/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Privat ransagning ?
Fra : Me & my pc.


Dato : 03-06-04 19:03

Hej

I denne weekend begynder Åh abe koncerterne rundt omkring i Danmark og i
lighed med sidste år, så må man ikke medbringe drikkevare. (
http://www.aahabe.dk/Information/Billetter/index.html )

Sidste år blev dette forbud håndhævet ret så voldsomt, ved at alt man havde
med blev gennemsøgt for drikkevare. Men er det overhoved lovligt for en
privat organisation at gennemsøge gæsternes jakker, køletasker, poser og
lign. på den måde ?

Og kan man overhovedet forbyde at man medbringer væske. Børn har jo ofte et
stort behov for netop vand, når de knokler rundt. ( Mener at det er en
menneskeret at have adgang til vand ? )

Jeg er spændt på at høre om jeres meninger.
Understøttelse med henvisninger til eventuelle love modtages gerne !

Kim Larsen
Odense



 
 
Peter G C (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-06-04 19:19

"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
news:40bf67c3$0$259$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[klip]

> Sidste år blev dette forbud håndhævet ret så voldsomt, ved at alt man
havde
> med blev gennemsøgt for drikkevare. Men er det overhoved lovligt for en
> privat organisation at gennemsøge gæsternes jakker, køletasker, poser og
> lign. på den måde ?

Ja, hvorfor skulle det ikke være lovligt.

> Og kan man overhovedet forbyde at man medbringer væske.

Jada.

[klip]

> Understøttelse med henvisninger til eventuelle love modtages gerne !

Der findes ingen love, der regulerer dit spørgsmål.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Me & my pc. (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Me & my pc.


Dato : 03-06-04 20:07

> Ja, hvorfor skulle det ikke være lovligt.

Jeg vil umiddelbart mene at der må være en grænse for hvor langt der må gås.
Man kunne forstille sig en dametaske med kontanter i, en køletaske med
madvare og medicin, en notebook taske med virksomhedspapirer. Jeg kan tænke
på mange opbevaringsmuligheder, hvori der kan være ting i af mere privat
karakter. Skal disse gennemrodes af fremmede mennesker, er det vel på
grænsen af privatlivets fred.

Kunne måske ( ? ) trække en parrallel til en butiksvagt som vil kikke i en
kundes taske. Så vidt jeg ved må de ikke det og nægter kunden, kan de kun
gøre det ved politiets mellemkomst ?

> > Og kan man overhovedet forbyde at man medbringer væske.
>
Også når stedet er et offenligt tilgængeligt sted. Dyreskuepladsen i Odense
er en offenligt plads. Er godt nok indhegnet, men bruges udelukkende til
almene formål.
>
Kim



Kasper Katzmann (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Katzmann


Dato : 03-06-04 20:20

....og så var det jo at Me & my pc. sagde:
> Kunne måske ( ? ) trække en parrallel til en butiksvagt som vil kikke
> i en kundes taske. Så vidt jeg ved må de ikke det og nægter kunden,
> kan de kun gøre det ved politiets mellemkomst ?

I det her tilfælde vil det jo så blive til, at hvis de ikke må kigge i
tasken, må man ikke komme ind. Så enkelt er det.

--
Med venlig hilsen
Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk



Peter G C (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-06-04 20:22

"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
news:40bf76b4$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Ja, hvorfor skulle det ikke være lovligt.
>
> Jeg vil umiddelbart mene at der må være en grænse for hvor langt der må
gås.
> Man kunne forstille sig en dametaske med kontanter i, en køletaske med
> madvare og medicin, en notebook taske med virksomhedspapirer. Jeg kan
tænke
> på mange opbevaringsmuligheder, hvori der kan være ting i af mere privat
> karakter. Skal disse gennemrodes af fremmede mennesker, er det vel på
> grænsen af privatlivets fred.

Nej. Det er nemlig noget du underlægger dig helt frivilligt, og endelig er
der ikke tale om et indgreb fra statsmagtens side. Og endelig går
undersøgelsen ikke videre end hvad der må anses for at være rimeligt
(juridisk siger man at der er proportionalitet).

> Kunne måske ( ? ) trække en parrallel til en butiksvagt som vil kikke i en
> kundes taske. Så vidt jeg ved må de ikke det og nægter kunden, kan de kun
> gøre det ved politiets mellemkomst ?

Men der er det heller ikke frivilligt.....

[klip]

> Også når stedet er et offenligt tilgængeligt sted.

Jada.

Ærlig talt kan jeg ikke se noget juridisk problem overhovedet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Me & my pc. (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Me & my pc.


Dato : 03-06-04 20:33

> Ærlig talt kan jeg ikke se noget juridisk problem overhovedet.
>
Det har du såmænd også nok ret i, men for ikke ikke juridisk stærk person
virker det fornuftsstrigtigt at andre mennesker må rode rundt mellem mine
madpakker i køletasken, for at se om der ligger nogle drikkevare.

Lad os nu forstille os at billetterne er købt i forkøb og der ved købet ikke
er oplyst at der ikke må medbringes drikkevare. ( Det fremgår sansynligvis
af billetten, men sikkert med småt ). Man møder så op ved indgangen og de så
vil gennemsøge ens køletaske ?

Hvis man nægter, hvad så. Varen er jo købt ( Billetterne ) - Kan man så
ophæve købet eller kræve indgang ?

