/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kørsel i regnvejr...
Fra : Henrik


Dato : 29-05-04 05:49

Hej NG !

Efter at have lavet et lille styrt med 30 km/t (bagenden skred i ud i
sving...) - er jeg nu begyndt at overveje det sikre i at køre eks. 130 km/t
på motorvej i regnvejr.

Eller sagt på en anden måde: hvis man kan stå på rø... med 30 km/t - hvor
galt kan det så ikke gå med 130 km/t....

Det skal siges at jeg "kun" slap gassen på min SV650 - og ikke på hvide
stribler elign. Alligevel nok til en baghjulsblokade...

/H.



 
 
Stefan, Honda Driver~ (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Stefan, Honda Driver~


Dato : 29-05-04 08:29

Jeg har selv prøvet det med at baghjulet suser rundt på asfalten, dette
skyldes en for hård bagdæk.. med efter den blev skiftet ud med en meget
bløder dæk er dette ikke noget større problem for mig mere.
Regn køler jo en del !


"Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:40b81605$0$136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG !
>
> Efter at have lavet et lille styrt med 30 km/t (bagenden skred i ud i
> sving...) - er jeg nu begyndt at overveje det sikre i at køre eks. 130
km/t
> på motorvej i regnvejr.
>
> Eller sagt på en anden måde: hvis man kan stå på rø... med 30 km/t - hvor
> galt kan det så ikke gå med 130 km/t....
>
> Det skal siges at jeg "kun" slap gassen på min SV650 - og ikke på hvide
> stribler elign. Alligevel nok til en baghjulsblokade...
>
> /H.
>
>



Flemming Disc (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 29-05-04 08:38


"> Det skal siges at jeg "kun" slap gassen på min SV650 - og ikke på hvide
> stribler elign. Alligevel nok til en baghjulsblokade...
>
> /H.

Hvad for dæk køre du med og hvor meget slidbane er der tilbage?

Det kan jo også have været noget på vejen....var det lige startet med at
regne??

--

Venlig hilsen
Flemming Disc. www.discteknik.dk
PS. Skal der laves reply på denne mail, fjern NO!!!



Ukendt (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-04 07:56


Henrik skrev i meddelelsen <40b81605$0$136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Hej NG !
>
>Det skal siges at jeg "kun" slap gassen på min SV650 - og ikke på hvide
>stribler elign. Alligevel nok til en baghjulsblokade...


Rundkørsel i lavt gear ?

mvh
Orla



>/H.
>
>



Ukendt (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-04 10:38

Hejsa.
> Efter at have lavet et lille styrt med 30 km/t (bagenden skred i ud i
> sving...) - er jeg nu begyndt at overveje det sikre i at køre eks. 130
km/t
> på motorvej i regnvejr.
>
> Eller sagt på en anden måde: hvis man kan stå på rø... med 30 km/t - hvor
> galt kan det så ikke gå med 130 km/t....
>
> Det skal siges at jeg "kun" slap gassen på min SV650 - og ikke på hvide
> stribler elign. Alligevel nok til en baghjulsblokade...

Sidste gang jeg væltede var på min øvert 45, i rundkørslen ved Statoiltanken
i Langeskov.

Et fjols havde smidt diesel på vejen, og det opdagede jeg for sent...

Godt at jeg Pga. vejrudsigten valgte min MC fra på turen til odense.

Mvh.
Michael

XV1100 Virago



Brian Laursen (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Brian Laursen


Dato : 29-05-04 10:49

Henrik wrote:
> Hej NG !
>
> Efter at have lavet et lille styrt med 30 km/t (bagenden skred i ud i
> sving...) - er jeg nu begyndt at overveje det sikre i at køre eks.
> 130 km/t på motorvej i regnvejr.
>
> Eller sagt på en anden måde: hvis man kan stå på rø... med 30 km/t -
> hvor galt kan det så ikke gå med 130 km/t....
>
> Det skal siges at jeg "kun" slap gassen på min SV650 - og ikke på
> hvide stribler elign. Alligevel nok til en baghjulsblokade...
>
> /H.

