Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mening om Sigma EX 2,8/70-200 APO HSM C/EF~
Fra : fam. Ager

Dato : 29-05-04 07:54

hej ng..

jeg står og skal vælge imellem, disse to objektiver

canon 28-135 mm is usm 3,5-5,6 og

Sigma EX 2,8/70-200 APO HSM C/EF

er kommet meget itvivl....

er det også is på den fra sigma????

den skal bruges på 300D

torben ager

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 29-05-04 08:33

Hej Torben

Der er ikke image stabilisator på Sigma objektivet, men du får en større max
blænde og kan derfor bruge kortere lukketider.

Jeg kan ikke lige forstå hvorfor valget står mellem de to objektiver, det
ene er en vidvinkel til normal zoom hvor den anden er en telezoom, du har jo
faktisk brug for begge længder

Hvis jeg skulle vælge ville jeg gå efter Sigma 70-200 objektivet, det er for
lækkert...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : fam. Ager

Dato : 29-05-04 21:23

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lige forstå hvorfor valget står mellem de to objektiver, >

hej

vælget står mellem dem forde jeg kun har råd til et af dem lige nu,derfor...
tak for svar

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-04 08:03

René Ernst Nielsen wrote:
> Hvis jeg skulle vælge ville jeg gå efter Sigma 70-200 objektivet, det er for
> lækkert...

Helt enig, specielt da den anden overlapper en del med
kit-objektivet.

Alternativt, hvis man oftest skyder indendørs eller kommer tættere
på sine motiver kunne man overveje nogle faste objektiver som fx.
Canon EF 50..

Mit næste køb bliver helt sikkert en Sigma 24mm f/1.8, fordi jeg
savner den store lysstyrke, og den bredere vinkel.
Specielt når jeg er til fest hvor belysningen er sparsom, og stemningen
ikke skal forstyrres af en flash :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Jacob

Dato : 29-05-04 21:28

> hej ng..
>
> jeg står og skal vælge imellem, disse to objektiver
>
> canon 28-135 mm is usm 3,5-5,6 og
>
> Sigma EX 2,8/70-200 APO HSM C/EF

70-200'eren er rigtig god. Kan anbefales. Når der er masser af lys, kan en
x2 teleconverter også benyttes med stor succes.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-05-04 09:10

"Jacob" <nixen@bixen.invalid> skrev i en meddelelse
> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> 70-200'eren er rigtig god. Kan anbefales. Når der er masser af lys, kan en
> x2 teleconverter også benyttes med stor succes.

Har du sucsses med 2x convertere? Jeg er kommet frem til at
en 1,5x er max. hvis resultatet skal være nogenlunde og det
gælder både prime of zoom objektiver. -max-

Fra : Jacob

Dato : 30-05-04 09:30

> "Jacob" <nixen@bixen.invalid> skrev i en meddelelse

> Har du sucsses med 2x convertere? Jeg er kommet frem til at
> en 1,5x er max. hvis resultatet skal være nogenlunde og det
> gælder både prime of zoom objektiver. -max-

Her er nogle billeder, der er taget med D2H, Sigma EX 2.8, 70-200mm APO HSM
og en Sigma 2x teleconverter. De to af pariserhjulet er ubeskåret, det af
fuglen er beskåret.

http://jacobwaage.dk/test/pariser1.jpg (ca. 1mb)
http://jacobwaage.dk/test/pariser2.jpg (ca. 1,5mb)
http://jacobwaage.dk/test/fugl1.jpg (nogle hundrede kb)

Jacob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-05-04 09:49

"Jacob"
> [...]
> og en Sigma 2x teleconverter. De to af pariserhjulet er ubeskåret, det af

Det ser da helt fornuftigt ud Jakob. Jeg undrer mig over
dine settings high contrast / high sharpening, den sidste
ok i forbindelse med tc, men high contrast i stærk sol.
Og jeg må spørge, hehe du har brugt meget høj iso på
disse billeder, den info ligger ikke i exif. -max-

Fra : Jacob

Dato : 31-05-04 08:56

> "Jacob"

HSM

> Det ser da helt fornuftigt ud Jakob. Jeg undrer mig over
> dine settings high contrast

Blot for at få lidt mere spark i farverne. TC'ren tager en del kontrast
synes jeg.

