/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Beregning af dækomkreds
Fra : SN


Dato : 30-05-04 11:44

Hej NG
Var lige et smut nede på Autobahn A7 mod Hamborg (fri hastighed) i går for
at teste Kawa´en med det org. kåbeglas , har kørt med et touring glas før
det...
Topfart med org kåbeglas: 285 km/t
Topfart med touring kåbeglasd ca. 280 km/t v. 11000 omdr. - det er
selvfølgelig speedometer visning!
Men kunne godt tænke mig at at beregne topfarten udfra gearingen, men
hvordan udregner jeg omkredsen på mit bagdæk?? det måler : 180/55-17, fælgen
er 5.5" bred

--
M.v.h
Søren Nistrup, 6400 Sønderborg
´85 vw Golf gti m.16v motor,
´91 Kawasaki ZZR1100(til salg).



 
 
Brian Lund Larsen (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Lund Larsen


Dato : 30-05-04 12:00

Den Sun, 30 May 2004 12:43:53 +0200. skrev SN:

> Hej NG
> Var lige et smut nede på Autobahn A7 mod Hamborg (fri hastighed) i går
> for at teste Kawa´en med det org. kåbeglas , har kørt med et touring
> glas før det...
> Topfart med org kåbeglas: 285 km/t
> Topfart med touring kåbeglasd ca. 280 km/t v. 11000 omdr. - det er
> selvfølgelig speedometer visning!
> Men kunne godt tænke mig at at beregne topfarten udfra gearingen, men
> hvordan udregner jeg omkredsen på mit bagdæk?? det måler : 180/55-17,
> fælgen er 5.5" bred

Slå en kridtstreg på dækket og ned på jorden, træk cyklen frem til
stregen på dækket igen er nede ved jorden - mål afstand? :)

// brian

Gert Bo thorgersen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 03-06-04 12:09


"Brian Lund Larsen" <brianFJERNMIG@cze.dk> wrote in message
news:pan.2004.05.30.10.59.42.98153@cze.dk...
> Den Sun, 30 May 2004 12:43:53 +0200. skrev SN:
>
> > Hej NG
> > Var lige et smut nede på Autobahn A7 mod Hamborg (fri hastighed) i går
> > for at teste Kawa´en med det org. kåbeglas , har kørt med et touring
> > glas før det...
> > Topfart med org kåbeglas: 285 km/t
> > Topfart med touring kåbeglasd ca. 280 km/t v. 11000 omdr. - det er
> > selvfølgelig speedometer visning!
> > Men kunne godt tænke mig at at beregne topfarten udfra gearingen, men
> > hvordan udregner jeg omkredsen på mit bagdæk?? det måler : 180/55-17,
> > fælgen er 5.5" bred
>
> Slå en kridtstreg på dækket og ned på jorden, træk cyklen frem til
> stregen på dækket igen er nede ved jorden - mål afstand? :)
>
> // brian
>
Så har du jo ikke centrifugalkraftens virkning med, den som andre måske også
har været inde på.
Før i tiden sagde man altid at hjulenes rette/optimale/reelle omkreds først
var der ved 100 km/tim.

Der hvor den ekstreme virkning af centrifugalkraften ses, og udnyttelse
deraf til "trinløs" mellemgearing er jo ved kvartmilekørsel for de 4
hjulede.

Mvh. Gert Thorgersen




Ib Jakobsen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 03-06-04 22:52

Gert Bo thorgersen wrote:

> Der hvor den ekstreme virkning af centrifugalkraften ses, og udnyttelse
> deraf til "trinløs" mellemgearing er jo ved kvartmilekørsel for de 4
> hjulede.

De rigtig proffesionelle på 2 hjul lægger maskinen om på siden. Så de kommer til
at køre på "hjørnet" af bagdækket. Det giver også en smule.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Richard (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 30-05-04 12:01

SN wrote:

> Men kunne godt tænke mig at at beregne topfarten udfra gearingen, men
> hvordan udregner jeg omkredsen på mit bagdæk?? det måler : 180/55-17, fælgen
> er 5.5" bred

Kører du med standarddækstr. og -gearing kan du jo bare tage tabellen
far en test, hvor de har printet et kørediagram, som Motorrad plejer at
gøre, eller fabrikkens tal for km/h ved 1.000 RPM i topgear.

