RUST - væk ?
Fra : 33k

Dato : 03-06-04 09:22

Hej,

Jeg har en gammel bil med begyndende rust forskellige stedet. Jeg vil gerne
fjerne rusten og beskytte mod yderlige rustangreb.
Hvordan gør jeg det bedst ?
Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
mening om hvordan man får det bedste resultat ?

Mvh
Peter

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-06-04 09:58

"33k" <33k@linuxmail.org> wrote in message
> [...]
> Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
> mening om hvordan man får det bedste resultat ?

At slibe rust væk er nok et håbløst foretagende - det kommer som regel igen
efter et par måneder. Sandblæsning kan bedre betale sig, men skal du
effektivt gøre noget ved rusten så må der desværre langt kraftigere boller
på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
friskt plade på

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : 33k

Dato : 03-06-04 11:15

øv....

Men tak for svaret :)

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 11:28

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget

Skal vi ikke lige klappe mormor:

Jeg har i årevis vedligeholdt forskellige biler med sandblæsning.
Det der oftes gær galt ved hjemmesandblæsning, er manglende vandudskiller på
anlægget, og så huske, at der skal en god grunder på det "nøgne" metal inden
15 min.

Men skal lige sikre sig hvor rusten kommer fra: indefra manglende
rustbeskyttels, så er det klart her man skal begynde at rengøre.
Er det udefra så gir det sig selv.
Boble i lakken med vand i: skaden er indefra.

Isvejsning af nye stykker: giver ofte problemer i nyere biler, da der er
brugt mange forskellige stålkvaliteter blot på en enkelt bil, jeg kan ikke
huske hvor mange der var på den fællesudviklede:modellerne Mazda3, Ford
Focus og Volvo
S40 og V50 anvende fælles reservedele ved 60 % af deres komponenter

Så jeg vil nok foretrække en komopsitløsning:
Bevar mestmulig af den oprindelige plade, oftes er det kun huller efter
sandblæsning, hvor slibning fjerner god materiale, samt udsløder metallet,,
Lim net af glasfiber eller alu på, helst ingen metallist kontakt ved brug af
alu-net. (bør kun bruges på udstødning)
Det skal være en to-komponent epoxylim, den kan slibes og formes, men
ovehold alle forskrifter, da der skal være ret varmt for at det hærder
ordentligt, går hærningen i står/komme ikke rigtig igang, skal man op på 70
gr.c. for at starte processen igen (stakkels lak)

Men som sagt de største fejl er:
Fjerne god mateiale ved slibning ved større skader, skrammer og stenslag
kan godt sloves.
Efterlade lidt rust i bunden af huller, rust suger vand som en svamp og
udvider sig.
Vente for længe med grundbehandling max, 15 min !
Undlade at overmale flere gange.
Slibefor meget, for det skal jo se pænt ud. (man vælge vel ikke kirug efter
udseende)
Undlade at angribe rusten fra bagsiden og eftebehandle med rustbeskyttelse:
jeg har her til tider undladt grundmaling.

Jeg har broblemer med Outlook Expres p.t., jeg kan ikke se mine egne
postings, men jeg håber, at de dukker op de rigtige steder

--
Møller
God voksbehandling nær det hele er færdigt,

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 11:49

> [...]
> friskt plade på

Skal vi ikke lige klappe mormor:
Jeg har i årevis vedligeholdt forskellige biler med sandblæsning.
Det der oftest går galt ved hjemmesandblæsning, er manglende vandudskiller

