Indretning af kontor i hjemmet
Fra : Johan Christiansen

Dato : 05-06-04 14:07

Hej NG.

Jeg er 19 år og har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg sælger IT-Support,
hjemmesider og SMS-services. Jeg har en omsætning på omkring 30-50
tusinde årligt. Jeg flytter til Aalborg i en to-værelses lejlighed sidst
i denne måned, hvor jeg godt kunne tænke mig at indrette det ene værelse
som kontor for at kunne trække noget af huslejen fra på firmaet...

Hvad er kravene til et "hjemmekontor", er der evt. nogle steder jeg kan
læse videre om det (kunne ikke finde noget på T&S's side), og hvis det
kan lade sig gøre - Hvordan bogfører jeg det så i mit regnskab?

På forhånd mange tak,

Johan Christiansen
HazarT Consult, www.hazart.dk
Stadion Allé 12d, 8500 Grenaa,
info@haz.dk, 86 32 51 92.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 14:27

"Johan Christiansen" <news@haz.dk> wrote in message

> Hvad er kravene til et "hjemmekontor"

At kontoret ikke anvendes til andre formål end din virksomhed. Virker
ret urealistisk i en 2-værelses.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 14:34

"Johan Christiansen" <news@haz.dk> wrote in message
> Hvordan bogfører jeg det så i mit regnskab?

Hvis huslejen er 2000 kr om måneden, værelset er 10 m2 og hele
lejligheden 40 m2, så kan du trække 2000 * (10/40) * 12 = 6000 kr fra i
regnskabet. Du skriver det blot som en udgift sidst på året. Du kan også
inkludere strøm og varme i det omfang det ikke er med i huslejen.

Meget simpelt.

hilsen
Uffe

Fra : Palle Bruselius

Dato : 06-06-04 17:28

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> regnskabet. Du skriver det blot som en udgift sidst på året. Du kan også
> inkludere strøm og varme i det omfang det ikke er med i huslejen.

Forudsat at skattefar accepterer fradraget. Faktisk stiller man uhyre store
krav i den forbindelse. Bl.a. skal det være umuligt at anvende værelset til
noget som helst andet.

Palle

Fra : Per H

Dato : 06-06-04 17:49

On Sun, 6 Jun 2004 18:27:45 +0200, "Palle Bruselius"
<bruselius@mail.tdcadsl.dk> skrev:

>Forudsat at skattefar accepterer fradraget. Faktisk stiller man uhyre store
>krav i den forbindelse. Bl.a. skal det være umuligt at anvende værelset til
>noget som helst andet.
og at der skal være en direkte udgang fra kontoret og ud i det fri.
og. bla bla bla.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : --Zac--

Dato : 06-06-04 20:10

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Er du sikker på det ?

Fra : Palle Bruselius

Dato : 09-06-04 15:17

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> og at der skal være en direkte udgang fra kontoret og ud i det fri.
> og. bla bla bla.

Det har jeg ikke set som krav, men skatteforvaltningerne rundt om i landet
tolker sikkert lidt forskelligt.

Palle

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 18:26

"Palle Bruselius" <bruselius@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> Bl.a. skal det være umuligt at anvende værelset til noget som helst
andet.

Helt så slemt er det heldigvis ikke. Følgende er fra "Skatten/Erhverv
2002":

"Fradrag kan foretages, når det pågældende værelses indretning af hensyn
til arbejdets udførelse er så speciel og/eller den erhvervsmæssige
anvendelse så omfattende, at disse forhold faktisk udelukker dets
benyttelse til private formål." Der er også angivet et eksempel på én
der anvender et kontor 8 timer om dagen og dette er omfattende nok, men
det forhindrer jo ikke, at man anvender kontoret yderligere en time til
private formål.

hilsen
Uffe

Fra : SFJ

Dato : 07-06-04 10:44

Mener nu at min revisor sagde at det kunne være lige meget. Du får et
fradrag i firmaet, til gengæld får du så en lejeindtægt privat som du skal
svare B-skat af.....

Er det helt forkert?

MVH Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 12:47

"SFJ" <sorenSPAM@FILTERide-sign.dk> skrev i en meddelelse
> Mener nu at min revisor sagde at det kunne være lige meget. Du får et
> fradrag i firmaet, til gengæld får du så en lejeindtægt privat som du skal
> [...]

Næh, egentlig ikke. Det skulle da lige under visse omstændigheder tjene til
yderligere bekræftelse på, at kontoret er et erhvervslejemål.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 13:07

SFJ wrote:
> Mener nu at min revisor sagde at det kunne være lige meget. Du får et
> fradrag i firmaet, til gengæld får du så en lejeindtægt privat som du
> skal svare B-skat af.....
>
> Er det helt forkert?

Tja, det vil jeg mene. Hvis det var rigtigt, så var der næppe nogen, der
ville bruge energi på at få lov til at trække den slags udgifter fra. Din
revisor må vist uddybe.....

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-06-04 20:20

SFJ wrote:

> Mener nu at min revisor sagde at det kunne være lige meget. Du får et
> fradrag i firmaet, til gengæld får du så en lejeindtægt privat som du skal
> svare B-skat af.....