Lige præcis derfor er det at vi siger til folk at de skal trække koblingen i
en undvigemanøvre, når vi afholder kurser ved DMC. Specielt 2 cyl maskiner
er slemme til at smide rumpen rundt ved en undvigemanøvrer, og lign pga
momentet ligger noget lavere på dem, end ved R4. Så husk det fremover. ALTID
trække koblingen i en undvigemanøvre. At den smider bagenden rundt ved så
lav hastighed, kunne evt tyde på dårligt dæk???gammelt, nedslidt, eller hård
drejning/nedligning?

Op på hesten igen

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
Honda cbr1100 double X
http://dfmc.dk/155
http://Galtenmc.dk



Steen Gruby (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-05-04 17:09

On Sat, 29 May 2004 11:49:15 +0200, "Brian Laursen"
<thunderace_dk@hotmail.com> wrote:

Hej Brian.
>
>Lige præcis derfor er det at vi siger til folk at de skal trække koblingen i
>en undvigemanøvre, når vi afholder kurser ved DMC. Specielt 2 cyl maskiner
>er slemme til at smide rumpen rundt ved en undvigemanøvrer, og lign pga
>momentet ligger noget lavere på dem, end ved R4. Så husk det fremover. ALTID
>trække koblingen i en undvigemanøvre. At den smider bagenden rundt ved så
>lav hastighed, kunne evt tyde på dårligt dæk???gammelt, nedslidt, eller hård
>drejning/nedligning?
>
Den metode med at trække koblingen fjerner en "ubekendt" parameter, og
er stensikker ved øvelser og situationer hvor det kan være kritisk.
Alle MC piloter har en del dårlige vaner der skal pilles af,
deriblandt også jeg.
En af mine værste, og den jeg har arbejdet mest med, er at slippe
gassen når jeg "tror" at jeg har for meget træk på i et sving - Det er
dødeligt, især på lidt våde veje.
Min recept på at komme af med problemet var i første omgang at holde
neutral gas på i sving, og langsomt er jeg gået over til at øge
trækket moderat, nogen gange mere voldsomt
Hver gang jeg er ved at lave bommerten igen kommer tanken: Hvad fanden
har du gang i?
At baghjulet skrider lidt er ingen katastrofe, men det kan det være
når der så samtidig lukkes af for gassen.
Noget andet i samme forbindelse, og som Armand har haft oppe tidligere
er: Det er vigtigt at holde blikket der hvor man vil hen - Der sidder
en trold i vejsiden i hvert sving, og får man først "øjenkontakt" med
ham sidder man ude på marken.
Det er ikke nok at flytte øjnene
Drej hovedet så man har front i den retning man vil, populært sagt:
Hvad styrer en MC? --- Hovedet! (På mere end een måde).
Jeg har flere gange mærket at der lå lidt grus i et sving uden at det
havde en katastrofal udgang, men hvis jeg havde set det inden jeg røg
ind i svinget var det garanteret gået galt pga. en indre blokering.
Det er noget der ligner en kæmpenæve der pludselig knuer hele
brystkassen sammen og som bevirker at man griber om alt hvad der kan
bremse, og een ting er sikker - Man kommer i regelen dårligt fra at
prøve at styre og bremse samtidig, så ressultatet er at man udbremser
sig selv.
Det er let sagt, men det kræver træning, og ligemeget hvor godt man
syntes det går er der altid noget at arbejde med.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-04 21:42


Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
news:p9bhb0141ou63624fol9hvgkid5alsjh1g@4ax.com...
> On Sat, 29 May 2004 11:49:15 +0200, "Brian Laursen"
> <thunderace_dk@hotmail.com> wrote:
>
> >
> >Lige præcis derfor er det at vi siger til folk at de skal trække
> > koblingen ien undvigemanøvre, når vi afholder kurser ved DMC.
> > ...Så husk det fremover: ALTID trække koblingen i en undvigemanøvre.
> >
> Den metode med at trække koblingen fjerner en "ubekendt" parameter, og
> er stensikker ved øvelser og situationer hvor det kan være kritisk.
> En af mine værste, og den jeg har arbejdet mest med, er at slippe
> gassen når jeg "tror" at jeg har for meget træk på i et sving - Det er
> dødeligt, især på lidt våde veje.
> Min recept ...var i første omgang at holde neutral gas på i sving, og
> langsomt er jeg gået over til at øge trækket moderat....
> At baghjulet skrider lidt er ingen katastrofe, men det kan det være
> når der så samtidig lukkes af for gassen.

Jeg har tit tænkt at der er forfærdeligt banalt at stå med en skrammet
motorcykel og en forklaring om at hjulene slap da man bremsede i en kurve!
Ofte er det frygten og ikke naturlovene der afgør om man kommer igennem et
sving med forhindringer, og hvis jeg ganske udokumenteret vægter det forhold
til 1-10 vil man dels redde sig igennem v.h.a. steady gas ni gange, og den
ene gang hvor selv dét mislykkes vil man med mere rejst pande kunne erklære
"at den skred fordi man kom for stærkt igennem kurven"!
Til historien hører også det antal tilfælde hvor man måtte komme til at
bremse+rette op og derfor tage turen ud i botanikken (á trolden?), sat op
imod den kendsgerning at et styrt p.g.a for stor fart/nedlægning er langt
mere "blødt" for både maskinel og pilot, end hvis man slår koldbøtter over
styret ude i marken (Jason Watt blev lam af at køre i grøften på sin ZXR med
moderat (opbremset)fart!)

> Noget andet i samme forbindelse, og som Armand har haft oppe tidligere
> er: Det er vigtigt at holde blikket der hvor man vil hen - Der sidder
> en trold i vejsiden i hvert sving, og får man først "øjenkontakt" med
> ham sidder man ude på marken.

Jup! Trolden er stensikker!
Vi kører RR med nogle teenagere ugentligt her i byen, og den med trolden er
en tydelig måde at visualisere hvad der sker. Og de der indimellem ender
udvendigt for kurverne kommer oftest ind med et bedrevidende grin og
erklæring om at der jo ér en trold derude

> Det er ikke nok at flytte øjnene
> Drej hovedet så man har front i den retning man vil, populært sagt:
> Hvad styrer en MC? --- Hovedet! (På mere end een måde).

Også meget tydeligt at se når ungerne Road-raser: Man oplever tit at de er
ukoncentrerede og kigger efter hvad der sker ved bane-indkørslen (måske at
den store stygge Armand ligefrem taler med far eller mor!) - Og det er
stensikkert at i så fald mistes linien igennem dét sving tydeligt
Følg vejens forløb med øjnene - Så kommer man frem helt af sig selv!

--
Armand.








Kai Harrekilde-Peter~ (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 30-05-04 00:58

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
> news:p9bhb0141ou63624fol9hvgkid5alsjh1g@4ax.com...
>
>> Noget andet i samme forbindelse, og som Armand har haft oppe tidligere
>> er: Det er vigtigt at holde blikket der hvor man vil hen - Der sidder
>> en trold i vejsiden i hvert sving, og får man først "øjenkontakt" med
>> ham sidder man ude på marken.
>
> Jup! Trolden er stensikker!
> Vi kører RR med nogle teenagere ugentligt her i byen, og den med trolden er
> en tydelig måde at visualisere hvad der sker. Og de der indimellem ender
> udvendigt for kurverne kommer oftest ind med et bedrevidende grin og
> erklæring om at der jo ér en trold derude

En anden udlægning er: En motorcykel er som et våben. Du rammer det du
sigter på. Derfor: sigt på indersiden af svinget. ("Jeg vil dérhen!"
som en af mine venner siger).

Jeg bruger blikbrug meget tydeligt (måske for tydeligt):
http://www.harrekilde.dk/pmc/Turn6Kai01.JPG (~600KB)
http://www.harrekilde.dk/pmc/2004/04-25_sturup/IMG_0162.JPG (~2MB)

>> Det er ikke nok at flytte øjnene
>> Drej hovedet så man har front i den retning man vil, populært sagt:
>> Hvad styrer en MC? --- Hovedet! (På mere end een måde).
>
> Også meget tydeligt at se når ungerne Road-raser: Man oplever tit at de er
> ukoncentrerede og kigger efter hvad der sker ved bane-indkørslen (måske at
> den store stygge Armand ligefrem taler med far eller mor!) - Og det er
> stensikkert at i så fald mistes linien igennem dét sving tydeligt
> Følg vejens forløb med øjnene - Så kommer man frem helt af sig selv!

