OSX plus Win98 i et netværk ?
Fra : Ken Rasmussen

Dato : 04-06-04 08:53

Hej,

Jeg har en OSX og Win98se maskine tilsluttet et netværk
via en DI-link 604 router. Hvordan får jeg adgang til Win98
maskinen fra min ibook (jeg er ikke nødvendigvis interesseret
i at kunne se ibook'en fra Win98) ?.

Jeg har sat winblows'en op til at dele d-drevet under navnet
DPC og angivet det samme adgangs-password som jeg også
bruger iforbindelse med login i windows, men til ingen nytte:

smb://192.168.0.137/DPC

olign. virker ikke. OSX præsenterer mig for en dialogboks,
hvor der skal udfyldes bruger-, arbejdsgruppe-navn osv.
- hvilket jo synes at indikerer er der er forbindelse af en slags -
men herefter får jeg smidt en fejl (error -36) i hovedet :)

Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe ?

--
Ken Rasmussen.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 04-06-04 19:44

Ken Rasmussen <klentz@hej.invalid> wrote:

> hvor der skal udfyldes bruger-, arbejdsgruppe-navn osv.
Hvad skriver du i arbejdsgruppe?
Typisk skal der skrives WORKGROUP

Fra : Ken Rasmussen

Dato : 04-06-04 20:25

In article <1gevgyf.p30f8dzuq00iN%no@way.dk>, Jens Rasmussen
<no@way.dk> wrote:

> Hvad skriver du i arbejdsgruppe?
> Typisk skal der skrives WORKGROUP

Det skriver jeg også, sammen med mit Windows login
brugernavn og kodeord, men det hjælper ikke en døjt :(,
men tak alligevel.

Måske må jeg bare affinde mig med at det ikke kan
lade sig gøre (for mig), har ledt vidt og bredt og forsøgt
adskillige ting, men...

Vh,

--
Ken Rasmussen.

Fra : Ken Rasmussen

Dato : 04-06-04 21:58

<no@way.dk> wrote:

> Hvad skriver du i arbejdsgruppe?
> Typisk skal der skrives WORKGROUP

Problemet er løst. Ved at ændre login proceduren
i Windows 98 til "Microsoft Logon" blev det muligt
at hente den delte mappe frem på skrivebordet i
OSX.

--
Ken Rasmussen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-06-04 23:05

Hej

Nu har jeg fulgt en smule med i den her tråd, da det kan få en vis
betydning for mig selv i den næste uges tid...

Jeg har, - som nogen allerede har forstået, - fået mig en G4/1,4ghz med
2 diske. Disk 1 (Master) er udelukkende med Panther 10.3.3, disk 2
(slave) ren Mac OS 9.2.2, som jeg nok stadig vil komme til at bruge mest
i en periode, fordi det at skifte programmer ud til X-ver. er en ret
kostbar affære...

På disk 2 skal der installeres en FWB Softwindows 98 v.5.09. Softwindows
5.x arbejder som en selvstændig del af computeren, så jeg fx. godt kan
logge på net med både SW og Mac OS programmer samtidig. - også på 2
forskellige skærme, hvis det er det, jeg vil. Brugerprofil er oprettet
uden adgangskode.

Softwindows 5.x reagerer som i et netværk - altså ikke på samme måde som
VPC. Fx. får Windows 98 tildelt sin egen IP adresse, når der logges på
net, og når der vælges en 'Shared Folder' Normalt har jeg sat Win98 til
at bruge hele den ene HD som 'shared', men jeg har prøvet med en speciel
mappe, som jeg for nemheds skyld kalder "WinShare" for at begrænse
adgangen til øvrigt indhold på harddiskene. - Det vil også betyde, at
såfremt, der er nogle 'ondartede fjolser', der forsøger at smide div.
spyware, backoffice prg. og andre 'dejlige' småting ind, _ikke_ kan
komme længere end til "WinShare" mappen, da adgangen er spærret til kun
denne mappe.

Når jeg gør det i OS 9.2.2 oprettes en 'local network connection' i
Windows 98 -> System -> Local network (MS Exchange) -> Sharing, mens der
ingen ændringer sker i Mac OS 9.2.2. Denne måde at 'koble' delte mapper
på, gør fildeling mellem de to 'platforme' noget hurtigere end de gamle
versioner af Softwindows 1.x - 4.x, hvor man skal omkring 'Finder' for
at kunne bruge delte mapper/diske.

Så er mit spørgsmål... Vil Panther reagere på samme måde - altså lave et
'lokalt netværk' mellem OS X og Softwindows? (Classic startes
selvflgelig, da SW98 5.x ikke er X-native). Eller vil OS X bruge
Classics netværksopsætning? - Eller vil jeg kunne få direkte adgang til
C og D diskene uden om selve Softwindows programmet? SW 5.x har nemlig
en yderligere 'feature', hvor jeg kan mounte de 'virtuelle diske' som
rigtige C og D diske, så de kommer op på skrivebordet som alm.
harddiske. - Denne funktion gør jo bl.a. også, at jeg kan kopiere
direkte til/fra både C og D diskene, samt installere direkte via PC CD
ROM, - hvis altså man véd, hvad man gør..

Softwindows vil blive sat op med 2 diske C+D drev - på hver 2gb. Den
skal først og fremmest bruges til RagTime, StarOffice samt OpenOffice -
og senere måske også netbank. Samt til testbrug af forskelligt
specialsoftware til handicappede.

Er der nogen, der har erfaringer med / brugt Softwindows sammen med OS
X.3.3, - eller er der kun VPC-brugere? - Det vil fx. kunne være rart at
kunne hente RT filer direkte ind i RagTime X 5.65, so jeg allerede har
anskaffet mig.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Ken Rasmussen

Dato : 04-06-04 23:20

In article <40c0f1f7$0$12562$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Erik
Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> (slave) ren Mac OS 9.2.2, som jeg nok stadig vil komme til at bruge mest
> i en periode, fordi det at skifte programmer ud til X-ver. er en ret

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig Erik, men held og lykke med den nye
maskine :).

{snip}

--
Ken Rasmussen.