/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Et spørgsmål om kobling
Fra : Kasperkk


Dato : 04-06-04 21:51

Hejsa
Hvis min kobling har tendens til at fedte, vil det så være tydeligts i de
høje gear eller de laveste?

Kasperkk
FZR600




 
 
Ukendt (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-06-04 23:05


Kasperkk skrev i meddelelsen
<40c0e120$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Hejsa
>Hvis min kobling har tendens til at fedte, vil det så være tydeligts i de
>høje gear eller de laveste?


Høje gear, værst omkring det omdrejningstal hvor højeste moment befinder
sig...

mvh
Orla


>Kasperkk
>FZR600




Kasperkk (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 05-06-04 07:48



> Høje gear, værst omkring det omdrejningstal hvor højeste moment befinder
> sig...
>
> mvh
> Orla


Okey så det jeg oplever i første og anden gear er der størts chance for er
hjulspind, hvis man sammenholder det med kvaliteten af mit bagdæk, som er
meget dårligt. (har kun oplevet det i første og anden). Jeg har aldrig
oplevet det i 4,5,6 gear.

Kasperkk
FZR600



Anders Thorup (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 05-06-04 09:13

Kasperkk wrote:
>> Høje gear, værst omkring det omdrejningstal hvor højeste moment
>> befinder sig...
>>
>> mvh
>> Orla
>
>
> Okey så det jeg oplever i første og anden gear er der størts chance
> for er hjulspind, hvis man sammenholder det med kvaliteten af mit
> bagdæk, som er meget dårligt. (har kun oplevet det i første og
> anden). Jeg har aldrig oplevet det i 4,5,6 gear.
>
> Kasperkk
> FZR600

Hvis der er hjulspind bør du også kunne mærke det.
Hvis du vil være helt sikkert kan du køre i f.eks. 5 gear. accellere op til
6-7000rpm og holde gassen i bund samtidig med at du lige "slår" på
koblingen. Motorens omdrejninger vil stige lige i det koblingen slipper, men
vil med det samme falde ned igen hvis koblingen er i orden.

--
--
MVH / Best Regards
Anders Thorup
Honda VFR750F 1986 Perlemorshvid
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup



Kasperkk (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 05-06-04 10:42


"Anders Thorup" <Nospam@it.dk> skrev i en meddelelse
news:c9rveh$148k$1@news.cybercity.dk...
> Kasperkk wrote:
> >> Høje gear, værst omkring det omdrejningstal hvor højeste moment
> >> befinder sig...
> >>
> >> mvh
> >> Orla
> >
> >
> > Okey så det jeg oplever i første og anden gear er der størts chance
> > for er hjulspind, hvis man sammenholder det med kvaliteten af mit
> > bagdæk, som er meget dårligt. (har kun oplevet det i første og
> > anden). Jeg har aldrig oplevet det i 4,5,6 gear.
> >
> > Kasperkk
> > FZR600
>
> Hvis der er hjulspind bør du også kunne mærke det.
> Hvis du vil være helt sikkert kan du køre i f.eks. 5 gear. accellere op
til
> 6-7000rpm og holde gassen i bund samtidig med at du lige "slår" på
> koblingen. Motorens omdrejninger vil stige lige i det koblingen slipper,
men
> vil med det samme falde ned igen hvis koblingen er i orden.

Ja har kun haft den siden i torsdags, men jeg har prøvet min 5 gange hvor
den spinder tydeligt. Kan det ikke tænkes at jeg er for optaget af at holde
mig fast til at opfange små spinnere?
Koblingen har ingen problemer med at holde i 5 gear når jeg kobler ind og
ud. Det er prøvet. Ved for hård tilkobling i første løfter den også bare
hjulet...

Kasperkk
FZR600



S.G (06-06-2004)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 06-06-04 10:44

Det er pga dit bagdæk. Som jeg sagde til dig ved skovsøen. Det er for hårdt
til cyklen :)



Armand (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-04 12:33


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
news:40c0f21a$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Kasperkk skrev i meddelelsen
> <40c0e120$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> >Hejsa
> >Hvis min kobling har tendens til at fedte, vil det så være tydeligts i de
> >høje gear eller de laveste?
>
>
> Høje gear, værst omkring det omdrejningstal hvor højeste moment befinder
> sig...

Orla, nu skuffer du mig!
Det er drejningsmomentet der "trækker igennem" og derfor er det også rigtigt
at den vil tendere mest til at trække igennem omkring omdrejningstallet for
max. Nm!

Da drejningsmomentet kan forstærkes gennem nedgearing (det er dét man
udnytter når det bliver nødvendigt at geare ned for at kunne trække op af en
given bakke), vil det højeste moment på baghjulet(!) være at finde i det
laveste gear!
Koblingen ligger derimod før gearkassen hvorved at momentet på koblingen er
ens om man er i højt eller lavt gear, hvorfor det skulle være egalt hvilket
gear man er i hvis koblingen fedter!

--
Armand.



Knud Dam (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 05-06-04 13:33


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c9sbve$1hva$5@news.cybercity.dk...
>
> Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
> news:40c0f21a$0$233$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Kasperkk skrev i meddelelsen
> > <40c0e120$0$280$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> > >Hejsa
> > >Hvis min kobling har tendens til at fedte, vil det så være tydeligts i
de
> > >høje gear eller de laveste?
> >
> >
> > Høje gear, værst omkring det omdrejningstal hvor højeste moment befinder
> > sig...
>
> Orla, nu skuffer du mig!
> Det er drejningsmomentet der "trækker igennem" og derfor er det også
rigtigt
> at den vil tendere mest til at trække igennem omkring omdrejningstallet
for
> max. Nm!
>
> Da drejningsmomentet kan forstærkes gennem nedgearing (det er dét man
> udnytter når det bliver nødvendigt at geare ned for at kunne trække op af
en
> given bakke), vil det højeste moment på baghjulet(!) være at finde i det
> laveste gear!
> Koblingen ligger derimod før gearkassen hvorved at momentet på koblingen
er
> ens om man er i højt eller lavt gear, hvorfor det skulle være egalt
hvilket
> gear man er i hvis koblingen fedter!
>
> --
> Armand.

Hej Armand.
Jeg er nu enig med Orla.
Det er lettest at mærke om koblingen fedter i høje gear.
Sikkert fordi, der er lidt længere tid at mærke det i.
Mvh

KD



Ukendt (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-06-04 15:02


Armand skrev i meddelelsen ...

>Orla, nu skuffer du mig!


Hvor mange vil være i stand til at afprøve max moment i de lave gear ? Jeg
er så småt ved at lære en cykel at kende hvor udnyttelse af max moment i de
tre laveste gear er en "udfordring" :-|

mvh
Orla

>
>--
>Armand.
>
>



Martin Sørensen (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 05-06-04 22:32

>>> Hvis min kobling har tendens til at fedte, vil det så være
>>> tydeligts i de høje gear eller de laveste?
>> Høje gear, værst omkring det omdrejningstal hvor højeste moment
>> befinder sig...
> Koblingen ligger derimod før gearkassen hvorved at momentet på
> koblingen er ens om man er i højt eller lavt gear, hvorfor det skulle
> være egalt hvilket gear man er i hvis koblingen fedter!

Nu yder vejen/hjulet jo et modsatrettet moment på den anden side af
koblingen og dette moment vil være størst i det højeste gear. Derfor vil
en evt. 'glide'tendens være størst i det højeste gear.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-04 23:48


Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
news:c9te4i$2rl8$1@news.cybercity.dk...
> >>> Hvis min kobling har tendens til at fedte, vil det så være
> >>> tydeligts i de høje gear eller de laveste?
> >> Høje gear, værst omkring det omdrejningstal hvor højeste moment
> >> befinder sig...
> > Koblingen ligger derimod før gearkassen hvorved at momentet på
> > koblingen er ens om man er i højt eller lavt gear, hvorfor det skulle
> > være egalt hvilket gear man er i hvis koblingen fedter!
>
> Nu yder vejen/hjulet jo et modsatrettet moment på den anden side af
> koblingen og dette moment vil være størst i det højeste gear. Derfor vil
> en evt. 'glide'tendens være størst i det højeste gear.

Touché!
I rest my case

--
Armand.



Ukendt (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-06-04 08:03


Armand skrev i meddelelsen ...

>drejningsmomentet...

Modtog Du mit materiale desangående ? Og har Du afprøvet funktionen ?

>
>--
>Armand.




Armand (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-06-04 16:47


Orla Pedersen <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> skrev i en
news:40c2c1c6$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
> >drejningsmomentet...
>
> Modtog Du mit materiale desangående ? Og har Du afprøvet funktionen ?

Jup, og tak.
Men jeg hænger lidt omkring aktiv udnyttelse af PC'en, så jeg har ikke fået
set på'ed endnu

--
Armand.



Ukendt (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-06-04 18:02


Armand skrev i meddelelsen ...

>
>Jup, og tak.
>Men jeg hænger lidt omkring aktiv udnyttelse af PC'en, så jeg har ikke fået
>set på'ed endnu


Det er i grunden heller ikke noget at beskæftige sig med på den her årstid,
jeg har fået rettet et par småting, men ellers kommer det nok til at ligge
indtil efteråret.

Her og nu skal skodamobilet synes, "fie" reppes, og græsset slåes :-/ Og
så tre ugers leveringstid på kædehjul....

mvh
Orla


>--
>Armand.




Jes Vestervang (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-06-04 17:04

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:

> Hvor mange vil være i stand til at afprøve max moment i de lave
> gear?

Vel alle der vrider øret helt om i de lave gear, ikke?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Kasperkk (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 05-06-04 17:18


> > Hvor mange vil være i stand til at afprøve max moment i de lave
> > gear?
>
> Vel alle der vrider øret helt om i de lave gear, ikke?
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R


Lige præcis.... Jeg tester moment i alle gear! Men den er færdig ingen
tvivl om det. Fik lige en kammerat på over 100kg til at side bagpå. Det var
slet ikke til at accelere over 7000rpm indtil koblingen fik fedtet sig
varm...derefter kørte det bare. Det er egentlig lidt underligt...


Kasperkk
FZR600



Squish (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 05-06-04 22:42

Kasperkk wrote:
> Men den er færdig ingen
> tvivl om det. Fik lige en kammerat på over 100kg til at side bagpå. Det var
> slet ikke til at accelere over 7000rpm indtil koblingen fik fedtet sig
> varm...derefter kørte det bare. Det er egentlig lidt underligt...

Hm.. Har du prøvet at justere lidt på den? Det kunne jo tænkes at den
ikke får helt fat..

--
Squish
CB400F

Kasperkk (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 06-06-04 13:11



> Hm.. Har du prøvet at justere lidt på den? Det kunne jo tænkes at den
> ikke får helt fat..
>
> --
> Squish
> CB400F

Den har frigang på koblingsgrebet. Derudover kan jeg ikke justere ret meget



Kasperkk
fzr600



Carl Dragert (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 07-06-04 17:31

Kasperkk wrote:
> Den har frigang på koblingsgrebet. Derudover kan jeg ikke justere ret
> meget

Ja frigangen justeres på kablet

Men koblingen justerer du nede på motoren, du skal pille venstre kåbedel af,
og det sorte gummi dæksel - der justeres koblingen.



--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Kasperkk (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 07-06-04 19:03



> Ja frigangen justeres på kablet
>
> Men koblingen justerer du nede på motoren, du skal pille venstre kåbedel
af,
> og det sorte gummi dæksel - der justeres koblingen.

Nå ok, men nu har jeg bestilt en ny, men jeg ser da bare lige på det når vi
åbner den. Kan det ikke også være fjedrene der ikke er spændt nok?


Kasperkk
FZR600



Armand (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-06-04 23:17


Kasperkk <Kasperkk_nielsen@hotmailxxx.com> skrev i en
news:40c4adbd$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Kan det ikke også være fjedrene der ikke er spændt nok?

Hvis det er noget i den stil, vil det være fjedre der ikke længere er
spændstige(!) nok, derved at fjedrene kan ikke spændes/slækkes!

--
Armand.



Ukendt (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-06-04 21:10


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87y8n2at4i.fsf@dellen.royal.flof.dk>...
>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:
>
>> Hvor mange vil være i stand til at afprøve max moment i de lave
>> gear?
>
>Vel alle der vrider øret helt om i de lave gear, ikke?

Nåe ja, sådan en mc har jeg også haft engang Eller også er jeg bare et
gammelt røvhul som ikke rigtigt bryder mig om "servostyring"

Seriøst, man kan faktisk ikke opnå samme moment i de lave gear som i de høje
under de betingelser man normalt kører. Men på en ægte "bremsedyno" kan man
godt.

Så kan Armand jo lige fintænke over den.....

mvh
Orla
>--
>mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
>
>Hi! I'm a .signature virus!
>Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Jes Vestervang (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-06-04 22:53

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:
> Jes Vestervang skrev:
>>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:
>>
>>> Hvor mange vil være i stand til at afprøve max moment i de lave
>>> gear?
>>
>>Vel alle der vrider øret helt om i de lave gear, ikke?
>
> Nåe ja, sådan en mc har jeg også haft engang

Ska' do ha' et dap å æ dæksel?

> Eller også er jeg bare et gammelt røvhul som ikke rigtigt bryder mig
> om "servostyring"

Måske

> Seriøst, man kan faktisk ikke opnå samme moment i de lave gear som i de høje
> under de betingelser man normalt kører. Men på en ægte "bremsedyno" kan man
> godt.

Nåja, motorens inerti bremser jo lige lidt mere, når den accelererer
hurtigere. Men hvor meget er det lige i praksis? Jeg ved det nemlig
ikke

> Så kan Armand jo lige fintænke over den.....

Håber ikke jeg spolerede noget
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Gert Bo thorgersen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 06-06-04 01:39


"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message
news:871xktbrk2.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:
> > Jes Vestervang skrev:
> >>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:
> >>
> >>> Hvor mange vil være i stand til at afprøve max moment i de lave
> >>> gear?
> >>
> >>Vel alle der vrider øret helt om i de lave gear, ikke?
> >
> > Nåe ja, sådan en mc har jeg også haft engang
>
> Ska' do ha' et dap å æ dæksel?
>
> > Eller også er jeg bare et gammelt røvhul som ikke rigtigt bryder mig
> > om "servostyring"
>
> Måske
>
> > Seriøst, man kan faktisk ikke opnå samme moment i de lave gear som i de
høje
> > under de betingelser man normalt kører. Men på en ægte "bremsedyno" kan
man
> > godt.
>
> Nåja, motorens inerti bremser jo lige lidt mere, når den accelererer
> hurtigere. Men hvor meget er det lige i praksis? Jeg ved det nemlig
> ikke
>
> > Så kan Armand jo lige fintænke over den.....
>
> Håber ikke jeg spolerede noget
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
>
> Hi! I'm a .signature virus!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Nu bremser motoren inerti jo mest uheldigt for en encylindret motor, så det
har ikke den samme betydning for de mest 4 cylindrede motorcykelmotorer.
Jeg regnede i mit afgangsprojekt på dette problem og fandt at hvis
svinghjulet havde størrelsen/massen efter standardnormerne/DIN normen ville
det resultere i at der i 1 sekunds acceleration omkring der hvor moment
kurvens top var ville tage gov. 20 Hk af de ca. 54 Hk motoren ydede. Altså
mange spildte Hk, Hk som ikke kom til baghjulet. Her ikke medtaget den
fremadrettede acceleration, idet dette blev taget samlet i total massen for
fører og mc.

Ved at have lettet svinghjulet på min BMW R100 har den i første gear ca. 6
Hk frigivne til baghjulet. Lettede allerede i 1973 svinghjulet på min BMW
R69S.

Hjulenes inertimomenter har vist mest betydning under accelerationen fra 0 -
100, fordi den tidsmæssigt går hurtigst. Men dette er jo bestemt af Hk og så
formlens for inertimoment som jo siger differencen mellem kvadraterne på
omdrejningerne (i radianer).

Så ved des færre Hk man har ved des lavere hastighed vil man kunne opleve at
koblingen fedter under acceleration hvorunder der søges overført max moment.

Men nu har vi jo også at friktionsværdien ændre sig, og vi kender det mest
omvendt ved at når vi i en snor hiver i en genstand liggende på en flade så
skal vi hive mest for at den "løsner sig" og derefter mindre.

Den største friktionsværdi får vi med guld mod guld hvilket giver 3,0. Men
man forsker i det og skrev for nogle år siden at man regnede med at kunne nå
til friktionsværdier op på 25! I vores koblinger har vi jo under 1 i
friktionsværdi.

Mvh.Gert Thorgersen



Ukendt (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-06-04 08:00


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <871xktbrk2.fsf@dellen.royal.flof.dk>...

>Nåja, motorens inerti bremser jo lige lidt mere, når den accelererer
>hurtigere. Men hvor meget er det lige i praksis? Jeg ved det nemlig
>ikke


Gert gav nogle tal, men for en 1 sec. accelleration på en encylindret
maskine, men selv om vi så omregner til en realistisk 4 sec. accelleration,
så er det dog stadig noget. Men så er der transmisionstab og meget andet
bavl at tage hensyn til.


>> Så kan Armand jo lige fintænke over den.....
>
>Håber ikke jeg spolerede noget

Mon dog, mærkeligt egentlig, for Armand og jeg har været over den
diskussion, og der mener jeg at vi var enige, men igen min hukommelse

mvh
Orla

>--
>mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
>
>Hi! I'm a .signature virus!
>Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Jes Vestervang (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-06-04 11:32

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> writes:

> "Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote:
>> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:

>> > Seriøst, man kan faktisk ikke opnå samme moment i de lave gear
>> > som i de høje under de betingelser man normalt kører. Men på en
>> > ægte "bremsedyno" kan man godt.
>>
>> Nåja, motorens inerti bremser jo lige lidt mere, når den
>> accelererer hurtigere. Men hvor meget er det lige i praksis? Jeg
>> ved det nemlig ikke

> Nu bremser motoren inerti jo mest uheldigt for en encylindret motor

Ja, de har jo størst svinghjul osv.

> , så det har ikke den samme betydning for de mest 4 cylindrede
> motorcykelmotorer.

Hvor stor er forskellen på inertien egentlig?

> Jeg regnede i mit afgangsprojekt på dette problem og fandt at hvis
> svinghjulet havde størrelsen/massen efter standardnormerne/DIN normen ville
> det resultere i at der i 1 sekunds acceleration omkring der hvor moment
> kurvens top var ville tage gov. 20 Hk af de ca. 54 Hk motoren ydede. Altså
> mange spildte Hk, Hk som ikke kom til baghjulet.

Det var da godt nok også en hel del.

> Men nu har vi jo også at friktionsværdien ændre sig, og vi kender det mest
> omvendt ved at når vi i en snor hiver i en genstand liggende på en flade så
> skal vi hive mest for at den "løsner sig" og derefter mindre.

Ja, derfor kan man jo også, hvis problemet ikke er alvorligt, undgå at
koblingen glider, ved at koble helt ind, inden gassen rulles på. Min
egen Fazer 600 er så småt ved at udvikle det behov Meget lidt, men
alligevel.

> Den største friktionsværdi får vi med guld mod guld hvilket giver 3,0. Men
> man forsker i det og skrev for nogle år siden at man regnede med at kunne nå
> til friktionsværdier op på 25! I vores koblinger har vi jo under 1 i
> friktionsværdi.

Nå for pokker, jeg må hellere få købt noget guld til den kobling så
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Gert Bo thorgersen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 06-06-04 16:24


"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message
news:871xkt9dv2.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> writes:
>
> > "Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote:
> >> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted(hos)post.tele.dk> writes:
>
> >> > Seriøst, man kan faktisk ikke opnå samme moment i de lave gear
> >> > som i de høje under de betingelser man normalt kører. Men på en
> >> > ægte "bremsedyno" kan man godt.
> >>
> >> Nåja, motorens inerti bremser jo lige lidt mere, når den
> >> accelererer hurtigere. Men hvor meget er det lige i praksis? Jeg
> >> ved det nemlig ikke
>
> > Nu bremser motoren inerti jo mest uheldigt for en encylindret motor
>
> Ja, de har jo størst svinghjul osv.
>
> > , så det har ikke den samme betydning for de mest 4 cylindrede
> > motorcykelmotorer.
>
> Hvor stor er forskellen på inertien egentlig?
>
> > Jeg regnede i mit afgangsprojekt på dette problem og fandt at hvis
> > svinghjulet havde størrelsen/massen efter standardnormerne/DIN normen
ville
> > det resultere i at der i 1 sekunds acceleration omkring der hvor moment
> > kurvens top var ville tage gov. 20 Hk af de ca. 54 Hk motoren ydede.
Altså
> > mange spildte Hk, Hk som ikke kom til baghjulet.
>
> Det var da godt nok også en hel del.
>
> > Men nu har vi jo også at friktionsværdien ændre sig, og vi kender det
mest
> > omvendt ved at når vi i en snor hiver i en genstand liggende på en flade

> > skal vi hive mest for at den "løsner sig" og derefter mindre.
>
> Ja, derfor kan man jo også, hvis problemet ikke er alvorligt, undgå at
> koblingen glider, ved at koble helt ind, inden gassen rulles på. Min
> egen Fazer 600 er så småt ved at udvikle det behov Meget lidt, men
> alligevel.
>
> > Den største friktionsværdi får vi med guld mod guld hvilket giver 3,0.
Men
> > man forsker i det og skrev for nogle år siden at man regnede med at
kunne nå
> > til friktionsværdier op på 25! I vores koblinger har vi jo under 1 i
> > friktionsværdi.
>
> Nå for pokker, jeg må hellere få købt noget guld til den kobling så
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
>
> Hi! I'm a .signature virus!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!
>
BMW ændrede jo på boxerne ca. 1980 så de fik det lettere svinghjul og nogle
Hk fri især i første gear så gav det jo også at motoren var mere
reaktionsvillig til op og nedgasning. På de oprindelige Honda CB 750 var
generatorens roterende magnet ligeledes tungere end på lidt senere
efterfølgende årgange, og disse blev yderligt lettede af firmaer.

Dette frigiver nogle Hk men man får dog en lille ulempe ved mindre
enertimoment nemlig at omdrejningstallet varierer mere fra under alle de
fire forbrændingstakter; mest for den encylindrede. Og dette givere giver
mere nærmest skiftevis skub og træk mellem krumtap og kobling/gearkasse.

Det er let at udregne hvor meget det Hk det drejer sig om for standard
motoren eller efterfølgende ændringer HVIS man kan kan få oplyst hvor
hurtigt omdrejningstallet ændrer sig fra et til et andet under acceleration.
Men problemet er jo at de fleste motorcykler har jo så mange Hk at det er
svært at få registreret/målt om motoren f.eks. når fra 6.000 til 10.000
omd./min. på 0,5 eller 0,6 sek. i første gear. Og dette giver stor
unøjagtighed for omdrejningsmomentert er jo bestemt af kvadratet på
omdrejningstallet.

Men udover det så skal man jo have vejet og beregnet inertimomentet på
krumtap og andre dele. Derved er det lettest for en udregning for en ting
som ændring af et svinghjul på en BMW, eller på den gamle 1 cyl MotoGuzzi.
Men jo flere Hk den har des sværere er dette pga.af det svære er det at
stadfæste omdrejningstallet ændren over en given tid.

Mvh. Gert Thorgersen



N/A (05-06-2004)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 05-06-04 21:10



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste