CB400F karburator justering?!
Fra : Thomas

Dato : 30-05-04 12:52

Hej

Min Honda CB400F fra 76, har nu i ca et halvt år kørt dårligt!!! og nu er
det nok!

Problemet er at når man giver gas, kan der gå nogle sekunder før motoren
kommer op i omdrejninger. I tomgang kan det ske at motoren går helt ud, hvis
ikke man giver den gassen stille og roligt. Det er værst når motoren er
varm!!
Har en mistanke om at motoren får for meget benzin i forhold til luft?!?
Den trækker på alle 4 cylindre. Ville det samme problem kunne opstå hvis
tændingen står lidt forkert på 2 af cylindrene??
Sidst jeg skiftede tændrør var de gamle helt sorte!

Kan det skyldes at hele udstødningssystemet er blevet udskiftet med et
uoriginalt??

Spørgsmålet er så hvad man helt præcist gør for at fikse dette problem, som
jeg tror ligger i kaburatorene? Det skal lige siges at jeg aldrig har rodet
med kaburatore før, så den nemme løsning ville jo være at køre til
mekanikeren?! men hvis problemet kan løses ved at dreje på en skrue el., så
ville det jo være spild af penge og tid!

Håber i har lyst til dele lidt af jeres erfaringer og viden med mig!

Mvh Thomas

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 30-05-04 12:57

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> writes:

> Har en mistanke om at motoren får for meget benzin i forhold til luft?!?

Har du kontrolleret luftfilteret? Har selv haft problemer med et alt
for tæt luftfilter.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen
Gammel Kongevej 7, 1.th., 1610 København V

Fra : Thomas

Dato : 30-05-04 14:35

Arne Jørgensen wrote:

> Har du kontrolleret luftfilteret? Har selv haft problemer med et alt
> for tæt luftfilter.
>
> mvh
> /arne

Luftfilteret er kun 6 måneder gammelt!
Men skal jeg prøve at sætte luftfilteret sådan at kaburatorene kan trække
lidt falsk luft ind?? hvad så med snavs osv.??

Mvh Thomas

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 30-05-04 16:48

Thomas griflede i news:40b9cac0$0$445$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
> I tomgang kan det ske at motoren
> går helt ud, hvis ikke man giver den gassen stille og roligt. Det er
> værst når motoren er varm!!

Det problem havde min.... Det viste sig at være strålerørene som er ved at
være slidte. Jeg fik justeret dyserne (tror jeg det var) et par hak ned, og
det afhjalp problemet! Grunden var at pga slidtagen fik den for fed blanding
i tomgang - og derfor var det så allerværst når motoren var gennemvarm. På
længerevarende sigt skal strålerørene selvfølgelig skiftes....

--
Hygge...
Daniel

Fra : Thomas

Dato : 30-05-04 19:06

Daniel Alstrup wrote:
> [...]
> fik den for fed blanding i tomgang - og derfor var det så allerværst
> når motoren var gennemvarm. På længerevarende sigt skal strålerørene

Godt være jeg være jeg spørger dumt, men hvad er strålerørene?? og er det
dyrt/besværligt at skifte???

Mvh Thomas

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 31-05-04 17:14

Thomas griflede i news:40bb533b$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> Godt være jeg være jeg spørger dumt, men hvad er strålerørene?? og er
> det dyrt/besværligt at skifte???

Hehe... jeg var heller ikke helt klar over hvad det var, da jeg fik at vide
det var dem den var gal med... Jeg ved ikke om de også har anden funktion,
men det er i hvert fald dem, der doserer benzinen når motoren går i tomgang.
Alt efter model koster de 2-600 kr. stykket (fik jeg at vide).
I mit tilfælde skal jeg bruge 4 (et til hver cylinder) og de koster ca 300
kr stykket. Og så vist en times tid til at skifte dem. Derfor mente de på
værkstedet, at jeg skulle se om det var nok at sænke dyserne, eller om jeg
ville bruge de ca 1.500 kr ...

