Konstrastyring?
Fra : Anders Houmark

Dato : 29-05-04 13:45

Hej..
Så lige et andet indlæg hvor kontrastyring var omtalt, og kom så i tanke om
at vi havde nogle øvelser i kontrastyring på det obligatoriske køretekniske
kursus i forbindelse med kørekortet... Det fungerer jo fint og man kan sørme
dreje skarpt og hurtigt, men jeg fik på fornemmelsen at det nærmest kun blev
brugt til afvigemanøvre?
Bruger I andre det til f.eks. at dreje med? eller U-vending?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-05-04 14:05

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blev
> brugt til afvigemanøvre?
> Bruger I andre det til f.eks. at dreje med? eller U-vending?

Jeg bruger det over 50km/t. Synes det er det nemmeste og mest effektive ved
f.eks. overhalinger, og sving på landevejen.
Synes ikke det er noget der virker ved lave hastigheder.

Thomas

Fra : Carl Dragert

Dato : 29-05-04 14:08

Anders Houmark wrote:
> [...]
> fungerer jo fint og man kan sørme dreje skarpt og hurtigt, men jeg
> fik på fornemmelsen at det nærmest kun blev brugt til afvigemanøvre?

Prøv at registrere hvilke muskler du aktiverer når du kører til dagligt, så
vil du opdage at du for det meste benytter 'kontrastyring'. Et normalt
hurtigt vognbaneskift bliver altid udført ved at du presser styret frem i
den side du vil svinge til.

> Bruger I andre det til f.eks. at dreje med? eller U-vending?

Nej, cyklen skal være i bevægelse = over 30km/t
U-vending udføres hurtigst ved at holde forbremsen, læne dig lidt til
venstre og give gas, når du er kommet helt rundt slipper du blot forbremsen
og kører

--
mvh Carl Dragert
FZR 600

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-05-04 23:56

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> skrev> U-vending udføres hurtigst ved
at holde forbremsen, læne dig lidt til
> venstre og give gas, når du er kommet helt rundt slipper du blot
forbremsen
> og kører

På sygehuset???
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H. P. Holm

Dato : 29-05-04 15:01

Anders Houmark skrev:

> [...]
> brugt til afvigemanøvre?
> Bruger I andre det til f.eks. at dreje med? eller U-vending?

Altid, til alt muligt - det er f.eks. den eneste måde at komme rundt
i et sving (med lidt for høj fart!) hvor der ligger grus, dieselolie,
eller hvor bondemand Jensen har smidt korn og kolort: Tving forhjulet
i samme retning som udskridningen og hold gassen på.

Træn det i rundkørsler, både til at starte starte selve venstresvinget
og til at skifte retning ud af rundkørslen. Når bilerne holder ind til
siden fordi de kun kan se bunden af motorcyklen, så er det perfekt.

<http://www.nmcu.org/kompetanse/fullkontroll/>
"Om du tror du kan styre sykkelen ved bare å bruke kroppsvekten, er
jeg glad du kan lese dette, for med litt mindre flaks kunne du like
gjerne vært død"

De snakker mærkeligt i Norge, men det er der ikke noget at gøre ved.

--
Hans

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-05-04 15:43

H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> writes:

> [...]
> gjerne vært død"
>
> De snakker mærkeligt i Norge, men det er der ikke noget at gøre ved.

Men med et minimum af vilje til at læse det, forstår man det godt.

Kai, officiel halvnordman tidl. i exil i Oslo

Fra : H. P. Holm

Dato : 29-05-04 16:05

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Men med et minimum af vilje til at læse det, forstår man det godt.

Kontrastyring er svært at forklare, og det kan være temmelig umuligt
at overtale folk til at bruge det bevidst, særlig når motorcyklen er
lænet meget ind i et sving.

Hils Norsk Motorcykkel Union fra mig, og sig at det er fine bøger de
har lavet!

--
Hans

Fra : Søren Lindholt

Dato : 29-05-04 21:13

> [...]
blev
> brugt til afvigemanøvre?
> Bruger I andre det til f.eks. at dreje med? eller U-vending?

Jeg har brugt det til 32 U vendinger bare idag.

Mads Lund
GM500 speedway

på lånt pc.

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-05-04 08:27

"Søren Lindholt" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har brugt det til 32 U vendinger bare idag.
> Mads Lund
> GM500 speedway

Og her har vi så årsagen til at vi ikke rigtig hører noget til Mads herinde
mere. Han har stadig Turbo-kawaen og alle de andre cikler i den imponerende
maskinpark, men har er blevet totalt bidt af Speedway, så nu ringer han ikke
længere for at snakke med mig - men kun for at snakke med min kæreste (som
er sygeplejerske og ved noget om sårbehandling)

Rittig

Fra : Mads Stetter

Dato : 30-05-04 10:31

Claus Rittig wrote:
> SNIP
> Men kun for at snakke med min kæreste (som er sygeplejerske og ved noget
> om sårbehandling)
>
> Rittig

Puha Rittig... Det bliver hun ikke glad for at se! Så vidt jeg husker har i
da været i kirke og fået lagt vinkel beslag på hinanden!?

MVH Mads Stetter (Som endnu ikke har taget Gift)

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-05-04 21:38

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Puha Rittig... Det bliver hun ikke glad for at se! Så vidt jeg husker har
> da været i kirke og fået lagt vinkel beslag på hinanden!?
> MVH Mads Stetter (Som endnu ikke har taget Gift)

Det er sgisme hende selv der insisterer! Hun vil ikke kaldes "kone" (noget
med negativt ladet signalværdi eller sådan noget), så selvom det er lidt
løgn, så vil hun omtales som "kæreste".

Rittig
(meget gift)

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-06-04 10:02

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> med negativt ladet signalværdi eller sådan noget), så selvom det er lidt

Det er OK at være gift med sin kæreste - ikke alle er så heldige

vh
Torben

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-06-04 17:11

> Det er OK at være gift med sin kæreste - ikke alle er så heldige

Hmmm. Den var god, den skal jeg huske...

Rittig

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 02-06-04 21:47

> [...]
> med negativt ladet signalværdi eller sådan noget), så selvom det er lidt

Tillad mig at foreslå "hustru" som en gylden middelvej.

--
VH Flemming Nyboe
Totalt gift - vi deler endda MC ...

