Den går i stå efter 300 meter!
Fra : Stine

Dato : 02-06-04 14:53

Jeg har en honda dominator nx650 - Desværre kører den ikke så godt - jeg kan
starte den og den går fint i tomgang. Når jeg så er kommet trehundrede meter
ned af vejen går den meget ujævnt for derefter at gå helt ud. (prøver jeg
efterfølgende at starte den, vil startermotoren ikke køre) (- og jeg må så
trække de 300 m. hjem)

Er der nogen bud på, hvad det kan skyldes - Det ville være rart at bare få
den lavet så den kunne køres til et værksted for at blive justeret.

med venlig hilsen Stine - Der synes vejret er alt for godt til ikke at kunne
trille en tur.

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 02-06-04 15:06

Stine wrote:
> [...]
> jeg kan starte den og den går fint i tomgang. Når jeg så er kommet
> trehundrede meter ned af vejen går den meget ujævnt for derefter at

Har du tjekket tændrørene?

Fra : Stine

Dato : 02-06-04 15:35

"Anders Kjeldsen" <kjeldsen@netpad.dk> skrev i >
> Har du tjekket tændrørene?

Ja satte nyt i i går - havde håbet det havde hjulpet men nej (tændrørshætten
sidder dog meget løst - kan den bære en af skylden?)

Stine

Fra : Ole Lelund

Dato : 02-06-04 15:55

> Ja satte nyt i i går - havde håbet det havde hjulpet men nej
(tændrørshætten
> sidder dog meget løst - kan den bære en af skylden?)
>
> Stine

Ja det kan det godt.
Har du evt skruet den lille "knup" på tændrøret før du mont. det??

Ole

Fra : Stine

Dato : 02-06-04 16:07

> Har du evt skruet den lille "knup" på tændrøret før du mont. det??
>
> Ole

den fulgte ikke med og sad ikke på det gamle -
Så må jeg vist lede igen - om jeg kan finde en sådan knop.

Stine

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-06-04 16:16

"Stine" <no-spam@c.dk> wrote in message

> den fulgte ikke med og sad ikke på det gamle -
> Så må jeg vist lede igen - om jeg kan finde en sådan knop.

huh - hvis der er et ca 4mm gevind på toppen af tændrøret er den der ikke.
Den er en slags timeglasformet knop, som 2 buede kobber(?)plader i
tændrørshætten klikker ned over. På min knallert skulle den ikke bruges -
der var systemet en (eller2?) tværgående "pind" i tændrørshætten der
klikkede ned over gevindet. Check lige tændrørshætten hvilken type tændrør
den passer til.

vh
Torben

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 02-06-04 15:52

Stine wrote:
> Ja satte nyt i i går - havde håbet det havde hjulpet men nej
> (tændrørshætten sidder dog meget løst - kan den bære en af skylden?)

Altså der skal selvfølgelig være forbindelse mellem tændrøret og hætten, men
jeg tror ikke at det er problemet.

Problemet kunne tyde på overophedning af tændrøret, men det har du jo
skiftet, så jeg ved ikke helt hvad det kan være :(

Har du tjekket om tændrøret kan lave gnist når den er gået i stå?

Fra : Stine

Dato : 02-06-04 16:09

> Har du tjekket om tændrøret kan lave gnist når den er gået i stå?

Hvordan gør man lige det?

Stine

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 02-06-04 16:48

Stine wrote:
> Hvordan gør man lige det?

Skru tændrøret af når motoren er gået i stå, og hold så tændrøret (bunden)
ind imod cylindren og så prøv at starte motoren, så kan du se om det laver
gnist.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 03-06-04 00:56

> Hvordan gør man lige det?
>
> Stine

Hvis du skal checke gnisten skal du tage ledningen ud af tændrørshætten og
se om den kan lave en gnist på en 8 mm. Dette er jo ca. 10 gange afstanden i
tændrørsgapet men under kompressionen er lufttrykket også ca. 10 gange så
stort som udenfor, og gnistlængden falder ved stigende tryk. For ikke at få
stød kan du jo komme en klud om kablet og så holde derpå med en tang.

Men det er bedst først at kontrollere det som de andre skriver med om den
lille timeglasformede "møtrik" sidder på enden af tændrøret (gevindstangen).
Altså om den er der hvis den aktuelle tændrørshætte er en bestemt der til.
Hvis den skal være der skal den også være skruet fast. På min motorcykel
skal den være der men de løsner sig nogle gange, og en dag opdagede jeg at
en tændrørshætte var faldet af, men der er 2 tændrør på hvert topstykke så
det er lidt svært at opdage den slags.
Hvis dine tændrørshætter ikke er bestemt til dette "timeglas" skal der jo
stadig være den lille klips i tændrørshætten til at holde om gevindstykket
på enden af tændrøret, og dette har jeg da en gang set knækket så
tændrørshætten dermed sad løst på tændrøret.

Mvh. Gert Thorgersen
BMW R100, Honda VTR 1.000

Fra : Armand

Dato : 02-06-04 20:21

Anders Kjeldsen <kjeldsen@netpad.dk> skrev i en

> Problemet kunne tyde på overophedning af tændrøret, men det har du jo
> skiftet, så jeg ved ikke helt hvad det kan være :(
> Har du tjekket om tændrøret kan lave gnist når den er gået i stå?

Øhh?
Hvis starteren ikke kan køre, hvordan skulle man så kunne checke dét??

At starteren ikke kan køre tyder også snarere på strømmangel!
Kan lyset tændes??

--
Armand.

Fra : Bo Thede

Dato : 02-06-04 16:30

"Stine" <no-spam@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den lavet så den kunne køres til et værksted for at blive justeret.
>
> med venlig hilsen Stine - Der synes vejret er alt for godt til ikke at

Kan det være dit batteri der er dødt??
Hvis der ikke bliver ladet på det, og evt overbelaster generator, kan det jo
være maskinen ikke kan lave strøm nok til tændingssystemet.
Eller måske noget med bensintilførelsen. Måske der ikke løber nok til
kaburatoren, og den er tømt efter et stykke tid.

Vh
Bo

Fra : HSF

Dato : 02-06-04 16:36

Hej Stine
Kan du så starte den igen efter ca 15 min. eller hvad, det kunne måske også
være vacum i tanken, ( hvis det lille hul i benzindækslet er forstoppet
bliver der vacum i tanken), prøv at skrue låget af når den går istå næste
gang.
jeg håber at du finder fejlen så du kan komme ud og køre i det fine vejr.

Henrik S. Franzen
hsf@nospamC.dk (fjern nospam ved besvarelse)
Suzuki VZ800 Marauder 2003
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=220

Fra : Bobbleboy

Dato : 02-06-04 19:22

Lige et godt råd, lad være med at holde på selve tændrøret, det gør nas, men
et stykke oppe på tændrørshætten

André

Fra : Big Mumi

Dato : 02-06-04 20:17

Det kan også være skit i svømmerhuset pr at rens kaburatorn

--
Venlig Hilsen
Carsten Hansen

Fra : Robert A. Hansen

Dato : 02-06-04 22:40

"Stine" <no-spam@c.dk> wrote in message
> ned af vejen går den meget ujævnt for derefter at gå helt ud. (prøver jeg
> efterfølgende at starte den, vil startermotoren ikke køre

Du har fået en masse svar på dit spørgsmål, men start med begyndelsen:
hvorfor din startermotor ikke kører. Glem i første omgang alt om
benzintilførslen til kaburatoreren m.v.

Check om dit batteri er ok. (Er det gammelt?). Hvis dit batteri er tappet
efter 300m og det heller ikke bliver ladt tilstrækkeligt op, så dør din
cykel og kan selvfølgelig heller ikke drive startermotoren når du prøver.

Men det bedste du kan gøre er, at alliere dig med en erfaren gut(inde), som
har lidt forstand på det. Har jeg ret i, at du er lidt grøn, hvad angår
mekanik?

Håber du får det løst i en fart.

Robert A. Hansen
Yamaha XT 350
http://dfmc.dk/480

Fjern REMOVE i mail-adressen ved direkte svar!

Fra : Stine

Dato : 07-06-04 17:11

> Men det bedste du kan gøre er, at alliere dig med en erfaren gut(inde),
som
> har lidt forstand på det. Har jeg ret i, at du er lidt grøn, hvad angår
> mekanik?

Rigtigt - Rigtig grøn og kender ikke lige nogen jeg kan alliere mig med!
Derfor et forsøg i gruppen - man har jo lov at håbe at var der en åbenlys
løsning, som jeg var i stand til at udføre, så havde jeg sparet nogle kroner
og var kommet ud og køre allerede i weekenden!

Med venlig Hilsen Stine

Fra : Stine

Dato : 03-06-04 21:11

> Er der nogen bud på, hvad det kan skyldes - Det ville være rart at bare få
> den lavet så den kunne køres til et værksted for at blive justeret.

Jeg giver op! Agusta motor vil gerne hente den i weekenden - det får han lov
til - så kan jeg nok komme ud og køre i næste uge!

mvh Stine

Fra : Armand

Dato : 04-06-04 14:33

Stine <no-spam@c.dk> skrev i en
> [...]

Skyldes det at du virkelig troede at gruppen her kunne reparere den on-line?

Det er sgu for let at give op, allerede inden du (tilsyneladende) har orket
blot at konstantere om der er strøm på motorcyklen (á: lys i lygterne), som
jég
har foreslået for to dage siden :-|

--
Armand.

Fra : Stine

Dato : 07-06-04 17:09

> [...]
orket
> blot at konstantere om der er strøm på motorcyklen (á: lys i lygterne),

Det er hårdt at blive kaldt en taber - Jeg har konstateret at der var strøm
på motorcyklen (havde genopladet batteriet) Jeg fik tjekket at der var
gnist, og skiftet tændrør.
Jeg havde håbet på et bud, der måske kunne have løst mit problem - Der var
nogle vældigt gode bud - men ingen der gav pote.
Men tak for indsatsen - jeg har nu et par ting at prøve næste gang jeg
kommer i lignende vanskeligheder. - Jeg regner også med at poste værkstedets
forklaring på hvad der var galt, når den foreligger, så andre kunne lære af
denne historie!

Med venlig hilsen Stine

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 08-06-04 01:33

> [...]
> den lavet så den kunne køres til et værksted for at blive justeret.
>
> med venlig hilsen Stine - Der synes vejret er alt for godt til ikke at

Vi har jo mest til dit indlæg svaret vedr. tændrør men udfra hvad du
oprindeligt skrev og det med tændrør ikke har løst problemet må du gå over
til de mere/andre elektriske ting. For du skriver jo om selvstarteren der
ikke aktiveres efter stoppet ved de 300 m.

Hvis du efter at have trukket motorcyklen hjem senere igen kan starte den og
gentage det samme igen og igen uden mellem opladning af akkumulatoren via
lysnettet så lades der jo egentlig godt nok. Men alligevel er det jo godt at
checke med et voltmeter om der er en 13,8 - 14,4 Volt på akkumulatoren når
motoren har rundet ca. 2.000 omdr./min.

Normalt vil en starter ikke køre rundt hvis akkumulatoren er for "tom/fladt"
og der bruges mest spænding/strøm til selvstarteren og der kommer så ikke
gnist i tændrøret. Så hvis du efter stoppet kan løbe den igang men ikke
aktivere selvstartterenden så er det fordi akkumulatoren er for flad, eller
relæ til selvstarteren. Jeg oplevede for mange år siden med min daværende
Honda CB 750 at den den første kørselsdag i året da begyndte den at halte og
gik i stå lidt senere. Efter at have trukket den ½ km hjemad kunne den
startes igen via selvstarter og jeg nåede lige netop hjem. Det var
viklingerne i generatoren der gået, men pointen er her at den kunne startes
efter lidt hvilepause for her akkumulatoren. Men hvis din kan starte igen
efter lidt hvilepause kan det også være elektriske relæer som er defekte og
som bliver værre og værre medens de bliver varmere.

Du bør fortsætte med at lede efter fejlen, for du lærer jo meget derved. Jeg
bliver altid ved til jeg har fundet fejlen.

Hvis du for eks. efter stoppet ved de 300 m havde en anden akkumulator ved
hånden til at slutte til istedet for den i motorcyklen og så selvstarten
virkede og motoren startede kunne du jo drage konklusioner om hvor fejlen
var. Eller hvis du kørte de 300 meter så du var hjemme igen og kunne
tilkoble en oplader og så prøve at starte.
Jeg demonstrerede lignende for 2 uger siden da en Kawasaki døde på vej til
mit hus og den så blev slebt hertil af en anden motorcykel. Da viste fejlen
sig at være en brudt isolering på en ledning kombineret med vand fra
køleranlægget som kom til denne brudte ledning og lavede stelkontakt. Indtil
det blev ordnet var der problemer efter regnvejrsstilstand men ikke efter
tørvejrsstilstand.

Mvh.Gert Thorgersen