Er diesel bare diesel?
Fra : Henning

Dato : 03-06-04 15:53

Man bliver tudet ørene fulde af Shell Power benzin og hvad de nu alle
sammen kalder deres superbenzin - men aldrig noget om diesel? Er
diesel simpelhen bare dielsel?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-06-04 00:07

> diesel simpelhen bare dielsel?

Nej det mener jeg ikke.

Efter at være gået fra unoX (Hydro-texaco) diesel til Metax (shell) diesel,
er max hastighed steget med 5 km og omkring 0,5 til 1 km mere pr liter.
en helt anden ting jeg har bemærket, det er at diesel fra shell/metax ikke
skummer ret meget ved på fyldning i forhold til andre mærker.

Jeg har hørt at shell diesel også skulle være renere, med mindre svovl, men
ved intet konkret om dette.

Hilsen Jørgen
ps. min bil gik uden anmærninger igennem syn i dag

Fra : Henrik B.

Dato : 04-06-04 02:35

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det mener jeg ikke.

Det mener jeg...

> [...]
> en helt anden ting jeg har bemærket, det er at diesel fra shell/metax ikke
> skummer ret meget ved på fyldning i forhold til andre mærker.

Og hvornår skiftede du lige fra det ene til det andet?

> Jeg har hørt at shell diesel også skulle være renere, med mindre svovl,
men
> ved intet konkret om dette.

Passer ikke.

M.v.h.

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-06-04 11:04

> "Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg...

> diesel,

Når du ved at der ikke er forskel, hvorfor skummer eks. DK og UnoX diesel
så meget mere end Shells/Metax ?

> Og hvornår skiftede du lige fra det ene til det andet?

Da der kom en Metax i Hillerød
og jeg kunne mærke forskel efter to optankninger
den accelererer bedre.
Den kører også hurtigere på toppen i forhold til en af mine kollegaer med
samme bil, dæk osv. før var den kun en smule hurigere.

> men
>
> Passer ikke.

Og det ved du med nøjagtigthed at der ikke er forskel ?

Min svoger har også fået flere km/l og en jævnere motorgang efter at være
skiftet fra DK til Metax

Hilsen Jørgen

Fra : Henrik B.

Dato : 04-06-04 11:43

> Når du ved at der ikke er forskel, hvorfor skummer eks. DK og UnoX diesel
> så meget mere end Shells/Metax ?

Shell tilsætter en smule mere antiskumningsmiddel.

> Da der kom en Metax i Hillerød
> og jeg kunne mærke forskel efter to optankninger
> den accelererer bedre.

Og det gjorde der hvornår? Og tid på året?

> Og det ved du med nøjagtigthed at der ikke er forskel ?

Ja, for det er samme grund-diesel der benyttes = svovlindholdet er det
samme.

M.v.h.

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-06-04 11:47

> Og det gjorde der hvornår? Og tid på året?

Lige efter at det var blevet lunt ca. midt april.

Jeg må dog indrømme at jeg godt kunne finde på at prøve at tanke unox et par
gange for at se om der var forskel igen

Hilsen Jørgen

Fra : Henrik B.

Dato : 04-06-04 11:51

> Lige efter at det var blevet lunt ca. midt april.

Tænkte det nok.

Dér har du din forklaring. Metax startede op med sommerdiesel (1. april).
Det gi'r automatisk en bedre økonomi/ydelse, da additiv-pakken er anderledes
om sommeren, end om vinteren.

M.v.h.

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-06-04 12:50

> [...]
>
> Dér har du din forklaring. Metax startede op med sommerdiesel (1. april).
> Det gi'r automatisk en bedre økonomi/ydelse, da additiv-pakken er

Den mer ydelse får jeg ikke hos unox så forskel det er der altså

Hilsen Jørgen

Fra : Henrik B.

Dato : 04-06-04 12:54

april).
> anderledes
>
> Den mer ydelse får jeg ikke hos unox så forskel det er der altså

Og dét har du prøvet igen - efter du gik over til Metax i april?

M.v.h.

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-06-04 13:10

> Og dét har du prøvet igen - efter du gik over til Metax i april?

Nej ikke i år, men har i flere år kørt på unox uden forskel på vinter og
sommer ud over at oliefyret kører mindre om sommeren.

Hilsen jørgen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-06-04 14:42

On Fri, 4 Jun 2004 03:34:58 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Det mener jeg...

Wrong:
Mange tak for din henvendelse.
Der er forskel på diesel fra de forskellige selskaber. Der tilsættes
specielle additiver til diesel med forskellige egenskaber.

Venlig hilsen / Best Regards

A/S Dansk Shell
Energihuset
Nærum Hovedgade 6, DK-2850 Nærum

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 04-06-04 14:53

> Wrong:
> Mange tak for din henvendelse.
> Der er forskel på diesel fra de forskellige selskaber. Der tilsættes
> specielle additiver til diesel med forskellige egenskaber.

Det er benzin-historien om igen. Sammen grundolie - forskellige additiver.
Men der er ingen hokus-pokus. Du får ikke flere liter ud af én diesel, frem
for en anden. Ellers havde selskaber også allerede kørt
markedsføringskanonerne i stilling.

Og svovlindholdet er som nævnt det samme - uanset selskab.

M.v.h.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-06-04 07:21

Henning wrote:
> Man bliver tudet ørene fulde af Shell Power benzin og hvad de nu alle
> sammen kalder deres superbenzin - men aldrig noget om diesel? Er
> diesel simpelhen bare dielsel?

Næh, man kunne forestille sig at mængden af overflødigt 'fyld'
varierer. Feks bidrager svovl ikke til fremdriften, indholdet
varierer. Så er der 'miljø' diesel hvor andre ting er fjernet (eller
man undlader at spæde op til grænsen).
Men det skal nok komme, hvis du mener 'power wower diesel: vasker og
stryger mens du kører'.

Mvh
Roberto

Fra : Søren Christensen

Dato : 04-06-04 14:10

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> Man bliver tudet ørene fulde af Shell Power benzin og hvad de nu alle
> sammen kalder deres superbenzin - men aldrig noget om diesel? Er
> diesel simpelhen bare dielsel?

Det eneste "anderledes" Dielsen jeg kender er "Super Diesel" og det er kun
fordi dysen fra pistolen til at fylde med er større, så det ikke tager så
lang tid på lastbiler at fylde dem...

Venligst