Pension ?
Fra : Dennis

Dato : 26-05-04 12:00

Hejsa...
Jeg har efterhånden ret dårlig samvittighed over for mig selv over at jeg
ikke at etableret en pensionsopsparing...
Men min store problem er at der er så sindsygt mange...Jeg vil ikke snakke
med banken om det, da det jo ikke er sikkert de giver den bedste løsning..
De vil jeg bare have jeg laver den hos dem.. Derfor spørger jeg nu her..

Jeg vil meget gerne have en opsparing hvor jeg kan indsætte frit måned efter
måned, så længe jeg indsætter minimun "et eller andet beløb" pr år.. Penge
må gerne investeres og selvfølgelig gælder det om at få mest muligt ud af
det...

Jeg er 31 år, og regner på nuværende tidspunkt med at bliver gammel og
vil gerne arbejde så længe jeg kan.. Så pensionen skal møntes på at jeg ikke
pensioneres "hurtigs muligt"..

Om det skal være rate eller "den anden" aner jeg virkelig ikke, da jeg ikke
kan gennemskue fordele/ulemper ved dem..
Jeg har læst en masse, men kan ikke finde nogle håndgribelige kriterier der
giver gode argumenter for det ene eller andet...

Hjælp mig! Jeg mangler det

PFT Dennis

Fra : Dennis

Dato : 26-05-04 12:51

Meget relevant! - Stjålet fra www.Boersen.dk
Og så er det jeg tænker:
Er der nu mere jeg skal overveje omkring min i forvejen meget forvirrede
pensions-misforståelse?
----------
Charmeoffensiv om frit pensionsvalg
Af Peter Møller Christensen

97 procent af den danske befolkning går så lidt op i den ene procent af
lønnen, der siden 1999 er blevet opkrævet til den 'Særlige
Pensionsopsparing', at de heller ikke er klar over, at de fra årsskiftet
selv kan bestemme, hvem der skal forvalte pengene.

Derfor starter ATP i morgen en landsdækkende informationskampagne, der skal
informere danskerne om det frie valg i SP.

Et vigtigt element i kampagnen bliver en bus, som ATP gennem det næste par
måneder sender rundt til 18 danske byer med start i Skagen og afslutning i
København.

I ATP-turens bus kan borgerne få svar på deres spørgsmål om ATP og SP, og de
medfølgende ATP-medarbejdere kan give de interesserede skatteborgere et
overblik over deres personlige pensionsforhold i ATP.

"Tallene fra undersøgelsen viser tydeligt, at der ligger en stor opgave i at
informere befolkningen om det frie valg i SP, der træder i kraft 1. januar
2005. ATP-turen er derfor kun ét af flere tiltag, som ATP lancerer i årets
løb for at gøre befolkningen bevidst om liberaliseringen af SP," siger
underdirektør Thor Kleif, ATP.

Fra : Erik Rasmussen

Dato : 26-05-04 14:48

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa...
> Jeg har efterhånden ret dårlig samvittighed over for mig selv over at jeg
> ikke at etableret en pensionsopsparing...

Har du en arbejdsgiverbetalt pension ?

Hvis JA så behøver du ikke lave nye pensioner, fordi når du til sin tid skal have pengene
udbetalt vil der blive modregnet alle de steder i folkepensionen som det er muligt

Hvis NEJ bed om en samtale med din bankrådgiver, han er til for dig og vil gerne have fat
i dine penge

vh ER

Fra : DeBoss

Dato : 26-05-04 16:26

> Har du en arbejdsgiverbetalt pension ?

Nej.. Det er ikke firmapolitik, og jeg har foreslået det et par gange

> Hvis JA så behøver du ikke lave nye pensioner, fordi når du til sin tid
skal have pengene
> udbetalt vil der blive modregnet alle de steder i folkepensionen som det
er muligt
I know

> Hvis NEJ bed om en samtale med din bankrådgiver, han er til for dig og
vil gerne have fat
> i dine penge

Hvilket underbygger følgende klip fra mit indlæg:
<snip>

Men tak alligevel

Mvh Dennis

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 26-05-04 18:35

"DeBoss" <Dennis@Flyt_næsehornet_Bitnisse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den bedste løsning.. De vil jeg bare have jeg laver den hos dem.. Derfor

Errrh... Kan delvist følge dit argument. Men ...

.... egentlig svarer det til at du ikke vil spørge din mekaniker om en fejl
ved din bil, fordi han bare vil tjene penge på reperationen.

Mekanikeren har trods alt mest forstand på bilen og fordi du får et tilbud
er der jo ikke købstvang - hverken hos mekanikeren eller i banken.

Banken vil lave en beregning på kravet til opsparing ud dine egne ønsker-
f.eks. pensionsalder, indkomst på pensionstidspunkt osv.

Fra : Brian

Dato : 26-05-04 22:17

"Erik Rasmussen" <Erik@Rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skal have pengene
> udbetalt vil der blive modregnet alle de steder i folkepensionen som det

Vrøvl! Der er ikke ret mange, der har afdækket deres behov udfra en
arbejdsgiverbetalt pension.

Nu skriver du modregnet "alle" de steder i folkepensionen som det er muligt.
Hvad mener du med det? Folkepensionens grundbeløb bliver ikke reguleret af
forskellige pensionskonti - ligegyldigt om de bliver udbetalt m.v.
Pensionstillæget bliver derimod reguleret med 30 øre pr. krone der kommer
over en bestemt indkomst, hvor udbetalinger fra en ratepension og en
livrente medregnes. Man kan dog sænke sin indtægt fra det 65. år til 70. år
ved at indskyde på en kapitalpension og derved få et større pensionstillæg.

Det er en almen antagelse blandt pensionsrådgivere, at en person i din alder
betaler hvad der svarer til topskat eller mere (op til ca. 81%) af sidst
udbetalte krone, når du går på pension. Det er ikke ensbetydende med, at man
ikke skal spare op nu! Beskatningen af afkastet er væsentligt blidere og
selvom man betaler topskat som pensionist, så har man stadig brug for penge.
Desuden er der måder, hvor man kan sænke den procentsats til den tid.

Jeg vil også foreslå, at du smutter i banken og snakker med en af dem, der
har forstand på det. Alternativt kan du, hvis du har lyst til at betale
gebyr for dine indbetalinger sludre med et pensionsselskab.

Brian

---

Fra : Michael

Dato : 26-05-04 23:08

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> wrote in message
> [...]
der
> giver gode argumenter for det ene eller andet...

Jeg skal forsøge at råde dig kort og overskueligt... Først og fremmest: Det
ER en god idé at spare op til pensionen, uanset om andre her i gruppen
skulle påstå det modsatte.

Betaler du topskat? Hvis ja, så opret en ratepension, da du kan trække
indbetalingerne fra topskatten. Indbetaler du f.eks. 10.000 kr, betaler
skattefar altså de 5900. Hvis du ikke betaler topskat og ikke vil indbetale
mere end 36.000 om året (tror jeg vist grænsen er?!), kan du tage en
kapitalpension. Her gælder fradraget til og med mellemskatten.

Jeg vil anbefale, at du indbetaler minimum 15% af din løn hver måned - det
vil give en pæn sum at leve for når du bliver gammel, men som andre også har
skrevet: Gå til din bank.....

Fra : Dennis

Dato : 27-05-04 07:17

> [...]
> vil give en pæn sum at leve for når du bliver gammel, men som andre også

Okay..
I skal alle have mange tak for jeres indlæg..
Dels blev jeg klogere, og jeg må indrømme at I nu har overbevidst mig om at
jeg skal på udflugt til banken

Mvh Dennis

Fra : K-man

Dato : 23-06-04 22:59

Jeg ville ikke gå i banken...................af samme grund som du selv
siger.

Hvis du har et hus så betal det ned i stedet. Jeg afdrager ekstraordinært
2500 o måneden (1x pr år) og sparer dermed 5,7% i rente på mine
penge......jeg ved godt at en kap pens eller rate giver en garanteret rente
nogen steder, men den skal jo også beskattes.

Som jeg ser det så afdrager jeg på mit hus som jeg forventer har en
værdistigning på i snit 2% p.a. set over en 30 års periode. Mit hus er på
denne måde betalt ud ca 14 år før tid (v 5% 30 år) og så kan man jo lave en
opsparing der.

Det giver jo også den fordel at skule man få brug for pengene kan man jo
bare låne dem igen - det er lidt sværere at få fat i pensionspengene før
tid...........

Bare min holdning.

K-Man

Fra : Michael

Dato : 24-06-04 00:35

"K-man" <k-man@carhifiFJERN.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det giver jo også den fordel at skule man få brug for pengene kan man jo
> bare låne dem igen - det er lidt sværere at få fat i pensionspengene før

Du får jo ikke noget skattefradrag af at betale ekstra afdrag på dit hus -
betaler man topskat, kan man få 59% fradrag på en ratepension. Iøvrigt skal
man jo betale en del omkostninger ved at optage et lån i huset. Samlet set
er det altså bedre at placere pengene i en pensionsordning.

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 25-06-04 10:32

> [...]
> man jo betale en del omkostninger ved at optage et lån i huset. Samlet set
> er det altså bedre at placere pengene i en pensionsordning.

Fuldstændig enig. Desuden hvis det er en ratepension kan man få denne
udbetalt til 60% strafafgift såfremt man akut skulle mangel pengene, mens
man i mellemtiden faktisk kun har betalt 15% skat af sit løbende afkast i
pensionen, mens kontanterne alternativt ville være beskattet som
kapitalindkomst.

Der er faktisk nogle med høje indkomster der optager lån i ejendom for at
nedbringe deres skat på denne måde. Så sjovt er det heller ikke at betale
topskat.

mvh
Brian