kan faktisk komme ned på 40 meter - men det er lidt fejt, da
jeg skal justere det hø, efter hvergang man har klodset voldsomt - den
har jo ikke selvjusterende skiderikker , og min firkantnøgle ligger et
eller andet sted

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 16:18

On Sat, 05 Jun 2004 17:06:56 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>Så dit gæt er , well - det samme som at skyde med spredehagl ;)
>(Uanset dit gæt, rammer du et eller andet)

Jeg sigtede efter din amerikaner, hvor jeg kan huske dine barrikader,
fra sidste gang vi diskuterede skive- eller tromleberemser

>For hr. og fr. Danmark er det - for os nørder stiller sagerne sig nok
>lidt anderledes.

TS beskriver det sgu meget godt. Læs dét

>Men sat lidt på spidsen, så bremser Scorpio'en og Rekorden faktisk fra
>100 til 0 på samme korte afstand - Spirilen har jeg ikke lige testet

Skiver er sagen - tromler er gammeldags. Jeg ved godt, at man selv
vælger det på trucks -> hvad man helst vil have bilen udstyret med.
Hér taler vi om personbiler - og de skal have skiver overalt

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 16:35

> [...]

>vælger det på trucks -> hvad man helst vil have bilen udstyret med.
>Hér taler vi om personbiler - og de skal have skiver overalt

Skal og sagt er nok også bare et ? om prisen - og hvis folk kan sparer
en femmer , så køber de troløse bæster det billigste de kan slippe
afsted med.

(Det bliver sjovt hvis trenden til at bruge udenlandske værksteder
breder sig så meget at der ikke er flere tilbage her tillands ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 18:07

jan@stevns.net wrote:

> For hr. og fr. Danmark er det - for os nørder stiller sagerne sig nok
> lidt anderledes.

I en katastrofesituation er der næppe forskel på hr. og fru DK's
og "os nørders" behov for bremsekraft, så at underdimensionere
bremserne udfra en ide om at de fleste kører som "bløde hatte" er
sgu at skyde sig selv i foden.

> Men sat lidt på spidsen, så bremser Scorpio'en og Rekorden faktisk fra
> 100 til 0 på samme korte afstand - Spirilen har jeg ikke lige testet

Gør de også hvis du tester det 3 gang i træk? Nu kan du
selvfølgelig hævde at man ikke har brug for 3
katastrofeopbremsninger indenfor kort tid, men hvis du går lidt
frisk til den på motorvejen og med den tendens folk har til ikke
at orientere sig inden vognbaneskift, er 3 hårde opbremsninger
indenfor et par minutter ikke utopi.

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 19:40

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

> [...]
>og "os nørders" behov for bremsekraft, så at underdimensionere
>bremserne udfra en ide om at de fleste kører som "bløde hatte" er

Nu er du vist i "det sjove hjørne"

de biler man køber i dag, har vel mestendels bremser dimensioneret til
bilen - eller blev de ikke typegodkendt, vel ?

At så nogle af os nørder gerne vil have endnu bedre bremser, gør ikke
pr. automatik normalbrugerens bil direkte dårlige

(Jeg mener at kende den retorik...........;)

> [...]
>frisk til den på motorvejen og med den tendens folk har til ikke
>at orientere sig inden vognbaneskift, er 3 hårde opbremsninger

Aner ikke hvordan de tér sig mht fading , jeg har ikke haft behovet,
og med de sølle hastigheder jeg kører med, er det utopi at forvente
problemer på den konto ;)

på motorvej kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har måttet bremse
hård op for en nød, potentielle problemer er jo spottet på lang
afstand .

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 21:13

jan@stevns.net wrote:

> Nu er du vist i "det sjove hjørne"

Næh, jeg mener det faktisk, på samme måde som jeg synes det er
tosset at biler efterhånden sættes så blødt op at de dårligt kan
klare en dobbelt undvigemanøvre, men hey, kunderne er glade indtil
den dag det brænder på...

Selvfølgelig kan biler med tromler bremse, spørgsmålet er bare
hvor tit de kan gøre det uden at lide overlast??

