|
| Rygskjold nødvendigt? Fra : mikkel paulsen |
Dato : 01-06-04 22:24 |
|
jeg var i A-Z i dag og købe en jakke til 1300.- den sidder godt, og
virker som en meget bedre kvali end den min bror gav det dobbelte for.
der er dog en ting som bekymre mig! ryg beskyttelsen består ikke af
ret meget, faktisk bare et stykke relativt blødt skumgummi "spejder
liggeunderlag!", som let kan bøjes begge veje. Det er sket ikke det
samme som beskyttelsen af albuer osv. er det så nok med den
beskyttelse? eller skal jeg købe et rygskjold, og er der andre af jer
som bruger det?
hvad består jeres beklædning ellers i?
| |
Erik (01-06-2004)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 01-06-04 22:33 |
|
> der er dog en ting som bekymre mig! ryg beskyttelsen består ikke af
> ret meget, faktisk bare et stykke relativt blødt skumgummi "spejder
> liggeunderlag!", som let kan bøjes begge veje. Det er sket ikke det
> samme som beskyttelsen af albuer osv. er det så nok med den
> beskyttelse? eller skal jeg købe et rygskjold, og er der andre af jer
> som bruger det?
Jeg vil anbefale at du køber rygskjold og piller den i jakken ud!
Jeg har heldigvis ikke prøvet mit rygskjold i funktion, men har hørt om
nogen som er faldet hvor rygskjoldet har muligvis gjort forskel på skadens
omfang.
Prøv at se her: http://www.rymc.dk/ han forhandler velsiddende, udmærkede
skjolde til fornuftig pris.
Selvom du har alverdens beskyttende grej monteret på dig selv, vil den
største sikkerhedsfaktor være afhængig af hvordan du kører ( :
| |
Rune \(Bandit600RR\) (01-06-2004)
| Kommentar Fra : Rune \(Bandit600RR\) |
Dato : 01-06-04 22:56 |
|
mikkel paulsen wrote:
> jeg var i A-Z i dag og købe en jakke til 1300.- den sidder godt, og
> virker som en meget bedre kvali end den min bror gav det dobbelte for.
> der er dog en ting som bekymre mig! ryg beskyttelsen består ikke af
> ret meget, faktisk bare et stykke relativt blødt skumgummi "spejder
> liggeunderlag!", som let kan bøjes begge veje. Det er sket ikke det
> samme som beskyttelsen af albuer osv. er det så nok med den
> beskyttelse? eller skal jeg købe et rygskjold, og er der andre af jer
> som bruger det?
>
> hvad består jeres beklædning ellers i?
Jeg kører med læder dragt, støvler, handsker og altid med rygskjold! Det
giver en ekstra tryghedsfølelse udover selvfølgelig den ekstra sikkerhed
--
Best regards Rune
www.Bandit600RR.dk
http://dfmc.dk/?id=7
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (01-06-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 01-06-04 22:56 |
|
Jeg kører aldrig uden rygskjold. Brækkede arme og ben kan laves, det kan en
ryg ikke!!!
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Hekto (01-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 01-06-04 23:18 |
|
Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Jeg kører aldrig uden rygskjold. Brækkede arme og ben kan laves, det kan en
> ryg ikke!!!
>
Pas på at du ikke bliver ufatteligt meget klogere - ved et uheld! ;0)
Det er den almindelige opfattelse du giver udtryk for. Fakta er, at der
er ganske mange skader som opstår med beskyttelse, uden at det kan
undgås, og der er nada at gøre ved disse skader.
Skader på ledbånd f.eks.
Overrevne ledbånd i skulderen, vil din læge bare smile overbærende og
sige 'det må du leve med'.
Det samme gælder albuer, knæ, hænder o.s.v.
Beskyttelse er godt, bare man ikke føler at det giver en tryghed, og
dermed en anledning til at give den 'et hak mere'. Er uheldet ude, kan
det få konsekvenser, uanset beskyttelse og hastighed.
--
/Hekto - med en Tossy III på højre skulder, efter styrt ved 20 km/t!
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Soren Lindholt (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 02-06-04 10:01 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message > Skader på ledbånd f.eks.
