Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony DSC-V1 og W1
Fra : rane

Dato : 21-05-04 18:34

Hejsa,

i en tidligere tråd havde jeg opstillet nogen ultra zoom kameraer som
jeg havde udset mig først. Nu er jeg imidlertid blevet hooked på
ovenstående 2 Sony kameraer. Begge har godt nok begrænset zoom (4x og
3x) MEN..de har mulighed for ekstra objektiver så det var en mulighed.

Men hvilken er så bedst, V1 eller W1?

Så vidt jeg har læst mig til indtil videre, er der følgende forskelle:

- V1s battery levetid er noget dårligere end W1
- V1 har Holoframing (nat), det har W1 ikke
- W1 har en 2.5" LCD skærm, V1 kun 1.5"
- W1 er mindre end V1
- Der findes flere objektiver til V1 end til W1

Er der andre væsentlige forskelle på de 2?

Hører meget gerne fra folk der har et af de 2 kameraer og kan komme
med lidt erfaringskommentarer - selvfølgelig også fra folk der har set
dem in action eller læst om dem på nettet.

mvh
rane

Fra : Soren Kuula

Dato : 22-05-04 00:05

rane wrote:
> [...]
> ovenstående 2 Sony kameraer. Begge har godt nok begrænset zoom (4x og
> 3x) MEN..de har mulighed for ekstra objektiver så det var en mulighed.

Det er rigtig fornuftigt at blive ved noget med begrænset zoomområde.
Superzoomobjektiver tegner ikke så skarpt, eller er så lysstærke, som
dem med et mindre område, og man bliver hurtigt træt af dem.

Skal du have ALT i brændviddern, så er den eneste rigtige løsning
udskiftelige obj. Dog tror jeg lidt på at de fleste fotografer finder
nogle få brændvidder / faste objektiver som de kører bedst med.

MVH
Søren

Fra : Mette & Henning

Dato : 22-05-04 19:23

Hej

Jeg har selv haft samme problem som dig.

Har søgt som en vild på nettet efter alt hvad jeg kunne finde om de to
modeler, og er kommet frem til det bliver det nye W1 jeg køber når det
kommer her først i juni.

W1 på grund af den store skærm på bagsiden, V1 har næsten 2 år bag sig nu og
det er jo meget når vi snakker teknik, W1's batteri tid er hele 2 t. 50 min.
W1's mulighed for at printe uden pc, men husk lige de køre begge med usb2.
W1 kan tage op til 9 foto's i træk i bedste opløsning mod 4 til V1 og W1
hele 340 på en opladning mod 150 til V1.

Men nu er jeg kun amatør på det område her, og har ikke det store indblik i
foto teknik. Men har dog lidt kenskab fra mit gamle cypershot P1. Som til
fulde har opfyldt familiens behov de sidste tre år.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 08:55

On Sat, 22 May 2004 20:22:40 +0200, "Mette & Henning"
<e-mose7@tdcadsl.dk> wrote:

>Har søgt som en vild på nettet efter alt hvad jeg kunne finde om de to
>modeler, og er kommet frem til det bliver det nye W1 jeg køber når det
>kommer her først i juni.

Hmm jeg troede allerede den VAR udkommet? Har da set at man kan
købe/bestille den via Shopman.dk så den må være ude i tyske butikker
så. Mener også Merlin havde den i deres nylige store fotokatalog.

> [...]
>W1 kan tage op til 9 foto's i træk i bedste opløsning mod 4 til V1 og W1
>hele 340 på en opladning mod 150 til V1.

Jeps. Batterilevetiden er også det mest væsentlige for mig, når der
skal vælges mellem disse 2. Teknologien tror jeg såmænd er god nok
selvom den næsten er 2 år gammel. I starten lokkede NightFraming mig
ved V1, men har fundet ud af at det kan jeg godt undvære.

Iøvrigt skulle W1 være næsten identisk med Sonys nye P100 model, har
jeg læst. Der er kun lidt udseende og den større LCD skærm til forskel
vistnok..ja og så prisen :)

rane

Fra : Jens B

Dato : 23-05-04 10:07

"non" <none> skrev i en meddelelse
> Hmm jeg troede allerede den VAR udkommet? Har da set at man kan
> købe/bestille den via Shopman.dk så den må være ude i tyske butikker
> så. Mener også Merlin havde den i deres nylige store fotokatalog.

Tja, shopman.dk havde også Sony F828 til salg, næsten et halvt år før det
kom på markedet (det var heller ikke kommet i tyske butikker).

Så det har gjort at jeg personligt er blevet noget mere skeptisk overfor
shopman, selvom jeg havde hørt meget godt om dem.

Jens

Fra : rane

Dato : 23-05-04 10:58

www.technikdirekt.de har ihvertfald W1'eren på deres side :)

Fra : Jens Christensen

Dato : 23-05-04 18:42

> Hører meget gerne fra folk der har et af de 2 kameraer og kan komme
> med lidt erfaringskommentarer - selvfølgelig også fra folk der har set
> dem in action eller læst om dem på nettet.

Hej!
Jeg har V1'eren og synes det er et ganske fornuftigt kamera.
Det tager skarpe billeder, har masser af indstillingsmuligheder og er
hurtigt til at tage billeder. Kan tage ca. 1 billede pr. sek indtil der ikke
er mere plads på kortet. Derudover har det en god videofunktion (som W1 slår
med flere banelængder efter hvad jeg har læst).
Laser-hologrammet som det benytter til fokus, når det er mørkt, fungerer
perfekt. Det er hurtigt og effektivt. Meget bedre end den lille gule lampe
på mit A70.

Men det er selvfølgelig ikke alt sammen positivt...

-Batterilevetiden er direkte dårlig. Jeg vidste godt at der var lidt
problemer med batterilevetiden inden jeg købte, men troede ikke det ville
betyde så meget endda. Men det gør det :) Det holder ca. en times tid,
svarende til 150 billeder, og det er ikke nok...
AA batterier er sagen (efter min mening). Mit Canon A70 kunne med 4 x 2200
mAh batterier holde i rigtigt, rigtigt lang tid...
-Hvid balancen er ikke så god som på mit tidligere A70...Jeg synes ofte at
billederne skal have rettet levels i PS før de bliver rigtigt gode. Det er
lidt irriterende...
-Makro funktionen er ikke eksisterende...Jo, ved afstande på over 10 cm, men
det er ikke godt nok...
-Og så er der den dårlige batterilevetid, den kan passende blive nævnt
igen...

Konklusionen er at jeg synes det er et rigtigt godt kamera, som jeg, trods
de negative sider, klart kan anbefale. Det tager gode skarpe billeder, og
det er vel det vigtigste.

--
Mvh.
Jens Christensen