/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Central- eller sidestøtteben på færgen?
Fra : Henrik Olsen


Dato : 29-05-04 08:25

Hvad plejer I andre at gøre på færger, når maskinen skal forberedes på en
gyngetur til havs?

Sætte den på central- eller sidestøttebenet?

Centralstøttebenet er jo dejlig solidt og med to støttepunkter.
Sidestøttebenet lader maskinen fjedre lidt, men maskinen hælder temmelig
meget, når den står på sidestøtten, og jeg er lidt nervøs for om bølgegangen
kan få sidestøtten til at give op, når der kommer ekstra belastning på.

Der kommer naturligvis en kraftig rem om maskinen, over sædet, når det er
muligt på de større færger.

Samme overvejelser gælder for så vidt også autotoget.

/Henrik



 
 
Knud Dam (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 29-05-04 08:35


"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40b83aca$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad plejer I andre at gøre på færger, når maskinen skal forberedes på en
> gyngetur til havs?
>
> Sætte den på central- eller sidestøttebenet?
>
> Centralstøttebenet er jo dejlig solidt og med to støttepunkter.
> Sidestøttebenet lader maskinen fjedre lidt, men maskinen hælder temmelig
> meget, når den står på sidestøtten, og jeg er lidt nervøs for om
bølgegangen
> kan få sidestøtten til at give op, når der kommer ekstra belastning på.
>
> Der kommer naturligvis en kraftig rem om maskinen, over sædet, når det er
> muligt på de større færger.
>
> Samme overvejelser gælder for så vidt også autotoget.
>
> /Henrik

Hej Henrik.

Jeg bruger centralstøttebenet og så, som du nævner, en rem hen over sædet.
Tak en klud med til at ligge under remmen, den kan være hård ved betrækket,
når der bliver trukket til.

Mvh

KD




tom nielsen (29-05-2004)
Kommentar
Fra : tom nielsen


Dato : 29-05-04 08:43

> Der kommer naturligvis en kraftig rem om maskinen, over sædet, når det er
> muligt på de større færger.

Findes der MC parkering nogle nogle færger ?, eller er det bare om at kigge
sig efter et sted man kan spænde remmen om ?

> Samme overvejelser gælder for så vidt også autotoget.
Hvad med alm. parkering, det har det jo med at blæse op engang imellem,
hvilket ben er bedst der ?



K (29-05-2004)
Kommentar
Fra : K


Dato : 29-05-04 09:21


"tom nielsen" <toms.news1@boholte.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der MC parkering nogle nogle færger ?, eller er det bare om at
kigge
> sig efter et sted man kan spænde remmen om ?

I de fleste tilfælde henviser personalet på dækket dig til hvor du skal
holde, der forefindes nogle øskner i gulvpladerne som er beregnet på remme,
disse remme skulle gerne forefindes på stedet.

K



LS (29-05-2004)
Kommentar
Fra : LS


Dato : 29-05-04 08:54

Jeg vil foreslå, at du anvender centralstøttebenet.

Scanlines forsikring dækker ikke, hvis din cykel vælter, når den står på
sidestøttebenet. Man kræver, at centralstøttebenet anvendes, og at der
anvendes seler til fastspænding af mc'en.
Hvis der ikke er seler, så bed personalet om dem.
Hvis personalet skønner at det ikke er nødvendigt, så insistér på at få
udleveret en fastspændingssele.

Jeg har selv været ude for at bimmeren væltede på Boyden-Fynshav, fordi man
ikke ville udlevere seler, da det "ikke var nødvendigt". Det kostede 24.000
kroner at reparere cyklen, men der var heldigvis ingen problemer med
Scanlines, idet jeg havde foranlediget, at der blev udfærdiget en
skaderapport som var underskrevet af styrmanden, inden jeg forlod skibet.
Kopien af denne rapport kunne jeg så vedlægge min anmeldelse til Scanlines.

Jeg har i øvrigt hørt om flere, som havde store problemer med at få dækket
skader opstået i forb. m. færgeoverfarter, så stå fast hvis uheldet er ude!

Mvh.

Lars,
K1100RS.