> de biler man køber i dag, har vel mestendels bremser dimensioneret til
> bilen - eller blev de ikke typegodkendt, vel ?

Jeg er ikke klar over hvad kravene for en typegodkendelse er, men
der har da før været episoder med typegodkendte biler med
miserable køreegenskaber, så en typegodkendelse er ikke et
automatisk kvalitetsmærke..

> At så nogle af os nørder gerne vil have endnu bedre bremser, gør ikke
> pr. automatik normalbrugerens bil direkte dårlige

Nej, men de er helt klart fremstillet udfra nogle betragtninger om
hvad bilen bliver udsat for af gennemsnitskøberen og det kan give
nogle begrænsninger hvis gennemsnitskøberen kommer ud i en
usædvanlig situation..

> [...]
>
> på motorvej kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har måttet bremse
> hård op for en nød, potentielle problemer er jo spottet på lang

Det minder om dengang jeg opdagede at motorophængene i min mors
Fiesta var færdige. Ved en "mellemhård" acceleration løftede
motoren sig fra ophængene og når man slap gassen sagde det "KLONK"
ude foran. Min mors kommentar da jeg sagde hun skulle fise på
værksted med den var "Jamen så hårdt accelererer jeg aldrig.". :-/

--
Hygge..
Thomas

Fra : Olesen

Dato : 05-06-04 21:41

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig kan biler med tromler bremse, spørgsmålet er bare
> hvor tit de kan gøre det uden at lide overlast??

Jeg tror da, de fleste biler idag, og for 15 år siden,
kunne/kan foretage 3-4 fulde opbremsninger fra 100-0
uden de store problemer.

De færreste 'hr og fru jensen' bilister vil næppe
udsætte dem selv for situationer, hvor dette
alligevel ku blive nødvendigt.

Imorgen søndag, da burde alle der har fulgt
med i tråden, køre en tur, foretage opbremsninger,
kraftige, fra 100-0, og så se, hvor mange gange
de kan gøre dette, inden bremserne fader/blir' dårligere.

Så til aften kan vi foretage en status, hvor
vi ser, hvormange der var med skiver eller
tromler i bag.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-06-04 14:44

On Sat, 05 Jun 2004 22:13:29 +0200, Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> ophængene og når man slap gassen sagde det "KLONK" ude foran. Min mors
> kommentar da jeg sagde hun skulle fise på værksted med den var "Jamen

Det lyder som noget mine forældre kunne finde på, at sige..

Når jeg har påtalt noget... "Jamen hallo sønnike sådan kører vi slet
ikke det oplever vi ikke..." og "Har du kørt SÅ rådden?!?!"..

Få nu bare lavet den bil uanset om det er noget i oplever eller ej.
Fejlen ER DER...

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-06-04 21:41

> [...]

>jeg skal justere det hø, efter hvergang man har klodset voldsomt - den
>har jo ikke selvjusterende skiderikker , og min firkantnøgle ligger et

Minor'en - MIF?. Hvad er nu det for noget.

Noget nyt lejetøj du har fået fat på eller?
Flemming Jacobsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 22:19

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Minor'en - MIF?. Hvad er nu det for noget.

Minor - som i en Morris Minor - den har jeg snart haft i temmeligt
mange år, dvs jeg har faktisk 2 - både en traveller aka et træskur,
samt en jordemoderbil , der dog ikke står her på gården ;)

trædkuret er under renovering, medens jordemoderbilen stadig har
plader på - dog er startermotoren defekt, men pyt, sådan en har
startsving, til stor morskab ovre ved brugsen

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-06-04 22:28

<jan@stevns.net> skrev

> Minor - som i en Morris Minor - den har jeg snart haft i temmeligt
> mange år, dvs jeg har faktisk 2 - både en traveller aka et træskur,
> samt en jordemoderbil , der dog ikke står her på gården ;)

Hvad den mand ikke samler på *ryster på hovedet*
Jeg har endnu ikke set noget af hans kvindfolk, men jeg har en svag
fornemmelse af hun også må være firehjulet

Mvh.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 22:36

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Hvad den mand ikke samler på *ryster på hovedet*

<homer_mode>

Dohh !