Det får jeg godt ok svært ved at være uenig i...


/Kai

Steen Gruby (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-05-04 19:29

On Sat, 29 May 2004 23:58:01 GMT, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.
>
>Jeg bruger blikbrug meget tydeligt (måske for tydeligt):
>http://www.harrekilde.dk/pmc/Turn6Kai01.JPG (~600KB)
>http://www.harrekilde.dk/pmc/2004/04-25_sturup/IMG_0162.JPG (~2MB)
>
De billeder har jeg vist set før.
Rent stilstudie

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-04 12:40


Henrik <xs650@ofir.dk> skrev i en
news:40b81605$0$136$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG !
>
> Efter at have lavet et lille styrt med 30 km/t (bagenden skred i ud i
> sving...) - er jeg nu begyndt at overveje det sikre i at køre eks. 130
km/t
> på motorvej i regnvejr.
>
> Eller sagt på en anden måde: hvis man kan stå på rø... med 30 km/t - hvor
> galt kan det så ikke gå med 130 km/t....
>
> Det skal siges at jeg "kun" slap gassen på min SV650 - og ikke på hvide
> stribler elign. Alligevel nok til en baghjulsblokade...

Prøv at bruge næstkommende regnbyge til at eksperimentere med at få
baghjulet til at spinne hhv. blokere v.h.a. gas- givning/lukning i
forskellige gear, og drag så dine konklusioner deraf!
Når man ser RR-piloterne med en nedlægning på 60°, er der sådan ca ½%
friktion tilbage at give af , og for os andre dødelige med langt ringere
gummi på fælgene gør det sig også gældende at mulighederne for at bremse (=
også motor-) og accelerere, samt reservene ved overkørsel af dæksler,
striber, sand og spildt diesel, reduceres kraftigt allerede ved den første
svage nedlægning og derefter aftager i stigende grad med nedlægningens
størrelse!

--
Armand.



S.G (29-05-2004)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 29-05-04 17:03

få dig nogle ordentlige dæk på. fx et metzeler M1 sportec. I regnvejr på en
RF900 kunne jeg ikke få dem til at slippe i 1 og 2. gear med fuld skrue :)



Flemming Disc (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Disc


Dato : 29-05-04 19:17


"S.G" <dillah@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Tu2uc.3964$AF4.712@news.get2net.dk...
> få dig nogle ordentlige dæk på. fx et metzeler M1 sportec. I regnvejr på
en
> RF900 kunne jeg ikke få dem til at slippe i 1 og 2. gear med fuld skrue :)
>
Var den droslet? ))))


--

Venlig hilsen
Flemming Disc. www.discteknik.dk
PS. Skal der laves reply på denne mail, fjern NO!!!



Lars Bisgaard (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bisgaard


Dato : 30-05-04 20:51

> > RF900 kunne jeg ikke få dem til at slippe i 1 og 2. gear med fuld skrue
:)
> >
> Var den droslet? ))))


Hehe, et eller andet må der have været galt, på min ex. mc CBR 600 F2 kunne
man i en kåd stund få den til at spinne i både 1, 2 og 3 stående lidt
forover bøjer med en god fart, :) sjov.. ja, farligt.. måske.... at er jo
relativt.


MVH

Lars Bisgaard




Moller (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 30-05-04 21:02

Lars Bisgaard wrote:
>>>RF900 kunne jeg ikke få dem til at slippe i 1 og 2. gear med fuld skrue
>
> :)
>
>> Var den droslet? ))))
>
>
>
> Hehe, et eller andet må der have været galt, på min ex. mc CBR 600 F2 kunne
> man i en kåd stund få den til at spinne i både 1, 2 og 3 stående lidt
> forover bøjer med en god fart, :) sjov.. ja, farligt.. måske.... at er jo
> relativt.

   Ja, den må helt klart være droslet.... min B12 spinder hjul i
regnvejret omkring de 60 i 5 gear bare jeg gir 3/4 gas :) og jeg køre nu
med BT-010 dæk der, og BT-020 dæk gør det bare være :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S
"http://www.dfmc.dk/Lars_Molnit"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408601
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste