Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til køb af digikam!
Fra : Springmand

Dato : 26-05-04 22:01

Som tidligere nævnt i gruppen!

- 500kr er jo fornutigt nok når man lige skal "lure" denne nye

Jeg går også og overvejer at købe et digitalkamera!
Og de største bekymringer har for mit vedkommende været, det med
hastigheden! Er villig til at ofre mellem 500 og 2000,- Men hvilket kamera
skal jeg vælge!
Grunden til jeg gerne vil have digitalkamera er, at jeg ikke får taget nogle
billeder med mit nuværende, da jeg ved de skal fremkaldes!
Stiller ikke store krav til billedet! Vil gerne have lidt zoom! og ca 3
Mpixel!

Mit nuværende er et RICOH XF-30!

MVH
Springmand

Fra : TC

Dato : 27-05-04 00:30

"Springmand" <> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder med mit nuværende, da jeg ved de skal fremkaldes!
> Stiller ikke store krav til billedet! Vil gerne have lidt zoom! og ca 3

Hej Springmand

Hvis det bare er til, at se om du får taget flere billeder, fordi de bliver
digitale, er kr.500,- da et sted, at starte.

Men medmindre du lever af SU eller bistandshjælp, vil jeg da anbefale, at du
investerer min. kr.1000,- og får et mærkevare kamera, med god optik, og ccd
sensor.

Prøv at kikke hos www.edbprise.dk og se hvad der er i dit prisleje, og kik så
forbi: http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html og find det bedste
af dem.

Når du så har fundet ud af, at du tager ca. 150 billeder pr. uge, kan du jo
altid opgradere, med erfaringerne fra det første kamera i bagagen.

Mvh.
Tommy

Fra : Springmand

Dato : 27-05-04 16:49

Hej igen

> vil jeg da anbefale, at du
> investerer min. kr.1000,- og får et mærkevare kamera, med god optik, og
ccd
> sensor.

OK men hvad er et mærkevarekamera? canon, kodak, nikon, hp, sony?
Oghvordan finder man ud af der er godt optik og ccd sensor?

kik så
> forbi: http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html og find det
bedste
> af dem.

OK fint nok det gjorde jeg ! Man skal jo min ha været uddannet fotograf for
at grave sig igennem al det materiale! eller rettere

Er der ikke nogen der kan komme med nogle bud på et godt kamera!

Har fundet lidt selv:

HP Photosmart 735
HP Photosmart 635
Canon PowerShot A60
Nicon Coolpix 2200
Kodak Easycare CX6230

Men hvordan ser det ud med bl.a hastigheden inden kameraerne tager et
billede? Er det ikke SD kort der er bedst Kvalitet vs. pris. ?
Når man nu skal have mere hukommelse, hvad er så hurtigst/bedst ? regner med
at købe 128 el. 256 MB med det samme!

Følger der ikke en tynd taske med til kameraerne ligesom når man køber et
alm. kamera?

Og sidst kan det betale sig at gå lige lidt op i pris?

MVH
Springmand

Fra : TC

Dato : 27-05-04 17:40

> Hej igen
>

> OK men hvad er et mærkevarekamera? canon, kodak, nikon, hp, sony?
> Oghvordan finder man ud af der er godt optik og ccd sensor?

Mærkevarer er de gammel kendte foto firmaer: Canon, Nikon, Olympus, Kodak, o.l
Du kan være rimeligt sikker på optikken på de mærker, og sensorene med for den
sags skyld.

> SNIP<

> Har fundet lidt selv:
>
> HP Photosmart 735
> HP Photosmart 635
> Canon PowerShot A60
> Nicon Coolpix 2200
> Kodak Easycare CX6230

5 gode bud! De tre sidste er efter min mening de bedste af dem, selvom HP også
godt kan lave gode kameraer.
Ville selv vælge Canon i den serie

> Men hvordan ser det ud med bl.a hastigheden inden kameraerne tager et
> billede?

Hvis du vil have et apparat som tage billedet i samme 1/100 sek. du trykker på
knappen, skal du op i nærheden af kr.10.000,-, som hovedregel bruger kameraet
mere tid, jo mere automatik det skal styre.

>Er det ikke SD kort der er bedst Kvalitet vs. pris. ?

Nej det har ikke så meget med kort typen at gøre, mere med fabrikatet.
Hvis du kikker på MB pr. krone, er CF kort vinderen.

Hvad hastighed angår, er du mere på herrens mark, da nogle kameraer fungerer
bedst med visse fabrikater, mens andre er ligeglade. Men sædvanligvis er kort
med ord som: ultra, og high speed i navnet, hurtigere i opfattelsen, end kort
uden de navne.

> Når man nu skal have mere hukommelse, hvad er så hurtigst/bedst ? regner med
> at købe 128 el. 256 MB med det samme!

Køb du bare så mange MB som kameraet understøtter, du får brug for dem, før
eller siden

> Følger der ikke en tynd taske med til kameraerne ligesom når man køber et
> alm. kamera?

Ikke altid, f.eks. gør der ikke til Olympus, da de har et dæksel over linsen,
som samtidigt fungerer som on/off knap.

> Og sidst kan det betale sig at gå lige lidt op i pris?

Kort svar: Ja.
Langt svar: Måske, nogle gange får du "bare" flere Mpixel for pengene, men
kvaliteten er den samme.
Ofte laver producenterne, serier af kameraer, hvor navnet er det samme, men de
har forskellige numre til efternavn, som refererer til antal pixel og årgang.

Mvh.
Tommy

Fra : Springmand

Dato : 27-05-04 20:41

Først tak for svaret!

Jeg har styr på det der med 10.000,- Hvis man skal ha et kamera, der bare
funger med det samme! men når man nu vælger et af de tre herover, kan man
sige noget om hastigheden på de tre?

>da nogle kameraer fungerer
> bedst med visse fabrikater, mens andre er ligeglade.

OK spørger igen når jeg har valgt kamera!

> [...]
men de
> har forskellige numre til efternavn, som refererer til antal pixel og

Hvis man nu tager Canon PowerShot A70 og sammenligner med Canon Digital IXUS
II Hvad er så forskellen? Størrelse og design? Eller er der også noget med
objektivet? eller linsen eller hvad det nu hedder! Nu snakker jeg bare
generelt!

Springmand

Fra : TC

Dato : 27-05-04 22:07

> [...]
> funger med det samme! men når man nu vælger et af de tre herover, kan man

Læste engang en test af emnet, men kan ikke lige komme i tanke om, på hvilken
hjemmeside det var.
Men da vi her snakker kameraer til under kr.5 kilo, er svaret alt fra 0,5- 2
sekunder, fra du trykker på knappen, til billedet er taget, afhængig af motiv,
lys, og mængden af automatik der skal arbejdes med.

Et lille trick i den forbindelse, er at forudse hændelsen, og så trykke uløseren
halvt ned, mens man sigter på motivet, så er der stillet skarpt når du trykker
helt ned, og så snakker vi under 1 sekund i reaktions tid.

Herefter afhænger det så, af kortets hastighed, og kameraets elektronik, hvor
hurtigt det er klar til, at tage næste billede.

> [...]

> II Hvad er så forskellen? Størrelse og design? Eller er der også noget med
> objektivet? eller linsen eller hvad det nu hedder! Nu snakker jeg bare

Det hedder objektivet, og det er fyldt med linser

A70 bruger CF hukommelse = flere MB pr. kr. IXUS bruger SD = lidt dyrere
A70 har mere optisk zoom = GODT!!
Det har jævnstrøms indgang, = sparer på baterierne mens du uploader til PC
Og flere, mange flere, manuelle indstillings muligheder
IXUS er et rent "Point and shoot" kamera.( svigermor sikret )
Og kassen er i stål, hvor A70 er i plastik kasse

Mvh.
Tommy

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-05-04 22:30

"Springmand" <spamdurikke@SPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> HP Photosmart 735
> HP Photosmart 635
> Canon PowerShot A60
> Nicon Coolpix 2200
> Kodak Easycare CX6230

Hej Springmand

Tja det kan man da kalde mærkevarer. Hvis jeg skulle sætte rækkefølge på
dem, så lad mig straks sige, den er forbundet med alt andet, end lige netop
erfaring med det exakte kamera, og bygger alene på mærket, og mine
erfaringer, eller andre begrundelser.

Nr 1 vil være efter min overbevisning være Nikon.
Men indrømmet, jeg er Nikon mand om en hals.

Nr 2 Der er jeg lidt i tvivl, men læner mig op af Kodak.
De er urgamle inden for foto, og jeg har aldrig haft
dårlige erfaringer med Kodak.

Nr 3 Bliver nok Canon. Selvom jeg bestemt ikke er Canon
mand, og gerne så det placeret som nummer 71.

Nr 4 Bliver så det samme som nummer 5, nemlig HP.
Men lad det være sagt, de kan meget nemt smutte
forbi Canon, for jeg har ikke prøvet et HP siden et
af deres første, og det var bestemt ikke noget at
råbe hurra for. Det tog først billedet, når man havde
opgivet at få det taget ..Så de er sikkert blevet en
del bedre siden. Men ellers fejlede billederne intet.

M.V.H.....Benny..

Fra : Casper Bang

Dato : 27-05-04 11:17

> [...]
> Og de største bekymringer har for mit vedkommende været, det med
> hastigheden! Er villig til at ofre mellem 500 og 2000,- Men hvilket kamera

Jeg har som mit første digitalkamera et Kodak easyshare cx 6200 som jeg har
været MEGET glad for. Tager nogle ret gode billeder synes jeg, selv om den
har lidt problemer i mørke.
Du kan finde reviews af det på steves digicam.

> [...]
> billeder med mit nuværende, da jeg ved de skal fremkaldes!
> Stiller ikke store krav til billedet! Vil gerne have lidt zoom! og ca 3

Der er ikke zoom (kun digital) i det kamera jeg har foreslået, og det er kun
på 2 megapixel... men 2 mp er rigeligt til at få det fremkaldt i 10*15,
eller til at blive vist på skærmen.