</homer_mode>

Sårn en minor er sgu' da charmerende - den har ligefrem sjæl

>Jeg har endnu ikke set noget af hans kvindfolk, men jeg har en svag
>fornemmelse af hun også må være firehjulet

Hold øje med turistbusserne i dit bakspejl - og du vil se hende en dag
(bag rattet, vel at mærke)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-06-04 22:51

<jan@stevns.net> skrev

> Sårn en minor er sgu' da charmerende - den har ligefrem sjæl

Det tror jeg gerne, jeg kan også forestille mig at det er sjovere, at rode
med starte den med et håndsving, end at rode med et par startkabler ned ved
Brugsen.

Aarrrgh

Mvh.

Fra : Olesen

Dato : 06-06-04 09:04

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Sårn en minor er sgu' da charmerende - den har ligefrem sjæl

Den lyder spøjst, når man skifter gear....Wroooumm - bahhhh...)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-06-04 10:58

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Den lyder spøjst, når man skifter gear....Wroooumm - bahhhh...)

Jep - men lige den lyd er der kun med den original lydpotte

Og hvilket ged at skifte, da den ikke er adskilt i 2/3 dele, men
kommer som et langt djævelskab

Og så kan sådan en bil danse stepdans - tag et sving lidt vel hurtigt
med gassen på , og den danser.

For ikke at snakke om hvad der sker med de stakler der sjusker med
gearskiftet, og har den dårlige vane at hvile hånden på gearstangen

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 11:45

On Sun, 06 Jun 2004 11:57:35 +0200, jan@stevns.net wrote:

>"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>For ikke at snakke om hvad der sker med de stakler der sjusker med
>gearskiftet, og har den dårlige vane at hvile hånden på gearstangen

Hvad sker der så da?.

For jeg har da for vane at lade hånden blive på gearstangen hvis at jeg
ved at jeg kommer til at skifte gear igen inden for kort tid.
Flemming Jacobsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-06-04 13:02

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Hvad sker der så da?.

Hvus du har sjusket med gearskiftet i en Minor, kommer gearstangen
flyvende med et brag når man kobler til , så man lærer *meget* hurtigt
at sætte den ordentligt i gear, og fjerne labberne ;)

Det gør ikke ondt, men hammerondt !

>For jeg har da for vane at lade hånden blive på gearstangen hvis at jeg
>ved at jeg kommer til at skifte gear igen inden for kort tid.

Det samme gør jeg da osse i de fleste biler
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Olesen

Dato : 06-06-04 15:20

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nej, det gjorde jeg egentlig ikke..

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 16:00

jan@stevns.net wrote:

> Hvis du endeligt klodsbremser, forskydes så meget af bilens vægt
> fremad, så skiver eller tromler bagpå er betydningsløst i den
> sammenhæng

Har du ikke lige taget MC kørekort og er der ikke noget med at du
har en maskine stående et eller andet sted? Lav et par hårde
opbremsninger på den hhv. med og uden brug af bagbremsen, så
ændrer du hurtigt holdning til hvor "betydningsløs" en bagbremse
er..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 16:10

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Har du ikke lige taget MC kørekort

jep

>og er der ikke noget med at du har en maskine stående et eller andet sted?

Jep

>Lav et par hårde opbremsninger på den hhv. med og uden brug af bagbremsen, så
>ændrer du hurtigt holdning til hvor "betydningsløs" en bagbremse
>er..

Nu snakker vi biler i denne gruppe ;) på Mc er det en helt anden sag,
der kan du jo til forskel fra i en bil selv "dosere" bremserne

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 17:59

jan@stevns.net wrote:

> Nu snakker vi biler i denne gruppe ;) på Mc er det en helt anden sag,
> der kan du jo til forskel fra i en bil selv "dosere" bremserne

Det ændrer da ikke på at de fysiske principper er de samme, og at
bagbremserne rent faktisk *har* en funktion selv om man max.
bremser på forhjulene.. At bilen har et låst forhold mellem
doseringen til for- og bagbremser gør ikke at det er ligegyldigt
hvor godt bagbremserne fungerer..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 19:41

> [...]