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 29-05-04 21:35

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message
> [...]
> Så lige et andet indlæg hvor kontrastyring var omtalt, og kom > så i tanke
om at vi havde nogle øvelser i kontrastyring på det > obligatoriske

Det er jeg glad for at høre - sådan var det ikke da jeg tog kort for ca. 10
år siden.

> Det fungerer jo fint og man kan sørme dreje skarpt og
> hurtigt, men jeg fik på fornemmelsen at det nærmest kun blev
> brugt til afvigemanøvre?
> Bruger I andre det til f.eks. at dreje med? eller U-vending?

Sådan rent teknisk - så kontrastyrer alle!
At trykke "modsat" på styret er nemlig den eneste metode til at lægge en
motorcykel ned i et sving ved almindelige landevejshastigheder (pånær nogle
små ændringer man kan lave med sin kropsvægt, men det duer kun til
finjusteringer).

Den eneste forskel er altså om man er _bevidst_ om at man kontrastyrer.
Motorcyklens fysik og adfærd er den samme før og efter at man lærer om
kontrastyring.
Sjovt nok kan man lære at kontrastyre helt uden selv at være bevidst om at
man trykker modsat på styret. Men konstrastyring kan selvfølgelig udnyttes
mere effektivt hvis man er bevidst om hvad man gør.

Ved lave hastigheder virker kontrastyring ikke (pga. manglende gyro-virkning
fra de langsomt roterende hjul), og her drejer styret, og dermed
motorcyklen, rent faktisk i den retning man styrer. Det faktisk to helt
forskellige mekanismer der for en MC til at dreje ved hhv. høj og lav
hastighed.

Det helt kryptiske spørgsmål er:
Hvis min MC styrer "normalt" ved lav hastighed, men modsat ved høj hastighed
(kontrastyrer), findes der så en hastighed midt imellem, hvor den slet ikke
drejer når jeg styrer?

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-04 01:15

> Ved lave hastigheder virker kontrastyring ikke (pga. manglende
> gyro-virkning fra de langsomt roterende hjul), og her drejer styret,
> og dermed motorcyklen, rent faktisk i den retning man styrer.

Nå, det gør min ikke. Det har jeg faktisk aldrig set nogle tohjulede
cykler gøre.

> Det faktisk to helt forskellige mekanismer der for en MC til at dreje
ved
> hhv. høj og lav hastighed.

Næh, det er præcist de samme.

> Det helt kryptiske spørgsmål er:
> Hvis min MC styrer "normalt" ved lav hastighed, men modsat ved høj
> hastighed (kontrastyrer), findes der så en hastighed midt imellem,
> hvor den slet ikke drejer når jeg styrer?

Nope. For øvrigt kan man ikke sige at den styrer modsat når man
kontrastyrer, for det er den eneste måde den kan styre på. Kan man ikke
kontrastyre, så kan man ikke holde balancen på en 2-hjuler. Spørgsmålet
er blot om man er bevidst om det, og udnytter det aktivt ved højere
hastigheder.

Virkningen er meget svag ved lave hastigheder, og kroppens vægt har en
del mere at sige i forhold til kontrastyringen, derfor føles det ikke
som om det virker så godt. Hvis man kunne lade være med at flytte
kroppen, så ville det også virke ved de lave hastigheder. Jeg ved da at
jeg også bruger det når jeg kører 10-20km/t (f.eks. ud af en indkørsel),
og der er ingen problemer der.

Hvis du kører 10km/t, og du pludseligt ser en gren/sten el. anden ting
du ikke vil køre henover, så kan du kun komme rundt om den ved at
kontrastyre. Selv om det kun drejer sig om at flytte hjulene 30cm til
siden, så er det stadig kontrastyring.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 30-05-04 07:22

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Nå, det gør min ikke. Det har jeg faktisk aldrig set nogle tohjulede
> cykler gøre.

Hvis du drejer styret helt til det højre endestop med 5 km/t, drejer din MC
så til venstre?

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-04 09:45

> Hvis du drejer styret helt til det højre endestop med 5 km/t, drejer
> din MC så til venstre?

Nej, den lægger sig ned til venstre hvorefter jeg kan begynde at dreje.
Det er jeg ret overbevist om. Jeg skal nok lige prøve når jeg skal ud at
køre lige om lidt, hvis jeg da kan holde en fart på 5km/t. Mit
speedometer viser ikke under 20km/t.

Men som sagt, her er det sværere at gøre, da kroppens placering er af
meget større betydning ved denne hastighed. Hvis man derimod er bevidst
om at sidde helt stille på cyklen og ikke flytte sig, så vil man se at
det stadig fungerer på den måde.

Prøv at tænke logisk over det. En motorcykel der står fuldstændigt
lodret (set bagfra/forfra) og kører langsomt fremad. Forhjulet drejes
pludseligt til den ene side (lad os sige til højre), hvad sker der nu?
Forhjulet vil flytte sig til højre, og da det er fastgjort til cyklen,
vil den hive denne med. Den trækker i cyklen under dennes tyngdepunkt,
og pga. inertien vil cyklen hælde mere og mere mod venstre, indtil man
på et tidspunkt drejer styret mod venstre for ikke at vælte.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 30-05-04 10:13

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> [...]
> Det er jeg ret overbevist om. Jeg skal nok lige prøve når jeg skal ud at
> køre lige om lidt, hvis jeg da kan holde en fart på 5km/t. Mit

Kør med én hånd på styret for bedre detektering af hvad du egentligt gør!
Jeg er ganske sikker på at du kører som var motorcyklen trehjulet :-|

> [...]
> og pga. inertien vil cyklen hælde mere og mere mod venstre, indtil man
> på et tidspunkt drejer styret mod venstre for ikke at vælte.

- - - - - eller holder balancen v.h.a. kroppen!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-04 21:12

> Kør med én hånd på styret for bedre detektering af hvad du egentligt
> gør! Jeg er ganske sikker på at du kører som var motorcyklen
> trehjulet :-|

Sådan føler jeg det nu ikke. Har lige prøvet det ved så lav hastighed
som jeg kunne køre (uden at vælte , og der føler jeg det stadig som
kontrastyring. Styrudslaget er af gode grunde noget større pga. den
lavere hastighed, men der skal stadig kontrastyres for at ændre retning.
Pga. den lave hastighed så kommer der dog ikke de store
nedlægningsvinkler ud af det.

> - - - - - eller holder balancen v.h.a. kroppen!