> / high sharpening, den sidste
> ok i forbindelse med tc, men high contrast i stærk sol.
> Og jeg må spørge, hehe du har brugt meget høj iso på
> disse billeder, den info ligger ikke i exif. -max-

Ja, jeg har brugt ISO 640. Aftensolen var ikke enormt kraftig på det
tidspunkt, og med 2x TC tegner objektivet først skarp ved blænde 11-14...

Jacob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 31-05-04 09:53

"Jacob"
> [...]
>
> Ja, jeg har brugt ISO 640. Aftensolen var ikke enormt kraftig på det
> tidspunkt, og med 2x TC tegner objektivet først skarp ved blænde 11-14...

Ok det er der jeg er gået fejl, jeg kan ikke blænde så meget
ned i de fugle billeder jeg prøver at lave, oftest er det hit and
miss på fuld åbning..
Der er utrolig meget støj på billederne, men det er nok dine
high high settings, prøv med lav kontrast om ikke andet har
du større chance for ikke at brænde højlysende ud og et lille
tweak i ps bagefter er imo altid at foretrække. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-05-04 16:57

In article <40b99b8a$0$23130$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Jacob wrote:
> [...]
> og en Sigma 2x teleconverter. De to af pariserhjulet er ubeskåret, det af

Der er en del støj på alle billederne. Som Max, så vil jeg
også gerne vide om det er fordi du er nødt til at køre med en
høj ISO, 400 eller mere, på disse billeder ?

Jeg vil ikke kalde nogle af eksemplerne skarpe, og alle har
lidt blå kanter i kontrastområder. Og det kommer ikke fra
objektivet (mit Sigma 100-300 har det ihvertfald ikke).

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-04 21:32

-max- wrote:
> Har du sucsses med 2x convertere? Jeg er kommet frem til at
> en 1,5x er max. hvis resultatet skal være nogenlunde og det
> gælder både prime of zoom objektiver. -max-

Affødt af denne snak måtte jeg lige nappe nogle testbilleder, taget
med mit Sigma 70-200, samt Kenko 2x og Sigma 1.4x.

Billederne kan ses her:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/TC-test/

Og i fuld størrelse hvis man klikker på 'Orginal'.

Billederne er dog justeret i eksponeringen, så helt orginale er de
ikke jeg havde fået lavet en justeringsbøf på kameraet så de alle
var undereksponerede.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-04 10:11

In article <slrncbkh6s.r4b.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:
> [...]
>
> Billederne kan ses her:
> http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/TC-test/
>
> Og i fuld størrelse hvis man klikker på 'Orginal'.

Dem med 1.4x og 2x ovenpå hinanden er ret uskarpe. Det er muligvis
bedre at lave digital "zoom" i Photoshop.

Det undrer mig at ingen af billederne er rigtigt skarpe.
Hvad afstand er de taget på ?

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-05-04 10:52

Povl H. Pedersen wrote:
> Dem med 1.4x og 2x ovenpå hinanden er ret uskarpe. Det er muligvis
> bedre at lave digital "zoom" i Photoshop.

Det med stacked :) der er jo kun et.

Det tror jeg du har ret i, eller også skal den have en større
blænde.

> Det undrer mig at ingen af billederne er rigtigt skarpe.
> Hvad afstand er de taget på ?

Er de ikke det? jeg synes da de ser meget skarpe ud, ihvertfald de
første 2.

De er taget på ca. 20 meters afstand..

Men det er så muligt mit stativ har været lidt for ustabilt til at
gøre dem helt skarpe, det er bare noget billigt Hama-hejs

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-04 14:59

In article <slrncbm028.r4b.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Er de ikke det? jeg synes da de ser meget skarpe ud, ihvertfald de
> første 2.

