Ejerskift før syn
Fra : _Carsten_

Dato : 05-06-04 08:03

Jeg har købt en bil, som i følge Statens Bilinspektion skal synes senest
1/7-04
Kan der være problemer med at ejerskifte den på f.eks. mandag uden at den
har været til syn først?

Ellers skal jeg returner pladerne til tidligere ejer.

Carsten

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 05-06-04 09:44

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 10:18

_Carsten_ wrote:
> Jeg har købt en bil, som i følge Statens Bilinspektion skal synes
> senest 1/7-04
> Kan der være problemer med at ejerskifte den på f.eks. mandag uden at
> den har været til syn først?

Hvornår er den synet sidst (dato) ?
Det er fra den dato du skal regne 2 år frem, og efter den dato kan den ikke
omregistreres/ejerskiftes.

> Ellers skal jeg returner pladerne til tidligere ejer.

Hvis du skal aflevere dem nogle steder, så skal du gøre det på motorkontoret
(med mindre at den tidligere ejer vil have dem liggende indtil du har fået
synet bilen).

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-06-04 10:47

_Carsten_ wrote:
> Jeg har købt en bil, som i følge Statens Bilinspektion skal synes
> senest 1/7-04
> Kan der være problemer med at ejerskifte den på f.eks. mandag uden at
> den har været til syn først?

Du kan ikke ejerskifte et køretøj som er indkaldt til periodisk.

> Ellers skal jeg returner pladerne til tidligere ejer.

Hvis du vil have køretøjet ud at køre får du bare foretaget det periodiske
syn, derefter er der ingen problem i at ejerskifte den.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 11:03

Hans L. Jørgensen wrote:

> Du kan ikke ejerskifte et køretøj som er indkaldt til periodisk.

Det kan man godt, hvis bare der ikke er gået over 2 år siden sidste syn.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-06-04 14:10

Per Beer Hansen wrote:
> Hans L. Jørgensen wrote:
>
> Det kan man godt, hvis bare der ikke er gået over 2 år siden sidste
> syn.

Nej - eneste undtagelse var sidste år p.g.a. strejken, da lempede
Færdselsstyrelsen/SBI i en periode (mener den var gældende frem til 1. juli
2004) således at biler der blev handlet og ikke var synet, kunne ejerskiftes
uden det lovpligtige syn, med den klausul at de ville blive indkaldt i løbet
af en kortere periode.

Det har for så vidt ikke så meget med tiden der er gået siden sidst syn, men
derimod om den er indkladt til periodisk syn.

Eksempelvis hvis en bil først har været til syn 6 måneder efter den normale
indkladelsestermin, så mener måske også at det siden sidste syn?

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-04 19:48

Hans L. Jørgensen wrote:

> Nej

Jo.

> [...]
> kunne ejerskiftes uden det lovpligtige syn, med den klausul at de
> ville blive indkaldt i løbet af en kortere periode.

Det du nævner her, var jo netop for de biler der var ude over de 2 år fra
sidste syn.

> [...]
>
> Eksempelvis hvis en bil først har været til syn 6 måneder efter den
> normale indkladelsestermin, så mener måske også at det siden sidste

Jeg har (alene i år) omregistreret 3 biler, som var indkaldt til periode
syn, men ikke var gået over 2 års grænsen for sidste syn.
Den ene af bilerne var endda kun én dag fra at falde for 2 års grænsen.
Ingen problemer i det overhovedet, og der bliver såmænd bare fremsendt en ny
indkaldelse til den nye ejer.

Per
www.perbeer.ninja.dk