Hvilket lån
Fra : N I E L S

Dato : 03-06-04 11:52

Jeg ved det er et urimeligt spørgsmål, men nu har jeg gået i en måned og
gloet på de forskellige opstillinger fra rk.dk

Valget står imellem at beholde mit obligationslån på 5% med 18 års
restløbetid, eller...

Hvis man ikke ønsker at tage for mange chancer og derfor ikke ønsker en
meget større mdl. ydelse, hvad skal man så.

Jeg kan få et F5K, hvor renten er låst på 3,8% i 5 år til kurs 94,5, men
havd nu hvis renten stiger til 7. Så ryger budgettet.

Samtidigt vil jeg gerne benytte mig af afdragsfrihedsordningen, for at
varetage nogle andre interesser i den periode.

Kan man sige, ud fra ovenstående betragtninger (og andre) at obl-lånet på 5%
er det sikre,
F3K-lånet det friske, men farlige og
F5K-lånet en mellemting?

Eller hvad?

Det der med kursen forstår jeg ikke. Bliver mit lån større eller dyrere hvis
kursen falder? Og stiger afdragene/løbetiden så som følge deraf?

N I E L S

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 03-06-04 17:18

"N I E L S" <underlig@msn.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved det er et urimeligt spørgsmål, men nu har jeg gået i en måned og
> gloet på de forskellige opstillinger fra rk.dk

Det er en dårlig ide at vælge F3, F5 etc. - vælg i stedet et F1 (hvis det
_skal_ være et rentetilpasningslån?)
Rentetilpasningslån består af inkonvertible obligationer.
I så fald du pludselig ønsker at indfri lånet skal disse obligationer købes
op til markedskursen, og det kan let koste dig en del penge!
Prisen (renten) på rentetilpasningslån afhænger af den korte rente, som igen
(i EU) reguleres efter inflation eller "mangel" herpå.
Det kan gå stærkt op eller ned for den sags skyld - og så er det ikke sjovt
at være placeret i et F3 eller F5.
I øvrigt betaler du for denne såkaldte "forsikring" f.eks. ved et F5, hvor
kursen er 94...95 - whatever.
Altså vokser din restgæld samtidig med at du er låst på hænder og fødder...

> Valget står imellem at beholde mit obligationslån på 5% med 18 års
> restløbetid, eller...

Det lyder som et godt lån - betragtet historisk over de seneste 20-30 år får
du ikke et meget bedre lån.
Overvej af blive der.

> Kan man sige, ud fra ovenstående betragtninger (og andre) at obl-lånet på
> [...]

Du kan sige at 5 % Realkredit obligationslån giver god nattesøvn i hele
løbetiden og forsikring mod fald i huspriserne.
F1 giver dig en naturlig lyst til at følge med i samfundsøkonomien
og bør kombineres med en ekstra hurtig nedbringelse af gælden eller anden
dyr gæld for aktiver med lang levetid.

> Det der med kursen forstår jeg ikke. Bliver mit lån større eller dyrere
hvis
> kursen falder? Og stiger afdragene/løbetiden så som følge deraf?

Kursen udtrykker værdien af din gæld (hovedstolen)
dvs. at ved kurs 100 (pari) skal du i teorien betale 100 kr. tilbage for at
frigøre dig af en gæld på 100 kr.
I praksis koster det kurtage til realkreditinstituttet, så værdien af din
gæld bliver altid lidt højere end det du får i hånden.
Ved låneoptagelse får du altså 100 kr. i hånden for at påtage dig en gæld på
100 kr - som så tilskrives en løbede rente .. f.eks. kuponrenten på de 5 % +
bidrag (0,5% ca.)
Falder kursen på dit lån herefter, så kan du indfri lånet til den lavere
kurs - hvilket betyder at de 100 kr. du startede med at skylde måske kan
tilbagebetales med kun 90 kr. - den mekanisme ser du ved rentestigninger.
Skulle renten falde i stedet, vil kursen på obligationen stige, men du kan
ved et obligationslån altid indfri til kurs 100, så skaden er begrænset.

Ved eksemplet ovenover med de inkonvertible F3, F5 lån - som du måske
pludselig ønsker at opsige, skal du opkøbe obligationerne til en højere
kurs - derfor skylder du pludselig flere penge end der står på papiret, + at
du har solgt obligationerne til kurs 94-95.. og herved påtaget dig en gæld
der er større end det beløb du faktisk har lånt.

Der er mange holdninger til realkreditlån - nogle ser en sport i at
konvertere op og ned, andre påskønner god nattesøvn, og endnu flere gør bare
som økonomerne siger de bør gøre.

