Hej
Jens Bruun wrote:
> Jeg kan finde massevis af information vedr. den aktuelle lovgivning på
> området, men har svært ved at finde information om den tidligere.
Tildligere havde du 1 års reklamationsret som det eneste. Mange butikker
forstod dog ikke forskellen mellem ordet garanti og ordet
reklamationsret, så de kom af vanvare til at love 1 års garanti.
Hvis kunden så havde en reklamation, mente butikken nu alligevel
reklamtionsret i stedet for garanti. Det medførte nogle retsager for at
få afgjort om der var garanti når butikken lovede det uanset de
virkelige forhold. De retsager faldt ud til forbrugerens fordel, men
samtidig blev butikkerne opmærksom på forskellen mellem reklamationsret
og garanti. Dette skete samtidig med at den nye EU reklamationslov kom
på plads. Så mange butikker pivede kunderne ørerne fulde med at "den
gamle lov gav 1 års garanti" og "den nye lov giver dig ingen garanti,
men kun reklamationsret". På den måde formåede nogle butikker at
overbevise kunderne om, at de faktisk var ringere stillet med den nye
lov og den eneste udvej var at købe en tillægsforsikring.
Uanset hvad, så er du dig i dag retsligt bedre stillet end du var
tidligere.
I dag er det 2 års reklamationsret hvoraf der i de første 6 åmneder
træder en formodningsregel i kraft, som betyder, at man formoder, at
produktet var i stykker fra start eller at det havde anlæg til at gå i
stykker fra starten af. De første 6 måneder er så tæt på en garanti man
kan komme uden at kalde det en rigtig garanti.
Nogle butikker påstår at kunden har bevisbyrden de sidste 18 måneder af
reklamationsperioden, men det er der vist allerede sager der kører på,
da kunden indenfor alle 24 måneder til enhver tid kan reklamere og
butikken skal uden omkostning for kunden afgøre om fejlen/manglen
skyldes en fejl i produktet eller slid.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen -
http://www.feddersen.dk
Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.