anlægget, og så huske, at der skal en god grunder på det "nøgne" metal inden
15 min.
Men skal lige sikre sig hvor rusten kommer fra: indefra manglende
rustbeskyttelse, så er det klart her man skal begynde at rengøre.
[...]
Dog min. 4 til karosseri og deformationszoner
Så jeg vil nok foretrække en kompositløsning:
Bevar mest mulig af den oprindelige plade, oftest er det kun huller efter
sandblæsning, hvor slibning fjerner god materiale, samt udglødning
metallet,,
Lim net af glasfiber eller alu på, helst ingen metallisk kontakt ved brug af
alu-net. (bør kun bruges på udstødning)
Det skal være en to-komponent epoxylim, den kan slibes og formes, men
overhold alle forskrifter, da der skal være ret varmt for at det hærder
ordentligt, går hærdningen i står/komme ikke rigtig i gang, skal man op på
70
gr.c. for at starte processen igen (stakkels lak)
Men som sagt de største fejl er:
Fjerne god materiale ved slibning ved større skader, skrammer og stenslag
kan godt slibes.
Efterlade lidt rust i bunden af huller, rust suger vand som en svamp og
udvider sig.
Vente for længe med grundbehandling max, 15 min !
Undlade at overmale flere gange.
Slibe for meget, for det skal jo se pænt ud. (man vælge vel ikke kirurg
efter
udseende)
Undlade at angribe rusten fra bagsiden og efterbehandle med rustbeskyttelse:
jeg har her til tider undladt grundmaling.
Husk: God voksbehandling når det hele er færdigt,
Jeg har problemer med Outlook Express p.t., jeg kan ikke se mine egne

Fra : 33k

Dato : 03-06-04 12:13

Hej Møller, tak for det gode svar.
Jeg er lidt af en amatør når det kommer til stykket, så jeg har ikke adgang
til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
Hvad skal man bruge til grundbehandling ?

Mvh
Peter

Fra : David Bjergsø

Dato : 03-06-04 15:07

> [...]
adgang
> til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
> Hvad skal man bruge til grundbehandling ?

Hej,

Der findes også en anden løsning som også virker ganske godt, uden at skulle
både sandblæse og svejse. prøv at kigge rundt efter et produkt der hedder
POR15. det virker altså det stads.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 13:09

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> wrote in message
> [...]
skulle
> både sandblæse og svejse. prøv at kigge rundt efter et produkt der hedder

Kan vi ikke få reference på brugere eller forhandlere
Er det på fosforsyrebasis?
Du skulle vel ikke være importør?
--
Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 04-06-04 14:03

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Du skulle vel ikke være importør?

Jo han er.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 16:02

> [...]
adgang
> til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
> Hvad skal man bruge til grundbehandling ?

Jeg ville ikke sætte min store lid til en sandblæsning.
Jeg fik min ven som er prof. autolakerer til at lave bagklappen på min
mondeo. Klappen blev sandblæst og behandlet efter alle kunstens regler.
Maleren sagde at jeg ikke skulle regne med det ville holde ret længe og
ganske rigtigt så er rusten startet igen.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 11:13

> [...]
adgang
> til en sandblæser. Men sådan én kan man vel leje...
> Hvad skal man bruge til grundbehandling ?

Jo det kan man, men elles kan man købe en de kan klare mindre områder hos
Harald nyborg,
Det er vigtigt, at den kan holde et tryk omkring 7-8 bar og erfaring er ikke
under 200 l/min kontinuert, det er ikke det samme som det ofte oplyste
cylindervolumen / min.

Sandet skal være ovntørret kvartssand ca. 2-3 mm

Man kan få sandblæsningsudstyr med en hætte på, så sandet ikke farer
vilkårligt omkring.

Det slår a.h.t. så jeg brugte altid en svejse maske med 2 stk. klare glas i.
Så havde jeg altid en rent ved hånden, glasset bliver sandblæst

jeg tror det problem Tom vender tilbage til, skyldes traumer fra da han kom
i forbindelse med vand i Sønderborg havn.
Hvis det ikke holder er det håndværksmæssigt klamp, men måske er han lidt
undskyldt, det er jo en Fordvogn med hestepisk og det hele
Jeg har set professionelle anlæg til stålbjælker, hvor man kørte op til
H-250-profiler med efterfølgende grunding og maling. og de holder.
Hvordan er det med udendørs riste, gadebelysning, det er da ubehandlede,
varmforzinkede metalkonstruktioner, hvor de skal efterreparerer, bruges i
stor stil Galvafroid.

