Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor meget betyder billedstabilisering?
Fra : Alex Jensen

Dato : 28-05-04 14:20

Overvejer (som skrevet nedenfor) at investere i et Olympus C-770, men det
har ikke IS. Hvad betyder det (om noget) denne model af kamera?

På forhånd tak!

AJ

Fra : Asle Bjerva

Dato : 28-05-04 14:59

"Alex Jensen" <jensen@FJERNDETTEalexjensen.dk> skrev i melding
> Overvejer (som skrevet nedenfor) at investere i et Olympus C-770, men det
> har ikke IS. Hvad betyder det (om noget) denne model af kamera?

Et kamera med superzoom vil kreve kort lukkertid eller bruk av stativ på
største zoom.
C770 har et objektiv som tilsvarer nesten 400mm på film, og en "gammel"
regel sa at lukketiden ikke kan være lengere enn brennvidden, i dette
tilfellet må man ikke la lengere lukkertid enn 1/400 sek, for å få skarpe
bilder.

De kameraer som har bildestabilisering hevdes å kunne halvere dette.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Dag Stinus

Dato : 29-05-04 00:15

"Alex Jensen" <jensen@FJERNDETTEalexjensen.dk> wrote in message
> Overvejer (som skrevet nedenfor) at investere i et Olympus C-770, men det
> har ikke IS. Hvad betyder det (om noget) denne model af kamera?

Jeg har et Minolta Dimage A1 med optisk billedstabilisator. Det betyder at
jeg kan holde kameraet i hånden og alligevel få skarpe (urystede) billeder
selvom eksponeringen er forholdsvis lang - f.eks. 1/10 sek. er ikke noget
problem. Motiver i bevægelse vil naturligvis stadig medføre en vis
bevægelsesuskarphed.

Venlig hilsen
Dag Stinus