Ja, men den forsøgte jeg jo at holde uden for ligningen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 31-05-04 23:19

> [...]
> kontrastyring. Styrudslaget er af gode grunde noget større pga. den
> lavere hastighed, men der skal stadig kontrastyres for at ændre retning.

Jeg fatter nada!
Hvis man på trehjuleren kører med kun højre hånd på styret og skubber
fremad, så vil den dreje til venstre, ikke?
Hvis du kører slingrende langsomt og dér på samme måde skubber med højre
hånd, er jeg 100% sikker på at du vil styre mod venstre :-|
Prøv lige igen, plz!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-06-04 20:02

> [...]
> Hvis du kører slingrende langsomt og dér på samme måde skubber med
> højre hånd, er jeg 100% sikker på at du vil styre mod venstre :-|

Det skal jeg nok prøve at huske. Det bliver med én hånd i tomgang og 2.
gear. Det svarer nok til gå-hastighed. Jeg skal ikke lige ud at køre
mere her i aften, men det sker nok imorgen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-06-04 11:55

Jeps, sådan er det på en 3 (eller 4) hjuler.

> Det skal jeg nok prøve at huske. Det bliver med én hånd i tomgang og
> 2. gear. Det svarer nok til gå-hastighed. Jeg skal ikke lige ud at
> køre mere her i aften, men det sker nok imorgen.

Så fik jeg prøvet det nogle gange, og jo, den er altså sikker!
Jeg kørte under 10km/t, hvilket svarede til høj tomgang i 1. gear eller
lav tomgang i 2. gear. Jeg kan ikke helt se på mit speedometer hvor
hurtigt jeg kører når det går så langsomt.

Jeg kørte udelukkende med højre hånd på styret og sad lige i sadlen, så
cyklen kørte lige ud hvis jeg slap styret. Pressede jeg så styret frem
med højre hånd, så begyndte den straks at dreje til højre fordi den
lagde sig ned mod højre. Hvis jeg lænede mig bare en lille smule til
venstre inden jeg pressede på styret, så drejede den rigtigt nok til
venstre, for så var nedlægningen jo allerede påbegyndt pga.
vægtforskydningen. Jeg kunne dog stadig 'kontrastyre' ved at hive lidt
hårdere i styret.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 02-06-04 16:11

> [...]
styret frem
> med højre hånd, så begyndte den straks at dreje til højre fordi den lagde

Det var som syv . . . .
Jeg må på ryggen af den Seca ved lejlighed :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 22:01

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Hvis du kører slingrende langsomt og dér på samme måde skubber med højre
>hånd, er jeg 100% sikker på at du vil styre mod venstre :-|

Jeg er sikker på at det er forskelligt fra mc til mc. Da jeg startede min
mc-kariere på BSA BM33, og i øvrigt deltog i nogle af de første halvdags
kørekurser som dmc ?? stod for, fattede jeg ikke en brik af hvad
instruktørerne mente med kontrastyring. Alt hvad jeg kunne få ud af
kontrastyring, var en underlig slingrende kørsel. BSA'en kunne i øvrigt
styres med vægtforskyning alene helt op til en 50-60 km./t. Knæene mod
tanken, og ingen kontakt mellem hænder og styr. Siden fik jeg XS'eren, og
opdagede hvad kontrastyring var for en størrelse.... Så vægt og stelgeometri
har givetvis meget indflydelse på oplevelsen af styring.

mvh
Orla

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 30-05-04 16:47

> [...]
> Det er jeg ret overbevist om. Jeg skal nok lige prøve når jeg skal ud at
> køre lige om lidt, hvis jeg da kan holde en fart på 5km/t. Mit

Lad os høre dine resultater

Når jeg vender på min villavej (skarpt venstresving) så foregår det med
styrtøjet mod det venstre endestop, og for at få det derover har jeg trykket
det mod venstre - alstå modsat kontrastyring ved landevejshastighed.

Den hastighed der skal til for at 3-hjuler styring (citat Armand) overgår
til kontrastyring er nok ret lav. Jeg er enig med dig i at man kan
kontrastyre udenom ting ved 20 km/t. Min trædecykel kontrastyrer skam også,
trods lave hastigheder og hjulenes beskedne vægt.

> [...]
> meget større betydning ved denne hastighed. Hvis man derimod er bevidst
> om at sidde helt stille på cyklen og ikke flytte sig, så vil man se at

Kværnen kan dreje til venstre med styret drejet helt til venstre - ved meget
lav hastighed ovenikøbet selvom den er helt lodret og man sidder ret op og
ned på den. Efterløbet gør nemlig at fordækkets kontaktpunkt med vejen er
til højre for MCens midte når hjulet drejes til venstre (linien gennem
kronrørslejet rammer vejen _foran_ fordækkets kontaktpunkt).
Selvom stellet (og føreren) er helt lodret, er tyngdepunktet altså til
venstre for linien gennem dækkenes kontaktpunter. Det svarer til et svagt
venstre-læn.
Men kun svagt, så man kan ikke køre ret stærkt før man bliver nødt til at
læne cyklen ind i svinget. Denneher artikel
http://www.adamanda.org/ixion/steering.txt
foreslår 2-4 fod i sekundet som grænse for de fleste maskiner - det er kun
ca. 3-5km/t. Bemærk at dette ikke er det samme som grænsen imellem 3-hjuler
og kontrastyring.

/Hvis/ man derudover læner kroppen modsat (til højre) kan man dreje
skarpere, fordi man ved at læne stellet mere ind i svinget udnytter dækkenes
profil mere (eng camber thrust). Det underviser de i på bronzekursus.

> [...]
> lodret (set bagfra/forfra) og kører langsomt fremad. Forhjulet drejes
> pludseligt til den ene side (lad os sige til højre), hvad sker der nu?

Nej, MC'en flytter sig til højre (som beskrevet ovenfor). Dækkene har fat i
vejen, så det bliver stellet der flytter sig.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-04 21:35

> Lad os høre dine resultater

Som jeg skrev til Armand, så var mine resultater som forventet. Jeg
føler stadig at kontrastyring virker, det er blot i noget svagere grad.

> [...]
> med styrtøjet mod det venstre endestop, og for at få det derover har
> jeg trykket det mod venstre - alstå modsat kontrastyring ved

Er du 100% sikker på at du ikke kort har drejet styret den modsatte vej
for at påbegynde venstresvinget? Det foregår altså ofte ret ubevidst.