Selv bliver jeg i et F1 - 20 årigt, indtil jeg har set en klar retning opad
i økonomien her i Europa.
Vi lider ikke under galoperede vækst og flaskehalse på arbejdsmarkedet, så
inflation i den "almindelige form" er ikke lige om hjørnet.
(og dermed heller ikke rentestigninger af betydning i den korte rente)
Oliepriserne eksploderer godt nok, men det afregnes i US dollars og de er
ikke så dyre pt.,
så heller ikke herfra kan jeg se at inflation => rentestigninger er lige om
hjørnet.

Det var ordene jeg kan ikke sige hvad der er det helt rigtige til dig,
men måske kan du bruge lidt af mit indlæg i dine overvejelser?
/Jens

Fra : N I E L S

Dato : 04-06-04 12:34

Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> skrev
[klip]
> Der er mange holdninger til realkreditlån - nogle ser en sport i at
> konvertere op og ned, andre påskønner god nattesøvn, og endnu flere gør
bare
> som økonomerne siger de bør gøre.

Mange tak.
Men lige et par spørgsmål:

Hvad er det lige økonomerne siger?
Hvorfor er F1 bedre?

N I E L S

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 04-06-04 13:40

> Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> skrev
> [...]

Om mandagen siger de gerne at nu er der gang i hjulene og renten er på vej
op, så de foreslår kurssikring... og skift til fastforrentede lån
Om onsdagen kan det gå begge veje, men det kunne være en ide med et
afdragsfrit lån...
Om fredagen forlyder det at renten vil forblive lav i hvert tilfælde dette
år ud... så bliv i dine flexlån.

Sådan har det næsten lydt siden jeg i år 2000 optog et F1 lån.

Undskyld satiren - men det er ret svært at være forbruger, med mindre du har
en selvstændig holdning til samfundsøkonomien eller affinder dig med det
umulige i altid at ligge med "det rigtige lån"

Til dit andet spørgsmål:
Når jeg bedre kan lide et F1 lån end F3 og F5... hænger det sammen med at du
ved F3, F5... påfører dig selv en "risiko" for kurstab allerede når du
hjemtager lånet til f.eks. kurs 94 - til gengæld får du tilsagn om at kunne
betale en fast rente gennem de næste 3 - 5 ... år.
Stiger renten herefter med blot 1% pr. år vil du ved en F3 komme ud med en
gæld der skal finansieres på ny, men til en rente på ca. 5 %. (kortrente)
Vil du i stedet i et fast forrentet lån skal du ca. regne med at dette
ligger et 2-3 % højere - dvs. en obligation med kuponrente på 7 eller 8 %.
Stiger renten mere end den ene procent/p.a. i mit eksempel, ønsker du måske
at købe dig selv ud af lånet før tid - og det er dyrt.

Det er mere strategisk at blive i F1 og så tage et år af gangen ... når så
renten begynder at stige igen (det gør den) så kan du forhåbentligt nå at
konverterer over i et 5 eller 6 % obl. lån.

/Jens

Fra : Michael

Dato : 05-06-04 08:33

"Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> wrote
in message news:40bf4eea$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]

> Det var ordene jeg kan ikke sige hvad der er det helt rigtige til dig,
> men måske kan du bruge lidt af mit indlæg i dine overvejelser?

Rigtig flot og uddybende svar....

Jeg er meget enig med Jens - behold enten dit nuværende lån, eller tag et
F1-lån (i Euro). Jeg konverterede selv fra et 7% obligationslån til et
F1-lån i Euro. Noget af "fortjenesten" har jeg brugt til at omlægge mit
pantebrevslån til et 10-årigt F1-lån, for derved at nedbringe gælden
hurtigere (og billigere). F3-lån og F5-lån er måske nok en forsikring mod
rentestigninger, men prisen er alt for høj i form af højere rente og
dårligere kurs. Bemærk iøvrigt, at omlægningerne af F1-lån de sidste par år
er sket til en kurs >100, dvs. der rent faktisk skæres noget af restgælden.
For mit vedkommende har det betydet 25.000 kr. af restgælden helt "gratis".

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-06-04 10:27

"Michael" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
restgælden.
> For mit vedkommende har det betydet 25.000 kr. af restgælden helt

Gider du ikke uddybe dette..?

(ved refinansiering udtrækkes obligationerne altid til kurs 100)

---

Fra : N I E L S

Dato : 12-06-04 21:39

"Michael" <a@b.dk> skrev

[klip]
> Jeg er meget enig med Jens - behold enten dit nuværende lån, eller tag et
> F1-lån (i Euro)...
[klip]

Hvorfor et euro-lån? Følges krone- og eurokurserne ikke meget godt ad?
N I E L S

Fra : Michael

Dato : 14-06-04 21:51

"N I E L S" <underlig@msn.com> wrote in message
> "Michael" <a@b.dk> skrev
>
> [klip]
> [klip]
>
> Hvorfor et euro-lån? Følges krone- og eurokurserne ikke meget godt ad?
> N I E L S

Euro-renten er en anelse lavere, og har været det i hele Euroens levetid, så
vidt jeg husker. Det er min primære årsag til et Euro-lån.