Synes jeg ikke. Der er ikke hentet helt det ud af detaljerne i
mørtlen som der måske kunne.

> De er taget på ca. 20 meters afstand..
>
> Men det er så muligt mit stativ har været lidt for ustabilt til at
> gøre dem helt skarpe, det er bare noget billigt Hama-hejs

Det er vel et spørgsmål om lukketid.

Jeg har lige taget et testbillede med mit 100-300mm, nok ca. samme
afstand. Det er heller ikke hamrende skarpt, men med en USM,
250%, radius 0.5, så bliver det skarpt.

http://home.terminal.dk/mur.jpg

Der er justeret eksponering, og lidt kontrast ved import. Ingen
sharpening udover hvad Photoshop CS som default hælder på.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-05-04 18:23

Povl H. Pedersen wrote:
> Det er vel et spørgsmål om lukketid.

Jah, men nu synes jeg det var fair at bruge en lidt mere lukket
blænde

> Jeg har lige taget et testbillede med mit 100-300mm, nok ca. samme
> afstand. Det er heller ikke hamrende skarpt, men med en USM,
> 250%, radius 0.5, så bliver det skarpt.

Jeg har så heller ikke brugt unsharp mask, jeg synes heller ikke dit
er mere skarpt end mine ?

// Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-04 20:31

In article <slrncbmqfg.r4b.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Jah, men nu synes jeg det var fair at bruge en lidt mere lukket
> blænde

Det er snyd. lukket blænde = skarpere billeder.

> Jeg har så heller ikke brugt unsharp mask, jeg synes heller ikke dit
> er mere skarpt end mine ?

Det kan godt være at det bare er sådan. Har hørt at Sigma er skarpere
end Canon primes ud til ca. 15-20 m, hvorefter de mister lidt i skarphed.

Jeg har taget billeder tættere på der er meget skarpere. Og så længe
mankan redde det med USM er det OK.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-05-04 23:44

Povl H. Pedersen wrote:
> Det er snyd. lukket blænde = skarpere billeder.

Jah, men hvis man skal teste kvaliteten med TC på, må det være
rimeligt at man holder alle skud på samme blænde... ?

> Det kan godt være at det bare er sådan. Har hørt at Sigma er skarpere
> end Canon primes ud til ca. 15-20 m, hvorefter de mister lidt i skarphed.

Hm, det ved jeg ikke, nu er det vist heller ikke noget problem, da
mine billeder fortrindsvist bliver fremstillet på web, hvor
opløsningen alligevel er skåret ned.

> Jeg har taget billeder tættere på der er meget skarpere. Og så længe
> mankan redde det med USM er det OK.

Yeb.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-04 09:06

In article <slrncbnda0.r4b.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Jah, men hvis man skal teste kvaliteten med TC på, må det være
> rimeligt at man holder alle skud på samme blænde... ?

Måske. men wide-open er også en god en at gå efter. De fleste
objektiver er jo bedst når de er blændet ned.

> Hm, det ved jeg ikke, nu er det vist heller ikke noget problem, da
> mine billeder fortrindsvist bliver fremstillet på web, hvor
> opløsningen alligevel er skåret ned.

Og på papir skal man op i meget stor størrelse for at kunne se det
pga printteknologi.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-04 07:59

fam. Ager wrote:
> Sigma EX 2,8/70-200 APO HSM C/EF

Du vil ikke fortryde købet af Sigma'en, hvis du kan få råd, bør du
også købe en Sigma 1.4x TeleConverter.. den er rar at have når 200mm
ikke helt rækker nok.