> [...]
> man kan kontrastyre udenom ting ved 20 km/t. Min trædecykel
> kontrastyrer skam også, trods lave hastigheder og hjulenes beskedne

Efter jeg har været på bronzekursus hvor jeg lærte at bruge
kontrastyring bevidst, så bruger jeg det også på min trædecykel.

> [...]
> Selvom stellet (og føreren) er helt lodret, er tyngdepunktet altså til
> venstre for linien gennem dækkenes kontaktpunter. Det svarer til et

Det er korrekt, men så er det altså også _meget_ lave hastigheder, langt
under de 30km/t som forhen omtalt. Effekten må til gengæld være større
på choppere og andre cykler med langt efterløb.

> [...]
> http://www.adamanda.org/ixion/steering.txt
> foreslår 2-4 fod i sekundet som grænse for de fleste maskiner - det

- som du også nævner her.

> Nej, MC'en flytter sig til højre (som beskrevet ovenfor). Dækkene har
> fat i vejen, så det bliver stellet der flytter sig.

Ok, dækkene har fat i vejen, så forhjulet må flytte sig til højre, da
cyklen kører fremad. Da forhjulet har fat i stellet, må forhjulet trække
i stellet. Motorcyklen har noget inerti som virker ved at
massemidtpunktet har en træghed mod at flytte sig. Den nederste del af
forhjulet flyttede sig som sagt til højre, mens massemidtpunktet vil
forsøge at bevare sin position. Det resulterer i at den øverste del af
motorcyklen vil flytte sig til venstre, og så har man en nedlægning til
venstre.

Jeg kan ikke se hvad der skulle være galt dér?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 30-05-04 23:41

> [Flemming]
>
> Er du 100% sikker på at du ikke kort har drejet styret den modsatte vej
> for at påbegynde venstresvinget? Det foregår altså ofte ret ubevidst.

Nej, det er jeg ikke.
Det kan godt være du har ret i at man altid /starter/ bevægelsen ved at
styre modsat, selv ved lav hastighed. I det lange løb skal styret dog
skubbes til den side man drejer til når farten er lav, og her er altså en
forskel fra høj-hastigheds kontrastyring.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-04 23:52

> [...]
> dog skubbes til den side man drejer til når farten er lav, og her er
> altså en forskel fra høj-hastigheds kontrastyring.

Næh, for ved høje hastigheder skal styret også drejes til den side man
drejer. Det hurtige ryk ved kontrastyring er kun for at få en hurtig
nedlægning på cyklen. Når den først er nede, bliver man altså nødt til
at dreje styret mod den retning man ligger, for ellers styrter man.. Der
skal jo være noget til at kompensere for nedlægningen.

Når MotoGP ryttere ligger og skraber med venstre knæ i et sving, så er
deres styr altså også drejet mod venstre (mod uret). Det er ganske vist
ikke ret meget pga. nedlægningen og hastigheden, men den er der uden
tvivl.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 31-05-04 01:06

> [...]
> at dreje styret mod den retning man ligger, for ellers styrter man.. Der
> skal jo være noget til at kompensere for nedlægningen.

Nej, Martin - nu var vi ellers lige ved at blive enige

Ved høj hastighed er det forskelligt hvilken vej styret er drejet i et
venstresving. Det afhænger af dækprofilen. Hvis fordækkets camber thrust
f.eks. er for stor til nedlægningsvinklen, vil centripetalkraften forsøge at
rejse cyklen op, med det resultat at forhjulet kontrastyrer ud af svinget
for at kompensere (kontrastyring roteret 90 grader: Hvis du tilter MCen til
venstre, drejer forhjulet til venstre). Omvendt hvis camber thrust er for
lille.

MC Chassis-guru Tony Foale beskriver det her:
www.tonyfoale.com
Klik: "Misc Articles" (fremragende artikler !)
Klik: "Camber thrust, and how tyres work"
Læs fra: "But, because the camber angle of the bike is determined by"

Et kuriosum:
Samme regnestykke skal gå op for bagdækket, og da dette er mindre krumt end
fordækket, har det mindre camber thrust, og skal styre mere ind i svinget
end fordækket for at levere den nødvendige centripetalkraft. Derfor
overstyrer MC'er generelt.

> [...]
> deres styr altså også drejet mod venstre (mod uret). Det er ganske vist
> ikke ret meget pga. nedlægningen og hastigheden, men den er der uden

Hvis dækkene har ordentligt fat kan styret som nævnt gå til begge sider, men
hvis de giver meget gas (som de har for vane) kan man se at fordækket styrer
/modsat/, som i speedway og af samme grund: bagdækket slipper.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 31-05-04 11:32

> [...]
> deres styr altså også drejet mod venstre (mod uret). Det er ganske vist
> ikke ret meget pga. nedlægningen og hastigheden, men den er der uden

Men hov, Martin.
Blander vi ikke to ting sammen her?

1) Styr-input: Hvilken vej man trykker på styret (med / mod uret) når man
drejer.
2) Hvilken vej forhjulet ender med at pege i forhold til stellet.

Det vi forstår ved styring/kontrastyring er vel nummer 1.

Man skulle tro forhjulet altid ender med at pege i den retning men trykker,
men det er ikke tilfældet. MCen laver sine egne styr-input der kan dreje
hjulet uden at man øver tryk på styret. To eksempler på dette:
a) Balance-mekanismen som jeg beskrev i mit svar ovenfor
b) En MC der holder stille drejer sit forhjul til den side du tilter den,
pga. efterløbet (prøv engang, med begge fødder på jorden, og hænderne på
tanken). Det foregår helt uden styr-input, og jeg synes også godt det kan
mærkes når man drejer meget ved lav hastighed (måske 10-20km/t). Dette
passer fint med, som du skriver, at man starter et venstresving ved disse
hastigheder med kontrastyring (dreje styret med uret), men forhjulet ender
med at pege mod venstre (drejet mod uret).
Spørgsmålet er bare: Skal føreren lave det sidste styr-input, eller gør
cyklen det selv?
Og hvis den gør det selv, vil vi så kalde det for styring?