Thomas (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 29-05-04 09:37


"LS" <larsskarfjerndette@fjerndettemail.dk> wrote in message
news:40b84193$0$256$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg vil foreslå, at du anvender centralstøttebenet.
>
> Scanlines forsikring dækker ikke, hvis din cykel vælter, når den står på
> sidestøttebenet. Man kræver, at centralstøttebenet anvendes, og at der
> anvendes seler til fastspænding af mc'en.
> Hvis der ikke er seler, så bed personalet om dem.
> Hvis personalet skønner at det ikke er nødvendigt, så insistér på at få
> udleveret en fastspændingssele.


Træls for dem der ikke har centralstøtteben

Mvh

Thomas



Ib Jakobsen (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 29-05-04 11:28

LS wrote:

> Hvis der ikke er seler, så bed personalet om dem.
> Hvis personalet skønner at det ikke er nødvendigt, så insistér på at få
> udleveret en fastspændingssele.

Om der er seler eller ej. Eller om vejret er vindstille, så er det seler
hvergang. En bekendt bekendt var en sommerdag med Tårs-Spodsbjerg. Det var
vindstille, så hans CB750 med fuldkåbe stod bar løst på dækket. Hvad man ikke
havde taget højde for var at hangarskibet US Nimitz gled op gennem
langelandsbæltet med fuld skrue.Hondaen blev kastet rundt som en flue i en
tændstikæske.Kaptajnen kaldte amerikaneren over radioen. Denne svarede igen med
"fuck you".

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Ukendt (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-04 12:46

Hejsa.

> Om der er seler eller ej. Eller om vejret er vindstille, så er det seler
> hvergang. En bekendt bekendt var en sommerdag med Tårs-Spodsbjerg. Det var
> vindstille, så hans CB750 med fuldkåbe stod bar løst på dækket. Hvad man
ikke
> havde taget højde for var at hangarskibet US Nimitz gled op gennem
> langelandsbæltet med fuld skrue.Hondaen blev kastet rundt som en flue i en
> tændstikæske.Kaptajnen kaldte amerikaneren over radioen. Denne svarede
igen med
> "fuck you".

Tjaaa - de amerikanere er ikke for kloge, kig her:
http://leech.dk/captain_win.wmv

Mvh.
Michael



MKS - 74 (29-05-2004)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 29-05-04 12:59

On Sat, 29 May 2004 13:46:22 +0200, "Hard-Azz" <xxx.pc.dk> wrote:

>Tjaaa - de amerikanere er ikke for kloge, kig her:
>http://leech.dk/captain_win.wmv

*ROTFLMAO* - If you're not with us, you're against us... Megaloman
paranoia .

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- plus enkelte andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Armand (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-04 16:31


Hard-Azz <xxx.pc.dk> skrev i en
news:40b8780a$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > En bekendt bekendt var en sommerdag med Tårs-Spodsbjerg. Det var
> > vindstille, så hans CB750 med fuldkåbe stod bar løst på dækket. Hvad man
> > ikke havde taget højde for var at hangarskibet US Nimitz gled op gennem
> > langelandsbæltet med fuld skrue.Hondaen blev kastet rundt som en flue i
> > en tændstikæske.Kaptajnen kaldte amerikaneren over radioen. Denne
svarede
> > igen med "fuck you".
>
> Tjaaa - de amerikanere er ikke for kloge, kig her:
> http://leech.dk/captain_win.wmv

Hæ!
Dén sled jeg ikke på modem'et med til skuffelse!

De amerikanske flådekaptajner giver mig lige lejlighed til at berette om en
af
klubmedlemmernes oplevelser som styrmand hos ham operabyggeren:
Lidt (for) tidligt i den vestlige ende af Panama-kanalen stressede skipper
(som var kendt for at kunne presse alt ud af maskinmesteren og således være
hurtigt fremme når det galdt(*)) pressede han containerskibet forbi en
større
krydser fra US navy med et kort radiopkald á:
"Blue Maersk-liner calling US navy vehicle in Panama-vestend: prepare to be
taken over"!
Forløbet gik godt og ude i Stillehavet trykkede de skuden nordover mod Los
Angeles. Og som når man på motorvejen kører hurtigere end resten af
trafikken, var opmærksomheden rettet fremefter da der på radioen pludselig
lød:
"USS Montana(?) calling Blue Maersk-liner east of Mexico - Prepare to be
taken over"!
Skipper og resten af broen kiggede sig over venstre skulder og så en krydser
formedelst pløje sig forbi dem i forholdet speedbåd vs. fiskekutter, og med
1000 mand stillet op til parade i hvide uniformer

Show-off

(*):
En anden gang oplevede han manden foretage noget der lignede en
håndbremse-vendings-parkering til kaj med samme størrelse skib!
Men det var ikke altid det foregik helt uden buler :-/

--
Armand.