Evt. mål dækkets rullende radius, når du sidder på cyklen, gang den med
2 x Pii, så har du den rullende omkreds, sådan nogenlunde. Dækket hæver
sig måske en smule i fart, men du kan jo prøve at lægge et par mm eller
5 til, og se hvor meget det ændrer resultatet


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


SN (30-05-2004)
Kommentar
Fra : SN


Dato : 30-05-04 12:31


> Kører du med standarddækstr. og -gearing kan du jo bare tage tabellen
> far en test, hvor de har printet et kørediagram, som Motorrad plejer at
> gøre, eller fabrikkens tal for km/h ved 1.000 RPM i topgear.
>
> Evt. mål dækkets rullende radius, når du sidder på cyklen, gang den med
> 2 x Pii, så har du den rullende omkreds, sådan nogenlunde. Dækket hæver
> sig måske en smule i fart, men du kan jo prøve at lægge et par mm eller
> 5 til, og se hvor meget det ændrer resultatet

Kører ikke med std dæk (std.=170/60 - 17) Har ikke kunnet finde nogen test
af den som jeg har kunnet bruge...
Findes der ikke et program som kan udregne omkreds på et mc-dæk??
M.v.h
Søren N



Richard (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 30-05-04 17:11

SN wrote:

> Kører ikke med std dæk (std.=170/60 - 17) Har ikke kunnet finde nogen test
> af den som jeg har kunnet bruge...
> Findes der ikke et program som kan udregne omkreds på et mc-dæk??

Sikkert, men det skal jo stadig tage udgangspunkt i den rullende radius på
*dit* dæk i dets *aktuelle*, nedslidte højde, hvis det skal være lidt mere
præcist end en standardudregning. Som er baseret på fælgdiam. +
2xdækhøjden dvs (17"x25,4 + (2x170x60/100))xPii

Men flere af dæksfabrikanterne opgiver faktisk dækkets omkreds i de
fiorskellige størrelser, prøv at se om din fabrikant også gør eller støv
lidt rundt og se, hvor meget tallene adskiller sig på dæk af forskelligt
fabrikat, men nogenlunde samme type som dit eget

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK



Steen Gruby (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-05-04 19:32

On Sun, 30 May 2004 16:10:58 +0000 (UTC), rpaderichard@netscape.net
(Richard) wrote:

Hej Richard.
>
>Sikkert, men det skal jo stadig tage udgangspunkt i den rullende radius på
>*dit* dæk i dets *aktuelle*, nedslidte højde, hvis det skal være lidt mere
>præcist end en standardudregning. Som er baseret på fælgdiam. +
>2xdækhøjden dvs (17"x25,4 + (2x170x60/100))xPii
>
Jeg vidste det.
Matematikken måtte rykke ind
Men metoden Brian beskriver med kridtet på jorden er snydesimpelt.
Der kan alle være med, og så er det forresten den helt sikre metode.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Richard (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 30-05-04 22:34

Hej Steen,

Steen Gruby wrote:

> Jeg vidste det.
> Matematikken måtte rykke ind

Selvfølgelig, den er jo bag alt, ikke? - iøvrigt spurgte vor barve ven
efter et program, der kunne udregne det for ham - her fik han så
grundlaget for selv at lave det i Quatro Pro, Lotus 123 eller slå det
ind på sin Casio lommeregner...

> Men metoden Brian beskriver med kridtet på jorden er snydesimpelt.
> Der kan alle være med, og så er det forresten den helt sikre metode.

Rigt, jeg ville dog foreslå at lade hjulet rulle flere, fx fem gange,
for at forbedre præcisionen på måleingen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Flemming Nyboe (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 31-05-04 00:13

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
news:40ba534a$0$279$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Steen,
>
> Steen Gruby wrote:
> > Men metoden Brian beskriver med kridtet på jorden er snydesimpelt.
> > Der kan alle være med, og så er det forresten den helt sikre metode.
>
> Rigt, jeg ville dog foreslå at lade hjulet rulle flere, fx fem gange,
> for at forbedre præcisionen på måleingen

Lyder som en rigtig god idé.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Armand (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-04 15:00


Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
news:c0akb05cnvqj8bn3qa0opf18dqen9niukh@4ax.com...
>
> .....fælgdiam. + 2xdækhøjden dvs (17"x25,4 + (2x170x60/100))xPii
> >
> Jeg vidste det.
> Matematikken måtte rykke ind
> Men metoden Brian beskriver med kridtet på jorden er snydesimpelt.
> Der kan alle være med, og så er det forresten den helt sikre metode.