Så nu til den anden snak: nummer 2.
Ikke om hvilken vej forhjulet er drejet i et sving, men hvilken retning
føreren skal trykke styret for at holde MCen i svinget.
Også dette er der nogle knægte der spidset blyanten og undersøgt, og svaret
er sjovt nok det samme: Det kan gå begge veje. Her er deres paper.
http://www.mecc.unipd.it/~cos/DINAMOTO/torquewww/steeringtorque.htm

Det er dårligt skrevet, men kan læses med god vilje.
Drengene har monteret et ekstra styr på gaffelbroen på en RSV 1000, igennem
en moment-måler, så de kan måle styr-input.
Så sætter de førere til at køre i cirker af forskellig (konstant) radius med
forskellig (konstant) hastighed, imens de bestræber sig på at sidde ret op
og ned i sædet.

Resustater fra RSV 1000 med unavngivne Pirelli dæk ses på Figur 7.
Hvis man kører over en bestemt hastighed (afhænger af sving-radius), skal
føreren trykke styret i svingets retning for at holde linien (positivt
"steering index"). Cyklen skal altså "holdes oppe" i svinget med
kontrastyring. Hvis man kører langsommere er "steering index" negativt, og
man trykke modsat - den skal "holdes nede".

Dækkenes egenskaber kan gøre forskellen. For et dæk med tilstrækkelig
høj "yaw torque" skal kværnen altid "holdes oppe" (styres ud af svinget med
styr-input), for at holde linien (Figur 9, røde linier, beregning). Det
forklarer udtalelser som "jeg skal ikke holde kværnen nede i svinget med de
nye dæk - den ligger der bare" eller omvendt.
Yaw torque er et mål for dækkets tendens til at dreje ind i svinget under
nedlægning fordi rullemodstanden virker på dækkets side. Det er også det der
får MCen til at rejse sig op når man bruger forbremsen (f.eks. ved brems i
højresving: bremsekraften drejer styret med uret, så gyro-virkningen rejser
cyklen op).

Hvis man hænger ud, ligger stellet mindre ned for samme hastighed i samme
kurve. Det giver mindre camber thrust, og så skal der styres mere ind i
svinget.
Bare 5cm udhæng gør at MCen skal styres ind i svinget for at blive på
kurven, nu ved alle hastigheder (Figur 11, røde linier, beregning).

Hvis vores MotoGP helte har dæk der opfører sig som vist i Figur 11, så er
der ingen tvivl om at du har ret i at de aktivt skal styre ind i svinget for
at holde linien. De kører jo med store udhæng.
Hvilken vej deres forhjul så peger er en anden historie.
Med gassen på er der ingen tvivl:

http://www.b-two.de/mopped/mccoy/mccoy_slide.swf
http://www.yzf-r1forum.com/rossi.html
(Begge links er båndbredde-tunge FLASH video-ting der viser forhjul som er
drejet en del ud af svinget, eller måske rettere baghjul som er drejet en
del /ind/ i svinget)

--
Venligst, Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 31-05-04 21:15

"Flemming Nyboe" <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> [...]
med
> styr-input), for at holde linien (Figur 9, røde linier, beregning).

Beklager - der fik jeg udbremset mig selv
Når man drejer styret ud af svinget holder man selvfølgelig kværnen /nede/,
ikke oppe.

--
Venligst, Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-05-04 22:14

> [...]
> man drejer.
> 2) Hvilken vej forhjulet ender med at pege i forhold til stellet.

Jeg snakker udelukkende om styrets position.

> Det vi forstår ved styring/kontrastyring er vel nummer 1.

Delvist. Jeg slipper nu ikke styret når jeg kontrastyrer for at lade
cyklen selv rette op, så jeg har altid en føling med hvordan styret er
drejet. At jeg så lader den dreje er en anden sag, men føreren har jo
100% kontrol over om han vil dette.

> Man skulle tro forhjulet altid ender med at pege i den retning men
> trykker, men det er ikke tilfældet.

Nej, selvfølgelig ikke.

> b) En MC der holder stille drejer sit forhjul til den side du tilter
> den, pga. efterløbet (prøv engang, med begge fødder på jorden, og
> hænderne på tanken)

Behøver jeg ikke, det er jeg udmærket klar over.

> Spørgsmålet er bare: Skal føreren lave det sidste styr-input, eller
> gør cyklen det selv?
> Og hvis den gør det selv, vil vi så kalde det for styring?

Det er nok hér de fleste af vores uenigheder bunder. Jeg snakker som
sagt altid om styrets position og ikke specifikt om hvilket moment
føreren påfører styret. Cyklens egen evne til at rette op under kørsel
vil jeg mene er en vigtig del af styringen. En MC med lodret forgaffel
(ingen efterløb) kunne jeg forestille mig ville være tæt på umulig at
køre på.

> [...]
> Også dette er der nogle knægte der spidset blyanten og undersøgt, og
> svaret er sjovt nok det samme: Det kan gå begge veje. Her er deres

Behøver jeg ikke at læse, for det tror jeg godt på.

> [...]
> også det der får MCen til at rejse sig op når man bruger forbremsen
> (f.eks. ved brems i højresving: bremsekraften drejer styret med uret,

Jeps.

> Hvis vores MotoGP helte har dæk der opfører sig som vist i Figur 11,
> så er der ingen tvivl om at du har ret i at de aktivt skal styre ind
> i svinget for at holde linien. De kører jo med store udhæng.

Jeg snakkede så også kun om hvilken vej forhjulet peger.

> Hvilken vej deres forhjul så peger er en anden historie.

Den peger ind i svinget mens de ligger i svinget.

> Med gassen på er der ingen tvivl:
> http://www.b-two.de/mopped/mccoy/mccoy_slide.swf
> http://www.yzf-r1forum.com/rossi.html

Ja, når de leger speedwaykørere, så kan man selvfølgelig ikke bruge
ovenstående antagelser om kontrastyring.
Når baghjulet har sluppet grebet, styrer de udelukkende retningen ved at
dreje forhjulet i den retning de ønsker at køre i. Det er vel egentligt
hér man mest har styringen fra en 3-hjulet cykel, lige bortset fra at
det ikke er nemt at holde balancen når baghjulet laver powerslides..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 31-05-04 23:18

> [...]
> føreren påfører styret. Cyklens egen evne til at rette op under kørsel
> vil jeg mene er en vigtig del af styringen.

Enig.
Min interesse for netop førerens rolle i styringen skyldes at det kun er de
ting føreren skal gøre, der er værd at øve sig på
De ting cyklen gør selv skal den nok klare, så dem /behøver/ man ikke gøre
sig bevidst om.

> En MC med lodret forgaffel
> (ingen efterløb) kunne jeg forestille mig ville være tæt på umulig at
> køre på.

Der kan godt være efterløb selvom forgaflen er lodret. Kronrørslejet sidder
jo forskudt for forgaffelbenene, og det gør forhjulsakslen også på mange
cykler.
Styringen kan godt være selvoprettende selvom forgaflen er lodret, bare der
er efterløb.
Se f.eks. et indkøbsvogshjul.
Tony Foale har sat en lodret forgaffel på en MC, og den styrer fint.
Se artiklen "Experiments with steering geometry".

At det så er svært for en lodret forgaffel at klare nedbremsning, er en helt
anden historie.

> Jeg snakkede så også kun om hvilken vej forhjulet peger.

> Den peger ind i svinget mens de ligger i svinget.

Det kan som sagt være drejet begge veje i forhold til kørselsretningen
(tangenten til kurven), jvf. Foales artikel "Camber thrust, and how tyres
work".
Er du uenig i hans konklusioner ?

I forhold til /stellet/ er forhjulet typisk drejet udad under nedlægning, da
bagdækket har større slip angle end fordækket (også selvom man ikke
drifter).
Se Figur 4 i "Camber thrust, and how tyres work"

--
Venligst, Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-06-04 20:15

> [...]
> er de ting føreren skal gøre, der er værd at øve sig på
> De ting cyklen gør selv skal den nok klare, så dem /behøver/ man ikke

Næh, men man skifter jo nok dæk og cykel engang imellem, og så er det da
fint nok at vide hvordan styret skal pege i de forskellige situationer.
Hvis man er vant til at skulle presse styret ind i et sving, får man da
en overraskelse når man kommer op på en cykel der gør det modsatte.

> Der kan godt være efterløb selvom forgaflen er lodret. Kronrørslejet
> sidder jo forskudt for forgaffelbenene, og det gør forhjulsakslen
> også på mange cykler.

Rigtigt, men jeg tænkte på en forgaffel uden efterløb, dvs. hvor
forhjulet sidder lige under kronrøret.

> Styringen kan godt være selvoprettende selvom forgaflen er lodret,
> bare der er efterløb.

Enig.

> Det kan som sagt være drejet begge veje i forhold til kørselsretningen
> (tangenten til kurven), jvf. Foales artikel "Camber thrust, and how
> tyres work". Er du uenig i hans konklusioner ?

Det skal jeg lige have læst. Har ikke alverdens tid lige nu, men skal
nok lige komme omkring den i nærmeste fremtid.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 02-06-04 06:30

> [Flemming]
>
> Det skal jeg lige have læst. Har ikke alverdens tid lige nu, men skal
> nok lige komme omkring den i nærmeste fremtid.

Prøv det.
Jeg vil absolut anbefale Tony Foales artikler generelt (www.tonyfoale.com),
når nu emnet interesserer dig. De er de bedste jeg har set på internettet om
MC-dynamik.

Vi er nogle nørder er vi.
PS: Jeg har iøvrigt haft en masse akustikfag på DTU. Jeg kunne se på
adressen i dit RC-motorcykel link at du også begår dig indenfor de kredse.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-06-04 08:27

> Prøv det.

Det vil jeg gøre. Jeg har lige en rapport der skal afleveres i dag, men
derefter skulle der være lidt mere tid til andet end uni-arbejde.

> Vi er nogle nørder er vi.

Det er vel altid rart.

> PS: Jeg har iøvrigt haft en masse akustikfag på DTU. Jeg kunne se på
> adressen i dit RC-motorcykel link at du også begår dig indenfor de
> kredse.

Jeps, dog ikke på DTU, men AAU. Det er skam hyggeligt nok, men de gider
sikkert ikke have mig rendende mere efter jeg er færdig til næste
sommer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 02-06-04 13:33

> [...]
> drifter).
> Se Figur 4 i "Camber thrust, and how tyres work"

Vi har jo også af Tony Foale & Vic Willoughby bogen "Motorcycle Chassis
Design: the theory and practice", som jeg købte for 18 år siden.

Og i bl.a. S&W's "Suspension Engineering Handbook" ses der tegninger af at
netop det med efterløb kontra kronrørsvinklen, idet de første motorcykler
havde lodret forgaffel og uden efterløb og de næste med lodret forgaffel men
med efterløb.

Men derudover findes der jo enormt mange bøger hvor man ser det med
kontrastyring i relation til krafteftervirkningerne når man med hænderne
holdende på akslen af et mellem armene rotorende cykelhjul og så tipper
hjulet til den ene side.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 31-05-04 22:09

> [...]
> at dreje styret mod den retning man ligger, for ellers styrter man.. Der
> skal jo være noget til at kompensere for nedlægningen.

Som jeg oplever lange kurver støtter man styret "modsat" for ikke at
styregeometrien selvopretter køretøjet ved at styre forhjulet ind under
balancepunktet!

> [...]
> deres styr altså også drejet mod venstre (mod uret). Det er ganske vist
> ikke ret meget pga. nedlægningen og hastigheden, men den er der uden

Netop dér bringer man først ubalance i raceren ved at kravle ud på siden og
efterfølgende trække den med sig med ved at "styre modsat", og hængende på
siden under en dyb nedlægning hænger man på det nærmeste i den yderste
styrende (="støtte modsat") :-|

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-06-04 20:10

> Som jeg oplever lange kurver støtter man styret "modsat" for ikke at
> styregeometrien selvopretter køretøjet ved at styre forhjulet ind
> under balancepunktet!

Som Flemming skriver, så kan det være begge veje afhængigt af cyklen og
dækkene. Det jeg mente var blot at styret var drejet svagt indad mod
svinget, ikke at føreren aktivt pressede den den vej.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 31-05-04 23:21

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> Efter jeg har været på bronzekursus hvor jeg lærte at bruge
> kontrastyring bevidst, så bruger jeg det også på min trædecykel.

Kald det ene eller andet for kontrastyring - Jeg tror ikke der er bred
enighed om hvad og hvor man kontrastyrer, derfor er det også bevidst at jeg
ikke bruger ordet "kontrastyring" i det efterfølgende!

Der er væsentlig forskel på de to måder som en motorcykel styres på!!:
- Ved lave hastigheder, og især lige ved igangsætning, styrer man á
"trehjulet cykel" og bevarer balancen v.h.a. kropsbevægelser!
- Ligeså snart der er dynamik i sagen styres motorcyklen ved at bringe den
ud af balance og efterfølgenede holde den fanget i den derved opstående
nedlægning!

Sidstnævnte er i sagens natur den man bruger mest, og det kommer bag på de
fleste at man derunder i praksis "styrer modsat", selvom alle med sikkerhed
har gjort dét lige siden støttehjulene blev fjernet fra barndommens første
cykel.

Når man skal lave en kraftig undvige-bevægelse er der ikke tid til at styre
på "normal" måde og først styre til modsatte side for at komme ud af
balance - Dér må man styre på trehjuler-måden og som følge deraf bibeholde
balancen med kroppen istedet.
Og netop fordi at "at styre modsat" er den styring der ligger dybest på
rygsøjlen, kræver det bevidst overvindelse samt ikke mindst øvelse deri for
at kunne klare en undvige-styring refleks-mæssigt v.h.a. styrudslag og
kropsbalance :-|
Det er dette faktum der gør undvige-øvelser til en tung del af
mc-kørekursers pensum!

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 01-06-04 09:50

Armand skrev:

> [...]
> på "normal" måde og først styre til modsatte side for at komme ud af
> balance - Dér må man styre på trehjuler-måden og som følge deraf bibeholde

Konklusionen kikser i sidste afsnit. Det er umuligt at lave en hurtig,
maksimal nedlægning = skarpest muligt sving på en tohjulet motorcykel
ved at flytte rundt på kropsvægten (uanset kropsvægt!).

Dit forslag om at styre en paniksituation med trehjuler-måden er hvor
det "plejer" at gå galt. Det går ikke at starte et sving på den måde,
fordi et drej til højre med styret vil kæntre motorcyklen til venstre
= starte et venstresving. - Flytning af kropsvægten derefter, vil i
bedste fald få motorcyklen til at køre ligeud...

Huskeregel:
Undvigemanøvre til højre startes ved at skubbe højre ende af styret
fremad. Undvigemanøvre til venstre startes ved at skubbe venstre ende
af styret fremad.

Det instruktørerne kæmper med er det faktum at man i paniksituationer
ofte er nødt til at dreje styret i samme retning som den forhindring
man forsøger at køre undenom. Eksempel - man bliver overrasket af et
sving der er skarpere end forudset, og der kommer en modkørende bil:
Forhjulet skal drejes imod bilen, for at motorcyklen drejer skarpere
i det sving man selv kører - selvom alle de medfødte reflekser råber
at man skal dreje styret væk fra forhindringen. (Hvis reflekserne får
lov til at bestemme, så retter motorcyklen op og kører ligeud).

Til daglig kan man heldigvis komme et langt stykke hen ad vejen ved at
kigge i den retning man ønsker motorcyklen skal køre, ellers var det
jo ikke til at holde ud!

--
Hans

Fra : Armand

Dato : 01-06-04 19:31

H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid> skrev i en

> [...]
> = starte et venstresving. - Flytning af kropsvægten derefter, vil i
> bedste fald få motorcyklen til at køre ligeud...

Der vrøvler du altså!
Jeg snakker ikke om max. nedlægning, men derimod om at styre pludseligt med
styret og derfor nødvendigvis "kravle kontra" på modellen!
Prøv at køre mod et af de små 10cmX10cm dæksler i asfalten og styr
forhjulet(!) udenom det i sidste øjeblik - Den pludselige bevægelse vil være
100% "trehjuler-styring" og fordi (hvis) der øjeblikkelig køres ind bag
dækslet igen bringes balancen ikke i større uorden end at man umærkeligt
kører videre.
Hvis man derimod bevarer kursen som man opnår ved den bratte udenoms-styring
(som hvis dækslet var 1 meter høj (á stolpen til havelågen) og man skulle
have hele motorcyklen udenom) så bliver man nødt til at "kravle kontra" på
modellen, og formedelst hænge hen over låge-stolpen, for ikke at vælte :-|

> Huskeregel:
> Undvigemanøvre til højre startes ved at skubbe højre ende af styret
> fremad. Undvigemanøvre til venstre startes ved at skubbe venstre ende
> af styret fremad.

Vi er derhenne hvor også farten betyder hvad der lader sig gøre og ikke
lader sig gøre.
Jeg regner pludselige og hårde undvigelser for at foregå ved lav
(opbremset?) hastighed!
Kører man meget hurtigere end (formodentlig) 30 km/t vil man ikke kunne
reagere andet end ved at "styre modsat"!

--
Armand.

Fra : H. P. Holm

Dato : 04-06-04 11:37

Armand skrev:

> [...]
> Kører man meget hurtigere end (formodentlig) 30 km/t vil man ikke kunne
> reagere andet end ved at "styre modsat"!

Bevidst kontrastyring virker også ved meget lavere hastigheder, for
eksempel til at vælge retning ved igangsætning fra en sidevej.

Få <http://www.mcinstruktoererne.dk/> til at lave et kursus på jeres
køretekniske anlæg, og vise hvordan der kan køres med en motorcykel.

--
Hans

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 07-06-04 21:48

> [...]
> modellen, og formedelst hænge hen over låge-stolpen, for ikke at vælte :-|

Lige en kommentar til en gammel tråd:
Ikke /kun/ fordi jeg kan lide at læse mine egne indlæg (=høre mig selv
snakke), men også fordi jeg har været ude at eksperimentere lidt med SV'en,
og efter lidt test bedre forstår hvad Armand mener.

Hvis du endnu ikke er træt af amatøragtige fejlbehæftede lange tekniske
diskussioner om småting, så læs videre på egen risiko:

På SV'en kan jeg godt kontrastyre ved ret lave hastigheder, i den forstand
at med-uret styr-input medfører venstre-nedlægning - ved måske 10-20km/t.
Det der er specielt tydeligt ved disse hastigheder er, at hjulenes
kontaktpunkter kører til _højre_ på vejen når MCen lægger sig ned til
venstre. Medvirkende til dette er givetvis at styret ved disse hastigheder
rent faktisk _drejer_ betydeligt med uret pga. styrinput (i modsætning til
ved høje hastigheder).
Derudover giver det også god mening at forhjulets gyrovirkning skulle få
MCen til at rotere om den langsgående linie gennem hjulnavene, snarere end
linien gennem dækkenes kontaktpunkter med vejen (frit ophængt vil den
selvfølgelig rotere om sit massemidtpunkt, men det er nu ikke langt fra
omtalte linie på en sportscykel).

Resultatet er at man med venstre-nedægningen allerførst får sine dæk til
køre til _højre_ på vejen. Det er derfor den bedste teknik til at undvige et
punkt på vejen (Armands 10x10cm dæksel). Det går selvfølgelig ikke ret
længe; hvis man ikke retter op igen øjeblikkeligt kommer man ind i en
venstrekurve. Det går selvfølgelig heller ikke til at undvige Armands 1m
høje havelåge-stolpe. Om han så har ret i at den alligevel kan udgås ved
blot at læne kroppen tilstrækkeligt til højre, skal jeg lade være op til den
enkelte læser at vurdere. Det må afhænge af om hjulene kører /nok/ til højre
som resultat af venstre-nedlægningen, hvilken igen øjensynligt afhænger af
hastighed. Prøv selv...

Alt dette er måske hvad Armand har ment hele tiden, og i så fald er
forskellen kun at nu har /jeg/ også forstået det. Jeg tænkte at forklaringen
måske kunne hjælpe andre der var uenige i Armands skriverier.

Nu var jeg selv med til at starte hele balladen ved at påstå at
kontrastyring ikke virker ved lave hastigheder, men der har jeg så taget ved
lære af min MC (det er hverken første eller sidste gang). Det er muligvis
teknisk korrekt at der er en nedre hastighedsgrænse for
nedlægningsmekanismen (venstrenedlæg ved med-uret input), men på SV'en skal
jeg ned i tomgang i 1. gear for ikke at kunne fornemme den, så det er ikke
relevant.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-06-04 20:08

> [...]
> - Ved lave hastigheder, og især lige ved igangsætning, styrer man á
> "trehjulet cykel" og bevarer balancen v.h.a. kropsbevægelser!

Jeg vil ikke sige at det er væsentlig forskel.

> [...]

> på de fleste at man derunder i praksis "styrer modsat", selvom alle
> med sikkerhed har gjort dét lige siden støttehjulene blev fjernet fra

Enig.

> [...]
> styrudslag og kropsbalance :-|
> Det er dette faktum der gør undvige-øvelser til en tung del af

Jeg tror du har vendt det rundt på hovedet engang, eller også forstår
jeg ikke helt hvad du mener.. Det man øver er netop at rive aktivt i
styret for at få cyklen til at lægge sig ned hurtigt, så man kan
påbegynde et hurtigt sving. Man kan slet ikke nå at flytte kroppen nogle
steder inden for samme tid.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 30-05-04 10:18

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kroppen, så ville det også virke ved de lave hastigheder. Jeg ved da at
> jeg også bruger det når jeg kører 10-20km/t (f.eks. ud af en indkørsel),

Hvordan vil du få kontrastyring til at virke ved lave hastigheder? Når du
begynder at rive
i styret, følger det sq med til siden når du er under 40km/t. Der skal ikke
ret meget til. Og så drejer man
atlså til den side man river, fordi man tager kroppen med for ikke at vælte.

> [...]
> du ikke vil køre henover, så kan du kun komme rundt om den ved at
> kontrastyre. Selv om det kun drejer sig om at flytte hjulene 30cm til

Du drejer altså dækket mod højre, men kører mod venstre ?? Ehh.. Ikke med
10km/t.
Du skal op i en fart hvor dækket/cyklen bliver langt mere retningsbestemt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-05-04 21:16

> [...]
> er under 40km/t. Der skal ikke ret meget til. Og så drejer man
> atlså til den side man river, fordi man tager kroppen med for ikke at

Hvad er det helt du mener? Hvis jeg laver et hurtigt drej på styret med
uret (højre), så vil fordækket flytte sig til højre på asfalten, men
ikke så meget som resten af cyklen -> nedlægning mod venstre. Det er
rimeligt uafhængigt af hastighed.

> Du drejer altså dækket mod højre, men kører mod venstre ?? Ehh.. Ikke
> med 10km/t.

Dækkene flytter sig til højre, men kort efter bliver man altså nødt til
at kontra-kontra-styre for ikke at vælte ned på venstre side.

> Du skal op i en fart hvor dækket/cyklen bliver langt mere
> retningsbestemt.

Det hjælper, men er ikke en nødvendighed. Det kommer også an på hvor
skarpt man vil dreje. Det er ikke rigtigt muligt at dreje skarpt hvis
man kører for langsomt.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Knud Dam

Dato : 30-05-04 18:02

> [...]
blev
> brugt til afvigemanøvre?
> Bruger I andre det til f.eks. at dreje med? eller U-vending?

Hej Anders.

Der er kommet en rigtig go' diskusion ud af denne indlæg ))))

Jeg er enig med Martin Sørensen. Man kontrastyrer selv med meget langsom
hastighed. Kroppens vægt har bare meget mere at sige her, og kroppens
vægt-forskyudning er af mindre betydning, jo hurtigere, man kører.

Det bedste jeg lærte, da jeg var på bronzekursus, det var netop at bruge
kontrastyring aktivt og bevist.

Specielt til højfartskurver, hvor man lige vil mere eller mindre ind i
svinget, er bevist kontrastyring til stor hjælp.

; - )

KD

Fra : H. P. Holm

Dato : 31-05-04 10:38

Knud Dam skrev:

> [...]
>
> Specielt til højfartskurver, hvor man lige vil mere eller mindre ind i
> svinget, er bevist kontrastyring til stor hjælp.

Indlæring er en vigtig del af det - at man ved det kan lade sig gøre,
at man kender motorcyklens reaktioner, og stoler på motorcyklens evne
til selv at styre resten, når den har fået et puf med kontrastyring.

Politiet bruger en skummel markvej ved Hadsten med knytnæve-store sten
i sporet, hvor aspiranterne bliver sendt igennem på deres motorcykler
med jævn fart, indtil de har lært at slappe af i overkroppen. (Vægten
på fodhvilerne, kig fremad, lad motorcyklen køre selv).

--
Hans

Fra : Carl Dragert

Dato : 31-05-04 11:45

H. P. Holm wrote:
> [...]
> med jævn fart, indtil de har lært at slappe af i overkroppen. (Vægten
> på fodhvilerne, kig fremad, lad motorcyklen køre selv).

Lås på gashåndtaget, hold om tanken, løft røven, kig fremad - og prøv at
lade være med at se forundret ud når du standser nede i den anden ende.