Carl Dragert wrote:
> Da idle-skruerne er bestemmende for forholdet gas/luft og op til ca. 1/8
> spjæld, er det de nemmeste at stille når man ikke har en testbænk.
> Udgangspunktet er 2 1/2 omdrejning fra bund. Lade motoren køre i et stykke
> tid med 2-3000 omdrejninger (min nabo kigger over hækken når der er gået
> lang tid nok). Afvent at motoren er kølet ned, ud med tændrørerne og
> kontrollere farven. Justere skruerne, i med rørerne. Gentage proceduren
> indtil rørerne har en farve der viser at forbrændingen er i nærheden af det
> optimale (eller naboens farve er purpur).
Aaaaahh, nu jeg med... det er da en meget langsommelig proces :) og
kan blive en del bedre hvis du gør det på den gammeldags metode :)
# Adjusting the Pilot Screws
* Warm the engine to full hot with a 15-20 min. ride.
* Using a hand held tachometer or deft ear track the idle rpm as you
turn out (counter clockwise) the pilot screw on one carb. Slowly turn
out in 1/8 turns until idle rpm rises no more. Adjust idle speed to
spec (1200rpm +/- 50). Repeat this step for all carbs.
* Turn in the pilot screw on one carb until there is an idle drop.
Turn it back out 1/8 turn. This is your lean-best idle. Repeat for
other carbs.
* You may need to enrichen slightly if you still have an off-idle
stumble when full hot.
Den metode virker hver gang :) og så vidt jeg husker det så er det på
mikuni kaburatorende f.eks. at det er tomgangs dysen der gælder op til
1/8 gasspjæld, hvor at selve CO skruen er så lidt at sige så snart der
løftes på spjældet at denne ikke er med i denne påvirkening.
F.eks. hvis man har en B12, så har folk det med at smide en støre
tomgangs dyse i, da den er for mager i "tomgang" men når man i forvejen
hæver nålen lidt, så blir der for fedt i området op til 1/8 gas pga.
dette både påvirkes af den for store tomgangs dyse, samt hævet nål.
Det som er løsningen er at man montere en gang mindre tomgangs dyse ind
i stedet, for så blir blandingen til 1/8 åbningen ikke for fed, men så
er tomgangen for mager, som så rettes på CO skruerne.
P.S. Jeg er godt klar over at tomgangsdysen er aktiv hele vejen op til
fuld gas, men det er i området op til 1/8 gas den stor nok procent del
til at siges den har nogen påvirkning :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"
http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"