> Overrevne ledbånd i skulderen, vil din læge bare smile overbærende og
> sige 'det må du leve med'.
Hehe, ja men hvor tit har du også hørt om nogen der er blevet helbredt ved
"din læge"?
Man skulle tro de havde et motto: "Sjældent helbrede, ofte lindre, altid
trøste" Det er lissom at køre til syn, man får at vide hvad der kan være
galt og evt. hovr man kan tage hen og få det lavet....
Vi kunne jo også udvide det gamle motto: "Tårer frelser ikke... og
tabletter helbreder ikke"
S...
arkast
| |
Hekto (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-06-04 16:44 |
|
Soren Lindholt wrote:
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message > Skader på ledbånd f.eks.
>
>>Overrevne ledbånd i skulderen, vil din læge bare smile overbærende og
>>sige 'det må du leve med'.
>
>
> Hehe, ja men hvor tit har du også hørt om nogen der er blevet helbredt ved
> "din læge"?
> Man skulle tro de havde et motto: "Sjældent helbrede, ofte lindre, altid
> trøste" Det er lissom at køre til syn, man får at vide hvad der kan være
> galt og evt. hovr man kan tage hen og få det lavet....
> Vi kunne jo også udvide det gamle motto: "Tårer frelser ikke... og
> tabletter helbreder ikke"
>
Ja og det danske sundhedssystem er i virkeligheden et sygdomssystem!
Dog! : Skuldere er noget rigtigt l...!
Der er ikke meget at stille op, og det der er, holder ikke til alverden.
Den kan få en skrue, eller man kan skære lidt af kravebenet, så det ikke
stritter så meget!
Alverdens beskyttelse, handsker o.s.v. hjælper ikke på at lande på
albuen eller en strakt arm.
| |
Mikkel Christensen (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 02-06-04 10:09 |
|
Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:
> Overrevne ledbånd i skulderen, vil din læge bare smile overbærende og
> sige 'det må du leve med'.
Ikke hvis man er fodboldmålmand hos en større, dansk klub. Så kan
Videnskaben godt reparere skaden.
Mig? Jeg føler mig en smule ubehageligt til mode hvis jeg ikke har
minimum handsker, støvler, rygbeskytter og hjelm på. Skrevet på lige
den dag hvor jeg ikke har rygbeskytteren på...
Gør som jeg siger, ikke som...
--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| - Paul Tomko
| |
Henrik Nielsen - Rap~ (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~ |
Dato : 02-06-04 16:52 |
|
"Pas på at du ikke bliver ufatteligt meget klogere "
Jeg ved godt at det var en grov generalisering.
Men ofte lande man jo på ryggen, kurene hen ad vejen. Og der er ikke langt
ind til rygsøjlen.....
Beskyttelse hjælper stort set kun, hvis man ikke rammer noget, som standser
én øjeblikkeligt. Et "hurtigt stop" vil tage livet af en hver, uanset
beskyttelsen........
--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Hekto (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 02-06-04 18:16 |
|
Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> "Pas på at du ikke bliver ufatteligt meget klogere "
>
> Jeg ved godt at det var en grov generalisering.
>
> Men ofte lande man jo på ryggen, kurene hen ad vejen. Og der er ikke langt
> ind til rygsøjlen.....
>
> Beskyttelse hjælper stort set kun, hvis man ikke rammer noget, som standser
> én øjeblikkeligt. Et "hurtigt stop" vil tage livet af en hver, uanset
> beskyttelsen........
>
Jo! Jeg var bare lidt efter holdninge 'at når nu jeg er beskyttet i
hoved og R, så kan jeg jo kun brække et ben eller en arm, og det er
heeelt ufarligt'!
Jeg ville bare lige påpege, at der (ud over egentlig aflivning) kan ske
skader på ekstremiteter, der ikke 'bare lige' kan lappes sammen med en
tot vat og en klat gips!!!
De samme skader ses ved skiløb og hos cykelryttere. Det tager faktisk
flere år at komme sig over et ledskred i skulderen, alt efter hvor
alvorligt, selvfølgelig.
Det samme gælder faktisk fødder og hænder, hvor der brækkes knogler og
rives ledbånd over.
| |
anders majland (02-06-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 02-06-04 19:32 |
|
> De samme skader ses ved skiløb og hos cykelryttere. Det tager faktisk
> flere år at komme sig over et ledskred i skulderen, alt efter hvor
> alvorligt, selvfølgelig.
Det kan jeg desværre skrive under på. Det er et par år siden jeg lavede
et rimeligt udramatisk styrt. Blokerede forhjulet på lige vej pga en
bilist der kom på tværs og var heldig ikke at ramme noget (eller blive
ramt af nogen). Jeg brækkede ikke noget, men skulderen giver stadig lidt
kvaler ind imellem - og jeg kan godt glemme om at spille badminton.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Psycho Cowboy (01-06-2004)
| Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 01-06-04 23:02 |
|
mikkel paulsen wrote:
> jeg var i A-Z i dag og købe en jakke til 1300.- den sidder godt, og
> virker som en meget bedre kvali end den min bror gav det dobbelte for.
> der er dog en ting som bekymre mig! ryg beskyttelsen består ikke af
> ret meget, faktisk bare et stykke relativt blødt skumgummi "spejder
> liggeunderlag!", som let kan bøjes begge veje. Det er sket ikke det
> samme som beskyttelsen af albuer osv. er det så nok med den
> beskyttelse? eller skal jeg købe et rygskjold, og er der andre af jer
> som bruger det?
_______________________________________________________
Hvis du spørger mig, er en rygbeskytter lige så stort et must som en hjelm
er! Og du bliver slået nøjagtigt lige så meget til lirkassemand, hvis du
brækker din ryg og bliver lam, som hvis du slår dit hoved og bliver lam.
Søren Lindholt her fra gruppen sælger disse "Insize" til yderst rimelige
penge (vistnok 4-500,-), og det er skide god kvalitet til den halve pris af
de kendte mærker, som fx Dainese osv. Har selv købt én, og kører altid med
den.
Borset fra dét, ville jeg ikke tage beskytteren ud, som i forvejen sidder i
jakken. 2 beskyttere er vel bedre end én, ligesom i bil hvor man både bruger
airbag og sele?!
_______________________________________________________
> hvad består jeres beklædning ellers i?
_______________________________________________________
- Dainese helårshandsker med kevlar
- SIDI vertreba II støvler
- 2-delt Vanucci Racing.læderdragt, med kevlarindlæg de udsatte steder
Nu ved jeg ikke hvad du i forvejen selv kører med af udstyr, men handsker og
støvler er også en rigtig god ting at anvende. Efter man har set nogle
grimme film fra nettet, hvor folk (mere eller mindre) får slebet deres
fingre og tæer af ved styrt, bliver man klar over, hvordan lemmerne kan
komme til at se ud, hvis de rammer "løbebåndet"!
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
| |
Nils (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Nils |
Dato : 02-06-04 11:07 |
|
Efter min ydmyge mening er der tale om simple fysiske præmisser...
Selv med nok så meget sikkerhedsudstyr kommer vi som mc'ister ikke uden om
at vi bliver kastet af maskinen, med mindre der er tale om at tabe maskinen
i et lyskryds eller ved fortovskanten (og det ser som regel bare dumt ud...)
Det er så blot et spørgsmål om hvor hurtigt ens krop (hjerne, organer,
rygsøjle, muskler osv. ialt 60 - 100+ kg) stopper, dvs decelleration. Smides
cyklen i en kurve med marker, have el lign (evt. på en bane med grusflade)
udenfor svinget, så ruller du hastigheden af og du har god glæde af en
rygbeskytter, hjelm osv.
Rammer du en lygtepæl, et autoværn, et hus eller måske en modkørende er det
godnat...
Vi har vist alle set en slowmotion optagelse af en crashtest af biler med -
hva´? 30- 35 km/t som kører ind i en mur. Tak for kaffe...Jeg mener, det
siger sig selv at et rygskjold i den situation blot hjælper Falck med at
holde sammen på stumperne!
Som det blev sagt længere oppe i tråden, er den største sikkerhedskomponent
os selv. Resten er blot et ønske om at få marginalerne over på vores side i
tilfælde af at det går galt.
Personligt bruger jeg altid rygskjold.
Nils
Aprilia RSV-R
| |
Psycho Cowboy (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Psycho Cowboy |
Dato : 02-06-04 12:04 |
|
Nils wrote:
> SNIP ...noget om styrt ved lygtepæle osv.
__________________________________________________
Det er en fysisk kensgerning, at hvis du fordeler tryk ud på et stort
område, frem for et lille, bliver trykket pr. mm2 mindre. En kvinde med en
spids højhælet sko trykker meget mere pr mm2, end hvis du bliver trådt på
foden af en elefant.
I og for sig kan jeg godt give dig ret i, at der under alle omstændigheder
ikke skal stor hastighed til, før kroppen siger stop, når man rammer en fast
genstand, men du minimerer altså trykket pr. mm2 med måske op til 10-15
gange, ved at bruge en rygbeskytter! (Som i øvrigt tilmed hindrer ryggen
kraftigt i at bøje "den forkerte vej")
Jeg synes ikke der er nogen undskyldninger for ikke at bruge den, og den der
med at "man dør sq nok alligevel" osv, som mange tit slynger ud, den holder
sq ikke hver gang.
--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
| |
Soren Lindholt (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 02-06-04 13:10 |
|
"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com>
> kraftigt i at bøje "den forkerte vej")
> Jeg synes ikke der er nogen undskyldninger for ikke at bruge den, og den
der
> med at "man dør sq nok alligevel" osv, som mange tit slynger ud, den
holder
> sq ikke hver gang.
>
Og jeg kom til at tænke på Band of Brothers som de viser hver aften, hver
gang der sker det mindste ryger deres hjelme rundt omkring, og man ser
aldrig en samle den op igen... hvor for spænder de ikke hagestroppen???
S.
| |
Jesper (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 02-06-04 19:11 |
|
"Nils" <nh.larsen@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
news:IEhvc.543$pH6.220@news.get2net.dk...
>
> Rammer du en lygtepæl, et autoværn, et hus eller måske en modkørende er
det
> godnat...
Jeg undrer mig lidt.
Man hører (desværre) nogle gange om motorcyklister, der bliver dræbt
i forbindelse med en bil, der kom fra en sidevej og ikke overholdt
vigepligten.
Påkører man bilen direkte fra siden, vil der vel ske det, at man bliver
kastet af cyklen
og flyver over bilen. Eller hvordan...?
Hvis man støder frontalt sammen med en bil med samme hastighed. Ryger man så
lige
op i luften? :)
Kører man derimod hurtigere end den modgående bil, så flyver man
vel også over den idet man rammer (?). Man kan vel være heldig at "slippe"
med et par
brækkede knogler og knubs. Eller er det selve kraften ved sammenstødet
kroppen ikke
kan holde til ?
Hvis man lige inden sammenstødet, rejser sig lidt op på cykel og slipper
styrtet....så vil
denne kraft vil minimeres eller...?
VH/ Jesper -Der beklager de mange mærkelige spørgsmål :)
| |
anders majland (02-06-2004)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 02-06-04 19:36 |
|
> Påkører man bilen direkte fra siden, vil der vel ske det, at man
> bliver kastet af cyklen
> og flyver over bilen. Eller hvordan...?
Nope - tyske crashtests viser at man ofte hammer hovedet lige ind i
tagkanten ....
> Hvis man lige inden sammenstødet, rejser sig lidt op på cykel og
> slipper styrtet....så vil
> denne kraft vil minimeres eller...?
Hvis man har tid til at overveje den slags manøvre bør man istedet sørge
for at bremse mest muligt fart af istedet ....
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
| |
Armand (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-06-04 22:09 |
|
anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
news:40be20bc$0$3055$14726298@news.sunsite.dk...
> > Påkører man bilen direkte fra siden, vil der vel ske det, at man
> > bliver kastet af cyklen
> > og flyver over bilen. Eller hvordan...?
>
> Nope - tyske crashtests viser at man ofte hammer hovedet lige ind i
> tagkanten ....
Jeg tror ikke at CTD's kan gøre det ud for en motorcyklists krop, især
omkring spændstigheden ved forestående sammenstød!
Det er tydeligt at se at CTD's knækker sammen og nikker tagkanten en skalle
ved sidekollisioner; men jeg har selv en tung erfaring fra samme situation,
og dér gik jeg ballistisk uden at hverken have planlagt at springe endsige
husker noget til det, hvilket også stemmer overens med at jeg blev totalt
overrasket af den modkørendes venstresving.
Hvis man forestiller sig at jeg i tilgift til denne i forvejen opnåede høje
flugt også havde sat bevidst og betydeligt af, havde jeg nok kunnet titulere
mig som kanonkonge idag
> > Hvis man lige inden sammenstødet, rejser sig lidt op på cykel og
> > slipper styrtet....så vil denne kraft vil minimeres eller...?
>
> Hvis man har tid til at overveje den slags manøvre bør man istedet sørge
> for at bremse mest muligt fart af istedet ....
Hørt!
Og at køre ind i siden af en bil vil altid være bedre end at førsøge at
undvige+bremse+alt andet på en gang og derfor vælte og glide/skride ind i
bilen:-|
--
Armand.
| |
Peter Skaarup (03-06-2004)
| Kommentar Fra : Peter Skaarup |
Dato : 03-06-04 08:20 |
|
anders majland wrote:
>>og flyver over bilen. Eller hvordan...?
>
> Nope - tyske crashtests viser at man ofte hammer hovedet lige ind i
> tagkanten ....
Ikke altid. Min træner kørte engang ind i siden på en bil med 30-40
km/t. Han fløj hen over bilen, og lavede et perfekt rullefald da
han landede. Det eneste der skete med ham var, at hjælmen fik nogle
ridser (sandsynligvis da han lagde hovedet tilbage på asfalten, da
han havde konstateret at han overlevede) og det lille læderlogo
på højre skulder af jakken var blevet beskadiget.
Mototrcyklen kom desværre aldrig ud at køre mere.
/Peter Skaarup
GS500E
| |
Gert Bo thorgersen (03-06-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 03-06-04 12:20 |
|
"Nils" <nh.larsen@dadlnet.dk> wrote in message
news:IEhvc.543$pH6.220@news.get2net.dk...
> Efter min ydmyge mening er der tale om simple fysiske præmisser...
> Selv med nok så meget sikkerhedsudstyr kommer vi som mc'ister ikke uden om
> at vi bliver kastet af maskinen, med mindre der er tale om at tabe
maskinen
> i et lyskryds eller ved fortovskanten (og det ser som regel bare dumt
ud...)
> Det er så blot et spørgsmål om hvor hurtigt ens krop (hjerne, organer,
> rygsøjle, muskler osv. ialt 60 - 100+ kg) stopper, dvs decelleration.
Smides
> cyklen i en kurve med marker, have el lign (evt. på en bane med grusflade)
> udenfor svinget, så ruller du hastigheden af og du har god glæde af en
> rygbeskytter, hjelm osv.
>
> Rammer du en lygtepæl, et autoværn, et hus eller måske en modkørende er
det
> godnat...
>
> Vi har vist alle set en slowmotion optagelse af en crashtest af biler
med -
> hva´? 30- 35 km/t som kører ind i en mur. Tak for kaffe...Jeg mener, det
> siger sig selv at et rygskjold i den situation blot hjælper Falck med at
> holde sammen på stumperne!
>
> Som det blev sagt længere oppe i tråden, er den største
sikkerhedskomponent
> os selv. Resten er blot et ønske om at få marginalerne over på vores side
i
> tilfælde af at det går galt.
>
> Personligt bruger jeg altid rygskjold.
>
> Nils
> Aprilia RSV-R
>
Normalt regner man jo med hvor mange G vi kan klare under opbremsningen, i
en bil resulterer det f.eks. i at aorta (hovedpulsåren) klippes over. Man
siger ofte at vi kan klare 8 G. Men i en Gines Rekordbog (sikkert stavet
forkert) så jeg for mange år siden en bil racerkøre der overlevede et
sammenstød med et brofundament for en bro over racerbanen hvilket
resulterede i en opbremsning med ca. 170 G! Der var foto af ham ved stedet
stående med en indbunden arm.
Mvh. Gert Thorgersen
| |
mikkel paulsen (02-06-2004)
| Kommentar Fra : mikkel paulsen |
Dato : 02-06-04 17:15 |
|
"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message news:<40bcfcd1$0$8054$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> mikkel paulsen wrote:
>
>
> Søren Lindholt her fra gruppen sælger disse "Insize" til yderst rimelige
> penge (vistnok 4-500,-), og det er skide god kvalitet til den halve pris af
> de kendte mærker, som fx Dainese osv. Har selv købt én, og kører altid med
> den.
kan jeg få en mail til manden?
Rymc havde et til 600.- med porto. jeg har også fundet et par på nettet.
lidt under midt på siden http://www.super-moto.dk/beklaedning.htm
og http://www.bccdk.dk/axo/axo-mc-beskyt.html
nogen af jer som har nogen af dem og evt. kan anbefale dem?
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 02-06-04 23:44 |
|
"Jesper" <idonthave@mail.com> writes:
> "Nils" <nh.larsen@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:IEhvc.543$pH6.220@news.get2net.dk...
>>
>> Rammer du en lygtepæl, et autoværn, et hus eller måske en modkørende er
> det
>> godnat...
>
> Jeg undrer mig lidt.
>
> Man hører (desværre) nogle gange om motorcyklister, der bliver dræbt
> i forbindelse med en bil, der kom fra en sidevej og ikke overholdt
> vigepligten.
>
> Påkører man bilen direkte fra siden, vil der vel ske det, at man bliver
> kastet af cyklen
> og flyver over bilen. Eller hvordan...?
En af mine venner prøvede netop dette (OK, bilisten lavede en
U-vending foran ham), og der endte han med ryggen ind i førerdøren på
bilen. Han havde nået at bremse nær maksimalt, og cykelen (en FJ1100)
var ved at lægge sig ned på siden da den ramte bilen lige mellem
forhjulet og fordøren (på førersiden).
En anden af mine kammerater har prøvet et sammenstød med en Norsk
granitvæg. Det skal siges at en sådan granitvæg slår ganske hårdt, og
ikke flytter sig ret meget, når den er del af en fjeldvæg :-/ Lægerne
var ikke i tvivl om at han havde overlevet eller undgået kraftige
ryglæssioner, netop fordi han kørte med fuld læder + en rygbeskytter.
Selv kører jeg _altid_ i fuld "PowerRanger" mundering: læderdragt
(2-delt gedeskindsdragt på vejen, one-piece racing dragt på bane),
rygbeskytter, Held Galaxy handsker (de ondeste), Shoei Z-One hjelm og
Sidi Vertebrae/Daytona RoadStar Goretex støvler.
Passiv sikkerhed kan ikke sikre at ulykkerne ikke sker, eller at du
ikke bliver slået ihjel, men de kan reducere skaderne når det sker
(for ulykken *vil* ske - desværre).
Kai
| |
Esther (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Esther |
Dato : 02-06-04 16:00 |
|
"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> wrote in message
news:a7ec204f.0406011324.c5e9d58@posting.google.com...
>
> hvad består jeres beklædning ellers i?
Foruden hjelmen;
læderdragt
handsker
støvler
rygskjold
Både når jeg har køretimer og "bare" sidder bagpå.
--
Esther
***Yamaha XJ600S - når jeg har fået pappet ***
| |
Henrik Steen Larsen (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Steen Larsen |
Dato : 02-06-04 16:55 |
|
"Esther" <Esther@tdcadsl.dk> wrote in message
news:40bdeb7c$0$317$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > hvad består jeres beklædning ellers i?
> Foruden hjelmen;
> læderdragt
> handsker
> støvler
> rygskjold
Samme her
| |
Jacob Bunk Nielsen (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 02-06-04 17:21 |
|
mikkel_paulsen@hotmail.com (mikkel paulsen) writes:
> Psycho Cowboy <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:
>
>> Søren Lindholt her fra gruppen [ ... ]
>
> kan jeg få en mail til manden?
Han har faktisk skrevet her i tråden, og det ser endda ud som om han
bruger en gyldig emailadresse.
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Dennis Hellan Peders~ (02-06-2004)
| Kommentar Fra : Dennis Hellan Peders~ |
Dato : 02-06-04 17:42 |
|
mikkel paulsen wrote:
> jeg var i A-Z i dag og købe en jakke til 1300.- den sidder godt, og
> virker som en meget bedre kvali end den min bror gav det dobbelte for.
> der er dog en ting som bekymre mig! ryg beskyttelsen består ikke af
> ret meget, faktisk bare et stykke relativt blødt skumgummi "spejder
> liggeunderlag!", som let kan bøjes begge veje. Det er sket ikke det
> samme som beskyttelsen af albuer osv. er det så nok med den
> beskyttelse? eller skal jeg købe et rygskjold, og er der andre af jer
> som bruger det?
>
> hvad består jeres beklædning ellers i?
Hej.
Jeg kører med:
Hjelm Caberg Justissimo
Hitair airbag jakke ( www.hit-air.com )
Rygbeskytter, no-name købt hos SPH motor
Dainese læder bukser
Daytona Road star GTX Gore-tex støvler
Held sommerhansker / Frank Thomas Aqua vinterhansker
--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
DMCN#819 http://link.dfmc.dk/25
| |
rugholmhusFJERN@vip.~ (02-06-2004)
| Kommentar Fra : rugholmhusFJERN@vip.~ |
Dato : 02-06-04 21:53 |
|
Jeg har et læder sæt og et cordura sæt med intern rygbeskytter i
begge. Ikke desto mindre kører jeg altid med et rygskjold monteret -
den største sikkerheds faktor er stadig dig selv...
Pas på dig selv - de andre gør det ikke.
Hans
NTV
PS. Har en kammesjuk på sygehuset med dobbelt brud på ryggen, der
troede at tempofoam (det skumgummi du referer til) var sikkerhed
nok........
| |
Jacob Bunk Nielsen (03-06-2004)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 03-06-04 16:45 |
|
"Jesper" <idonthave@mail.com> writes:
> Hvis man støder frontalt sammen med en bil med samme hastighed.
> Ryger man så lige op i luften? :)
Nej - bilen har større impuls end dig på grund af sin større vægt.
Derfor vil du ryge hen over bilen, og bilen vil fortsætte fremad med
(let) nedsat hastighed. Impulsen er bevaret i sammenstødet, p=m*v.
Et eksempel på en udregning:
En bil med en totalvægt på 1.200 kg, og en motorcykel med en totalvægt
på 300 kg (inkl. fører) kører sammen frontalt. Begge kører 80 km/t før
sammenstødet.
Impulsen regnes med fortegn, så bilen har impulsen 1.200*80=96.000.
Motorcyklen har (i forhold til bilens kørselsretning) impulsen
-300*80=-24.000. Det betyder at bilens og motorcyklens hastighed efter
sammen stødet vil være (96.000-24.000)/1.500 = 48 km/t i bilens
oprindelige kørselsretning forudsat at føren af motorcyklen bliver på
motorcyklen.
Sandsynligheden for at føreren af motorcyklen bliver på motorcyklen er
nok ganske beskden, han vil sikkert fortsætte i med en hastighed der
nogenlunde svarer til motorcyklens oprindelige hastighed, og så skal
man se bort fra MC-førerens vægt i ovenstående udregning, og så vil
bil og motorcykel i stedet fortsætte med 57 km/t i bilens oprindelige
retning.
> Kører man derimod hurtigere end den modgående bil, så flyver man
> vel også over den idet man rammer (?).
Hvis man skal bremse en bil ned til 0 km/t ved at køre frontalt ind i
den skal den enten være meget let, køre meget langsomt eller også skal
man køre så hurtigt at man er sikker på at man aldrig finder ud af om
det lykkedes.
--
Jacob (som engang havde fysik i skolen) | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
|
|