Se evt. mit indlæg om 'NCC RallySprint 2004', hvor hovedparten af
billederne er taget igennem en Sigma 70-200.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : fam. Ager

Dato : 30-05-04 21:30

hej hans

lige et spørgsmål, hvordan er den at håndholde,går det fint eller er det
ikke nemt???
for der er ikke billed stabilisator på vel??

jeg skal bruge den til udendørs foto af børnene i action og til fodbold..vil
jeg kunne håndholde den her??
Har du brugt stativ til dine foto af rally??

torben

Fra : HKJ

Dato : 30-05-04 21:36

> [...]
> ikke nemt???
> for der er ikke billed stabilisator på vel??
>
> jeg skal bruge den til udendørs foto af børnene i action og til

200 mm behøver ikke stativ, så lang tid vejret er godt (eller du skruer op
for ISO'en). Se på lukkertiden, når den er under 1/300, så er du på den
sikre side.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-04 21:51

fam. Ager wrote:
> lige et spørgsmål, hvordan er den at håndholde,går det fint eller er det
> ikke nemt???

Det går fint i dagslys ihvertfald, selv ved høje blændeværdier.

Det kan endda lade sig gøre med en 1.4x på.

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-05/2004-05-29/DCRW_0338.jpg
og de næste par stykker med flyvende biler er taget håndholdt med 1.4x TC.

> for der er ikke billed stabilisator på vel??

Niks, kun den manuelle (hold vejret og sådan), til Rally og andet
motorsport tror jeg nu heller ikke IS kan bruges.

Autofocus er også no no, det er der ikke tid til.
Man fokuserer enten manuelt, eller autofokuserer på ca. den rigtige
afstand og slår over på manuel, og giver blænden omkring en 10
stykker, så klarer man sig :)

> jeg skal bruge den til udendørs foto af børnene i action og til fodbold..vil
> jeg kunne håndholde den her??

Ja det skulle du fint kunne... men, man bliver nu lidt træt i armen
hvis man som mig har dårlig kondi ;)

> Har du brugt stativ til dine foto af rally??

Niks.. alle mine udendørs foto med objektivet er taget håndholdt..
jeg bruger kun stativ til macro.

Jeg ønsker mig godt nok et et-benet, da det vil gøre det noget
lettere at tage billeder i let mørke eller af fugle

// Hans

Fra : fam. Ager

Dato : 31-05-04 05:48

hej

takker for mange fine svar..
der er vist nok ikke nogen tvilv,de bliver sigma-en.......
takker for jeres hjælp..

torben ager

Fra : Thomas Kjær

Dato : 01-06-04 13:33

On 2004-05-30, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Det går fint i dagslys ihvertfald, selv ved høje blændeværdier.
>
> Det kan endda lade sig gøre med en 1.4x på.

Den er også ganske udmærket at håndholde med en 2x TC.

> Autofocus er også no no, det er der ikke tid til.
> Man fokuserer enten manuelt, eller autofokuserer på ca. den rigtige
> afstand og slår over på manuel, og giver blænden omkring en 10
> stykker, så klarer man sig :)

Autofokus virker da fint, hvis man f.eks. kører AI Servo. Hvorfor er
det lige du vil "give blænden omkring en 10 stykker"?

> Ja det skulle du fint kunne... men, man bliver nu lidt træt i armen
> hvis man som mig har dårlig kondi ;)

Det synes jeg nu går over efter en måneds tid eller to.
Det værste ved at skyde i længere tid synes jeg er at have en taske
med objektiver osv. hængende over skulderen. Af samme grund har jeg
også lige bestilt et bælte og lidt forskellige pouches dertil fra
Kinesis Photo Gear[1].

1) <http://www.kinesisgear.com/>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-06-04 13:53

Thomas Kjær wrote:
> Den er også ganske udmærket at håndholde med en 2x TC.

Jah, det er den sikkert, jeg har ikke rigtig leget så meget med min
elendige 2x Kenko :)

> Autofokus virker da fint, hvis man f.eks. kører AI Servo. Hvorfor er
> det lige du vil "give blænden omkring en 10 stykker"?

For at få større dybdeskarphed, hvilket gør det nemmere at holde det
der kommer mod en med fart på skarpt, selv om focus ikke helt passer.

Men, nu foretrækker jeg også at tage den slags actionshots med manuel focus.
Til motorsport synes jeg ikke der er tid til at den kan nå at fokusere, hvor
hurtigt den end gør det.

Jeg brugte med stort held - synes jeg selv - det trick at blænde op til omkring
8-14 stykker da jeg var til Rally, og så focusere i god tid ca. den korrekte afstand,
så kunne jeg skyde skarpe billeder af bilen bådt før, samtidlig og efter den var
kørt forbi mig.

> Det synes jeg nu går over efter en måneds tid eller to.

Jeg bemærkede det heller ikke så meget da jeg var til Rally
forleden, men de første par gange jeg legede med objektivet synes
jeg godt nok jeg blev øm :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Thomas Kjær

Dato : 01-06-04 14:02

On 2004-06-01, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> [...]
> Til motorsport synes jeg ikke der er tid til at den kan nå at fokusere, hvor

Jeg synes nu AF virker fint til den slags. Det kan dog være et
problem på f.eks. Jyllandsringen hvor man skal skyde igennem et hegn
(når man nu er almindelig dødelig og ikke pressefotograf).

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : fam. Ager

Dato : 31-05-04 11:42

hej

lige et sidste spørgsmål...er der en der kan forklare mig hvad alle de
bogstaver betyder???

hos canon er l-linser jo prima..sigma er deres ex serie?
is billed stabilisator hvad hedder det hos sigma??

Fra : Kenneth K.

Dato : 31-05-04 13:33

On Mon, 31 May 2004 12:41:45 +0200, fam. Ager
> [...]

> bogstaver betyder???
>
> hos canon er l-linser jo prima..sigma er deres ex serie?
> is billed stabilisator hvad hedder det hos sigma??

Her er lidt om de forskellige betegnelser:
http://www.sigmaphoto.com/html/lenses.htm

vh,
Kenneth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-05-04 18:27

fam. Ager wrote:
> is billed stabilisator hvad hedder det hos sigma??

Sigma har svjv ikke noget med billed stabilisator.. man klarer sig
nu også udemærket uden så længe det ikke er alt for mørkt.

I en sportshal burde du godt kunne tage skarpe billeder ved iso800
eller 1600 uden flash, og hvis du har en god stor flash på, noget
lavere.

sportbilleder i en hal kræver nok flash hvis farverne skal blive
nogenlunde normale :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-04 20:33

In article <slrncbmqmj.r4b.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Sigma har svjv ikke noget med billed stabilisator.. man klarer sig
> nu også udemærket uden så længe det ikke er alt for mørkt.

Jo, de har vist en 80-400mm OS (Optical Stabilisation).

> sportbilleder i en hal kræver nok flash hvis farverne skal blive
> nogenlunde normale :)

Hvorfor ? Man skyder vel altid i RAW så man kan justere hvidbalance
når man kommer hjem. Eller bruiger et graycard hvis man ikke har
råd til hukommelse til sit kamera, eller et kamera.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-05-04 23:42

Povl H. Pedersen wrote:
> Jo, de har vist en 80-400mm OS (Optical Stabilisation).

Ah, okay.. Gad vide om det er noget der virker.

> Hvorfor ? Man skyder vel altid i RAW så man kan justere hvidbalance
> når man kommer hjem. Eller bruiger et graycard hvis man ikke har
> råd til hukommelse til sit kamera, eller et kamera.

Nåja, du siger noget.. men stadig, vil jeg nu nok mene det er bedst
med en god kraftig flash

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Peter Rongsted

Dato : 31-05-04 20:44

> [...]

>bogstaver betyder???
>
>hos canon er l-linser jo prima..sigma er deres ex serie?
>is billed stabilisator hvad hedder det hos sigma??

OS. Det står for Optical Stabilizer. Mener kun de har en 80-400mm

Peter