Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
news:p9bhb0141ou63624fol9hvgkid5alsjh1g@4ax.com...
> On Sat, 29 May 2004 11:49:15 +0200, "Brian Laursen"
> <thunderace_dk@hotmail.com> wrote:
>
> >
> >Lige præcis derfor er det at vi siger til folk at de skal trække
> > koblingen ien undvigemanøvre, når vi afholder kurser ved DMC.
> > ...Så husk det fremover: ALTID trække koblingen i en undvigemanøvre.
> >
> Den metode med at trække koblingen fjerner en "ubekendt" parameter, og
> er stensikker ved øvelser og situationer hvor det kan være kritisk.
> En af mine værste, og den jeg har arbejdet mest med, er at slippe
> gassen når jeg "tror" at jeg har for meget træk på i et sving - Det er
> dødeligt, især på lidt våde veje.
> Min recept ...var i første omgang at holde neutral gas på i sving, og
> langsomt er jeg gået over til at øge trækket moderat....
> At baghjulet skrider lidt er ingen katastrofe, men det kan det være
> når der så samtidig lukkes af for gassen.
Jeg har tit tænkt at der er forfærdeligt banalt at stå med en skrammet
motorcykel og en forklaring om at hjulene slap da man bremsede i en kurve!
Ofte er det frygten og ikke naturlovene der afgør om man kommer igennem et
sving med forhindringer, og hvis jeg ganske udokumenteret vægter det forhold
til 1-10 vil man dels redde sig igennem v.h.a. steady gas ni gange, og den
ene gang hvor selv dét mislykkes vil man med mere rejst pande kunne erklære
"at den skred fordi man kom for stærkt igennem kurven"!
Til historien hører også det antal tilfælde hvor man måtte komme til at
bremse+rette op og derfor tage turen ud i botanikken (á trolden?), sat op
imod den kendsgerning at et styrt p.g.a for stor fart/nedlægning er langt
mere "blødt" for både maskinel og pilot, end hvis man slår koldbøtter over
styret ude i marken (Jason Watt blev lam af at køre i grøften på sin ZXR med
moderat (opbremset)fart!)
> Noget andet i samme forbindelse, og som Armand har haft oppe tidligere
> er: Det er vigtigt at holde blikket der hvor man vil hen - Der sidder
> en trold i vejsiden i hvert sving, og får man først "øjenkontakt" med
> ham sidder man ude på marken.
Jup! Trolden er stensikker!
Vi kører RR med nogle teenagere ugentligt her i byen, og den med trolden er
en tydelig måde at visualisere hvad der sker. Og de der indimellem ender
udvendigt for kurverne kommer oftest ind med et bedrevidende grin og
erklæring om at der jo ér en trold derude
> Det er ikke nok at flytte øjnene
> Drej hovedet så man har front i den retning man vil, populært sagt:
> Hvad styrer en MC? --- Hovedet! (På mere end een måde).
Også meget tydeligt at se når ungerne Road-raser: Man oplever tit at de er
ukoncentrerede og kigger efter hvad der sker ved bane-indkørslen (måske at
den store stygge Armand ligefrem taler med far eller mor!) - Og det er
stensikkert at i så fald mistes linien igennem dét sving tydeligt
Følg vejens forløb med øjnene - Så kommer man frem helt af sig selv!
--
Armand.