Til grunding vil jeg selvfølgelig anbefale Galvafroid, men det skal desværre
tørre længe inden overmaling, men hvis arbejdet er gjort ordentligt, komme
der ikke rust igen Galvafroid er ren zink i et passende
opløsningsmiddel, d.v.s., at det ligger på den rigtige side i
spændingsrækken for metaller.
d.v.s. at al zink skal tæres væk før rusten bider på metallet:
Se f.eks på både, der sætter man hele blokke af zink fast på ror.
skrueaksler m.v. for at forhindre tæringer, især i områder, hvor der er
megen slidtage og luftoppiskning.
Og lidt fra husholdningen: offeranode i varmtvandsbeholder: ren zink der er
støbt uden om en 5 mm jernstang der er svejst fast til en rørprop, så den
kan skrues ned i beholderen: MEN også her sjusker autoriserede
VVS-svende, -lærlinge eller -mestre.For at det skal være tæt, så pakkede de
sku gevindet med teflon !
Jeg målte overgangsmodstanden mellem anode og beholder, og den var altså for
høj: virkningsløs. jeg har svejst et øje på proppen, og forbandt den med en
god kobberledning til en bolt der var skruet direkte i beholderen
(mandehullet).
Og hvorfor nu denne længere snak: jo der laves meget klamp, desværre ofte af
uvidenhed, som forhindrer zinken, offeranoden m.v. i at virke korrekt,

Og husk så i det danske vejr må en blank metalflade ikke stå mere end højest
15 min ubeskyttet.

David anbefale POR15 http://www.por15.dk/ men jeg kan ikke finde deres
produktblad, sikkerhedsforskrifter, men mon det ikke er i familie med alm.
"rustomdannere" med fosforsyre, som også kan smøres på fugtige overflader,
rust er jo hygroskopisk, så mon det ikke altid er restfugtighed i det
Rustomdanner giver en meget hård overflade, men hvad sker der inden under,
og har prøvet det, min erfaring: hvis nogle hil have en næsten ubugt flaske
rustomdanner kan den afhentes her, det skal jo behandles som
kemikalieaffald, så jeg tager det nok med ned til kommunekemi på et
tidspunkt.

Hvis det er så godt, hvorfor bruges det så ikke af professionelle, og hvis
nogle kender nogle professionelle der bruger det ved bil reparation, så vil
jeg da gerne høre om det. Der er da vist ingen af vore stålbrobyggere der
bruger til vedligeholdelse.

Igen en længere smøre, og så kan jeg ikke engang se om den kommer i
dk.fritid.bil, for der er sket noget med min opsætning af Express: der ser
ud som om indlægget lige kommer ind på siden, og så øjeblikkeligt er væk
igen, kan det være en indstilling der e røget, ændret sig, så mine egne
indlæg slettes momentant. på min PC, jeg må ind på en mailgruppe, hvor der
er eksperter til det samme.

PS hvor i landet skal du sandblæse?
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 17:19

> Hvis det ikke holder er det håndværksmæssigt klamp, men måske er han lidt
> undskyldt, det er jo en Fordvogn med hestepisk og det hele

Enig det er ikke H 250 stålbjælker men en Ford.
Jeg tror du kan spørge enhver pladesmed hvor "længe" det holder at sandblæse
et rustbaseret område.
JEG har i hvert fald aldrig hørt nogen sige at det holder længe af de smede
om mekanikere jeg har mødt. Så den med at det er håndværket tror jeg ikke
rigtig på.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 19:14

"Tom" <t> wrote in message

> [...]
smede
> om mekanikere jeg har mødt. Så den med at det er håndværket tror jeg ikke

Hej Tom, jeg troede eller ikke du havde de bedste erfaringer med mekanikere
og dækmontører.
Pladesmed? de ved vist ikke hvordan man sandblæser, for det sviner jo for
meget, så hellere påstå, at det ikke kan lade sig gøre.

