/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Karburator justering
Fra : Carl Dragert


Dato : 29-05-04 20:17

Så fik jeg taget mig sammen til at afmontere dækslerne til svømmerhusene,
jeg måtte fræse en kærv i hver skrue for at få dem løsnet. Jeg har købt
nogle nye skruer med umbraco, men kommer til at tænke på om der faktisk kun
må benyttes messingskruer - er der nogen som ved noget om det?

Disse Mikuni karburatorer er forsynet med en messingprop for hver idle-dyse
(USA regler). Jeg har boret propperne ud og kontrolleret idle-dyserne, to af
dem var 2 1/2 fra bund, en var 2 fra bund og en var 1 1/2 fra bund, så
kommer spørgsmålene:

Kan der være mening med at de står forskelligt fra fabrikken?
Kan de have drejet sig i drift?

Jeg er spændt på om denne uens indstilling er årsagen til mine problemer med
at mc'en rykker meget ved meget lidt gas op til 4000 rpm.

Er der nogen her som har erfaring med Colortune?
jeg har kig på dette kit www.carbtune.com/colortune.html


--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



 
 
Hekto (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-05-04 22:31

Carl Dragert wrote:
> Så fik jeg taget mig sammen til at afmontere dækslerne til svømmerhusene,
> jeg måtte fræse en kærv i hver skrue for at få dem løsnet. Jeg har købt
> nogle nye skruer med umbraco, men kommer til at tænke på om der faktisk kun
> må benyttes messingskruer - er der nogen som ved noget om det?
>
> Disse Mikuni karburatorer er forsynet med en messingprop for hver idle-dyse
> (USA regler). Jeg har boret propperne ud og kontrolleret idle-dyserne, to af
> dem var 2 1/2 fra bund, en var 2 fra bund og en var 1 1/2 fra bund, så
> kommer spørgsmålene:
>
> Kan der være mening med at de står forskelligt fra fabrikken?
> Kan de have drejet sig i drift?
>
> Jeg er spændt på om denne uens indstilling er årsagen til mine problemer med
> at mc'en rykker meget ved meget lidt gas op til 4000 rpm.
>
> Er der nogen her som har erfaring med Colortune?
> jeg har kig på dette kit www.carbtune.com/colortune.html
>
>
De er jo beregnet til at justere kaburatorerne ens. Det betyder at
skruerne ikke nødvendigvis skal stå ens.

Armand (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-04 23:04


Carl Dragert <fornavn@efternavn.dk> skrev i en
news:40b8e1a8$0$128$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så fik jeg taget mig sammen til at afmontere dækslerne til svømmerhusene,
> jeg måtte fræse en kærv i hver skrue for at få dem løsnet. Jeg har købt
> nogle nye skruer med umbraco, men kommer til at tænke på om der faktisk
> kun må benyttes messingskruer - er der nogen som ved noget om det?

Var de originale da af messing?
Jeg har ikke set dem som andet end af galvaniseret stål, og tilsyneladende
har det ikke gavnet på dine at de var af messing når de kunne sidde så fast
alligevel :-|
Brug blot dem du har anskaffet; men vær god ved dig selv og smør dem
grundigt med molykote eller anden gevind-pasta!

> Disse Mikuni karburatorer er forsynet med en messingprop for hver
> idle-dyse (USA regler). Jeg har boret propperne ud og kontrolleret
idle-dyserne,
> to af dem var 2 1/2 fra bund, en var 2 fra bund og en var 1 1/2 fra bund,

> kommer spørgsmålene:
> Kan der være mening med at de står forskelligt fra fabrikken?
> Kan de have drejet sig i drift?

Absolut!
Karbunaderne kan ikke fremstilles 100% ens, ligesom at dyserne springer á 5
numre (= tiendedele mm tværsnit), så luft/blande -skruerne er netop til for
at trimme karbureringen ensartet ind efter motoren efter montering!!

--
Armand.
(der ikke tror at problemerne skal findes dér)






Carl Dragert (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 31-05-04 11:31

Armand wrote:
>> tænke på om der faktisk kun må benyttes messingskruer - er der nogen
>> som ved noget om det?
>
> Var de originale da af messing?

Næh det var de ikke der var kun farven tilfælles.

