Rejsning på vaskehus
Fra : Thïngmand

Dato : 04-06-04 14:12

Jeg har et vaskehus på ca. 6x3 m. som står 80 cm. fra skel. Det har fladt
tag i dag og jeg kunne af flere grunde godt tænke mig at lave rejsning - men
hvor højt må lave det? Eller står det tilpas langt fra skellet, til at jeg
ikke behøver at tænke på det?

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 04-06-04 17:19

On Fri, 4 Jun 2004 15:11:40 +0200, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

> [...]
>hvor højt må lave det? Eller står det tilpas langt fra skellet, til at jeg

Du skal 2,5 meter fra skel, hvis du vil have en tagryg, der er over
2,5 meter iflg. bygningsreglementet. Dvs. maxhøjde inkl. rejsning på
2,49 meter i dit tilfælde.

Du kan prøve at søge kommunen om dispensation, hvis det er nødvendigt,
men uden en godkendelse af byggeriet fra den berørte nabo kan du godt
glemme det på forhånd.

KS

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-06-04 19:29

Det er ikke helt korrekt, -
i 2,5 m zonen, dvs de første 2,5 m fra skel, må bygningen max være 2,5 m
høj.
Det vil sige at hvis du placerer bygningen så den del af taget der er højere
end 2,5 m,
er udenfor 2,5 m zonen, så skulle det være ok.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-06-04 23:26

kelds@ofir.dk wrote:

> Du skal 2,5 meter fra skel, hvis du vil have en tagryg, der er over
> 2,5 meter iflg. bygningsreglementet. Dvs. maxhøjde inkl. rejsning på
> 2,49 meter i dit tilfælde.

Ikke rigtigt. En småbygning [1] i skel må være 180 cm. En småbygning 2½
meter fra skel må være 2½ meter. Derimellem kan man trække en lige linje,
der definerer lovlig højde på aktuelle sted.

[1] udhuse og carporte på mellem 10 og 50 kvadratmeter. Vaskehuset hører ind
under det reglement.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-06-04 10:22

"Erik Ginnerskov" <egin@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der definerer lovlig højde på aktuelle sted.
>
> [1] udhuse og carporte på mellem 10 og 50 kvadratmeter. Vaskehuset hører

Det er ikke korrekt.

Inden for 2,5 m fra skellet må bygningerne ikke være højere end 2,5 m. Fra
2,5 m og videre ind på grunden må højden ikke være over 1,4 x afstanden til
skellet, svarende til de bestemmelser, som gælder for enfamiliehuse.

Læs BRS 98 kap. 11.3

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

---

Fra : Michael F. S. Laurse~

Dato : 05-06-04 05:40

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in message

> [...]
til
> skellet, svarende til de bestemmelser, som gælder for enfamiliehuse.

Dette er til gengæld korrekt. Jeg sad også lige og studsede over de
bestemmelser, der blev bragt i anvendelse her.

Det vil altså sige, at hvis Thingmand har et vaskehus på 6*3 m, der ligger
med den lange side 0.80 m. fra skel, så vil midten af vaskehuset (hvor
tagryggen er, hvis rejsningen er symmetrisk) ligge 2.3 m fra skel og dermed
indenfor de 2.5m. Derfor må Thingmand ikke lave en rejsning af taget, der
overskrider 2.5 m i forhold til terræn. Måske kommunen er villig til at
dispensere, idet der ikke er langt til de 2.5 m !?
Typisk vil dette så medføre en nabohøring, men dette er ikke altid
nødvendigt. Hvis kommunen vurderer, at det forhold, der søges dispenseret
for, ikke kommer naboen til skade, så kan de typisk dispensere uden
nabohøring. Dermed er vinduer i dele af beboelsesbygninger, der ligger
nærmere skel end 2.5 m i byzone og nærmere skel end 5 m. i sommerhusområder,
en af de faktorer, der typisk udløser et nej til dispensation eller i hvert
fald et krav til ændring i projektet.