De pladesmede jeg er stødt på, rangerede vist lavet på værkstederne, og det
forstår jeg godt, når man ser hvad de kan præstere.
Jeg har været med til at sende flere biler tilbage til værksteder p.g.a.
sjusk på pladeværkstedet, der var intet gjort for at forhindre at de
reparere steder ikke allerede var begyndt at ruste før de forlod
pladeværkstedet:

1. buleudretning, rustbeskyttelse fjernet på bagsiden, inden nyt påført, her
kommer man langt med et spejl og en lommelygte, bare det at man tager
"værktøjet" frem er nok til at de fleste pladesmede får tiks.
2. skarringsstykker der er begyndt at ruste isættes, og så er vi tilbage ved
pkt. 1
3. afrensning, ordentlig grundbehandling og afdækning før maling:
mangelfuld.

Jeg har endnu ikke mødt et pladeværksted jeg ville anbefale til nogen.

Jeg beklager at den branche er så dårlig. håndværksmæssig ære eksisterer
vist kun de færreste steder.
Nu skal man jo ikke skære alle over en kam, der findes med garanti også gode
steder, men det er nok som med kantareller: har man fundet et godt sted
holder man det for sig selv, eller bliver det jo overløbet og kvaliteten
falder . Desværre

PS min gamle GS fra 1974, den dårlige årgang med dårlig karosseripladestål
fik den store tur med sandblæsning, grunding m.v. og maling på et
malerværksted jeg havde tillid til, men selv her var der enkelte problemer.
og da jeg solgte den i 1994, var den stadig i pæn stand og blev købt til at
køre i, ikke som reservedele.
--
Møller

Fra : Olesen

Dato : 03-06-04 16:53

> på suppen - kun kirugi hjælper: skær den syge plade bort, og svejs noget
> friskt plade på

Hvad så med det nye stykke man svejer på ?
Det blir' vel også udsat for fugt under arbejdet,
og vil boble op efter få måneder der der er svejset.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-06-04 17:00

Hej!

Olesen wrote:

> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad så med det nye stykke man svejer på ?
> Det blir' vel også udsat for fugt under arbejdet,
> og vil boble op efter få måneder der der er svejset.

Dvs, du mener ikke det kan lade sig gøre f.eks. at restaurere en bil og derved
få den rustfri? News flash, det kan det altså godt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Olesen

Dato : 03-06-04 17:07

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs, du mener ikke det kan lade sig gøre f.eks. at restaurere en bil og
derved
> få den rustfri? News flash, det kan det altså godt :)

Det der sprang mig i øjnene var blot det, at det er krop umuligt
at reparere en rustplet, uden det 'bobler efter 2 måneder'....

Mente derfor, at en komplet isvejsning af ny stykke må
kunne gi' endnu flere problemer...

Kan manden svejse så det nye stykke 'accepteres'
af resten uden rust 'efter et par måneder', så burde
han også kunne fixe en lille rustplet, eks. midt på døren.

Det siges jo, at fugten i luften er nok til at ødelægge
hele showet, og en større udskæring ville betyde endnu
værre problemer på sigt.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-06-04 12:54

> Hvad så med det nye stykke man svejer på ?
> Det blir' vel også udsat for fugt under arbejdet,
> og vil boble op efter få måneder der der er svejset.

Det ruster som regel videre lige ved siden af svejsningen, fordi pladen er
udglødet. Men kommer det allerede frem efter få mdr. så er efterbehandlingen
ikke ordentlig.

MVH Niels

Fra : Søren Christensen

Dato : 04-06-04 14:06

"33k" <33k@linuxmail.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg går udfra at det skal slibes og males over. Er der nogen der har en
> mening om hvordan man får det bedste resultat ?

Sandblæs
Sprøjt noget Zink Spray på.

(Pladen bytter ioner med Zinken. Zinken tærer op istedet for pladen. Samme
man bruger på skibe for at holde tæring væk fra propellen. Der har man bare
en Zinkklods i vanden bag skibet som så tærer væk. Propellen er fin som ny)

Sprøjt grundmaling på.
Kom spartel på. (Glasfiber spartel)
Slib.
Grundmaling igen.