>> Kan der være mening med at de står forskelligt fra fabrikken?
>> Kan de have drejet sig i drift?
>
> Absolut!
> Karbunaderne kan ikke fremstilles 100% ens, ligesom at dyserne
> springer á 5 numre (= tiendedele mm tværsnit), så luft/blande
> -skruerne er netop til for at trimme karbureringen ensartet ind efter
> motoren efter montering!!

Jeg er (forløbig) endt op med at alle 4 idle skruer er sat ca 1/2 gang ud,
federe blanding. Tændrørerne viser nu normal farve (måske stadig en anelse
for mager).

Problemet med ryk ved tomgangskørsel / lav gasgivning er minimeret en hel
del. Men nu synes jeg at der er flere vibrationer i styr og pedaler end før
justeringen - det kan også være at jeg blot har haft skruet for meget op for
sanserne Karburatorerne ER synkroniserede, hvilket jeg altid gør som
det sidste, når jeg har pillet ved motoren.

Jeg har opdaget at udstødningsmanifolden har fire bolte ind til rørene,
gætter på at det er til montering af Lambda sonde. Er der nogen her som har
erfaring med brug af sådan en svend?

--
mvh Carl Dragert
FZR 600



Moller (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 31-05-04 12:57

Carl Dragert wrote:

> Jeg er (forløbig) endt op med at alle 4 idle skruer er sat ca 1/2 gang ud,
> federe blanding. Tændrørerne viser nu normal farve (måske stadig en anelse
> for mager).

   Hvordan er du endt med den indstilling ??? altså hvad er din fremgangs
måde til at stille CO skruer ?


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Carl Dragert (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 31-05-04 15:41

Moller wrote:
> Hvordan er du endt med den indstilling ??? altså hvad er din fremgangs
> måde til at stille CO skruer ?

Da idle-skruerne er bestemmende for forholdet gas/luft og op til ca. 1/8
spjæld, er det de nemmeste at stille når man ikke har en testbænk.
Udgangspunktet er 2 1/2 omdrejning fra bund. Lade motoren køre i et stykke
tid med 2-3000 omdrejninger (min nabo kigger over hækken når der er gået
lang tid nok). Afvent at motoren er kølet ned, ud med tændrørerne og
kontrollere farven. Justere skruerne, i med rørerne. Gentage proceduren
indtil rørerne har en farve der viser at forbrændingen er i nærheden af det
optimale (eller naboens farve er purpur).

--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Moller (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 31-05-04 16:44

Carl Dragert wrote:

> Da idle-skruerne er bestemmende for forholdet gas/luft og op til ca. 1/8
> spjæld, er det de nemmeste at stille når man ikke har en testbænk.
> Udgangspunktet er 2 1/2 omdrejning fra bund. Lade motoren køre i et stykke
> tid med 2-3000 omdrejninger (min nabo kigger over hækken når der er gået
> lang tid nok). Afvent at motoren er kølet ned, ud med tændrørerne og
> kontrollere farven. Justere skruerne, i med rørerne. Gentage proceduren
> indtil rørerne har en farve der viser at forbrændingen er i nærheden af det
> optimale (eller naboens farve er purpur).

   Aaaaahh, nu jeg med... det er da en meget langsommelig proces :) og
kan blive en del bedre hvis du gør det på den gammeldags metode :)

   # Adjusting the Pilot Screws

* Warm the engine to full hot with a 15-20 min. ride.

   * Using a hand held tachometer or deft ear track the idle rpm as you
turn out (counter clockwise) the pilot screw on one carb. Slowly turn
out in 1/8 turns until idle rpm rises no more. Adjust idle speed to
spec (1200rpm +/- 50). Repeat this step for all carbs.

* Turn in the pilot screw on one carb until there is an idle drop.
Turn it back out 1/8 turn. This is your lean-best idle. Repeat for
other carbs.

* You may need to enrichen slightly if you still have an off-idle
stumble when full hot.


   Den metode virker hver gang :) og så vidt jeg husker det så er det på
mikuni kaburatorende f.eks. at det er tomgangs dysen der gælder op til
1/8 gasspjæld, hvor at selve CO skruen er så lidt at sige så snart der
løftes på spjældet at denne ikke er med i denne påvirkening.