Ukendt (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-04 10:04


"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40b83aca$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad plejer I andre at gøre på færger, når maskinen skal forberedes på en
> gyngetur til havs?
>
> Sætte den på central- eller sidestøttebenet?
>
> Centralstøttebenet er jo dejlig solidt og med to støttepunkter.
> Sidestøttebenet lader maskinen fjedre lidt, men maskinen hælder temmelig
> meget, når den står på sidestøtten, og jeg er lidt nervøs for om
bølgegangen
> kan få sidestøtten til at give op, når der kommer ekstra belastning på.
>
> Der kommer naturligvis en kraftig rem om maskinen, over sædet, når det er
> muligt på de større færger.
>
> Samme overvejelser gælder for så vidt også autotoget.
>
> /Henrik
>
> Hvis der er udsigt til rigelig søgang spænder jeg en rem fra
centralstøttebenet og hen om forhjulet. Så er man sikker på at motorcyklen
ikke kører ned af støttebenet.
Hilsen Matthias



Armand (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-04 12:25


Matthias H Matthiessen <matthiessen SNABELA dioder.dk> skrev i en
news:40b85207$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Hvis der er udsigt til rigelig søgang spænder jeg en rem fra
> centralstøttebenet og hen om forhjulet. Så er man sikker på at motorcyklen
> ikke kører ned af støttebenet.

Hvilket også må være et godt råd omkring central-benet!

--
Armand.



Edvard Korsbæk (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 29-05-04 10:23

På autotoget (Hamborg - Basel) forlanges at der bruges sidestøtteben.
Man fortæller, at fjedrene hjælper til at holde det hele stramt.
Hvis den står på midterbenet, og remmen glider bliver den løs.
Hvis den står på sidebenet, og remmen glider vil fjedrene stadig holde
remmen stram - dog lidt mindre end før.

Edvard Korsbæk

"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40b83aca$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad plejer I andre at gøre på færger, når maskinen skal forberedes på en
> gyngetur til havs?
>
> Sætte den på central- eller sidestøttebenet?
>
> Centralstøttebenet er jo dejlig solidt og med to støttepunkter.
> Sidestøttebenet lader maskinen fjedre lidt, men maskinen hælder temmelig
> meget, når den står på sidestøtten, og jeg er lidt nervøs for om
bølgegangen
> kan få sidestøtten til at give op, når der kommer ekstra belastning på.
>
> Der kommer naturligvis en kraftig rem om maskinen, over sædet, når det er
> muligt på de større færger.
>
> Samme overvejelser gælder for så vidt også autotoget.
>
> /Henrik
>
>



AW på TRX (29-05-2004)
Kommentar
Fra : AW på TRX


Dato : 29-05-04 10:47

Vi har kun sidestøtte på vores cykler.
Mange spænder en rem over sædet, men jeg bruger oftest to remme.
Så sætter jeg en rem fast i stellet på hver side af cyklen, og spænder fast
i gulvet. Cyklen står i gear (nogen sætter også en elastik på forbremsen),
og remmene sættes på således at de trækker lige eller en anelse baglæns(så
cyklen ikke kan glide frem over støttebenet). Nogle færger har også kiler
til at sætte omkring hjulene.

Hvor meget man spænder fast afhænger jo selvfølgelig også af hvor meget det
blæser.

Allan
TRX 850




anders majland (29-05-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 29-05-04 20:40

> Mange spænder en rem over sædet, men jeg bruger oftest to remme.
> Så sætter jeg en rem fast i stellet på hver side af cyklen, og
> spænder fast i gulvet. Cyklen står i gear (nogen sætter også en
> elastik på forbremsen), og remmene sættes på således at de trækker
> lige eller en anelse baglæns(så cyklen ikke kan glide frem over
> støttebenet). Nogle færger har også kiler til at sætte omkring
> hjulene.