En tynd stribe vand tværs over asfalten foran bagdækket, og efterfølgende
trække motorcyklen ca. 3m fremefter, gør at der er to nydelige aftryk på
asfalten at måle imellem (midte - midte = forkant til forkant ell. bagkant
til bagkant)!

--
Armand
(hvis dæktabel siger at dia=630mm)






SN (01-06-2004)
Kommentar
Fra : SN


Dato : 01-06-04 15:26


"> Armand
> (hvis dæktabel siger at dia=630mm)

Hej
Hvis de 630 mm er diameteren på mit baghjul så giver det nøjagtig 275 km/t
v. 11000 omdr/min:

mm m KM
hjuldiameter: 630 0,63 0,00063
omkreds: 1978,2 1,9782 0,001978

totalgearing: 4,74

Hjul omdr. pr .1000 omdr. = 210,97
KM/t= 25,041
Omdr. Tal: 1000

km/t v. 11000 omdr= 275,45


M.v.h
Søren Nistrup




Flemming Nyboe (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 31-05-04 00:39

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
news:40b9bef6$0$301$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> <snip>
> Dækket hæver
> sig måske en smule i fart, men du kan jo prøve at lægge et par mm eller
> 5 til, og se hvor meget det ændrer resultatet

BIKE (UK) May 2004 har en dæktæst hvor de har målt hvor meget større pga.
centrifugalkraft. Overraskende nok vokser de næsten ikke ved topfart på en
R6.
Dæk-radius måles med en laser-afstandsmåler, dvs. fladtryktheden mod vejen
er ikke med i regnestykket. Målenøjagtigheden opgives til 0.2mm, og det er
kun Avon Azaro SP Sport der giver udslag, med 0.3mm.

Det er nok de der 0-graders radial bælter der forhindrer dækket i at vokse.

Vindmodstanden vil naturligvis forskyde vægtfordelingen bagud ved høj
hastighed, og trykke bagdækket sammen og aflaste fordækket. Spørgsmålet er
om det egentlig betyder noget hvor fladtrykt dækket er mod vejen. Dækket er
fladt i kontaktfladen - men er gummiet presset sammen, eller skubbes
overskudsgummiet blot ud foran og bagved kontaktfladen?
I det omfang det sidste er tilfældet, vil et halvfladt dæk trille ligeså
langt på en omdrejning som et hårdtpumpet (tænk på en larvefod - det er
ligegyldigt hvordan tandhjulene placeres - det er bæltets længde der
tæller).

Hvad siger du til det?

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Richard (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 31-05-04 10:49

Flemming Nyboe wrote:

>> Dækket hæver
>> sig måske en smule i fart, men du kan jo prøve at lægge et par mm eller
>> 5 til, og se hvor meget det ændrer resultatet

> BIKE (UK) May 2004 har en dæktæst hvor de har målt hvor meget større pga.
> centrifugalkraft. Overraskende nok vokser de næsten ikke ved topfart på en
> R6.
> Dæk-radius måles med en laser-afstandsmåler, dvs. fladtryktheden mod vejen
> er ikke med i regnestykket. Målenøjagtigheden opgives til 0.2mm, og det er
> kun Avon Azaro SP Sport der giver udslag, med 0.3mm.

Interessant - og godt at nogen målte det

> Det er nok de der 0-graders radial bælter der forhindrer dækket i at vokse.

Ja, og måske den lave profil og deraf følgende mere stiv dækside ifht
ældre dæk med /90-profil. I den anden grøft brugte dragstere i 70'erne dæk
med bløde og krumme sider, der strakte sig efterhånden som dragteren tog
fart og gav den en længere gearing.

Men den gang kørte dragsterne uden gear, og siden har de vist fået
gearkasser, der kan skiftes uden at trækkraften til hjulene afbrydes under
skiftet. Kunne være interessant nok på en racer-mc, hvis bare den kan
bygges kompakt nok

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Flemming Nyboe (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 31-05-04 11:19

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:c9ev2i$7p8$1@abbeden.bunk.cc...
> Flemming Nyboe wrote:
>
> Ja, og måske den lave profil og deraf følgende mere stiv dækside ifht
> ældre dæk med /90-profil. I den anden grøft brugte dragstere i 70'erne dæk
> med bløde og krumme sider, der strakte sig efterhånden som dragteren tog
> fart og gav den en længere gearing.

Jep, jeg har set en dragstar start filmet bagfra, hvor man tydeligt kan se
dækkene blive smallere og højere som farten stiger.

> Men den gang kørte dragsterne uden gear, og siden har de vist fået
> gearkasser, der kan skiftes uden at trækkraften til hjulene afbrydes under
> skiftet. Kunne være interessant nok på en racer-mc, hvis bare den kan
> bygges kompakt nok

Den nye Audi TT har vist to koblinger, så den kan koble 2. gear ind imens 1.
gear kobles ud.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Brian (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 31-05-04 13:37


"Flemming Nyboe" <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:40bb0647$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
> news:c9ev2i$7p8$1@abbeden.bunk.cc...
> > Flemming Nyboe wrote:

> > Men den gang kørte dragsterne uden gear, og siden har de vist fået
> > gearkasser, der kan skiftes uden at trækkraften til hjulene afbrydes
under
> > skiftet. Kunne være interessant nok på en racer-mc, hvis bare den kan
> > bygges kompakt nok

De dragstere jeg har set havde trykluft på deres gearkasser så der blev
skiftet gear med "tvang" og uden kobling

--
Brian"Nitrox"Larsen
The Deeper I Go The Happier I Get
Nogle håndværkere kører sprinter
Andre kommer bare senere



Richard (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 31-05-04 15:54

Brian wrote:

>> > Men den gang kørte dragsterne uden gear, og siden har de vist fået
>> > gearkasser, der kan skiftes uden at trækkraften til hjulene afbrydes
>> > under skiftet. Kunne være interessant nok på en racer-mc, hvis bare
>> > den kan bygges kompakt nok

> De dragstere jeg har set havde trykluft på deres gearkasser så der blev
> skiftet gear med "tvang" og uden kobling.

Tja, vi talte meget om, hvordan p.... de mon kunne virke, disse mekaniske
gear/differentialer dengang i 70'erne. Men set i lyset af Audi's system
med to koblinger er det nærliggende at tro, at det har været noget
tilsvarende. Kunne trykluften vt. være til aktiveringen alene, for at
udføre skiftet hurtigst muligt? - blot en tanke

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-04 23:24


Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:40bb0647$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Den nye Audi TT har vist to koblinger, så den kan koble 2. gear ind imens
> 1. gear kobles ud.

- - - - mens lavere gears kobling drejer med op i omdrejninger (qua en
friløbsmekanisme), i det korte øjeblik der går inden at dén kobles ud!

Systemet er udviklet af Porsche til langdistance-racerne, og jeg her set det
på Spa det første år det var fremme: Det var helt tydeligt at man vandt
ca.en halv vognlængde pr. gearskifte under acc.-dueller ned ad langsiden

--
Armand.





Armand (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-04 22:32


Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en
news:c9ev2i$7p8$1@abbeden.bunk.cc...
> Flemming Nyboe wrote:
>
>
> > BIKE (UK) May 2004 har en dæktæst hvor de har målt hvor meget større
pga.
> > centrifugalkraft. Overraskende nok vokser de næsten ikke ved topfart på
en
> > R6.
> > Det er nok de der 0-graders radial bælter der forhindrer dækket i at
vokse.
>
> Ja, og måske den lave profil og deraf følgende mere stiv dækside ifht
> ældre dæk med /90-profil.

På den anden side er dækkene kun blevet bredere og bredere med tiden,
hvilket uværgeligt gør det sværere at forhindre midten i at slynges udad!

--
Armand.



Armand (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-04 23:22


Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:40ba7029$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> news:40b9bef6$0$301$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > <snip>
> > Dækket hæver
> > sig måske en smule i fart, men du kan jo prøve at lægge et par mm eller
> > 5 til, og se hvor meget det ændrer resultatet
>
> BIKE (UK) May 2004 har en dæktæst hvor de har målt hvor meget større pga.
> centrifugalkraft. Overraskende nok vokser de næsten ikke ved topfart på en
> R6.
> Det er nok de der 0-graders radial bælter der forhindrer dækket i at
> vokse.

Jup!
I sin tid var det netop dén egenskab der blev nævnt som væsentligste
argument for radial-dæk ved indførelsen deraf på motorcykler!

Jeg vil nærmere tro at hjulspinn på baghjulet ved hastigheder over 200' er
en
væsentligere og alligevel overset faktor omkring hjulomdrejninger =
hastighed.
Derfor finder jeg det også paradoksalt at det netop er på de hurtigste
modeller at man de senere år er begyndt at montere speedometer detekteringen
på gearkasse/baghjul - Måske er det endda ligefrem er bevidst, derved at
speedometer-topfarten tunes på den måde :-/

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste