Kan man kræve pengene tilbage for tidlige~
Fra : JSM

Dato : 04-06-04 14:01

En kunde indleverer sin notebook PC (som ikke er købt hos os) til reparation
hos os. Notebooken har en defekt skærm. Notebooken.er købt i maj 2002 hos en
landsdækkende kæde af radio/tv forhandlere. Nu forhandler vi bl.a. samme
mærke, så jeg ved at fabrikanten på mange af sine modeller giver flere års
garanti.Så jeg spørger kunden om han har checket med den forretning hvor den
er købt, om der stadig er garanti på den. Han svarer, at det _ved_ han at
sælger mener der ikke er. [1] Han har nemlig to kvitteringer med på at have
betalt for at få ordnet den samme fejl 2 gange tidligere. Første gang hvor
PC'en var 14 måneder og anden gang hvor den er 20 måneder gammel.
Af kvitteringerne fremgår det at der er tale om nøjagtigt den samme fejl
begge gange. På den seneste står der direkte at der er tale om en "genrep".
På den er der, af samme grund, givet 100% rabat på reservedelens pris, men
der er taget fuld pris for arbejdsløn. Begge gange henviste kunden til den
"nye" købelov og dens 24 mdrs reklamationsret, men var blevet afvist af
sælger. Og sælger nægtede begge gange at udlevere PC'en før pengene var
faldet. Og da kunden begge gange stod og skulle bruge maskinen og ikke
orkede et længere "slagsmål" med sælger, valgte han at betale. Første gang
ca 2000,- og anden gang ca. 1600,-. Temmelig mange penge i.f.t. nyprisen på
knap 10 kilo. Nu vil jeg selvfølgelig gerne tjene penge på at udføre en
reparation, men synes omvendt heller ikke, at det er fair, at kunden bliver
"bollet" af den oprindelige sælger (jeg er jo også selv forbruger), så efter
hurtigt at have konstateret at der er tale om samme fejl som de to tidligere
gange, ringer jeg på kundens vegne til sælger, forelægger dem situationen og
spørger om ikke de giver reklamationsret på deres reparationer. Og denne
gang er der bingo. Sælger lover at kunden bare kan komme ud med maskinen, så
vil fejlen blive udbedret uden beregning.
Da kunden kommer for at hente notebooken for at fragte den ud til sælger
stiller han mig dette spørgsmål : Da de to tidligere reparationer er udført
inden for 24 mdr. efter købsdato, har jeg så egentlig ikke krav på at få
pengene for disse 2 reparationer tilbage ?
Umiddelbart ville jeg mene at det har han, men jeg er alligevel så meget i
tvivl, at jeg vil lade spørgsmålet gå videre til den alvidende nyhedsgruppe.

mvh
Jesper

[1] Jeg kan godt regne ud hvorfor sælger siger sådan. Da de 24 mdrs.
reklamationsret ved forbrugerkøb blev indført, var der en del fabrikanter og
importører som (ihvert fald i en periode) valgte at fortsætte med 12 mdr.
reklamationsret overfor forhandlerne (hvilket er helt legitimt da der jo her
er tale om b2b salg). Heriblandt fabrikanten af denne notebook. Så når
kunden kom efter 14 måneder og forlangte udbedring af mangler i henhold til
de 24 mdrs. reklamationsret så kunne forhandleren ikke bare sende regningen
videre til fabrikanten.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-04 16:30

JSM skrev:

> [...]

>tvivl, at jeg vil lade spørgsmålet gå videre til den alvidende nyhedsgruppe.

Det har han helt klart, og i og med at sælger nu reparerer under
reklamationsretten, indrømmer han indirekte at de to første
reparationer også falder derindunder. Køber står stærkt - i
teorien i hvert fald. Vi har ikke så mange muligheder i praksis.

Men han bør helt klart fremsætte krav om ubeskåret
tilbagebetaling, og han kan gå direkte til forbrugerklagenævnet
hvis der er vrøvl.

--
Bertel

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 05-06-04 17:41

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev i

> Det har han helt klart,

Hvorfor det nødvendigvis? Da reparationerne jo er udført efter de
første 6 måneder, er det jo (desværre) købers opgave at bevise,
at fejlen skyldes en defekt der var til stede allerede fra
starten.

> og i og med at sælger nu reparerer
> under reklamationsretten, indrømmer han indirekte at de to
> første reparationer også falder derindunder.

Absolut ikke - køber indrømmer alene (direkte eller inddirekte),
at i hvert fald den sidste reparation ikke var god nok.

> Men han bør helt klart fremsætte krav om ubeskåret
> tilbagebetaling, og han kan gå direkte til
> forbrugerklagenævnet hvis der er vrøvl.

Det kan han sagtens, og han får måske endda ret - det er så nok
mere pr. kulance end fordi har reelt har et retskrav.

--
4970 Rødby * Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
<http://salg.bindernaes.dk> <http://korsaren.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-04 22:33

Bjørn Løndahl skrev:

>Hvorfor det nødvendigvis? Da reparationerne jo er udført efter de
>første 6 måneder, er det jo (desværre) købers opgave at bevise,
>at fejlen skyldes en defekt der var til stede allerede fra starten.