--
Hygge...
Daniel

Fra : Armand

Dato : 31-05-04 23:15

Daniel Alstrup <4junk@FJERNc.dk> skrev i en
> [...]
> og det afhjalp problemet! Grunden var at pga slidtagen fik den for fed
> blanding i tomgang - og derfor var det så allerværst når motoren var

Hvis karbureringsproblemer kun opstår når motoren er varm, vil det
sandsynligst dreje sig om en for fed blanding, som jo understøtter chokerens
mer-blanding ved koldstart!

Problemet kan sagtens være det samme på den aldrende CB400, selvom den til
forskel har klassiske spjældkarburatorer monteret!

Definitioner (som jeg forstår sagen):
"Strålerøret" er nærmere nålerøret hhv. nåledysen(!), som dysenålen(!) der
sidder under-ud af gasspjældet, stikker ned i!

At sænke dysenålen et par hakker (= at hæve(!) låseringen/justeringen et par
riller) på alle karburator-spjældene er som skrevet en simpel måde at se om
problemet bedres (og fejlen derfor ér slidte nåle/nåledyser), hvorefter man
kan drage sine konklusioner og følgerne deraf!

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 01-06-04 10:14

Armand wrote:
> [...]
> "Strålerøret" er nærmere nålerøret hhv. nåledysen(!), som
> dysenålen(!) der sidder under-ud af gasspjældet, stikker ned i!

Nu sidder jeg med Haynes manualen og fire kaburatore foran mig. Har fundet
frem til at nålerøret (som i Haynes kaldes for "Needle jet"???), må være et
messingrør på 4,8cm, med et stort hul i midten af røret, og en masse fine
huller op langs siden af røret.
Er det korekt??

> [...]
> måde at se om problemet bedres (og fejlen derfor ér slidte
> nåle/nåledyser), hvorefter man kan drage sine konklusioner og

Nu har jeg skilt og samlet mine ekstra kaburetore, og det var ikke så svært.
Så når jeg går i gang med dem der sidder på Honda'en og det viser sig at
nålen måske allerede sidder i det nederste hak, bliver jeg nød til at ofre
både nye nåle og nåledysser! ellers er rykker jeg dem 2-3 hak ned og den
skulle gerne køre som ny?!

I skal have rigtig mange tak for jeres svar!

Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 01-06-04 19:11

Thomas <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en

> [...]
et
> messingrør på 4,8cm, med et stort hul i midten af røret, og en masse fine

Jup!

Hár du et ekstra sæt karbunader? Hvorfor monterer du ikke dem istedet, eller
hugger nåledysen hhv. nålene fra??

> [...]
> både nye nåle og nåledysser! ellers er rykker jeg dem 2-3 hak ned og den

Jup! Medmindre at du jo vitterligt har reservedele qua det ekstra sæt
karbunader!
Og vær lige sikker på ikke at forvirres af "hakkene": Det er nålen(!) der
skal sænkes nogle trin - OK!?

--
Armand.

Fra : Thomas

Dato : 02-06-04 06:11

Armand wrote:
> Thomas <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en

> Jup!
>
> Hár du et ekstra sæt karbunader? Hvorfor monterer du ikke dem
> istedet, eller hugger nåledysen hhv. nålene fra??

ja, det har jeg, men de er også brugte, så jeg ved ikke hvor slidte de er!!!
kan man se eller måle jeg frem til, hvor slidt nålen/nåledyssen er??? for så
ville det ikke være noget problem at skifte nåle og nåledysser! men hvis de
er nye og jeg skifter dem, hvilket "hak" skal de så stå i???

> Jup! Medmindre at du jo vitterligt har reservedele qua det ekstra sæt
> karbunader!
> Og vær lige sikker på ikke at forvirres af "hakkene": Det er nålen(!)
> der skal sænkes nogle trin - OK!?

Ja, det har jeg fået styr på.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-06-04 15:29

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message

> [...]

de
> er nye og jeg skifter dem, hvilket "hak" skal de så stå i???

I det andet indlæg skriver du at nålene allerede sidder i det nederste hak,
men du mener vel sidder i det øverste; nålene skal jo sænkes.

Det er så godt som umuligt at måle om en nål er slidt. Dog kan det gøres via
brug af mikrometerur og udregninger hvis man ved at de er normalt koniske,
og fra fabrikanten har data, eller har ubrugte at måle på via måling af en
ubrugt ens nål. Dog er det letteste at se om nålene/nåledyserne var
nedslidte at købe et nyt sæt af en nål og en nåledyse og så se hvor langt
nålen kan falde ned i dysen, hvis det er en hvor nålen ender i større
diameter end dysen, ellers så den nye og en gammel nål i en anden dyse/hul.
Derved kan man også udregne hvor mange procent federe blanding der er dem
imellem.

Jeg har flere gange målt på nåle, og da også en gang savet ekstra hak i
dyser for at kunne sænke dem en tand mere, kombineret med ændrede fjedre i
vakuum karburatorer.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Thomas

Dato : 02-06-04 19:22

> I det andet indlæg skriver du at nålene allerede sidder i det
> nederste hak, men du mener vel sidder i det øverste; nålene skal jo
> sænkes.

nej, skrev at HVIS nålene sad i det nedreste hak, ville jeg blive nød til at
købe nye nåle og dysser!

> [...]
>
> Jeg har flere gange målt på nåle, og da også en gang savet ekstra hak
> i dyser for at kunne sænke dem en tand mere, kombineret med ændrede

Det lyder som et håbløst forsøg, da jeg ikke har nogle nye nåle at
sammenligne med.... :(

PS. Regner med at lave indgrebet på karburatorene på fredag, så kan jeg se
hvor slemt det står til!

Mvh Thomas

Fra : Thomas

Dato : 05-06-04 09:09

> PS. Regner med at lave indgrebet på karburatorene på fredag, så kan
> jeg se hvor slemt det står til!

Ja, så fik jeg det klaret det og det hjalp! Nu tager den gassen med det
samme (når motoren er varm)

Rykkede dog kun nålen et hak ned, da luftfilteret var en del mere beskidt
end jeg kunne huske. Så når jeg får skiftet luftfilter tror jeg det bliver
helt godt!!

Tak for alle jeres indlæg!!

Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 02-06-04 20:47

> [...]
> kan man se eller måle jeg frem til, hvor slidt nålen/nåledyssen er??? for

> ville det ikke være noget problem at skifte nåle og nåledysser!

Om man forsøger(!) at afhjælpe et problem ved, som foreslået, at sænke
nålene, eller om man ligeledes forsøger sig frem ved at udskifte med stumper
man har i hånde vil da være et fedt - Virkningen skal man jo kunne mærke ved
efterfølgende kørsel :-|

> ..........men hvis de er nye og jeg skifter dem, hvilket "hak" skal de så
> stå i???

Sikkert dét som de er monteret med nu (det er jo dét at de senest har kunnet
køre med)!

> Ja, det har jeg fået styr på.

OK!
Det var blot fordi du fik brugt udtrykket: "...og det viser sig at nålen
måske allerede sidder i det nederste hak", som egentlig dækker at den er max
løftet og der er masser at sænke af

--
Armand.

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 30-05-04 16:58

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> writes:

> Luftfilteret er kun 6 måneder gammelt!
> Men skal jeg prøve at sætte luftfilteret sådan at kaburatorene kan trække
> lidt falsk luft ind?? hvad så med snavs osv.??

SÃ¥ er det jo nok ikke det.

mvh
/arne

Fra : Thomas

Dato : 02-06-04 19:25

Et lille ekstra spørgsmål:

Kan man synkonisere kaburatorene uden brug af varkum-meter???
motorcyklen er en Honda CB400F fra 76'

Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 02-06-04 22:17

> Et lille ekstra spørgsmål:
>
> Kan man synkonisere kaburatorene uden brug af varkum-meter???
> motorcyklen er en Honda CB400F fra 76'

Nej, ikke tilstrækkeligt præcist, og det er jo det der er formålet!

--
Armand.