Heatbeads - brænder godt men hvordan sluk~
Fra : JSM

Dato : 04-06-04 08:37

Jeg er lidt imponeret over hvor lang tid sådan nogle australske heatbeads
kan brænde. Hidtil har min nærighed har været større end min nysgerrighed
efter at prøve heatbeads'ene.Så jeg har holdt mig til billige "no-name"
briketter. Men nu har den lokale Brugs sat prisen på heatbeads'ene ned til
25 kr. pr (4 kilos) sæk. (er det ikke ret billigt ift. andre steder?) Så nu
skulle det prøves. Grillen blev tændt kl 18.00 en halv time senere var
kullene klar til brug. Og det var de skisme stadig da jeg checkede grillen
kl. 23.30. De var på det tidspunkt brændt godt ned, men jeg tror godt jeg
kunne have nået at stege et par pølser eller en bøf eller to til natmaden,
hvis det skulle have været. Jeg havde godt hørt at heatbeads brænder længe
men jeg troede godt nok ikke de holdt så godt. Og det er næsten alt for
godt. Jeg har kun sjældent brug for at holde liv i grillen i så lang tid.
Findes der en metode til at slukke kullene, så man stadig tænde dem igen og
udnytte restlevetiden på dem ? Jeg har ikke en kuglegrill - men hvis jeg
anskaffer en, ville jeg så kunne "kvæle" kullene ved at lægge låget på og
lukke for alle ventilationshuller ?

mvh
Jesper

Fra : Bo Br

Dato : 04-06-04 08:59

Jesper skrev

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev i en meddelelse
> udnytte restlevetiden på dem ? Jeg har ikke en kuglegrill - men hvis jeg
> anskaffer en, ville jeg så kunne "kvæle" kullene ved at lægge låget på og
> lukke for alle ventilationshuller ?

Ja

mvh. Bo Br

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 04-06-04 08:57

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-06-04 09:19

Finn Hybjerg Hansen wrote:

> Ja, kullene slukkes når man lægger låg på og lukker for
> luftspjældene, det er en af de store fordele ved kuglegrillen. Man
> behøver ikke at vurdere hvor mange briketter man skal bruge:
> - man hælder bare briketter på
> - tænder
> - griller
> - slukker når man er færdig med at grille
> - genbruger dem så næste gang, evt. sammen med lidt nye briketter.

Præcist - det er kanon, og det kom også bag på mig da jeg prøvede det første
gang
Vi havde først en billig kuglegrill, og nu en Weber. Jeg vil sige, at den
billige kun dårligt formåede, at slukke brikketterne, hvorimod Weber'en gør
det til UG. Sådan en 10-kilos pose med Heatbeads holder til mange gange her
hos os

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her:

Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 04-06-04 12:11

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-06-04 16:20

> [...]
> anskaffer en, ville jeg så kunne "kvæle" kullene ved at lægge låget på og

I en åben grill kan man godt kvæle kul. Du tager en foliebakke og lægger
over kullene som et "låg", virker dog kun på åbne grills uden bundspjæld.
Alternativt kan man bruge en gammel træbeskyttelses spand (i metal) og
"skovle" kullene over i den og så lægge låget på.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®