Jeg sejler ca. 2 gange om ugen med molslinien på enten ebeltoft eller
århus med molslinien. Jeg har mine egne remme med (da der kun er togværk
på ebeltoft færgerne) og spænder også på sidestøttefoden. På århus
færgen bruger jeg to remme ned i øjerne, mens jeg på ebeltoft bruger en
rem ned til gulvet og en eller 2 remme mod væggen. (2 hvis det blæser).
Ebeltoft færgerne er mindre end dem de primært sejler på århus og vipper
væsenligt mere i blæsevejr. På ebeltoft er der også kiler og jeg bruger
dem altid - af vane. Der sker indimellem at en matros gør opmærksom på
at det bliver en vippetur men som oftest lader de det være helt op til
en selv hvordan og hvormeget man sikrer.



--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



AW på TRX (30-05-2004)
Kommentar
Fra : AW på TRX


Dato : 30-05-04 08:23
Lene Boch Jensen (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Lene Boch Jensen


Dato : 29-05-04 11:38

Jeg plejer simpelthen at stå ved maskinen hvis det går hårdt for sig! Sidste
sommer på overfarten mellem Helsingør og Helsingborg var der max gang i
bølgerne og ud af de 8-10 maskiner der tog turen var der kun 1 som ikke stod
og havde fat i sin maskine. Jeg er sikker på at min havde væltet hvis jeg
ikke havde stået ved den. Det var tydeligt at snudebillerne i deres
madkasser fattede hat. Det så på os med der der
ja-ja-vi-har-set-at-I-har-nogle-fine-motorcykler-men-I-kan-vel-slippe-dem-i-
2-minutter-blik
-m0rt3n zrx1100
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=522



Ukendt (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-04 12:42

Hejsa.

> Hvad plejer I andre at gøre på færger, når maskinen skal forberedes på en
> gyngetur til havs?
>
> Sætte den på central- eller sidestøttebenet?
>
> Centralstøttebenet er jo dejlig solidt og med to støttepunkter.
> Sidestøttebenet lader maskinen fjedre lidt, men maskinen hælder temmelig
> meget, når den står på sidestøtten, og jeg er lidt nervøs for om
bølgegangen
> kan få sidestøtten til at give op, når der kommer ekstra belastning på.

Jeg sætter ikke min mc på centralstøtteben på færger.

På centralstøttebenet er det jern mod jern, hvilket gør at MC`en nemmere kan
flytte sig.

På sidestøtteben er det meste af MC`ens vægt på dækkene, altså gummi mod
jern hvilket bedre sikrer MC`en mod at flytte sig.

Sidestøttebenet skal nok holde så lang tid du spænder remmene med omtanke.


Jeg tager hurtigfærgen fra Hirsthals til Kristianssand et par gange om året,
og har aldrig haft problemer.

Stil MC`en på sidestøtteben i førstegear.

Spænd med 2 remme, således at der er en spændeskrælde på hver side at MC`en,
således at der er kræfter der trækker MC`en nedad på begge sider.

Mvh.
Michael




Oros (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Oros


Dato : 29-05-04 22:30

Henrik Olsen wrote:
<snip nervøsitet ang. færge>

Gør som jeg, bank kåben af dytten i forvejen. Kør ind og hold på tværs af
sejlretningen, sæt i første gear og på sidestøtteben, og gå så i kahyt og
sov trygt og godt (medmindre det er de billige nede bagi røven af færgen
hvor der lugter af motorrum, ørepropper kan forblive i ørerne i så fald
Således kom jeg frem og tilbage til Finland, til stor måben for de par andre
motorcyklister (der forvildede rundt efter remme, stopklodser, vatpuder,
madrasser osv - de havde dog også noget pænere cykler


--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222



Flemming Nyboe (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 29-05-04 22:47

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote in message
news:40b900f7$0$3053$14726298@news.sunsite.dk...
>
> [SNIP]
> Kør ind og hold på tværs af
> sejlretningen, ....

Det råd fik jeg også sidst jeg var på HH-ferries. Hold på tværs af
sejlretningen, for de største kræfter er sidelæns vip og kaj-bump.

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste