Oliefilterskift Yamaha XJ 600 Diversion
Fra : Leon Carlsen

Dato : 01-06-04 19:25

Hej!

Jeg fatter det ikke.... har aldrig pillet ved en motorcykel før, men en gang
skal jo være den første..... Oliefilteret burde ikke være så svært at få
skiftet ud.. fulgte Hayes manual med at varme motoren, slukke den og tømme
den for olie osv. osv. Har endda købt de krævede værktøjer som
oliefilterskifter og indstillelig momentnøgle... den der flerkantede
oliefilterværktøj griber fat som den skal, men jeg kan bare ikke få den
skide oliefilter af!!!!! Hvad hulen gør man så? En papegøjetang var også en
mulighed, men den er måske ikke nogen god løsning eller hvad?

Nogle gode forslag?

Hilsen LOC

Fra : TH

Dato : 01-06-04 19:31

Har du prøvet at dreje oliefilteret imod uret?

Spøg til side, så burde et oliefilter være forholdsvis nemt at skrue af...

VH Tim.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 01-06-04 19:43

> [...]
en
> mulighed, men den er måske ikke nogen god løsning eller hvad?

Eftersom du ikke skal bruge filteret mere, så kan du såmænd godt gribe
ordentlig fat med papegøjetangen (= kvase filteret lidt) og så dreje.

Denne fremgangsmåde har jeg benyttet mig af eller overværet på både en
Diversion og en CBR.

Husk at smøre kanten af det nye filter, inden dette sættes på.

Fra : Carl Dragert

Dato : 01-06-04 20:06

Leon Carlsen wrote:
> kan bare ikke få den skide oliefilter af!!!!! Hvad hulen gør man så?
> En papegøjetang var også en mulighed, men den er måske ikke nogen god
> løsning eller hvad?
>
> Nogle gode forslag?

Der er også den ultimative metode: Bank en stor skruetrækker gennem filteret
og brug den til at dreje med.

--
mvh Carl Dragert
FZR 600

Fra : m0rt3n

Dato : 01-06-04 20:59

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> Der er også den ultimative metode: Bank en stor skruetrækker gennem
filteret
> og brug den til at dreje med.

Sådan gjorde jeg altid på min XJ600. Oliefiltret sidder vist godt gemt
mellem forrørerne. Bare sørg gøre det så langt ude på oliefiltret som
muligt, så du ikke skader studsen som det er skruet fast på.
m0rt3n zrx1100

Fra : Leon Carlsen

Dato : 01-06-04 21:39

Hej

Tak for rådene. Mit problem blev løst... skal vist have trænet mine
mikromuskler til at blive til superbøffer - hø hø hø hø.... Brugte
papegøjetangen og kvaste oliefilteret lidt, så fik jeg den løsnet.

Hilsen Leon

Fra : Armand

Dato : 01-06-04 23:30

> [...]
> mikromuskler til at blive til superbøffer - hø hø hø hø.... Brugte
> papegøjetangen og kvaste oliefilteret lidt, så fik jeg den løsnet.

Vished om at gøre det rigtige, giver også mere mod til at tage fat!

Et lille tip jeg plejer at bringe omkring olieskifte - Også selv om det er
lidt sent for dig:
Brug altid skraldenøgle til at løsne bundproppen med!
Ved at stille skralden til "løsne" inden man bruger den, er man sikker på
ikke at komme til at bytte rundt på højre og venstre når man arbejder
"under-op".
I min tid har jeg set indtil flere bundpropper der er blevet overspændt
fordi folk lagde mange kræfter i da bundproppen angiveligt sad fast; men i
virkeligheden kun blev spændt istedet for løsnet =

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-06-04 14:58

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> [...]
> Ved at stille skralden til "løsne" inden man bruger den, er man sikker på
> ikke at komme til at bytte rundt på højre og venstre når man arbejder

På Fazeren har de været så smarte at skrue bundproppen ind i siden på
bundkarret Jeg tror også det gør den lettere at få tømt ordentligt.
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Freddy Lang

Dato : 04-06-04 15:58

Jes Vestervang wrote:

> På Fazeren har de været så smarte at skrue bundproppen ind i siden på
> bundkarret Jeg tror også det gør den lettere at få tømt
> ordentligt.

Det koncept brugte de vist også tilbage på den gamle FZR 600. Og ja, hvis
den står på sidebenet når man tømmer olien af, er det nok temmelig praktisk.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Kasperkk

Dato : 05-06-04 08:17

> Det koncept brugte de vist også tilbage på den gamle FZR 600. Og ja, hvis
> den står på sidebenet når man tømmer olien af, er det nok temmelig
praktisk.

Det kan jeg bekræfte freddy...Skiftede ganske rigtig olie på min fzr igår
for første gang. Jeg havde parkeret den på et dertil stykke egnet pap og
fundet bakken frem, men hvor fanden var bundproppen, der var jo ikke anden
en udstødninds manifold dernede. Så blev jeg stadig og pillede kåben og
ganske rigtig sidder den lige i den side støttebenet hælder til.
Iøvrigt er den lavet på så den passer den en 17nøgle men indeni er der også
lavet så man kan skrue den ind og ud med en stjerneskruetrækker når først
den er løsnet

Kasperkk
åbentbart gammel fzr600

Fra : Kasperkk

Dato : 05-06-04 08:20

Det var sindsygt alle de stavefejl jeg fik lavet der. Hvis det forstyrer
meningen så drop en mail og jeg gør de bedre

Kasperkk

Fra : Armand

Dato : 05-06-04 12:48

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> skrev i en

> Det koncept brugte de vist også tilbage på den gamle FZR 600.

Sært sammentræf, ikke?

> hvis den står på sidebenet når man tømmer olien af, er det nok temmelig
> praktisk.

Især i tilfælde af at modellen er født uden centralstøtteben!
Hvor mange af de øvrige sports-motorcykler, som kun har sidestøtteben, har
egentlig dén detalje selvom motoren er udviklet specilet til brug i dem??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 15:12

Armand skrev i meddelelsen ...

>Især i tilfælde af at modellen er født uden centralstøtteben!
>Hvor mange af de øvrige sports-motorcykler, som kun har sidestøtteben, har
>egentlig dén detalje selvom motoren er udviklet specilet til brug i dem??

vtr1000fie !

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-04 14:08

> Især i tilfælde af at modellen er født uden centralstøtteben!
> Hvor mange af de øvrige sports-motorcykler, som kun har sidestøtteben, har
> egentlig dén detalje selvom motoren er udviklet specilet til brug i dem??

Tjaeh, sidefoden er egentlig ikke så relevant. Jeg har alligevel
Fazeren på centralfoden når jeg skifter olie (mere fumleplads), men
det hindrer mig jo ikke i at vippe den sideværts for at tømme den*. Den
mulighed har man ikke med skruen midt i en vandret flade.

*: Jeg holder bare en fod på 'pedalen' mens jeg læner den mod mit ben,
så er der ingen risiko for at hopper ned.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hi! I'm a .signature virus!