I begyndelsen var ordet.....Papyrus P66
Fra : Lyrik

Dato : 04-06-04 23:21

Jeg har drøftet den overordentlig betydningsfulde detalje, som dette
Johannesfragment (Johannes 1:1-14) på papyrus fra 200 efter Kristus,
indeholder, med min gode ven Richard Mott magister i latin og historie.
Der gælder det forhold at ordet Gud på græsk i dette manuskript, skrives
"Gd" og Guds skrives "Gs". Dette skyldes højst sandsynligt at det har været
skrevet af jødekristne som har haft det på samme måde som de jøder der i dag
skriver "G_d" i stedet for Gud. Det afspejler den ærefrygt der forbandt sig
til Guds navn JHVH og som bredte sig videre til selve betegnelsen "Gud".

Men det som er vigtigt er, at disse forkortelser understreger at her er Gud
selv i egen høje person!!

Nogle har prøvet at bortforklare Jesu Guddom med at skrive som Jehovas
Vidner gør i deres bibel i 1985:
Johannes 1:1(NW);
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud "og Ordet var en gud." (" "
red.).
Da der ordret står:"og Gud var Ordet" kommer JV med en masse bortforklaring
om manglende bestemt artikel og derfor ret til at skrive som de gør.

Den hæderkronede papyrus P66 slår derimod hovedet på sømmet i bund og
annullerer denne fejlfortolkning.
Her står nemlig:
"og Gd var Ordet"!!! Forstår vi liii-ge hvor afgørende det er for
forståelsen??!!)

Guds kærlighed i Kristus Jesus vor Herre

Jens Erik Bech

Fra : Lyrik

Dato : 05-06-04 23:55

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> annullerer denne fejlfortolkning.
> Her står nemlig:
> "og Gd var Ordet"!!! Forstår vi liii-ge hvor afgørende det er for
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
"Alle holder indtil nu tilsyneladende kortene tæt ind til kroppen".))
Så må der lægges "ekstra ind i puljen"-her er der tale om gode kort, ingen
bluff her!! Jeg har lagt et billede ind af fragmentet og indstreget de
steder hvor der står GUD i betydningen "Den almægtige GUD" her ser vi
forkortelserne som vi kender fra jødisk hold som udspringer af ærefrygt for
navnet:
http://lyrik.homepage.dk/film/P66-1a.gif

Et enkelt "pip" ville være lifligt))

Guds kærlighed
Jens Erik

Fra : Masseiah@paradis.tdc~

Dato : 06-06-04 01:00

jeg kunne godt tænke mig en kopi at filen men uden dine streger, vil du
sende mig en fil til ole@detnyetestamente.dk ? hvis du har andre må du også
gerne sende dem

Ole

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> steder hvor der står GUD i betydningen "Den almægtige GUD" her ser vi
> forkortelserne som vi kender fra jødisk hold som udspringer af ærefrygt

---

Fra : Ole Andersen

Dato : 06-06-04 08:53

http://www.mc-rall.de/P66-1.jpg

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #80: Don't worry, you can still make money. That is, as long as

Fra : Vidal

Dato : 06-06-04 08:41

Måske er det ikke helt relevant i tråden, men dit indlæg
fik mig til at tænke på

http://www.mc-rall.de/histnt.htm#1

hvor NTs troværdighed diskuteres.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-06-04 17:13

"Lyrik" skrev

> [...]
> annullerer denne fejlfortolkning.
> Her står nemlig:
> "og Gd var Ordet"!!! Forstår vi liii-ge hvor afgørende det er for

MEGET interessant læsning, Jens Erik.

Har du en internet-henvisning, så vi med egne øjne kan se et billed af dette
papyrus og fastslå, hvad der står skrevet på NT-græsk ?

Nåh ja ... Den giver du i næste indlæg ...
( http://lyrik.homepage.dk/film/P66-1a.gif )

.... hvortil Vidal giver ...
( http://www.mc-rall.de/histnt.htm#1 )

.... samt Ole Andersen ...
( http://www.mc-rall.de/P66-1.jpg )

Kan du endvidere dokumentere dateringen, ligeledes her gerne med et link.

På forhånd tak, kære ven ...

Med venlig hilsen
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2233 news:Gb3sc.1684$Vf.53534@news000.worldonline.dk

Fra : Lyrik

Dato : 09-06-04 00:21

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse

> Kan du endvidere dokumentere dateringen, ligeledes her gerne med et link.
>
> På forhånd tak, kære ven ...
++++++++++++++++++++++++++++++++
Her er et:
http://www-user.uni-bremen.de/~wie/texte/Papyri-list.html

Guds kærlighed
Jens Erik

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 01:15

"Lyrik" skrev

> Her er et:
> http://www-user.uni-bremen.de/~wie/texte/Papyri-list.html

Mange tak ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk
( use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2478