Det kan godt være at det mere er et etisk spørgsmål end juridisk, men jeg
kan ved gud ikke forstå at man hindres i at medbringe drikkevare. ( Ok, ved
godt det er for at hæve salget af deres egne vare ) men væske er immervæk
livsnødvendigt.

Forstil en som får blackout af væskemangel, falder og slår hovedet i faldet
? Vil arrangøre så være ansvarlig ?


Kim



Inger Pedersen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 03-06-04 20:51


"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse

> men væske er immervæk
> livsnødvendigt.

Ja, men det er ikke en grundlovssikret rettighed, at den skal indtages til
en koncert. Hverken åh-abe eller andre.

> Forstil en som får blackout af væskemangel, falder og slår hovedet i
faldet
> ? Vil arrangøre så være ansvarlig ?

Vel i samme grad som en restauratør, hvis der sker det samme med en gæst i
restauranten -
Eller en butikschef, der forbyder kassedamerne at drikke, mens de sidder ved
kassen )
Eller...

Hilsen Inger



Karina og Christian (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 04-06-04 00:21

"Me & my pc." <test@test.dk> wrote in message
news:40bf7cd1$0$291$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[klip]
> Hvis man nægter, hvad så. Varen er jo købt ( Billetterne ) - Kan man så
> ophæve købet eller kræve indgang ?

Ingen af delene. Du har jo ved købet accepteret vilkårene. Ophævelse kan som
udagngspunkt kun ske ved væsentlig misligholdelse, og det er ikke tilfældet,
når arrangøren blot følger de retningslinjer, der er givet som vilkår for
aftalens indgåelse.

> Det kan godt være at det mere er et etisk spørgsmål end juridisk, men jeg
> kan ved gud ikke forstå at man hindres i at medbringe drikkevare. ( Ok,
ved
> godt det er for at hæve salget af deres egne vare ) men væske er immervæk
> livsnødvendigt.

Jo vist. Men det er jo ikke sådan, at du bliver afholdt fra at drikke. Du
kan enten lade være med at gå ind, men i stedet blive ude og drikke alt det,
du vil, eller også kan du købe drikkevarer inden for. Der er jo
aftalefrihed, og du har indgået en aftale med arrangøren om, at du ikke må
medbringe drikkevarer - og den aftale er du forpligtet til at overholde,
hvis du vil deltage i arrangementet.

Med venlig hilsen
Karina



Nikolai R. Jensen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 03-06-04 20:24

ved godt mit svar IKKE er juridisk....

men grunden til at folk ikke selv må tage drikke varer og lignende med er at
så kan de tjene ekstra på det! de kunne selvfølgelig lade folk tage det med
de vil og så hæve billetprisen til det dobbelte eller 3 dobbelte! det ville
du jo nok heller ikke synes om!

så hvorfor ikke bare lade dem der vil bruge deres penge på drikkevare lade
dem gøre det så kan du høre noget musik billigt!

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen
www.minvogn.dk
og ja min mail er : nospam@minvogn.dk
"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
news:40bf67c3$0$259$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> I denne weekend begynder Åh abe koncerterne rundt omkring i Danmark og i
> lighed med sidste år, så må man ikke medbringe drikkevare. (
> http://www.aahabe.dk/Information/Billetter/index.html )
>
> Sidste år blev dette forbud håndhævet ret så voldsomt, ved at alt man
havde
> med blev gennemsøgt for drikkevare. Men er det overhoved lovligt for en
> privat organisation at gennemsøge gæsternes jakker, køletasker, poser og
> lign. på den måde ?
>
> Og kan man overhovedet forbyde at man medbringer væske. Børn har jo ofte
et
> stort behov for netop vand, når de knokler rundt. ( Mener at det er en
> menneskeret at have adgang til vand ? )
>
> Jeg er spændt på at høre om jeres meninger.
> Understøttelse med henvisninger til eventuelle love modtages gerne !
>
> Kim Larsen
> Odense
>
>



Max (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-06-04 10:21

> men grunden til at folk ikke selv må tage drikke varer og lignende med er
at
> så kan de tjene ekstra på det! de kunne selvfølgelig lade folk tage det
med
> de vil og så hæve billetprisen til det dobbelte eller 3 dobbelte! det
ville
> du jo nok heller ikke synes om!

Ja men der er jo også en sikkerhedsspørgsmål...egne drikkevare er ofte i
flasker...

/Max



USH (03-06-2004)
Kommentar
Fra : USH


Dato : 03-06-04 20:25

"Me & my pc." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> I denne weekend begynder Åh abe koncerterne rundt omkring i Danmark og i
> lighed med sidste år, så må man ikke medbringe drikkevare. (
> http://www.aahabe.dk/Information/Billetter/index.html )
>
> Sidste år blev dette forbud håndhævet ret så voldsomt, ved at alt man
havde
> med blev gennemsøgt for drikkevare. Men er det overhoved lovligt for en
> privat organisation at gennemsøge gæsternes jakker, køletasker, poser og
> lign. på den måde ?

De må kun gennemsøge din taske hvis du gir dem lov. Men det kan være du ikke
kommer ind hvis du nægter...

#USH#



Rømer (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Rømer


Dato : 04-06-04 07:54

Når du løser billet accepterer du samtid de satte vilkår for deltagelse i
koncerten - altså du accepterer at de kontrollere, hvorvidt du efterlever
reglerne.
Du bliver jo ikke "ransaget" , hvis du ikke vil ind.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste