Suzuki kan sige lyde.. :|
Fra : Martin K. Gammelholm

Dato : 02-06-04 16:55

Hey dér! :D

Jeg er ved at nå dertil, hvor jeg næsten ikke tøre køre på cyklen mere,
fordi jeg har en tro om at den måske kunne finde på at gå helt i stykker
inden længe.

Det ligger sådan at min GSX600F fra 98' kommer med nogle underlige "klonk
klonk klonk" lyde et sted fra.
Lydene opstår mest i 2. gear, men også lidt i 3. gear.
Det er nemmest at høre ved lave RPM. da slagene går langsomst der.
Efterhånden som man gir mere gas i 2. gear, går "klonk" lyden hurtigere og
hurtigere.
Så skifter man til 3. ved ca. 5-6k RPM. og lyden fortsætter også lidt her,
dog ikke nær så tydeligt.

Lyden er ikke vildt høj, men jeg synes ikke at jeg har lagt mærke til den
før, og så virker det også underligt at det kun er i 2. gear synes jeg.

Er der nogen der kender noget til det? og er det noget jeg skal bekymre mig
om eller..?
Og ja, jeg har godt tænkt på de famøse knastaksler, men jeg ved ikke om de
kan sige sådan en lyd :D

MVH
Martin
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=215

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-06-04 17:03

"Martin K. Gammelholm" <buzzlightbeer@mail.dk> writes:

> Jeg er ved at nå dertil, hvor jeg næsten ikke tøre køre på cyklen mere,
> fordi jeg har en tro om at den måske kunne finde på at gå helt i stykker
> inden længe.

Øv

> Det ligger sådan at min GSX600F fra 98' kommer med nogle underlige "klonk
> klonk klonk" lyde et sted fra.
> Lydene opstår mest i 2. gear, men også lidt i 3. gear.

Kan det tænkes at det er din kæde der er ved at være slidt op, og
derfor er slidt ujævnt?

Hvordan er frekvensen på lydene? Følger den omdrejningerne eller
hastigheden?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Martin K. Gammelholm

Dato : 02-06-04 17:41

> Kan det tænkes at det er din kæde der er ved at være slidt op, og
> derfor er slidt ujævnt?

Jeg har selv tænkt lidt på kæden, men jeg har tjekket den, og der er ikke
noget. Så burde det også være i alle gear.

> Hvordan er frekvensen på lydene? Følger den omdrejningerne eller
> hastigheden?

Det har jeg egentlig ikke tænkt på, men det er på en måde begge dele.
Lyden forsvinder bare når man når op over de 50km/t ca. eller også er det
fordi jeg ikke kan høre den mere der ;)

Fra : Armand

Dato : 02-06-04 20:49

Martin K. Gammelholm <buzzlightbeer@mail.dk> skrev i en

> Jeg har selv tænkt lidt på kæden, men jeg har tjekket den, og der er ikke
> noget.

Tjekket hvordan?
Vurder kædens slup med fingrene og drej efterfølgende hjulet en halv omgang
hvorefter du kontrollerer igen, og så fremdeles 5-6 gange ialt!
Hvis der er en række slappe led vil kæden strammes op når de befinder sig på
tandhjulet, og det kunne sagtens være denne slap-stram-slap-stram -lyd du
registrerer!

> Så burde det også være i alle gear.

At det primært er i 2. og 3. skyldes som du selv nævner nok noget med
fartvind, men også at trækket i kæden er så meget mere kontant i de lavere
gear (hvad med 1.?)!

> Det har jeg egentlig ikke tænkt på, men det er på en måde begge dele.
> Lyden forsvinder bare når man når op over de 50km/t ca. eller også er det
> fordi jeg ikke kan høre den mere der ;)

Hvis det er et problem der befinder sig fra udgangsakslen og udefter vil
lyden stige med farten uanset hvilket gear man kører i. Hvis lyden derimod
følger motoromdrejningerne ligger problemet i gearkassens indgangsaksel
eller før!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-06-04 21:00

On Wed, 2 Jun 2004 21:49:11 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej

> [...]
>følger motoromdrejningerne ligger problemet i gearkassens indgangsaksel

Enig!
Bl.a. et nedslidt forreste tandhjul og en kæde der ikke er for fin i
kanten kan få en MC til at lyde som en sporvogn.
Check forreste tandhjul, slør i udgangsakslen og kæden (en gang til).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Martin K. Gammelholm

Dato : 02-06-04 21:02

Det med kæden må jeg lige have set på, det lyder faktisk meget sandsyndligt.
Jeg har jo bare tjekket at den ikke ser slidt ud i ledene, ikke det du siger
:)

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 11-06-04 16:08

"Martin K. Gammelholm" <buzzlightbeer@mail.dk> wrote in message
> [...]
sandsyndligt.
> Jeg har jo bare tjekket at den ikke ser slidt ud i ledene, ikke det du

På den Honda XR250 off-roader jeg købte brugt i oktober havde den slags
lyde. Og da jeg kiggede nøjere på bagkæden viste der sig et par stive led,
hvorved kæden jo nærmest havde forskellige længder under drejningen af
baghjulet. Da jeg tog den stadigt lukkede kæde af i fuld længde og hængte
den på en rund aksel og derefter trak den over akslen kunne jeg se disse
fastlåste led. Endog flere efter hinanden gående stramt så de ville have
større radius, for at kun ligge til, end radiusen for træktandhjulet.
I første omgang kurerede jeg leddene, via vaskning, smøring og lidt vold,
men jeg må tænke på at få en bedre kæde; men problemet med lydene er helt
væk.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : K

Dato : 02-06-04 17:04

"Martin K. Gammelholm" <buzzlightbeer@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og ja, jeg har godt tænkt på de famøse knastaksler, men jeg ved ikke om de
> kan sige sådan en lyd :D

Du skal nok koncentrere dig om transmissionssystemet, fordi som du selv
siger så fremkommer lyden i 2'nd og 3'de gear, hvis det var mislyde fra
knasterne, så burde det kunne fremprovokeres uanset om du kører eller ej,
bare motoren er startet !

Fra : Martin K. Gammelholm

Dato : 02-06-04 17:42

> Du skal nok koncentrere dig om transmissionssystemet, fordi som du selv
> siger så fremkommer lyden i 2'nd og 3'de gear

Det tror jeg også.

hvis det var mislyde fra
> knasterne, så burde det kunne fremprovokeres uanset om du kører eller ej,
> bare motoren er startet !

Det var også det jeg tænkte nemlig.

Fra : AW på TRX

Dato : 02-06-04 20:22

På min kones SZR 660 var der på et tidspunkt gået et leje i baghjulet. Det
lød som om der var en der slog på bagsvingeren med en hammer.

Det sage klonk klonk klonk (men hvorvidt disse klonk lyde er magen til dine
er jo svært at afgøre.)

Allan
TRX 850