|
| Regler for telefonisk reklame? Fra : Benedikte Brisson |
Dato : 03-06-04 17:36 |
|
Er der ikke nogen regler et eller andet sted for, hvad man må ringe og
prakke folk på? Min gamle mor er netop blevet lokket til et TDC
duet-abonnement, hun ved grød ikke har noget at bruge til. Hun har ikke
engang selv taget kontakt til TDC, hun er blevet ringet op af en sælger.
Det er meget godt, at TDC kundeservice undskylder i lange baner, når jeg
(voksen datter - ret arrig) ringer for at annullere - men må TDC marketing
eller hvad det hedder bare uopfordret ringe sagesløse mennesker op og presse
dem til at købe noget, de hverken ved hvad er eller har brug for?
Venlig hilsen Dikte
| |
Bertel Lund Hansen (03-06-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-06-04 20:45 |
|
Benedikte Brisson skrev:
>Er der ikke nogen regler et eller andet sted for, hvad man må ringe og
>prakke folk på?
Teleselskaber må slet ikke ringe uopfordret til folk hvis
hensigten er afsætning af noget. Det følger af loven om
forbrugeraftaler:
§ 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom
rette personlig eller telefonisk henvendelse til en
forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted,
hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på
straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud
om indgåelse af aftale.
[Fem undtagelser]
§ 3. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes
henvendelse i strid med § 2 er ikke bindende.
>Det er meget godt, at TDC kundeservice undskylder i lange baner, når jeg
>(voksen datter - ret arrig) ringer for at annullere - men må TDC marketing
>eller hvad det hedder bare uopfordret ringe sagesløse mennesker op og presse
>dem til at købe noget, de hverken ved hvad er eller har brug for?
Nej. I virkeligheden behøvede I ikke annullere, for der var ingen
gyldig aftale, men det er naturligvis det smarteste at gøre, både
for at du kunne komme af med din galde, og for at der ikke senere
skulle blive problemer med at bevise hvordan det var foregået.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (03-06-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 03-06-04 21:24 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>>Er der ikke nogen regler et eller andet sted for, hvad man må ringe og
>>prakke folk på?
>
> Teleselskaber må slet ikke ringe uopfordret til folk hvis
> hensigten er afsætning af noget. Det følger af loven om
> forbrugeraftaler:
>
> § 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom
> rette personlig eller telefonisk henvendelse til en
> forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted,
> hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på
> straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud
> om indgåelse af aftale.
Så vidt jeg husker, har TDC ringet til deres kunder og spurgt, om de
er tilfredse med deres abonnement.
Hvis kunden undervejs selv ønsker at bestille noget, er det ikke
ulovligt at tage imod ordren.
Ellers kan samtalen slutte med, at TDC spørger, om de må ringe kunden
op, hvis de har et godt tilbud. Så har de fået det tilsagn, der kræves.
Et interessant spørgsmål er, om TDC har en form for rådgiveransvar,
så de kan holdes ansvarlige, hvis de giver kunden et dårligt råd om valg
af abonnement.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (03-06-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-06-04 21:53 |
|
Jonathan Stein skrev:
> Så vidt jeg husker, har TDC ringet til deres kunder og spurgt, om de
>er tilfredse med deres abonnement.
Skalkeskjul. Der står i lovens forbudstekst:
>med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
De må altså ikke ringe med den hensigt at afsætte noget. Hvilken
anden hensigt har et firma med at ringe til dets kunder?
> Ellers kan samtalen slutte med, at TDC spørger, om de må ringe kunden
>op, hvis de har et godt tilbud. Så har de fået det tilsagn, der kræves.
.... på ulovlig baggrund.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (04-06-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 04-06-04 00:09 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>> Så vidt jeg husker, har TDC ringet til deres kunder og spurgt, om de
>>er tilfredse med deres abonnement.
>
> Skalkeskjul.
Nej da! - Omsorg for kunderne!
> Der står i lovens forbudstekst:
>
>>med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
- Men hvis formålet med samtalen er et andet, må man altså gerne
under samtalen (eller senere) sælge noget.
Tilsagnet kan i øvrigt også være givet ad anden vej. F.eks. får man
jo jævnligt breve med "udfyld venligst vores spørgeskema" eller "bekræft
dine kundedata" - med den lille accept til sidst.
Jeg har ikke lagt mærke til, om TDC har sendt sådanne breve.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
David T. Metz (04-06-2004)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 04-06-04 09:08 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> De må altså ikke ringe med den hensigt at afsætte noget. Hvilken
> anden hensigt har et firma med at ringe til dets kunder?
At fastholde dem.
Jeg er selv lige blevet ringet op og hensigten var tydeligvis at fastholde
mig, men for at fastholde mig blev de nødt til at sælge mig noget. I praksis
handlede det om at lave et abonnement om så min udgift fremover er halveret
ift. hidtil. Et oplagt alternativ for mig var jo at skifte selskab.
Så det er en glidebane. Det kan være svært at servicere en kunde uden at
sælge noget i den slags tilfælde som mit, hvor jeg har et forældet
abonnement til overpris.
David
PS: Det var egentlig ikke for at diskutere, blot for at illustrere et
potentielt dilemma.
| |
Henning Makholm (04-06-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 04-06-04 12:56 |
|
Scripsit "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid>
> Bertel Lund Hansen wrote:
> > De må altså ikke ringe med den hensigt at afsætte noget. Hvilken
> > anden hensigt har et firma med at ringe til dets kunder?
> At fastholde dem.
Hvilket formål har et firma med at "fastholde" deres kunder - andet
senere at afsætte varer eller tjenesteydelser til dem?
--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."
| |
Martin Jørgensen (04-06-2004)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 04-06-04 22:14 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Jonathan Stein skrev:
>
>
>> Så vidt jeg husker, har TDC ringet til deres kunder og spurgt, om de
>>er tilfredse med deres abonnement.
>
>
> Skalkeskjul. Der står i lovens forbudstekst:
Det er meget, meget svært at bevise noget som helst her og dem som
ringer op ved godt hvad de skal passe på ikke at sige. Det kan jeg
udtale mig om, fordi jeg selv har insider-viden indenfor
forsikring/kredit-branchen og tro mig: Der gives *tydelige* instrukser i
hvordan man gør, hvad man ikke siger osv... Der er ikke noget værre for
et firma på størrelse med TDC, hvis de fik sådan en sag ud i medierne...
Medierne ville *bide hovedet* af TDC
>>med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
>
>
> De må altså ikke ringe med den hensigt at afsætte noget. Hvilken
> anden hensigt har et firma med at ringe til dets kunder?
Her er TDC og lignende firmaer nok meget, meget kreative, kan jeg
forestille mig
Mere end du tror...
>> Ellers kan samtalen slutte med, at TDC spørger, om de må ringe kunden
>>op, hvis de har et godt tilbud. Så har de fået det tilsagn, der kræves.
>
>
> ... på ulovlig baggrund.
Jeg kan ikke huske om de må afslutte på den måde. Men hvis kunden selv
bringer emnet på banen, så er der intet ulovligt...
mvh.
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Bertel Lund Hansen (04-06-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 04-06-04 22:25 |
|
Martin Jørgensen skrev:
>Det er meget, meget svært at bevise noget som helst her
Det synes jeg ikke. Hvilket andet formål har et firma med at
kontakte en kunde end (fortsat) at afsætte produkter eller
ydelser?
Intet.
Det kan godt ske at deres umiddelbare formål er et andet - høre
om kunden er tilfreds, ønsker ændringer, forhandle om rabatter,
tilbyde gratis kaffe, whatever - men det *egentlige* formål er
klart.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Martin Jørgensen (05-06-2004)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 05-06-04 18:56 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Martin Jørgensen skrev:
>
>
>>Det er meget, meget svært at bevise noget som helst her
>
>
> Det synes jeg ikke. Hvilket andet formål har et firma med at
> kontakte en kunde end (fortsat) at afsætte produkter eller
> ydelser?
>
> Intet.
Ok, jeg kan så fortælle at det selskab jeg var hos også solgte noget
iblandt de par undtagelser, som man godt kan ringe op til privat-kunder
omkring (lovligt). Aviser og forsikringer + et par andre småting, må man
jo såvidt jeg husker, godt ringe op til folk omkring...
Men du har da ret i at hvis ikke man har noget lovligt man kan ringe op
til kunderne omkring, ja, så er det svært/en del sværere at komme med
gode/kreative forklaringer
-snip-
mvh.
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Bertel Lund Hansen (05-06-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 05-06-04 22:27 |
|
Martin Jørgensen skrev:
>Ok, jeg kan så fortælle at det selskab jeg var hos også solgte noget
>iblandt de par undtagelser, som man godt kan ringe op til privat-kunder
>omkring (lovligt). Aviser og forsikringer + et par andre småting, må man
>jo såvidt jeg husker, godt ringe op til folk omkring...
Ja, men det er også kun dem du må sælge. Du må ikke ringe op om
en avis og så gå over til at sælge f.eks. cd'er.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (06-06-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 06-06-04 16:45 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>>Det er meget, meget svært at bevise noget som helst her
>
> Det synes jeg ikke. Hvilket andet formål har et firma med at
> kontakte en kunde end (fortsat) at afsætte produkter eller
> ydelser?
>
> Intet.
Paragrafen (som du selv citerede) slutter jo "med henblik på straks
eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale".
Med lidt god vilje kan man måske stadig argumentere for, at det på en
eller anden måde altid vil være formålet, med en erhvervsdrivendes
henvendelse, men på den anden side må formuleringen forudsætte, at der
_findes_ andre formål.
Ellers kunne man jo lige så godt forbyde _alle_ henvendelser.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (06-06-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 06-06-04 17:57 |
|
Jonathan Stein skrev:
> Med lidt god vilje kan man måske stadig argumentere for, at det på en
>eller anden måde altid vil være formålet, med en erhvervsdrivendes
>henvendelse, men på den anden side må formuleringen forudsætte, at der
>_findes_ andre formål.
- Goddag. Vores butik brænder, og det eneste nummer jeg kan få
fat på, er dit. Gider du ringe til brandvæsenet?
Men jeg giver mig. I ovenstående eksempel ringer man jo ikke som
erhvervsdrivende.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (06-06-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 06-06-04 19:18 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>> Med lidt god vilje kan man måske stadig argumentere for, at det på en
>>eller anden måde altid vil være formålet, med en erhvervsdrivendes
>>henvendelse, men på den anden side må formuleringen forudsætte, at der
>>_findes_ andre formål.
>
> - Goddag. Vores butik brænder, og det eneste nummer jeg kan få
> fat på, er dit. Gider du ringe til brandvæsenet?
... og så er jeg forresten slagter - mangler du en grill-kylling til
aften?
> Men jeg giver mig. I ovenstående eksempel ringer man jo ikke som
> erhvervsdrivende.
Ja, det er næppe dette lettere teoretiske tilfælde, loven er lavet til.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Jonathan Stein (06-06-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 06-06-04 16:38 |
|
Martin Jørgensen wrote:
> Medierne ville *bide hovedet* af TDC
Er forsøgt:
http://www.dr.dk/nyheder/tv/Kontant/article.jhtml?articleID=156623
Tilsyneladende er sagen endt med, at TDC har "rettet nogle
formuleringer". Sagt på en anden måde gør de stadig det samme - bare med
lidt andre ord.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
|
|