Køb af brugt Nissan Patrol 3,3 TD
Fra : Tobias Larsen

Dato : 03-06-04 21:34

Hej bil gruppe

Jeg har et stykke tid lurret lidt på en ældre Nissan Patrol 3,3 Turbo
Diesel. Jeg har idag været ude og kigge på en til ~15.000kr dn havde gået
330.000km og var efter hvad jeg kunne se i rimelig stand. Indvendigt var den
ikke så køn, men ikke noget en weekendt med lidt slid og nyt filt ikke kunne
klarer.
Så vidt jeg kunne se var skærme og karossen "rustfri" der var dog nogle
"bobler" oppe i tag kanten. Motoren lød også sund nok efter hvad jeg lige
kunne hører. FUCK sådan en seks-benet diesel lydder godt!
Planen er at patrolen skal bruges som rengvejrs og vinter bil, samt til
transport af alt det skrammel man nu får slæbt til sig.
Hvordan er holdbarheden på sådan en øse? Hvor skal man værer specielt
opmærksom, rust, motor, gear osv.?
Jeg kører motorcykel til dagligt og har ikke den store forstand på biler,
men vil betragte mig selv som rimelig "håndet". Og jeg kender en god
garage-makaniker. Er det en god bil at lave lidt på selv, eller er det kun
for "proffer"?
Hvad med økonomien i den, er 9-10 km/L ved ~100km/t urealistisk? Hvordan med
vægtafgift og diverse miljøafgifter?

Tobias Larsen, lidt på afveje uden for dk.fritid.motorcykel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-06-04 05:29

Tobias Larsen wrote:
> [...]
> gået 330.000km og var efter hvad jeg kunne se i rimelig stand.
> Indvendigt var den ikke så køn, men ikke noget en weekendt med lidt

Hvad med syn?

> Så vidt jeg kunne se var skærme og karossen "rustfri" der var dog
> nogle "bobler" oppe i tag kanten.

Hvilket er et træls sted, da det er omkring 3 plader der bliver samlet der.
Så det er ikke noget man "bare lige laver", hvis det skal laves...

> Motoren lød også sund nok efter hvad jeg lige kunne hører.

Den kan _lyde_ godt, men være totalt slidt op. Som det mindste, så prøv at
tage dækslet af, hvor man hælder motorolie på, og læg en hånd løst henover,
mens der gives gas. Så kan du måske få en lille fornemmelse af
kompressionen...

> FUCK sådan en seks-benet diesel lydder godt!

Man får ikke nogen 4x4 der lyder bedre. Og sådan er det bare. En sidepipe
hjælper sagen...

> Planen er at patrolen skal bruges som rengvejrs og vinter bil, samt
> til transport af alt det skrammel man nu får slæbt til sig.
> Hvordan er holdbarheden på sådan en øse?

Generalt god. Det er også nogenlunde til at finde brugte dele, hvis nogen
skulle drille..

> Hvor skal man værer specielt opmærksom, rust, motor, gear osv.?

Det er en ældre bil = rust. Værd opmærksom på rust i vanger.
Motor og gearkasse plejer ikke at have problemer med at runde 400.000 km.

> [...]
> biler, men vil betragte mig selv som rimelig "håndet". Og jeg kender
> en god garage-makaniker. Er det en god bil at lave lidt på selv,

Det er en ældre bil og med simpel mekanik. Du behøves ikke store fine
apperater til at udlæse diverse ting i bilen. Så længe dieselpumpen pumper,
kører bilen...

> Hvad med økonomien i den, er 9-10 km/L ved ~100km/t urealistisk?

Nej, ikke ved 100 km/t på motorvejen med ingen acc. I det daglige, så regn
med omkring 8 km/t og vær glad, hvis den kører mere...

> Hvordan med vægtafgift og diverse miljøafgifter?

Omkring 4.300 kr. i vægtafgift. Ingen andre afgifter.

> Tobias Larsen, lidt på afveje uden for dk.fritid.motorcykel

Det kan du også komme med en 4x4...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TG4600

Dato : 04-06-04 07:13

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Nej, ikke ved 100 km/t på motorvejen med ingen acc. I det daglige, så regn
> med omkring 8 km/t og vær glad, hvis den kører mere...

Det var godt nok tidligt om morgenen, men mon ikke en 3,3 liter turbo diesel
kna snige sig op over 8 km/t

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-06-04 07:21

TG4600 wrote:
> Det var godt nok tidligt om morgenen, men mon ikke en 3,3 liter turbo
> diesel kna snige sig op over 8 km/t

Kommer meget an på, hvordan man kører, hvor slidt den er osv.
Hvis man bruger den til dagligt kører, korte turer osv. så skal man ikke
forvente at den kommer langt over 8. Jeg har tit købt bil emn forventning om
X km/l. Det holder aldrig. Derfor vil jeg hellere forvente noget, som kan
holde, og så vær glad, hvis den kører længere...

Jeg kender dog også nogen kvinder der kører både 10 og 11 km/l med en 3,3 TD
Patrol. Men jeg kørte ikke selv mere end 7-8 km/l...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : TG4600

Dato : 04-06-04 13:06

> Kommer meget an på, ....

Nu var det mere den hastighed du havde angivet "8 km pr. time", jeg studsede
over

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-06-04 16:07

TG4600 wrote:
> Nu var det mere den hastighed du havde angivet "8 km pr. time", jeg
> studsede over

Ok.
Tyrkfejl...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tobias Larsen

Dato : 04-06-04 08:23

meddelelse news:40bffa6f$0$3046$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad med syn?

Den var synet 8/02

> Hvilket er et træls sted, da det er omkring 3 plader der bliver samlet
der.
> Så det er ikke noget man "bare lige laver", hvis det skal laves...

Er det noget man kan kører med? eller selvfølgelig kan man det, indtil taget
falder sammen :). Men hvor slemt er rust sådan et sted?

> [...]
henover,
> mens der gives gas. Så kan du måske få en lille fornemmelse af

Altså hånden over oliepåfyldnings hullet og mærke om der kommer luft ud?

> Det er en ældre bil = rust. Værd opmærksom på rust i vanger.
> Motor og gearkasse plejer ikke at have problemer med at runde 400.000 km.

Forhandleren forslog selv at jeg kunne hejse den op på hans lift og gå den
igennem for rust. Så mon ikke den er rimelig ok.

> Nej, ikke ved 100 km/t på motorvejen med ingen acc. I det daglige, så regn
> med omkring 8 km/t og vær glad, hvis den kører mere...

Den vil hovedsagligt blive brugt til/fra arbejde 30 km på motorvej, så det
er meget fint.

> Omkring 4.300 kr. i vægtafgift. Ingen andre afgifter.

Hvad med generelle sliddele til sådan en fætter? bremser dæk osv? er det
meget over personbilpriser?

> Det kan du også komme med en 4x4...

Har også tænkt på at det kunne værer sjovt med "en tur i skoven"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-06-04 09:11

Tobias Larsen wrote:
> Den var synet 8/02

Og hvornår skal den synes igen?

> Er det noget man kan kører med? eller selvfølgelig kan man det,
> indtil taget falder sammen :). Men hvor slemt er rust sådan et sted?

Det er ikke slemt. Det er blot dyrt at lave...

> Altså hånden over oliepåfyldnings hullet og mærke om der kommer luft
> ud?

Jep.

> Forhandleren forslog selv at jeg kunne hejse den op på hans lift og
> gå den igennem for rust. Så mon ikke den er rimelig ok.

Sikkert. Men det kan være farligt...
Hvis du gør det, mens han ser det/ved det, så kan du ikke bagefter komme at
sige, at du ikke viste hvis der er noget...

> Hvad med generelle sliddele til sådan en fætter? bremser dæk osv? er
> det meget over personbilpriser?

Det er dyrere at køre 4x4 end Fiat Uno.
Generalt tror jeg nok, at fx bremser koster det samme for 1 side, som for 2,
3 eller 4 gør på en personbil...
Dæk er ikke dyre, hvis du køber dem det rigtige sted...

> Har også tænkt på at det kunne værer sjovt med "en tur i skoven"
> Hvad med generelle sliddele til sådan en fætter? bremser dæk osv? er
> det meget over personbilpriser?

Nok er jeg flink, men ikke så flink, at jeg vil besvare det samme spørgsmål
_to_ gange.. .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tobias Larsen

Dato : 04-06-04 09:50

meddelelse news:40c02e7a$0$3049$14726298@news.sunsite.dk...

> Og hvornår skal den synes igen?

8. måned i år, så vidt jeg kunne forstå på ham.

> [...]
2,
> 3 eller 4 gør på en personbil...
> Dæk er ikke dyre, hvis du køber dem det rigtige sted...

Helt klart, det koste mere med en stor "sjælden" bil end en lille fiat der
er solgt i en milliard eksemplare af. Hvor meget skal man cirka afsætte til
rep. og vedligehold på sådan en slæde?

> Nok er jeg flink, men ikke så flink, at jeg vil besvare det samme
spørgsmål
> _to_ gange.. .-)

Smutter.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-06-04 10:02

Tobias Larsen wrote:
> 8. måned i år, så vidt jeg kunne forstå på ham.

Der er ikke så lang tid til, så det kan næsten være lige meget om det er
før... Men hvis den sidste gang er synes 3 måneder for sendt, kan det ske,
at den skal i morgen...

> Helt klart, det koste mere med en stor "sjælden" bil end en lille
> fiat der er solgt i en milliard eksemplare af. Hvor meget skal man
> cirka afsætte til rep. og vedligehold på sådan en slæde?

Hvad er tallene for lotto på lørdag...

Det er umuligt at svare på. Jeg købte selv en gammel Pajero sidste forår.
Den har min kone nu kørt 25.000 km i. Det har kostet en udstødning, tandrem
og lidt olie... Men det kunne lige så godt have kostet hele bilen...

Dermed sagt at det kommer an på bilens stand. Det er jo ikke til at sige om
bremserne skal skiftes eller der er til 50.000 km..

> Smutter.

LOL

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 04-06-04 16:18

> [...]
> for "proffer"?
> Hvad med økonomien i den, er 9-10 km/L ved ~100km/t urealistisk? Hvordan

Sådan en gammel "Patrulje-vogn" er nu meget robust sammensat. Bagtøjet er
med blad-fjedre og ret simpelt - men det har det med at slides og så
brummer/larmer den - det kan tydeligt høres i kabinen hvis bagtøjet er
slidt. Motoren syndes jeg er en lille perle som passer rigtig godt til bilen
og med et solidt træk i - jeg kender dog ikke holdbarheden.

Den er simpel at gå til - så du kan selv skrue på den hvis du har bare lidt
snilde. Det eneste man skal være lidt opmærksom på er at den har 24v
ledningsnet.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Tobias Larsen

Dato : 05-06-04 09:58

"Tobias Larsen" <Fup@123.dk> skrev :
"en masse om en Patrol"

Jeg var ude og skyde lidt billeder at den igår, de findes her
http://212.242.222.84/Tola/

Dem i High mappen er kun for folk med hurtig forbindelse eller god
tålmodighed, hver bilede er i 2500x1900 og fylder lige godt 2 mega, de andre
er ganske menneskelige og fylder samlet under 2 mega.

Tjek dem og sig mig hvad i syntes.

Tobias

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-06-04 15:51

Tobias Larsen wrote:

> Tjek dem og sig mig hvad i syntes.

Det er jo en 5. dørs...
Dem er der ikke mange af...

Men til prisen ser den da ikke så slem ud...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tobias Larsen

Dato : 05-06-04 16:17

meddelelse news:40c1ddce$0$3048$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er jo en 5. dørs...
> Dem er der ikke mange af...

Netop, jeg vil også helst have en 5. dørs, eller 4+klap hedder der vel. Der
er plads til mere grej(læs: alt det skrammer man ikke har andre steder at
gører af.)

> Men til prisen ser den da ikke så slem ud...

Det syntes jeg egentlig heller ikke, der rust der er inde i skærmene og på
fjedre og sådan virker ikke som noget gennemgående. Der er dog lidt på selve
karossen, lige før og efter skærmene, i den kant der hvor pladerne er
samlet, men ikke mere en 5mm er væk. En slibning og noget maling burde kunne
rette op på det.

Tobias, der nu bare mangler at overtale den gamle

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-06-04 21:06

Tobias Larsen wrote:
> Netop, jeg vil også helst have en 5. dørs, eller 4+klap hedder der
> vel.

Ja, men derfor er der stadig ikke mange af dem...
De fleste 5 dørs der er, er SuperRoof...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tobias Larsen

Dato : 05-06-04 21:33

meddelelse news:40c22786$0$3057$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, men derfor er der stadig ikke mange af dem...
> De fleste 5 dørs der er, er SuperRoof...

Hvad vil det egentlig sige at det er SuperRoof? er det en 4/5 dørs hardtop
eller hvad?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-06-04 10:54

Tobias Larsen wrote:
> Hvad vil det egentlig sige at det er SuperRoof? er det en 4/5 dørs
> hardtop eller hvad?

Det er en 5 dørs med forhøjet tag. Og vindue over forruden...

--
Mvh. Morten Fruergaard