>bremser på forhjulene.. At bilen har et låst forhold mellem
>doseringen til for- og bagbremser gør ikke at det er ligegyldigt

Du samenligner 2 usammenlignelige ting

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-06-04 21:19

jan@stevns.net wrote:

> Du samenligner 2 usammenlignelige ting

Det var da ligegodt satans..

Kan vi blive enige om at naturlovene virker på samme måde for både
biler og motorcykler? Begge påvirkes af de samme kraftvektorer
under opbremsning, begge dykker med forenden og bliver let bagtil.
På en motorcykel har det en stabiliserende effekt at tilføre lidt
bremsetryk til baghjulet under opbremsning, det gør maskinen mere
rolig. Hvorfor mener du at det samme ikke gælder bare fordi det er
en bil???

--
Hygge..
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 22:15

>Det var da ligegodt satans..

næeh - det er da (næsten) fakta

du sammenligner en bil, hvor dens bremseegenskaber er rimeligt godt
forud defineret, med en bambusraket, hvor det i allerhøjeste grad er
førerens evne til at balancere pedal/håndtrykket, der afgør balancen i
nedbremsningen - det er sgu' at sammenligne æbler og bananer

>Kan vi blive enige om at naturlovene virker på samme måde for både
>biler og motorcykler? Begge påvirkes af de samme kraftvektorer
>under opbremsning, begge dykker med forenden og bliver let bagtil.

Ja - men hvor tit har du set en bil stå på forhjul ?

>På en motorcykel har det en stabiliserende effekt at tilføre lidt
>bremsetryk til baghjulet under opbremsning, det gør maskinen mere
>rolig.

Kun hvis forenden ikke overbremses - gør den det på raketten mister
baghjulet næsten jordforbindelsen

>Hvorfor mener du at det samme ikke gælder bare fordi det er
>en bil???

Fordi bilen som hovedregel stadig har en betydelig vægt på baghjulene,
uanset bremsetrykket foran

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 02:26

On Sat, 05 Jun 2004 23:14:57 +0200, jan@stevns.net wrote:

> [...]
>nedbremsningen - det er sgu' at sammenligne æbler og bananer

>Ja - men hvor tit har du set en bil stå på forhjul ?

Sker så ikke på grund af at der er så meget mere vægt bagude. Men er
farten høj nok og man har heftige bremser nok, tror jeg nu nok godt at
man kan få bilen til at gå på snuden og så lande på taget.
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-06-04 14:46

Det gad jeg f**** godt se!

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-06-04 09:48

jan@stevns.net wrote:

> [...]
> førerens evne til at balancere pedal/håndtrykket, der afgør balancen i
> nedbremsningen - det er sgu' at sammenligne æbler og bananer

Udgangspunktet var en påstand om at ved en klodsbremsning så ville
så meget af vægten forskydes forud at bremseeffekten på baghjulene
var mere eller mindre ligegyldig - det mener jeg absolut er en
forkert antagelse og det er det jeg bestrider. På en bil kan man
normalt ikke selv vælge om man vil have baghjulene til at bremse
med eller ej, derfor kan det være svært at overbevise en bilist
(der tror på påstanden) om at bagbremserne rent faktisk *har* en
betydning, også under klodsbremsning. Jeg kunne så have valgt at
skrive "enhver der har prøvet at sætte klemmer på slangerne til
bagbremserne ved hvad jeg snakker om", men det er der næppe ret
mange der har prøvet eller ønsker at prøve, så det er et temmeligt
svagt argument. I stedet vælger jeg at videnoverføre fra det at
køre på mc, noget en del herinde sandsynligvis har prøvet, fordi
det på en mc er valgfrit om man vil have bagbremserne med eller
ej. Siden du nu nægter at trække på erfaringer fra mc'en, må du jo
igang med klemmer på slangerne så du kan opdage at jeg også har
ret når det gælder biler og bagbremser.

Gad vidst hvorfor synshallen går så meget op i at teste
bagbremserne på en bil, hvis de er tæt på betydningsløse i en
katastrofeopbremsning? Gad vidst hvorfor man helt konsekvent kan
opnå kortere bremselængde på en mc hvis man bruger bagbremsen
også? Gad vidst om der er en sammenhæng mellem de to ting?

> Ja - men hvor tit har du set en bil stå på forhjul ?

Prøv at trække håndbremsen i din bil mens du holder stille. Når du
sætter igang vil du opdage at bagenden "sætter sig". At bremse på
baghjulene hjælper altså til med at holde bagenden nede. At en bil
altid bremser på baghjulene er medvirkende årsag til at en bil der
står på forhjulet er et sjældent syn.

Har du nogensinde oplevet at bremse så hårdt i bilen at bagenden
bliver urolig? Du oplever det næppe hvis det bare er en hård
opbremsning før et sving, for selv om bremserne udsættes for
præcis det samme bremsetryk som da du katastrofebremsede for
hunden der løb ud foran bilen, så er der forskel på hvor hurtigt
du har brugt pedalen. Inden svinget var du klar over det kom og
havde derfor tid til at træde pedalen "langsomt" nok ned til at
støddæmpere og fjedre kunne følge med. Ved katastrofeopbremsningen
huggede du til pedalen med sådan en hastighed at bilen først
dykkede mere end den egentlig behøvede - det fjernede mere vægt
fra bagenden end egentlig nødvendigt, baghjulene var lige ved at
miste grebet og fordi de ikke længere kunne hjælpe effektivt med
til opbremsningen, blev bagenden urolig.

> Kun hvis forenden ikke overbremses - gør den det på raketten mister
> baghjulet næsten jordforbindelsen

Det er et spørgsmål om bremseteknik, hvis du fodrer forbremsen
"langsomt" og husker at bruge bagbremsen også, så skal der godtnok
meget til før den slipper med baghjulet.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jesper

Dato : 05-06-04 14:56

Møller wrote:

> Og nu vi er der, så lige
> Er der noget mere latterligt end mikroskopiske bremser bagpå. og så store
> åbne alufælge. Så har ejeren vist sagt nok om sig selv

Ja. En familiefar der har købt en Punto 1,2 og sat "åbne" alufælge på,
så man kan se de SMÅ skiver FORAN! Det er mere latterligt.

--
Mvh. Jesper

Fra : Olesen

Dato : 05-06-04 19:03

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!

> Sikker? Vi kan godt finde flere argumenter

Hvad bruges egentlig i de helt store vogntog med hænger ??

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-06-04 19:33

On Sat, 5 Jun 2004 20:03:23 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad bruges egentlig i de helt store vogntog med hænger ??

>--

Nyere vogntog er med skiver fra for til agter, alle med ABS.

Med nyere mener jeg et par år.

ASR og den slags finesser er stadig ekstraudstyr til de fleste
modeller.

ABS til hænger/trailer har iøvrigt eget kabel/stik, som sidder i højre
side, imodsætning til de alm. el-stik og luften, som sidder i venstre
side.

En kombination hvor forvogn har skiver og hængeren tromler er fuldt
mulig.

Det sker ofte at hængeren overlever et par forvogne.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 19:54

On Sat, 05 Jun 2004 20:32:30 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Nyere vogntog er med skiver fra for til agter, alle med ABS.

I er ikke meget for at læse, hvad man skriver. Køberen vælger ofte
selv, hvorledes det skal "skrues" sammen...

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-06-04 20:44

On Sat, 05 Jun 2004 20:54:07 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>I er ikke meget for at læse, hvad man skriver. Køberen vælger ofte
>selv, hvorledes det skal "skrues" sammen...

>--

Ja, til en vis grænse.

Du kan ikke fravælge ABS. Skivebremser er efterhånden standard på de
trækkende enheder, men det lader sig gøre at vælge endnu, når talen
falder på hængere og trailere.

Vælge selv princippet er meget mere udbredt i USA.

Herhjemme udfoldes det kreative mest i forbindelse med op/påbygning.
På det område ses der ofte meget fornuftigt, der gør dagligdagen
lettere.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Elbarto

Dato : 06-06-04 00:53

> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bruges egentlig i de helt store vogntog med hænger ??