   F.eks. hvis man har en B12, så har folk det med at smide en støre
tomgangs dyse i, da den er for mager i "tomgang" men når man i forvejen
hæver nålen lidt, så blir der for fedt i området op til 1/8 gas pga.
dette både påvirkes af den for store tomgangs dyse, samt hævet nål.

   Det som er løsningen er at man montere en gang mindre tomgangs dyse ind
i stedet, for så blir blandingen til 1/8 åbningen ikke for fed, men så
er tomgangen for mager, som så rettes på CO skruerne.


P.S. Jeg er godt klar over at tomgangsdysen er aktiv hele vejen op til
fuld gas, men det er i området op til 1/8 gas den stor nok procent del
til at siges den har nogen påvirkning :)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Carl Dragert (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 31-05-04 18:17

Moller wrote:
> * Turn in the pilot screw on one carb until there is an idle
> drop. Turn it back out 1/8 turn. This is your lean-best idle.
> Repeat for other carbs.

Dette har jeg forsøgt, for som du skriver er det den nemmeste metode. Den
virkede også ganske glimmerende på min tidligere mc V2, men jeg kan ikke
registrere forskel på 1/1 turn på min nuværende R4.

> Den metode virker hver gang :) og så vidt jeg husker det så er det på
> mikuni kaburatorende f.eks. at det er tomgangs dysen der gælder op til
> 1/8 gasspjæld, hvor at selve CO skruen er så lidt at sige så snart der
> løftes på spjældet at denne ikke er med i denne påvirkening.

Så skal jeg lige være helt sikker, tomgangsdysen - det den som hedder Pilot
jet?

Og bør den fabriksmonterede Pilot jet ikke være tilfredsstillende når nu der
ikke er foretaget mekaniske modifikationer på maskinen (f.eks. filter,
potte, o.lign.)?


> F.eks. hvis man har en B12, så har folk det med at smide en støre
> tomgangs dyse i, da den er for mager i "tomgang" men når man i
> forvejen hæver nålen lidt, så blir der for fedt i området op til 1/8
> gas pga. dette både påvirkes af den for store tomgangs dyse, samt
> hævet nål.
>
> Det som er løsningen er at man montere en gang mindre tomgangs dyse
> ind i stedet, for så blir blandingen til 1/8 åbningen ikke for fed,
> men så er tomgangen for mager, som så rettes på CO skruerne.

Dette lægges på lager til senere misbrug
men da mit problem var at maskinen rykkede når jeg kørte 1200-3500 rpm, med
ingen eller få millimeter gasgivning, så konkluderede jeg at det ikke var
nålen.


--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Moller (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 31-05-04 18:40

Carl Dragert wrote:
> Moller wrote:
>
>> * Turn in the pilot screw on one carb until there is an idle
>> drop. Turn it back out 1/8 turn. This is your lean-best idle.
>>Repeat for other carbs.
>
>
> Dette har jeg forsøgt, for som du skriver er det den nemmeste metode. Den
> virkede også ganske glimmerende på min tidligere mc V2, men jeg kan ikke
> registrere forskel på 1/1 turn på min nuværende R4.

   hmmmm, det har jeg set oplevet ved en zx-636r også... men det var da
de blev skruet ind igen... at den ene ikka faldt før den var nærmest
helt inde, og så døde den helt i stedet...

> Så skal jeg lige være helt sikker, tomgangsdysen - det den som hedder Pilot
> jet?

   Ja. :)

> Og bør den fabriksmonterede Pilot jet ikke være tilfredsstillende når nu der
> ikke er foretaget mekaniske modifikationer på maskinen (f.eks. filter,
> potte, o.lign.)?

   Hvis alt er stand, så bør der ikke pilles ved nogen dyser eller nåle
osv... uden der er en god grund til det.

> Dette lægges på lager til senere misbrug
> men da mit problem var at maskinen rykkede når jeg kørte 1200-3500 rpm, med
> ingen eller få millimeter gasgivning, så konkluderede jeg at det ikke var
> nålen.

det er rigtigt... har du pillet ved fjedrene ??? eller har den
tidligere ejer ?
   
