Reglerne omkring copyright
Fra : Kasper Tidemann

Dato : 03-06-04 21:29

Hej alle.

Hvordan fungerer copyrights? Når vi her i Danmark skriver en tekst, laver et
billede eller et stykke musik, så har vi ophavsrettighederne til den/det -
så langt er jeg med. Men det er da ikke det samme som copyright? Så man må
vel ikke bare skrive "(C) XXX" på sin hjemmeside?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg stødte på følgende side:
http://creativecommons.org/learn/licenses/comics1 - Ja, det er lidt
infantilt stillet op, men det viser jo meget godt hvordan det fungerer i
USA. Jeg så en gang et program, hvor der blev sagt at et copyright kan koste
op til 500.000 kr. og endda endnu mere... Og det stemmer ikke just overens
med at man bare har copyright på alt, man laver/producerer/bringer til
verden.

Kan nogen kaste lys over det her? Hvornår har man copyright på noget og
hvornår har man ikke?

Med venlig hilsen
Kasper

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 03-06-04 21:55

"Kasper Tidemann" <postNOSPAM@zuljin.dk> writes:

> Hvordan fungerer copyrights? Når vi her i Danmark skriver en tekst, laver et
> billede eller et stykke musik, så har vi ophavsrettighederne til den/det -
> så langt er jeg med. Men det er da ikke det samme som copyright?

Copyright er det engelske ord der dækker det samme begreb som
ophavsret. Så jo.

Mere præcist er en ophavsmands rettigheder til hans værk dækket af
ophavsretsloven i Danmark og af "Copyright Law of the United States of
America" i USA. På grund af internationale aftaler er der stort
sammenfald mellem lovene.

<URL:http://www.copyright.gov/title17/>

> Så man må vel ikke bare skrive "(C) XXX" på sin hjemmeside?

Det må man skam gerne. Man behøver ikke gøre det, det ændrer ikke på
om man har ophavsretten.

> [...]
> op til 500.000 kr. og endda endnu mere... Og det stemmer ikke just overens
> med at man bare har copyright på alt, man laver/producerer/bringer til

Man kan vist, i USA, *registere* sin copyright. Det koster penge, og kan
give en fordel hvis man vil forsvare den. Se:
<URL:http://www.copyright.gov/register/>
Jeg kan dog ikke se hvordan man kommer op på så mange penge!

> Kan nogen kaste lys over det her? Hvornår har man copyright på noget og
> hvornår har man ikke?

Man har ophavsretten når man har frembragt et værk og offentliggjort
det. Man har samtidigt, under USA'nsk lov, copyrighten.

/L