Afrunding med betaling med dankort
Fra : Niels Jordan Anderse~

Dato : 03-06-04 15:59

Jeg har netop købt noget på internettet med mit Dankort.
Nu kan jeg så se transaktionen på min netbank og noget undrer mig.

Min ordrer lyder på xxxxxx,23 kr.
På min konto er trukker xxxxxx,25 kr.

Så vidt jeg ved skal man ikke afrunde dankortbeløb(*)

Jeg har været inde på www.retsinfo.dk og søgt og søgt.
Meen... Jeg kan kun finde den nye lov der omhandler gebyrer på
dankort samt at der i møntloven står at:
"Samtidig ophæves møntlov, lov nr. 191 af 24. maj 1972, og lov nr. 207
af 24. maj 1972 om afrunding af visse ørebeløb. "

Og nej det er kun 2 øre så jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved
det, men dette er bare af teoretisk nysgerrighed.

Hvad er rigtigt?

Niels

(*) Mit dankort er et visa-dankort hvis det betyder noget.

Fra : Jonas Hansen

Dato : 03-06-04 16:58

"Niels Jordan Andersen" <gtergy2@yahoo.com> wrote:

> Så vidt jeg ved skal man ikke afrunde dankortbeløb(*)
[klip]
> Hvad er rigtigt?

I Karnov-noten til § 5 i møntloven står:

"I An 2002 62 fastsættes, at der ved betaling i dansk mønt af et ørebeløb,
som ikke er deleligt med 25, sker afrunding til det nærmeste beløb, der kan
deles med 25, medmindre andet er aftalt. Fravigelse fra afrundingsreglerne
kan ske ved aftale mellem parterne i betalingsforholdet.
Formuleringen i anordningen medfører, at afrundingsreglen også kan fraviges
ved stiltiende aftale. Der tages ikke stilling til, hvem der skal foretage
afrundingen. I praksis vil afrundingen i de fleste tilfælde blive foretaget
af den, der kræver betalingen, men såfremt denne ikke har foretaget
afrunding, vil afrunding kunne foretages af betaleren.
Industriministeriet har udtalt, at det er uforeneligt med afrundingsreglen,
hvis der i de tilfælde, hvor der foretages afrunding, f.eks. i forbindelse
med vejning af frugt i et supermarked, igen foretages afrunding ved betaling
af det samlede vareindkøb.
Ministeriet har i øvrigt udtalt, at der ikke kan foretages afrunding ved
elektroniske betalinger, betalinger med checks, giro og lignende, medmindre
det aftales parterne imellem."

"An 2002 62" (§ 5) findes http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2002/0006203.htm

Håber det hjalp.

Mvh
Jonas

Fra : Niels Jordan Anderse~

Dato : 07-06-04 17:00

"Jonas Hansen" <ugyldig@> wrote in message news:<40bf4a9d$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
[cut]
> [...]
> elektroniske betalinger, betalinger med checks, giro og lignende, medmindre

Mange tak for denne kildehenvisning Jonas. Det var lige hvad jeg
manglede.
Så er spørgsmålet om jeg vil jagte mine 2 øre...

Niels

PS: Jeg er glad for at det netop kom med en henvisning da jeg desværre
finder at alt for mange af svarerne her i gruppen bygger på "sund
fornuft".

Fra : Henning

Dato : 03-06-04 17:31

On 3 Jun 2004 07:58:34 -0700, gtergy2@yahoo.com (Niels Jordan
Andersen) wrote:

> [...]
>
>Min ordrer lyder på xxxxxx,23 kr.
>På min konto er trukker xxxxxx,25 kr.
>
>Så vidt jeg ved skal man ikke afrunde dankortbeløb(*)

Har du kigget på http://www.betaling.dk/ (PBS's hjemmeside.)?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-06-04 18:09

Andersen) wrote:

> [...]
>
>Min ordrer lyder på xxxxxx,23 kr.
>På min konto er trukker xxxxxx,25 kr.
>
>Så vidt jeg ved skal man ikke afrunde dankortbeløb(*)

Man oplever det også indimellem i butikker når man beder om at få en
"hund" oveni, men det er forkert. Afrundingsreglerne gælder kun for
mønter og blev indført da de små mønter udgik.

/Knud