Beskatning af investering i udenlandsk val~
Fra : LD

Dato : 29-05-04 09:07

Jeg sidder lige og læser om investeringsmuligheder i PLN via Nordea:
http://tinyurl.com/2w5zq

Det som bare slår mig er beskatningsgraden:

http://tinyurl.com/2a9dh
(Nederst på side 1 - pdf)

59% ??
Skulle valutaen stige 20% ialt, så er afkastet efter skat sølle 4,9% pa.
Dvs. en investering på 50000 vil give ca. 5000 kr over to år.

Dette er en 8-9 ekstravagter på mit job :) - Er der noget som forhindrer
mig i simpelthen at veksle f.eks. 50000 selv, og så selv bære
tabet/gevinsten?

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 31-05-04 07:39

Selvfølgelig kan du lave en omveksling selv, men bemærk da to forhold

1. kontant valua handles til nogen noget dyrere kurser, isør det bankerne
kalder eksotisk valuta herunder zloty
2. ved Nordae betaler du for at have en forsikring på at du får dine penge
tilbage hvis det skulle gå galt.

mvh
Brian

Fra : LD

Dato : 01-06-04 11:33

> 2. ved Nordae betaler du for at have en forsikring på at du får dine penge
> tilbage hvis det skulle gå galt.

Selvfølgelig - selv hvis den falder bliver de indløst til kurs 100.
Det er bare svært for mig at se "fidusen" - mit gæt er et afkast
på 2-3% pa. efter skat - det kan lige klare inflationen.

Men gør man det på egen hånd skal der ikke indberettes noget
til T&S, el.?

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 02-06-04 22:52

"LD" <reply@tothegroup.invalid> skrev i en meddelelse

> Skulle valutaen stige 20% ialt, så er afkastet efter skat sølle 4,9% pa.
> Dvs. en investering på 50000 vil give ca. 5000 kr over to år.

Hvis det var sådan en god handel, ville Nordea vel tage den selv i stedet
for at sælge den til dig?

PGH eller ERF (Ressource Trusts giver p.t. over 10% p/a i udbytte betalt i
månedlige rater - her skal man regne med at disse papier får røvfuld over
sommeren når "de" kører Olieprisen ned til omkring USD 30 en tid; MEN Saudi
kan nok ikke hænge sammen meget længere end 2 år, så jeg ville tage "om en
måneds tid" som et godt tidspunkt at købe på).

> Dette er en 8-9 ekstravagter på mit job :) - Er der noget som forhindrer
> mig i simpelthen at veksle f.eks. 50000 selv, og så selv bære
> tabet/gevinsten?

Næh - ikke andet end at beløbet er lidt lille til at få en ordentlig gevinst
(og du skal også her betale skat).