Skiver fra enden til anden og ellers på de ældre skiver i for og tromler
på resten

Elbarto Simpsoniac

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 13:07

> Okay okay, jeg giver mig... :)

Du er for nem, hvem siger, at manden har ret?
Hvor er hans dokumentation?
Hvor er henvisninger.?
Og for øvrigt, tror jeg der er flere her i gruppen der kan pille hans
påstande fra hinanden.
Jeg vil ikke udtale mig for eller imod før jeg har hørt sagens parter,
--
Møller

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-06-04 10:08

On Sat, 5 Jun 2004 10:32:24 +0200, "Anders Kjeldsen"
<kjeldsen@netpad.dk> wrote:

>Skiver er (selvfølgelig) at foretrække frem for tromler
Hvorfor det ?
Jeg ville mene at tromler er at foretrække frem for skiver.

Man behøver ikke maksimal bremsekraft på baghjulene, i modsætning til
forhjulene hvor dette er ønskeligt.
De er billigere (her kan der være forskel på de forskellige
mærker/modeller)
De er næsten at betragte som vedligelsholdelsfrie, sammenlignet med
skiver. De bliver ikke brugt nok til at holde sig selv vedlige, derfor
mange services pga. rust/snavs/virkning.

Men jeg har jo nok misforstået det hele: "Det der betyder noget, er at
det ser godt ud" ?

/Hans

Fra : Henrik

Dato : 05-06-04 10:13

Du slipper også for at skulle vaske dine alu hjul (bag) så tit, bag da
bremse støvet bliver i tromlen.

Henrik

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 10:16

Hejsa

Hans Kjaergaard skrev:
> Men jeg har jo nok misforstået det hele: "Det der betyder noget, er at
> det ser godt ud" ?

Hvis man kører rundt med sløve pladehjul, er det ligemeget.
Men hvis man har kastet +10K efter et par aulfælge, ville det
da ikke ligefrem pynte med en rusten trommel i bag.

/Brian - der ikke har alufælge, men skivebremse i bag

Fra : bme

Dato : 05-06-04 10:18

> Hvis man kører rundt med sløve pladehjul, er det ligemeget.
> Men hvis man har kastet +10K efter et par aulfælge, ville det
> da ikke ligefrem pynte med en rusten trommel i bag.

hvem siger den er rusten, den kan da bare males.

> /Brian - der ikke har alufælge, men skivebremse i bag

Men som til gengæld har større udgifter til vedligeholdelse af sine
bagbremser end hvis han havde tromler

/bo

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 12:03

Hejsa

bme skrev:

> hvem siger den er rusten, den kan da bare males.

Jeps... kunsten er at få det til at se ordentligt ud, hvilket ikke
lykkes for mange IMO. Røde/sorte tromler er sgutte særlig
pænt i mine øjne....

> Men som til gengæld har større udgifter til vedligeholdelse af sine
> bagbremser end hvis han havde tromler

De få ekstra håndører betyder sgutte det store i de samlede udgifter
man ellers har på en bil.....

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 13:26

> Hejsa

> Jeps... kunsten er at få det til at se ordentligt ud, hvilket ikke
> lykkes for mange IMO. Røde/sorte tromler er sgutte særlig
> pænt i mine øjne....

Kan du se den fra rattet?
Eller er det kun fra den pølsevogn du nævnte
--
Møller

Fra : Brian

Dato : 05-06-04 13:46

Hejsa

Møller skrev:

> Kan du se den fra rattet?

Ja... hvis der tilfældigvis er noget spejlglas ved siden af mig

> Eller er det kun fra den pølsevogn du nævnte

Underkend ikke magten af at have den sejeste slæde ved pølsevognen!
Og det får man IMO ikke ved at male tromlerne i fine farver.

/Brian

Fra : Elbarto

Dato : 06-06-04 01:01

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Brian" <brian@FJERNDETTEpost5.tele.dk> wrote in message

> Kan du se den fra rattet?
> Eller er det kun fra den pølsevogn du nævnte
> [...]

Kan det egentlig ikke være pisse lige meget hvordan ens bil ser ud bare
lordtet køre som det skal

Køre selv i en gammel lettere rusten Ford Sierra fra 85 med stål sutter og
3 farvet "lappe" lakering enste der int. mig ved den er at motor + andre
mekaniske dele virler 100% så fuck med at bilen ligner noget katten har
slæbt ind
Dytten er iøvrigt heller ikke blevet vasket af andet som regn siden jeg
købte den i april måned

Det er sjovere at have en bil der er grim som rykker som en der er pæn og
ikke rykker

Elbarto Simpsoniac
Ford Sierra 1.6 "airwalk" som snart kommer til at rykke noget mere

Fra : Henrik B.

Dato : 05-06-04 11:42

"Anders Kjeldsen" <kjeldsen@netpad.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ske noget ved at gå ned til Citroen og høre om de vil skifte dem, gratis.
> (Men som Mogens skriver, har de måske ændret specifikationerne)

Eller måske forhandleren har solgt manden et eksemplar fra sidste år.

M.v.h.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-06-04 10:49

Anders Kjeldsen wrote:

> Skiver er (selvfølgelig) at foretrække frem for tromler, så der kan da ikke

Hvorfor?

Skiver er dyrere og bagskiver har en tendens til at ruste da de laver
langt mindre end forskiverne. Parkeringsbremse med skiver har det med
at fejle også pga den ringere brug.

Til alm brug er tromler da klart nemmere at have med at gøre (mindre
servicekrævende) - på en bane er det selvf noget andet.

Jeg tror ikke der er forskel i en direkte bremseprøvesammenligning
100-0km/t før efter et par stykker af slagsen.

Mvh
Roberto (også tromler bag selvom specs angiver skiver)

Fra : bme

Dato : 05-06-04 10:14

> Umiddelbart gør det som sagt ikke så meget, men hvis jeg nu skal have
> alu-sutter på på et tidspunkt, ser det da pænere ud med skiver...

Personligt mener jeg nu at et par sortmalede tromlebremser er langt at
foretrække frem for skivebremser. Skivebremserne får rustkanter, sviner
mere, skal vedligeholdes mere osv.

/bo

Fra : alexbo

Dato : 05-06-04 12:11

"Kasper Hansen [8270]" skrev

> [...]
der
> at det skal være skivebremser hele vejen rundt på netop den model jeg har

Selve det at den har tromler, synes jeg er en fordel, men modeller med
tromler har ikke ESP, og det vil jeg kalde en mangel.

Hvilken model har du købt, og hvad fik du at vide om modellen inden du
købte?

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 05-06-04 18:01

> Selve det at den har tromler, synes jeg er en fordel, men modeller med
> tromler har ikke ESP, og det vil jeg kalde en mangel.

Min har ESP - så det kan godt ske at Morten Klostergaard har fat i noget,
med at det måske bare er et skjold der sidder foran skiven.

> Hvilken model har du købt, og hvad fik du at vide om modellen inden du
> købte?

C3 1,4 HDi Elegance SensoDrive - bygget på bestilling (ventede 8-10 uger),
og formodentligt en af de første af slagsen i Danmark.

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 06-06-04 00:33

"Kasper Hansen skrev

> Min har ESP - så det kan godt ske at Morten Klostergaard har fat i noget,
> med at det måske bare er et skjold der sidder foran skiven.

Jep, det er måske det næste fra Thansen, en faketromle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 13:45

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
> [...]
> bagpå er det en "rund sort boks" på ca. 5-7 cm tykkelse (så vidt jeg lige
Du skal undersøge, hvilken model du har skrevet slutseddel på, og så finde
ud af hvilken model du har fået leverer.
Du skal have det du kar købt og betalt for, så er den historie ikke længere.
Type og årgang fremgår af VIN- nr. på typepladen.
Skal du have hjælp til dechifrering, skal alle fakta og koder på bordet
held og lykke.
Min mening om skive- contra tromlebremser vil jeg holde for mig selv indtil
videre, da det ser ud til at afhænge af udseendet
Men personligt vil jeg altid vælge skivebremser. Måske min kørestil og
erfaring med bremser.
Var du klar over, at i vindmøller, selv de største bruges skivebremser
p.g.a. effektivitet, vedligeholdesudgifter, og lave omkostninger på
fremstilling af bla. bremseklodser.
Vidste du også, at Dan-Bloc, nu Roulunds braking i 60'erne-70'erne var med
til at udvikle skivebremser og klodser til Volvo og selvfølgelig Rally- og
formelvogne, de havde egen testbane ved fabrikken i Odense, de er nu gået
ind som sponsor igen, for bedre at kunne teste deres materiale. SBS i
Svendborg er også storleverandør: af de fleste vil de jo nok blive betragtet
som uoriginale leverandører, men de leverer til mange bilfabrikanter med
fabrikantens navn på. det er ligesom køkkenudstyr fra Siemens og Bosch, der
er navnet til forskel.Kileremme fra Roulund.
nå megen udenomssnak, men blot for at sætte en del af de følesladese
meninger i relief: jeg tror, jeg mener, jeg synet jeg kan ikke li synet
o.s.v.

Så igang med at undersøg hvad du har købt.

Hvis jeg køber en banan, vil jeg altså ikke have en agurk, selvom formen ved
første øjekast nærmest er ens.
--
Møller

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 05-06-04 17:56

> Du skal undersøge, hvilken model du har skrevet slutseddel på, og så finde
> ud af hvilken model du har fået leverer.

Det er en C3 HDi Elegance SensoDrive - jeg bestilte den ugen efter den kom
på modelprogrammet, og ventede 10 uger på at de kunne levere en, helt frisk
fra fabrikken. Der er slet ikke flere andre årgange/modeller af dén
konfiguration, så der er ingen tvivl.

> En masse info...

Nej det vidste jeg ikke :)

> Så igang med at undersøg hvad du har købt.

Der er faktisk ingen tvivl. Min teori er dog at den er så ny at
specifikationerne er lavet, før de vidste præcis hvordan det skulle laves.
Eksempelvis står der i alle tekster at HDi udgaven m. SensoDrive IKKE har
fartpilot eller læderrat. Det har min. ESP har den også, men det skulle den
også gerne.

> Hvis jeg køber en banan, vil jeg altså ikke have en agurk, selvom formen
ved
> første øjekast nærmest er ens.

Jeg kan kun give dig ret...

/Kasper Hansen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 05-06-04 14:10

Kasper Hansen [8270] wrote:
> Jeg formoder da at det er tromler - foran er der tydelige blanke
> skiver, bagpå er det en "rund sort boks" på ca. 5-7 cm tykkelse (så
> vidt jeg lige husker).

Er du sikker på at der ikke er skiver inden i?

På min er der nogle "beskyttelses plader" der dækker over skiverne bagpå.

Bremserne kan godt ligne lidt tromlebremser pga. det.

Mvh
Morten, C3 1,6, fra 2002, med skiver hele vejen rundt.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 05-06-04 17:58

> Er du sikker på at der ikke er skiver inden i?

Nej, det er jeg ikke - det forsøgte jeg også lidt at skrive i min
oprindelige post. Jeg må ud og kigge grundigt efter.

> På min er der nogle "beskyttelses plader" der dækker over skiverne bagpå.

Så er det jo ikke utænkeligt at der også er det på min.

> Bremserne kan godt ligne lidt tromlebremser pga. det.

Lyder sandsynligt...

> Morten, C3 1,6, fra 2002, med skiver hele vejen rundt.

Dejlig bil :)

/Kasper Hansen

Fra : Olesen

Dato : 05-06-04 18:58

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har opdaget at min C3 har tromlebremser bagpå, hvilket som sådan
heller

-velkommen i klubben

/sierra anno 1986/.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-06-04 00:09

> [...]

>bagpå er det en "rund sort boks" på ca. 5-7 cm tykkelse (så vidt jeg lige

Jævnfør diskussionen angående tromlebremser kontra skivebremser fandt
jeg en bil med identiske alufølge, og med skiver foran og tomler bagi.

Tog et billede af både gfor og baghjul og satte dem ved siden af
hinanden, så kan folk selv vurderer hvad de synes er kønnest

http://www.tnfs.dk/images/bil/SBvsTB.jpg

Flemming Jacobsen
(Som mest er hooked på skiver hele vejen rundt)