Usaglig kædespraystest :-)
Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-05-04 09:30

Hej,

vil bare dele mine nyvundne erfaringer med jer

Jeg købte for lidt siden noget "Dry Lube" kædespray fra louis, da jeg var
træt af, at rense bagfælg på cyklen.

Jeg gjorde som der stod på flasken, rensede kæden først og smurte den
herefter ind efter anvisningerne.

Jeg har kørt med det over 1000km.

Men jeg må sige jeg er ikke imponeret.

Godt nok sviner det ikke bagfælgen (som alm heller ikke burde, hvis man da
ikke overdoserede )

Det er som om kæden bliver for tør og den skal smøres noget oftere end med
den skulle med det gamle Voks kæde spray.

Den ligger ikke samme beskyttende lag på kæden, så sidepladerne som ikke er
i berøring med noget, begynder der hurtig at komme rust på, til trods for de
lige får et sprøjt under smøring.

Fordi kæden var tør, var der ekstra vibrationer som især kunne mærkes i
forhvilerne.
Jeg kører 100km om dagen, så det mærkes når sådanne ting opstår.

Når jeg trillede med 50 km/t med koblingen inde, kunne jeg også mærke at
kæden var tør/stiv, til trods for den var helt nysmurt aftenen inden på en
varm kæde.

I går blev jeg træt af det og smurte kæden med alm kædespray med voks.

Og imorges kunne jeg konstatere en stor forskel da jeg kørte på arb.
Væsentligt færre vibrationer og ingen fornemmelse af stiv kæde ved 50km/t og
koblingen inde.

Det var meget mere behageligt.

Forskellen kunne altså mærkes fra igår aftes og til idag, ved skift af
spray.

Og jeg har ikke justeret kæde, eller gjort andet der ville kunne påvirke
dette.

Så jeg går tilbage til det gamle spray, og må så rense fælget, når jeg er
for ivrig med doseringen

Dette skal bare ses som mine erfaringer over 1000km og ikke nogen
videnskabelig test

Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : MKS - 74

Dato : 28-05-04 09:56

On Fri, 28 May 2004 10:30:20 +0200, "Thomas Jensen"
<thomas@thomas-jensen.dk> wrote:

>Dette skal bare ses som mine erfaringer over 1000km og ikke nogen
>videnskabelig test

Jeg kan ikke rigtig genkende andet end det med at det ikke giver samme
rustbeskyttede effekt - Jeg har brugt det på min racer og også på mine
godtvejrscykler og der er det en stor lettelse at fælgen mm. ikke
bliver svinet til, øget slid, vibrationer, stiv kæde eller andre
ulemper har jeg ikke bemærket noget af, men det er ganske korrekt at
kæden hurtigt bliver ræverød hvis man kører i regnvejr og bruger
teflonbaserede produkter. Raceren fik smurt kæde for hver 50-100 km ca
og gadecyklerne for hver 250-300 km ca.

Min konklusion om Dry lube er at det bestemt er en overvejelse værd på
banecykler/godtvejscykler men mindre godt hvis man kører i al slags
vejr...

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- plus enkelte andre dele til salg på:

Fra : Carl Dragert

Dato : 28-05-04 11:28

MKS - 74 wrote:
> Min konklusion om Dry lube er at det bestemt er en overvejelse værd på
> banecykler/godtvejscykler men mindre godt hvis man kører i al slags
> vejr...

Se dette er noget jeg gerne vil have mere af her i gruppen, begge jeres
indlæg blev læst med interesse, tak.

--
mvh Carl Dragert
FZR 600

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-05-04 11:34

"Godt nok sviner det ikke bagfælgen"

Det er også min erfaring. Meget dårlig smøring. Jeg har kun brugt det nogle
få 1000 km, for et par år siden. Det var min kæde ikke glad for. Og så
smurte jeg stort set ved hver tankning og det var ikke nok..... Kæden var
for tør.

Så det eneste der nok kan gøres er at smøre lidt men tit...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : anders majland

Dato : 28-05-04 12:25

> Jeg købte for lidt siden noget "Dry Lube" kædespray fra louis, da jeg
> var træt af, at rense bagfælg på cyklen.

Den hvide ?

Det var den jeg primært brugte (smøring hjemme fra stor dåse) kombineret
med en anden jeg ikke kan huske navnet på når jeg var ude. Den RK kæde
holdt som skrevet før ikke ret langt... Den var jævnt slidt og havde
ingen stive led eller noget - Den var bare blevet for lang ....

Til gengæld vil jeg sige at det svineri den lavede på baghjulet var
særdeles svært at få af igen. Det er muligt at den sviner minimalt men
rigelig smøring og lidt svineri og 8000km giver en meget standhaftig
sort belægning (Nej jeg vasker ikke mc hver weekend - jeg har den til
at køre på ikke vise frem på langelinie

Nu håber jeg der går rigtigt længe inden jeg kan skrive noget om
holbarheden af did kæden spurgt med kædesavsolie ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-05-04 12:35

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> [...]
> holdt som skrevet før ikke ret langt... Den var jævnt slidt og havde
> ingen stive led eller noget - Den var bare blevet for lang ....

Men kan længden af kæden tilskrives kædesprayen? Det har den vel ingen
indlyfdelse på?

Jeg bruger enelleranden hvid spray fra Götz, den er både god og billig.
Den sviner minimalt og er let at få af igen. Jeg vasker iøvrigt også
sjældent cykel - i aften bliver anden gang i år

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : anders majland

Dato : 28-05-04 12:40

> Men kan længden af kæden tilskrives kædesprayen? Det har den vel ingen
> indlyfdelse på?

Jeg har endnu ikke skåret flere led op for at kigge på sliddet. Hvis
x-ringene er slidte så der er trukket skidt ind kan kædesprayen jo godt
have have indflydelse på sliddet. Men med kun 8000km skulle man jo
næsten tro at jeg havde kørt den tør gennem sahara eller lign ...