Camping/hjælpe fjedre til Berlingo
Fra : Nielsen

Dato : 03-06-04 14:16

Hejsa NG

Er der en venlig sjæl som ved hvor man kan købe hjælpe/camping fjedre til en
Berlingo.

Jeg har søgt på nettet i timevis uden resultat, og nu skal de snart bruges.
Jeg så på et tidspunkt at Peugeot havde til 306, men nu kan jeg ikke se dem
på deres prisliste mere.

vh Jan

Fra : ERLO

Dato : 03-06-04 18:38

Hej det skulle du kunne hos København Støddæmperservice
www.logst.dk
Monteringstid en 1/2 time, der er tale om en ekstrafjeder som monteres
uafhængigt af bestående fjedersystem.
Pris ca. 1000,- kr..
Med venlig hilsen ERLO

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-06-04 20:41

ERLO wrote:
> [...]
> www.logst.dk
> Monteringstid en 1/2 time, der er tale om en ekstrafjeder som monteres

Du skal nok lige være opmærksom på om det på dit køretøj lovligt at montere
omtalte "hjælpefjedre" ellers kan det volde store problemer hvis det bliver
opdaget.

At montere andre fjedrearangementer end de til køretøjet godkendte, er klart
ulovligt, en konstruktiv ændring, hvilket medfører at typegodkendelsen
bortfalder og køretøjet skal fremstilles til syn..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 08:32

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
montere
> omtalte "hjælpefjedre" ellers kan det volde store problemer hvis det

Svigerfar har hjælpefjedre på hans Berlingo... Det har den været til syn med
:)

Hjælpefjedre er dælme en rar ting - man kan blive ved og ved med at læsse øl
ind bag i uden den går til jorden :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- it's back!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-06-04 08:45

Bjørn wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Svigerfar har hjælpefjedre på hans Berlingo... Det har den været til
> syn med :)

Måske uden at de er blevet opdaget, men de kan jo også være godkendte til
bilen

> Hjælpefjedre er dælme en rar ting - man kan blive ved og ved med at
> læsse øl ind bag i uden den går til jorden :)

Ja men være dog opmærksom på at bilen lasteevne ikke forøges ved montering
af disse, hvilket mange tror.

Men dereimod kan bilens køregenskaber drastisk ændres ved montering af
hjælpefjedre.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : ERLO

Dato : 04-06-04 09:02

Hej igen
Fjedrene er udstyret med en hollandsk typegodkendelse kaldet RDW.
Det skulle ifølge importøren ikke give problemer til syn. Dokumentet
indeholder anvisninger på montering.

Af erfaring ved jeg at typegodkendelsen TüV ikke giver problemer ved syn.
Men der findes ikke TüV på hjælpefjedrene til Berlingoen.
Med venlig hilsen ERLO

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-06-04 13:44

ERLO wrote:
> [...]
>
> Af erfaring ved jeg at typegodkendelsen TüV ikke giver problemer ved
> syn. Men der findes ikke TüV på hjælpefjedrene til Berlingoen.

Ja din erfaring er jeg selvsagt ikke i stand til at forholde mig til.

Men - vil blot oplyse at hverken TüV eller RDV er instutioner som SBI er
bundet af i forbindelse med godkendelse. Men at de ofte kan være medvirkende
ved vurdering i forbindelse med godkendelse er jeg bekendt med.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Nielsen

Dato : 04-06-04 16:15

"ERLO" <logst@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.logst.dk
> Monteringstid en 1/2 time, der er tale om en ekstrafjeder som monteres

TAK til ERLO
Har skrevet til www.logst.dk og venter på svar.

vh Jan