Du skal ikke betale husleje fra firmaet til privaten. Du skal fordele
udgifterne til el, vand, varme, ejendomsskat/husleje o.s.v. mellem
privat og erhverv, hvor erhvervsdelen så er en almindelig firma-udgift.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Johan Christiansen

Dato : 07-06-04 13:31

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> der anvender et kontor 8 timer om dagen og dette er omfattende nok, men
> det forhindrer jo ikke, at man anvender kontoret yderligere en time til

Jeg kommer til at benytte værelset hovedsageligt til at læse og
programmere idét jeg starter på Universitetet. Så vidt jeg ved kan mit
studie godt ansees som erhvervsvirksomhed, da det går under
"videreuddannelse af medarbejder" eller noget i den stil, hvorfor jeg
også regner med at kunne bestille mine bøger til virksomheden, og ikke
til mig selv privat.

Jeg indretter det andet værelse i lejligheden til opholdsrum samt
soverum, så jeg kommer kun til at være i lokalet når jeg sidder foran
computeren. - Der står dog et tøjskab derinde, ville det være meget
forkert af mig at opbevare privat ejede ting på kontoret? Og fortsat i
samme tankegang, så er mit skrivebord, stol og meget af inveratet også
mit eget privat - skal virksomheden "købe" det af mig inden jeg
navngiver stedet som kontor?

Mvh. Johan

Fra : Johan Christiansen

Dato : 07-06-04 13:31

Fra : H.S.

Dato : 08-06-04 11:48

"Johan Christiansen" <news@haz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme tankegang, så er mit skrivebord, stol og meget af inveratet også
> mit eget privat - skal virksomheden "købe" det af mig inden jeg

Rummet skal være ryddet for privat ejendom, dvs du må ikke have et skab med
dit tøj i værelset (med mindre det er arbejdstøj).
Faktisk har jeg læst at det er så 'strengt' at nogle har haft problemer med
at billede af konen, som hang på kontoret.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-06-04 20:30

Johan Christiansen wrote:

> [...]
> "videreuddannelse af medarbejder" eller noget i den stil, hvorfor jeg
> også regner med at kunne bestille mine bøger til virksomheden, og ikke

En universitetsuddannelse er ikke erhvervsvirksomhed. Du kan ikke
fradrage udgifter til studiebøger eller transport mellem hjem og studie.

> [...]
> computeren. - Der står dog et tøjskab derinde, ville det være meget
> forkert af mig at opbevare privat ejede ting på kontoret?

Ja. _Ingen_ privat anvendelse - heller ikke studier.

Hvad du normalt ville have privat (f.eks. en stol og et skrivebord)
er der heller ikke fradrag for. Bruger du et skab eller en reol til
firma-papirer, kan du evt. fradrage det.

Det virker ikke realistisk at bruge et større beløb på et kontor til
en "virksomhed", som kun omsætter 30.000 - 50.000 kr årligt. Og hvis det
kun er et mindre beløb, så giver det alt for meget besvær i forhold til
gevinsten.

Fra : Johan Christiansen

Dato : 10-06-04 01:19

Jonathan Stein wrote:
> En universitetsuddannelse er ikke erhvervsvirksomhed. Du kan ikke
> fradrage udgifter til studiebøger eller transport mellem hjem og studie.

Ok, jeg havde bare fået den opfattelse fra noget jeg læste på T&S
hjemmeside. Jeg må vist undersøge kilden lidt nærmere.

> [...]
> en "virksomhed", som kun omsætter 30.000 - 50.000 kr årligt. Og hvis det
> kun er et mindre beløb, så giver det alt for meget besvær i forhold til

Nej, det kan jeg godt se. Det lader også til at være rigtigt meget
besvær at indrette værelset efter kravene. Trækker man min
studieaktivitet fra benytter jeg alligevel kun computeren til
erhvervsmæssige formål 33% af tiden.

Tak for hjælpen allesammen,

Mvh. Johan

Fra : Mercuria

Dato : 17-06-04 21:34

Indretning af kontor i hjemmet giver ofte diskussion med skattevæsenet.

Men grundlaget er, at det pågældende rum KUN kan bruges til dit erhverv.
Ikke noget med gæstesenge og vinballoner.
Hvis du kan opfylde dette krav, vil en del af udgifterne kunne fordeles
efter kvadratmeter i forhold til hele boligen.
Hvardan man bogfører det?:
I bogholderiet fratrækker du ALLE udgifter til den der lejlighed, og på en
konto lige nedenunder kaldet: - privat andel af lejllighedsudgifter
indtægtsfører (krediterer) du så alt det, du IKKE kan trække fra.
Derved får du fradrag for de fradragsberettigede dele af
lejlighedsudgifterne.

Husk fuldt ud at fratrække reoler, kontormøbler og andet, du anvender til
din virksomhed!

- og få så snart købt en Chevrolet på gule plader. Det giver al moms tilbage
og god reklameplads på siderne!

--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1