Kædestram...
Fra : Thomas

Dato : 01-06-04 19:57

Hey .. Er nogen der ved hvordan man kan se om baghjulet sidder lige når
man har strammet kæden? Kan man regne med de bolte der sidder i enden af
svingeren? ...(Er grøn mc-ist)

Hvordan kan det egentlig være at den mister lidt power når den er godt
varm det mærker i hvert til fald sådan, er her nogen der har nogle gode
ide'r til hvad det kan være eller ved det med sikkerhed?

Mvh.
Thomas

Fra : Jakob Will Thomsen

Dato : 01-06-04 20:12

Had er det for en MC vi snakker om? :)

Fra : M

Dato : 01-06-04 20:32

Du kan jo sætte en retskede op fra forhjulet og hen på baghjulet og her se
om de flugter. Hjul og tandhjul burde jo passe sammen retningsmæssigt.
Ellers kan du købe et specialværktøj man sætter på kæden og bagtandhjulet,
med en lang stålstang der rækker hen til fortandhjulet. Man spænder så op så
disse passer sammen. Ellers ved jeg ikke lige hvad man gør for at være 100%
sikker på det er helt lige...

mvh

Michael XJ600

Fra : Thomas

Dato : 01-06-04 20:57

M wrote:

> [...]
> disse passer sammen. Ellers ved jeg ikke lige hvad man gør for at være 100%

Det må jeg da hellere lige prøve.

Mvh.
Thomas

Fra : Armand

Dato : 01-06-04 23:16

M <mlt@husbygning.dk> skrev i en news:c9ilk2$2bve$1@news.orange.dk...
> Du kan jo sætte en retskede op fra forhjulet og hen på baghjulet og her se
> om de flugter.

De vil altid flugte, derved at man kan/vil dreje styret så forhjulet flugter
med baghjulet!
Kunsten er at rette ind fra begge sider af bagdækket og herunder måle
afstanden
fra skinne og ind til for- dæk/fælg - Dét mål skal være det samme i såvel
højre som
venstre side!

> [...]
> med en lang stålstang der rækker hen til fortandhjulet. Man spænder så op

Dét er en helt anden ting; men på en "bagende" der er i original stand vil
det (forhåbentlig) medføre det samme resultat!
Man kan godt selv pejle i samme stil med en passende lang linial/ret-skinne,
der lægges an mod det rengjorte tandhjul og fremme lægges ned mod kæden -
Dér skal
retningen matche den yderste inderside af kædeleddene!

Sagt under et:
Man bør kunne stole på de originale opmærkninger hhv. boltlængder; men hvis
man én gang retter sit baghjul 100% ind efter forhjulet og derefter
konstanterer hvorvidt de originale opmærkninger passer kan man jo sove
ordentligt om natten!
I negativ fald kan man konstantere hvor skæv opmærkningen er, er og sidenhen
rette tilsvarende skævt ind ved kædejustering!

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 01-06-04 20:34

Jakob Will Thomsen wrote:

> Had er det for en MC vi snakker om? :)

> "Thomas" <jowjow@webspeed.dk> wrote in message

Det er en Gsxr 750 årg. 90

jeg tror det med at den mister lidt power når den bliver godt varm ,det må
være fordi den hænger lidt i forbremsen, tror jeg

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-06-04 21:03

> jeg tror det med at den mister lidt power når den bliver godt varm
> ,det må være fordi den hænger lidt i forbremsen, tror jeg

Det er hurtigt efterprøvet ved at køre en længere tur uden at bremse og
så benytte motorbremse og bagbremse til at holde ind til siden hvorefter
man mærker om skiverne er varme. Hvis det er bremserne der hænger så
meget at det kan mærkes, så er de nok så varme at du brænder dig på
skiven.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas

Dato : 01-06-04 21:12

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> man mærker om skiverne er varme. Hvis det er bremserne der hænger så
> meget at det kan mærkes, så er de nok så varme at du brænder dig på

Det prøver jeg lige imorgen..

Fra : Thomas

Dato : 02-06-04 15:52

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> man mærker om skiverne er varme. Hvis det er bremserne der hænger så
> meget at det kan mærkes, så er de nok så varme at du brænder dig på

Har nu prøvet at køre en længere tur uden at bruge forbremsen, (det var
svært men det gik) skiverne blev ikke varme... Ved du så hvad det kan være
det med at den mister lidt power når den bliver godt varm?

Fra : Armand

Dato : 02-06-04 20:48

Thomas <jowjow@webspeed.dk> skrev i en news:c9kpib$qd4$1@abbeden.bunk.cc...

> Har nu prøvet at køre en længere tur uden at bruge forbremsen, (det var
> svært men det gik) skiverne blev ikke varme... Ved du så hvad det kan være
> det med at den mister lidt power når den bliver godt varm?

For mager karburering, evt. p.g.a. falsk luft ved karburator-monteringen :-/

Måske at topstykket ligefrem er flækket?

Falsk luft detekteres v.h.a. korte koncentrerede pift med diesel-start
(spray) omkring karburatorerne under tomgang - Hvis motoren stiger i
omdrejninger er det fordi den har snøftet dieselstart et sted (havd den ikke
skal kunne!)!

Flækket topstykke:
Oversprøjt topstykket med masser af kraftig sulfo-vand inden og lige efter
opstart (inden at sagerne bliver så varme at damp forhindrer udsynet) - Der
må ikke på nogen måde blæses sæbebobler nogetsteds fra!!

--
Armand.

Fra : thomas

Dato : 03-06-04 19:57

Armand wrote:

> [...]

> opstart (inden at sagerne bliver så varme at damp forhindrer udsynet) - Der
> må ikke på nogen måde blæses sæbebobler nogetsteds fra!!

Når den er kold/lunken så går den ca. 1000 omdr./min i tomgang og når den
er godt varm går den ca. 2000 omdr./min. er det normalt?

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 04-06-04 01:07

Der

> Når den er kold/lunken så går den ca. 1000 omdr./min i tomgang og når den
> er godt varm går den ca. 2000 omdr./min. er det normalt?

Nu ved jeg ikke hvad for en motorcykel det er men alligevel.
For det første er det normalt at omdrejningstallet stiger når motoren efter
koldstarten bliver varmere, det er jo derfor det altid er svært første gang
efter pillen ved noget igen at få den til at køre i de rette
tomgangsomdrejninger indtil man har kørt en lille tur eller ladet den stå og
køre indtil den er varm. Men fra 1.000 til 2.000 er nu noget mere end på min
Honda VTR 1000 som ændrer sig cirka 100 omdr. - men den har sikkert styring
i karburatorerne ligesom bilerne - medens min BMW R100 ændrer sig cirka 400
omdr..
Grunden er jo at modstanden i olien/motoren mindskes når olien bliver
varmere og evt. at stempler/cylindre tætner lidt mere. Men ved biler
(motorcykler) med automatchooker kan den jo netop ændre
omdrejningsningstallet for meget hvis automatchookeren ikke slår fra når
motoren er blevet varmere.

Vedr. det andet med at motoren ikke er så kvik/yder så meget når den er
meget varm så mindes jeg da man for 30 år siden tunede de 3 cylindrede 500
cc totakts Kawasakier til race, da skrev at de ydede 80 Hk, men at de efter
½ times race faldt meget i Hk. Dette var jo fordi de ikke var vandkølede og
derfor når motoren blev varmere og varmere derved opvarmede
indsugningsluften hvorved den jo fyldte mere og der derfor reelt kom færre
atomer/ilt ind i forbrændingskammeret.

Dette svarende til når en motor kommer til et varmere klima eller højere op
over niveauet ved havene, man regner direkte på dette for derved også at
omdyse. Tilsvarende har man derfor det med indsprøjtning af nitromors
hvorved indsugningen bliver koldere og fyldningen/Hk større; som flyene
brugte det under Anden Verdenskrig hvis de blev forfulgt på vej hjem fra
bombetogter. Og for at undgå for megen opvarmning i indsugning/karburator
har vi jo gummi manifold så der ikke kommer ret meget varme fra topstykke
til karburator.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Carsten

Dato : 02-06-04 07:37

Thomas wrote:

> Hey .. Er nogen der ved hvordan man kan se om baghjulet sidder lige når
> man har strammet kæden? Kan man regne med de bolte der sidder i enden af
> svingeren? ...(Er grøn mc-ist)

De andre råd du har fået er mere skudsikre end denne metode, men
nedenstående er noget nemmere....

Jeg bruger altid den tommelfinger-regel, at når cyklen står på centerfod
og kæden er smurt, så skal MCen i frigear og i tomgang kunne trække hjulet
stille og roligt rundt. Hvis ikke - så er der for meget modstand og i så
fald står tandhjulet nok ikke lige på kæden.

Carsten