One moment !
Fra : Olesen

Dato : 03-06-04 21:06

Hvad er en momentomformer ?
Mener det er i industrimaskiner,
samt minipullers med helikoptermotorer.. ?

Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-06-04 21:17

Olesen wrote:

> Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
> fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?

Oftest via planetgear.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-06-04 21:17

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
> fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?

De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020 omdrejninger/min
ved max power
så det er nok ikke omdrejningerne der er problemet men de op til ca 43000 nm
i moment på akslen.
Hej Palle

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-06-04 21:30

p.jarnbak wrote:
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
>
> De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020
> omdrejninger/min ved max power

Af ren nysgerighed Palle, - hva' er det for turbiner du arbejder med.?

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-06-04 21:38

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> Af ren nysgerighed Palle, - hva' er det for turbiner du arbejder med.?

P&W 150A turboprop.
Hej Palle.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-06-04 21:52

p.jarnbak wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message

> P&W 150A turboprop.
> Hej Palle.

OK - Palle, havde ikke lige set orden "udgangsaksel", men det er jo så
heller ikke turbinens akselhastighed, går ud fra at der mellem udgangsakslen
og turbineakslen forefindes en form for gearing eksempelvis planetgear.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-06-04 22:32

> [...]
udgangsakslen
> og turbineakslen forefindes en form for gearing eksempelvis planetgear.

Ja to trins redutions gear fra 17501 rpm til 1020 rpm det skulle være
17,16:1
Hej Palle.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-06-04 12:44

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> P&W 150A turboprop.
> Hej Palle.

Nu bliver jeg interesseret. Er det "støvsugerne" på en S61 du arbejder med?

MVH Niels

Fra : p.jarnbak

Dato : 04-06-04 13:38

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message

> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nu bliver jeg interesseret. Er det "støvsugerne" på en S61 du arbejder
med?

Nej det er motoren på en Q-400.
Hej Palle.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-06-04 20:51

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er motoren på en Q-400.
> Hej Palle.

Øv nu troede jeg lige jeg havde fundet en der havde samme boss som mig.
Arbejder du hos SAS eller er der andre selskaber der også flyver med Q-400?

MVH Niels

Fra : p.jarnbak

Dato : 05-06-04 11:17

> [...]
>

> Øv nu troede jeg lige jeg havde fundet en der havde samme boss som mig.
> Arbejder du hos SAS eller er der andre selskaber der også flyver med
SAS commuter.
Palle

Fra : Olesen

Dato : 03-06-04 21:41

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020 omdrejninger/min
> ved max power

Men hvordan overføres kræfterne fra eks. 20.000 omdr.
til noget mere brugbart ?

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-06-04 21:53

> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvordan overføres kræfterne fra eks. 20.000 omdr.
> til noget mere brugbart ?
I mit tilfælde er der to trins reduktions gear men det kan også være som
Hans.L skriver med planetgear.
Hej Palle

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-06-04 07:26

Olesen wrote:
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvordan overføres kræfterne fra eks. 20.000 omdr.
> til noget mere brugbart ?

Man monterer små hjul! ;)

Nej, man bruger vel en gearkasse ligesom andre steder.

Mvh
Roberto