Mvh. Michael
--
e-mail: michael_laursen@tele2adsl.danmark (ret danmark til dk)
Hvorfor vente med at bruge de penge, man ikke har,

Fra : Thïngmand

Dato : 07-06-04 09:04

> Det vil altså sige, at hvis Thingmand har et vaskehus på 6*3 m, der ligger
> med den lange side 0.80 m. fra skel, så vil midten af vaskehuset (hvor

[klip-klip]

Jeg har nu været ude og måle og det viser sig at vaskehuset ligger ca. 1,5
m. fra skel (ja, mit øjemål ud fra billedet i hovedet er ikke så godt og
der er ca. 2,8 m. til midten af vaskehuset (hvor rejsningen bliver højest)

Jeg har læst lidt på nogle af alle de link der kom frem, men jeg kan ikke
lige gennemskue hvor meget de 30 cm. fra skel giver i højden - kan jeg bare
se som at det færdige tag, måæt 2,5 m. fra skel, maks. må være 2,5 m. i
højden? Dvs. jeg kan tage en stok og lave en "rejsning" på muren mod skel og
når stokken rammer 2,5 m. i højde og 2,5m fra skel, har jeg højden på
rejsningen, midt i huset?

Skal jeg i øvrigt søge kummunen om at lave denne rejsning?

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Michael F. S. Laurse~

Dato : 07-06-04 19:59

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> [...]
og
> der er ca. 2,8 m. til midten af vaskehuset (hvor rejsningen bliver højest)

sakset fra tillæg 2 (BEK Nr. 12252 af 24/09/2001) til bygningsreglementet
for småhuse (BEK nr 60027 af 25/06/1998)
"(2.8.1) Skråt højdegrænseplan, modstående vejside. Højden mod vej er 0,4 x
afstanden til den modstående vejlinie. Skråt højdegrænseplan, naboskel.
Højden mod nabo eller sti må maksimalt være 1,4 x afstanden til skellet. I
begge tilfælde kan gavlen og en del af tagfladen samt visse mindre
bygningsdele dog føres op over højdegrænseplanet."

Dvs. at dit vaskehus ud fra bestemmelsen om det skrå højdegrænseplan kan
være:

2.8 * 1.4 = 3.92 m højt (i princippet, for du bliver ramt af afstandskravet
til skel)

> [...]
> se som at det færdige tag, måæt 2,5 m. fra skel, maks. må være 2,5 m. i
> højden? Dvs. jeg kan tage en stok og lave en "rejsning" på muren mod skel

Her har du fat i pointen. 2.5 m fra skel må dit hus højst være 2.5 m, mens
det 2.8 m fra skel må være 3.92 m. Men det kommer nok til at se lidt
mærkeligt ud, hvis det stiger 1.12 m på 30 cm.

> Skal jeg i øvrigt søge kummunen om at lave denne rejsning?

Nej, ikke medmindre, at du vil søge dispensation fra højdeforholdene. Dit
byggearbejde falder ind under afsnit 1.7 i bygningsreglementet for småhuse,
der bl.a. foreskriver, at du må ombygge, "hvis der ikke sker udvidelse af
arealet eller en væsentlig anvendelsesændring." (citat fra afsnit 1.7.1, 1.
punkt)

Mvh. Michael

Fra : Thïngmand

Dato : 08-06-04 07:59

Ok, tak for hjælpen!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-06-04 16:02

Martin Christiansen wrote:

> http://www.retsinfo.dk/GETDOC/ACCN/B19986002705-REGL

Kunne du fremtrylle et link, der virker?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-06-04 00:06

> Kunne du fremtrylle et link, der virker?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

Der skal stå "_GETDOC_"

Linket i min besked virker fint i OE 6.. Din browser fjerner åbenbart "_
_"

Ellers søg på Bygningsregelmentet for småhuse 1998 på retsinfo.. (Det gjorde
jeg )

---

Fra : Emil

Dato : 04-06-04 20:35

Thïngmand skrev:

> [...]
>hvor højt må lave det? Eller står det tilpas langt fra skellet, til at jeg

Det må være et ældre vaskehus med den placering.

Spørg på kommunen hvad du må gøre, for du skal måske følge nogle
ældre regler som jeg ikke kender. Måske kan en nabohøring løse
evt. problemer i dit tilfælde (udføres via teknisk forvaltning).

I dag må *kun* garager opføres nærmere skel end 2,5 meter hvis
der er tale om fritliggende en- eller tofamiliehuse. Alt andet
byggeri på parcellerne (herunder redskabsskure og drivhuse) skal
holdes mindst 2,5 meter fra skel.

Der er så en række undtagelser og tilføjelser; start med at læse
her (brug Ctrl+B til hurtigt at søge i teksten):
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL
Der findes også 2 nyre tillæg, som jeg ikke har i min
linksamling.

m.v.h. Emil

Fra : Michael F. S. Laurse~

Dato : 05-06-04 05:43

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> wrote in message
> [...]
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL
> Der findes også 2 nyre tillæg, som jeg ikke har i min

Det passer så ikke helt. Det link du giver ovenfor indeholder også de indtil
nu 4 tillæg, der er kommet til bygningsreglementet for småhuse. De står som
link allerøverst.

Mvh. Michael

Fra : Emil

Dato : 05-06-04 12:11

Michael F. S. Laursen skrev:

>Det passer så ikke helt. Det link du giver ovenfor indeholder også de indtil
>nu 4 tillæg, der er kommet til bygningsreglementet for småhuse. De står som
>link allerøverst.

Det passer så ikke helt
Der er faktisk 5 tillæg, fandt jeg så ud af. Det var også et
dårligt link jeg hostede op med.

Det er bedre at hente reglementet som PDF-filer, for så kommer de
forklarende illustrationer med, og det er fint hvis det skal
printes ud.

Jeg har Googlet lidt (så er de interesserede fri) og fandt
følgende:

Bygningsreglementet
http://www.arkinfo.dk/love/brs98.pdf
Tillæg 1
http://www.arkinfo.dk/love/brs98_t1.pdf
Tillæg 2
http://www.arkinfo.dk/love/brs98_t2.pdf
Tillæg 3
http://www.arkinfo.dk/love/brs98_t3.pdf
Tillæg 4
http://www.brandinfo.dk/pdf/Andet/brs98_tillaeg_4.pdf
Tillæg 5
http://www.ebst.dk/file/1918/tillaeg_5.pdf

m.v.h. Emil

Fra : Michael F. S. Laurse~

Dato : 05-06-04 19:52

> [...]
> printes ud.
>
> Jeg har Googlet lidt (så er de interesserede fri) og fandt

Det er så ok :) .. Jeg var faktisk ikke klar over, at der var kommet et 5.
tillæg, så tak for oplysningen.

Mvh. Michael

Fra : Emil

Dato : 06-06-04 00:25

Michael F. S. Laursen skrev:

>Det er så ok :) .. Jeg var faktisk ikke klar over, at der var kommet et 5.
>tillæg, så tak for oplysningen.

Velbekomme, jeg vidste det heller ikke, før jeg Googlede. Det var
faktisk p.gr.a. dit indspark i debatten, at jeg Googlede.

Det undrer mig, at der ikke er udgivet et reglement hvor alle
gældende tillæg er indarbejdede. Det vil kun koste nogle få timer
at lave, og være en stor lettelse for alle.

Og nu jeg har gang i brokkerierne, så vil det være rart, hvis
*alle* med 'hus og have' årligt blev pålagt at læse og forstå,
både bygningsreglementet og hegnsloven, i det mindste om de ting
som gælder i hensyntagende forhold til naboerne.

Man kommer nemt til at fremstå som en "dum brokkerøv" når man
høfligt påpeger overskridelser af ovenstående bestemmelser, og
det er jo lige den modsatte virkning af den ønskede.

m.v.h. Emil

Fra : Thïngmand

Dato : 07-06-04 08:30

> Det må være et ældre vaskehus med den placering.

Det er opført i 1958

> Spørg på kommunen hvad du må gøre, for du skal måske følge nogle
> ældre regler som jeg ikke kender. Måske kan en nabohøring løse
> evt. problemer i dit tilfælde (udføres via teknisk forvaltning).

Det vil jeg nok gøre så - min nabo har ikke umiddelbart noget imod det. Det
skal ikke være gåsetårnet om igen, blot en ille rejsning til et ordentlig
fald og lidt loft til stige, lange brædder, etc...

--
Thïngmand