   


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Carl Dragert (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 31-05-04 20:57

Moller wrote:
> Hvis alt er stand, så bør der ikke pilles ved nogen dyser eller nåle
> osv... uden der er en god grund til det.
>
>> men da mit problem var at maskinen rykkede når jeg kørte 1200-3500
>> rpm, med ingen eller få millimeter gasgivning, så konkluderede jeg
>> at det ikke var nålen.
>
> det er rigtigt... har du pillet ved fjedrene ??? eller har den
> tidligere ejer ?

Jeg har end ikke haft lettet lågene endnu, og det ser heller ikke ud som om
andre har haft karburatorerne adskilt før, den har kørt 24K (af den
sædvanlige ældre dame, eller gælder det kun for biler). Det kriblede
se'følig for skrue, men en ting ad gangen

--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Armand (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-04 23:25


Carl Dragert <fornavn@efternavn.dk> skrev i en
news:40bb6888$0$133$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Moller wrote:
> > * Turn in the pilot screw on one carb until there is an idle
> > drop. Turn it back out 1/8 turn. This is your lean-best idle.
> > Repeat for other carbs.
>
> Dette har jeg forsøgt, for som du skriver er det den nemmeste metode. Den
> virkede også ganske glimmerende på min tidligere mc V2,

Som jeg tidligere skrev, så skyldes behovet for luft/juster -skrue, at
karbuaderne ikke kan være fremstillet 100% ens, og derved er trimningen af
dem også ganske enkel á den pos. hvor motoren kører med højest
omdrejningstal
= optimal trimning for hver karbunade!

> men jeg kan ikke registrere forskel på 1/1 turn på min nuværende R4.

Hvilket tyder på at dine karburatorproblemer snarere ligger et andet sted (á
hængende choker??) :-|

> Så skal jeg lige være helt sikker, tomgangsdysen - det den som hedder
> Pilot jet?
> Og bør den fabriksmonterede Pilot jet ikke være tilfredsstillende når nu
> der ikke er foretaget mekaniske modifikationer på maskinen (f.eks. filter,
> potte, o.lign.)?

Ofte er karbureringen lige mager nok fra fabrikken, og det kan(!) også
indbefatte tomgangsdysningen; men som regel kan den sag klares igennem et
løft af
nålene!

> men da mit problem var at maskinen rykkede når jeg kørte 1200-3500 rpm,
> med ingen eller få millimeter gasgivning, så konkluderede jeg at det ikke
var
> nålen.

Hængende choker eller falsk luft :-|
Som du selv skriver, så skulle det vel ikke være nødvendigt at trimme ind
når der ikke er foretaget ydre mod.'s, så mon ikke at problemet snarere
skyldes en fejl :-|

--
Armand.

--
Armand






Carl Dragert (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Carl Dragert


Dato : 01-06-04 12:13

Mit problem har hele tiden været kø kørsel i det indre københavn, i dag
klarede den det næsten uden at rykke ved lave rpm og nul gas, så justeringen
af tomgangsblandingen har altså hjulpet. Noget andet er at tidligere
startede kølerblæseren ofte når jeg holdt stille, hvilket den ikke gjorde i
dag, og da en mager blanding giver højere varme tyder dette også på at den
har stået for mager tidligere.

Jeg har kontrolleret for falsk luft og hængende choker, og intet
mistænkeligt fundet.

Da jeg havde karburatorerne adskilt var der en lille smule sort belægning på
spidsen af tomgangsskruerne, ellers var alt pænt og rent.

Jeg overvejer nu at give nålene en tak op.


--
mvh Carl Dragert
FZR 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531



Armand (01-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-06-04 19:29


Carl Dragert <fornavn@efternavn.dk> skrev i en
news:40bc64cc$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg har kontrolleret for falsk luft og hængende choker, og intet
> mistænkeligt fundet.
> Da jeg havde karburatorerne adskilt var der en lille smule sort belægning

> spidsen af tomgangsskruerne, ellers var alt pænt og rent.
> Jeg overvejer nu at give nålene en tak op.

Som forsøg er det skam også udemærket!

Prøv dog også at pejle svømmerhøjderne v.h.a. en tynd og klar bensinslange

svømmerhus-udløbet og op langs svømmerhus/karburator - Måske at en af
svømmerne lukker for meget bensin igennem så bensin-niveauet er for højt :-/

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste