Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Begynder tips til fotografering..
Fra : Stine

Dato : 23-05-04 18:59

Hejsa..

Jeg er glad amatør -lige startet med et Canon 300 D, med
en billig ekstra flash, som vil dybe mig ind i emnets spændende
hemmeligheder *S*

Skal fotografere meget: sport -håndbold indendørs og div.
stemnings fotos også indendøre (spisning og fester)...

Måske ligger nogen inde med links det nemt beskriver/guider
mig igennem de forskellige muligheder:

a-deep, av, tv, p -kameraets programmer er rimelige forståelige,
men syntes af og til at resultatet ikke er helt fint..

Desuden har jeg købt mig en extra Flash, sunpack 888afz, men
fatter ikke helt det med F-stop -tror den fx. skal sættes på 85 mm
hvis jeg bruger min 300 mm. linse og zoomer tæt, samt blitzen skal
trækkes helt ud på 85 (selve "næsen" af blitzen)

men uha uha -der er vel ikke een der kunne give et nemt og forståelig
begynder guide

Knuzz
Stine

Fra : Tommy Jensen

Dato : 23-05-04 19:30

On Sun, 23 May 2004 19:59:05 +0200, "Stine" <shj@OFIR.DK> wrote:

> [...]
>stemnings fotos også indendøre (spisning og fester)...
>
>Måske ligger nogen inde med links det nemt beskriver/guider

Jeg kan anbefale bogen "Politikens store bog om digital foto" af Tom
Ang oversat til dansk af AndersTvevad.

Den dækker stort set det hele med letforståelige forklaringer.

Ud over det har jeg samlet nogle links til diverse sider med tips &
tricks, de kan findes her: http://www.klein-jensen.dk/links

MVH Tommy

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 24-05-04 19:06

Hej Stine

Indørssport er ikke det nemmeste at fotograffere pga dårlig belysning, men
øvelse gør mester.

Du har som udgangspunkt et kamera som er godt egnet til opgaven. Jeg ved
ikke hvor lysstærk en optik du har, men jeg vil gætte på at mindste
blændetal er 5.6 (største åbning) ved 300mm. Det kan godt være at der opstår
et behov for en mere lysstærk optik, såsom en 70-200 F2.8L, men den er ikke
billig , især da det ikke er sikkert at du kan få lov til at bruge blitz.

Da det er en sport med bevægelse, skal du helst ned på en lukkertid på 1/125
sekund (kan vælges i Tv eller M mode). Det kan du opnå ved at vælge en høj
ISO (lysfølsomhed) på 800 eller 1600. Ulempen er at en høj ISO giver en
smule støj i billedet, men det er til at leve med, især op til ISO 800.

RAW format:
Ved at tage alle billeder i RAW format kan du bagefter rette op på bl.a.
hvidbalance uden det giver kvalitetstab. Min erfaring siger også det giver
mindre synlig støj i billedet. Det skyldes måske at der inbygget noget
støjreduktion i den software jeg bruger til at konvertere fra RAW til JPG
(Capture One C1 Rebel). En ulempe ved RAW er at det fylder ufattelig meget
og det tager længere tid at skrive til FLASH kortet, så der opstår oftere
situationer hvor bufferen løber tør og du må vente på at billedrene bliver
skevet til kortet.
Hvis du tager billeder udelukkende i RAW format, så vil jeg sige at du skal
have minimum 1GB FLASH kort (ca. 160 billeder) med til en håndboldkamp.

JPG format:
Fylder mindre end RAW, skrives hurtigere til FLASH kortet, kræver at du
bruger manuel hvidbalance til indendørsfotograffering uden blitz, hvis stor
kvalitetstab skal undgås.

ISO støj.
Hvis du er tvunget til at bruge ISO 1600 og du synes der er for meget støj i
billedet, så kan du reducere støjen kraftig ved at bruge et gratis program
som hedder NeatImage.

mvh
Flemming

Fra : Jacob

Dato : 25-05-04 08:51

"Stine" <shj@OFIR.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal fotografere meget: sport -håndbold indendørs og div.
> stemnings fotos også indendøre (spisning og fester)...

Håndbold: Sørg for at få fat i en lysstræk optik så hurtigt som muligt.
Mindst f/2.8, f.eks. en 70-200mm f/2.8. Kør så ISO op på 1600-3200,
lukketider på 1/320 - 1/500, blænde 2.8, aktiver autofokus og skyd løs! Selv
med godt udstyr og høje ISO-værdier kræves der meget lys (det er der som
udgangspunkt i alle håndboldkampe, der tv-transmitteres...)