Fordi det kræver vold at producere en fejl selv. Hvis en bærbar
holder op med at virke efter 14 måneder, så har den haft en fejl
som var til stede ved købet.

>Absolut ikke - køber indrømmer alene (direkte eller inddirekte),
>at i hvert fald den sidste reparation ikke var god nok.

Han indrømmede også at reparation nummer to ikke var god nok
(genreparation) og alligevel tager han penge for den.

>Det kan han sagtens, og han får måske endda ret - det er så nok
>mere pr. kulance end fordi har reelt har et retskrav.

Det er vi uenige om.

--
Bertel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 22:44

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev :

>Fordi det kræver vold at producere en fejl selv. Hvis en bærbar
>holder op med at virke efter 14 måneder, så har den haft en fejl
>som var til stede ved købet.

sludder og vrøvl !

brugeren kan have sat noget udstyr til medens har har været tændt for
tingene , det har zappet et bundkort eller 10 gennem årene
det kan næppe karakteriseres som vold

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-04 11:23

jan@stevns.net skrev:

>brugeren kan have sat noget udstyr til medens har har været tændt for
>tingene , det har zappet et bundkort eller 10 gennem årene
>det kan næppe karakteriseres som vold

Det har aldrig zappet nogen af mine bundkort eller andre
dingenoter. Men hvis de skulle være blevet zappet, vil der vel
være spor efter en overspænding på komponenterne?

Kan et zappet bundkort vise sig som en defekt skærm uden andre
gener?

--
Bertel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-06-04 13:11

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev :

>Det har aldrig zappet nogen af mine bundkort eller andre
>dingenoter.

Så har du været heldig - jeg har haft mange bærbare til rep hos IBM på
den konto gennem årene (vi snakker 50+)

>Men hvis de skulle være blevet zappet, vil der vel
>være spor efter en overspænding på komponenterne?

ikke nødvendigtvis - statisk elektricitet er en sjov fætter

>Kan et zappet bundkort vise sig som en defekt skærm uden andre
>gener?

sagtens - en typisk fejl er at folk sætter en extern skærm til medens
der er tændt - de koster ofte et bundkort.

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 06-06-04 10:45

> Fordi det kræver vold at producere en fejl selv.

Så må du i det mindste definere vold.

Lad os tage et eksempel:

Brugerens stationære PC brænder af (af en eller anden grund).

Brugeren tænker: Jeg benytter bare min bærbare herhjemme også,
indtil den stationære er repareret.

Han sætter herefter sin fine 20-tommers skærm til sin bærbare,
men desværre er denne også bålet af og kortsluttet, og sender
derfor alt for meget strøm ud på et forkert ben.

Resultat: Den bærbare brænder af.

Hvorfor er det lige du synes at producenten af den bærbare skal
betale (i form af en garantireparation) for brugerens forsøg her?

> Hvis en
> bærbar holder op med at virke efter 14 måneder, så har den
> haft en fejl som var til stede ved købet.

Er det dit "bevis"?

Det er jo for det første noget sludder (som eksemplificeret
ovenfor).

For det andet: Hvis det var tilfældet, kunne du så ikke lige
redegøre for, hvorfor lovens to-årige reklamitionsret jo netop
definerer, at de første 6 måneder har sælgeren bevisbyrden, de
sidste 18 måneder har køberen?

Dette er jo netop grunden til at så mange i praksis oplever, at
den nye lov med 2 års reklamationsret reelt er dårligere (set fra
brugers side) end den gamle med 1 år, idet de færreste brugere
kan løfte en sådan bevisbyrde, og af de der evt. kan, vil
udgiften derved gøre sagen urentabel.

> Han indrømmede også at reparation nummer to ikke var god nok
> (genreparation) og alligevel tager han penge for den.

Ja - og det er da lidt suspekt. Det beviser blot intet om, at den
første rep. skulle være en garati-rep, kun at den første rep ikke
var god nok.

> Det er vi uenige om.

Jamen kunne du så ikke lige beskrive de forhold der skal være
opfyldt, for at en reparation efter de 6 måneder skal være på
"garantien"?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-04 12:50

Bjørn Løndahl skrev:

>Lad os tage et eksempel:

Jo jo, den slags skal selvfølgelig ikke laves under
mangelsbeføjelserne, men så ville spørgeren jo også have fremlagt
sagen på en anden måde.

>Er det dit "bevis"?

Ja, sammen med brugerens udsagn om at han har brugt og behandlet
den normalt.

> [...]
>redegøre for, hvorfor lovens to-årige reklamitionsret jo netop
>definerer, at de første 6 måneder har sælgeren bevisbyrden, de

Nej, for jeg fatter det ikke.

>Jamen kunne du så ikke lige beskrive de forhold der skal være
>opfyldt, for at en reparation efter de 6 måneder skal være på
>"garantien"?

Ikke garantien - inden for reklamationsfristen eller under
mangelsbeføjelserne (har set dine anførselstegn, men det koster
store mængder tid og energi at rette alle de fejl der er med
garanti/reklamationsret selv om det hjælper)

Varen skal gå i stykker selv om den bruges normalt.

--
Bertel