/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Klimanlæg - temperatur
Fra : BK


Dato : 02-06-04 19:45

Hej

Hjælp - nogen der kan svare på dette?

Hvad skal temperaturen på "udgangsluften" ved luftkanalen i kabinen være
på klimaanlægget når det står på maximum køl?.
Jeg satte et termometer i luftkanalen og temperaturen kommer ikke
længere ned end ca. 13 gr. C. (ude temp er 22 gr.C). Det er vel alt for
høj en temp?

Jeg har lige fået efterfyldt væske, men mangel på væske må vel skyldes
en utæthed?


M.v.h.
Bjarne

PS.: Skylder vel lige at sige at det er en Citroén XM fra 1995


 
 
Ukendt (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-04 19:52



> Hvad skal temperaturen på "udgangsluften" ved luftkanalen i kabinen være
> på klimaanlægget når det står på maximum køl?.
> Jeg satte et termometer i luftkanalen og temperaturen kommer ikke
> længere ned end ca. 13 gr. C. (ude temp er 22 gr.C). Det er vel alt for
> høj en temp?

0°C +/- 1°C

> Jeg har lige fået efterfyldt væske, men mangel på væske må vel skyldes
> en utæthed?

Jep

--
Tom




Niels Bengaard (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 02-06-04 20:02

> > Hvad skal temperaturen på "udgangsluften" ved luftkanalen i kabinen være
> > på klimaanlægget når det står på maximum køl?.
> > Jeg satte et termometer i luftkanalen og temperaturen kommer ikke
> > længere ned end ca. 13 gr. C. (ude temp er 22 gr.C). Det er vel alt for
> > høj en temp?
>
> 0°C +/- 1°C
>

0 grader er vel lige i underkanten, fordamperen kører normalt ved 2 til 3 C,
går den helt ned til 0 fryser den.
Luften er så lige et par grader varmere end fordamperen.

Niels



Ukendt (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-04 20:17



> > 0°C +/- 1°C
> >
>
> 0 grader er vel lige i underkanten, fordamperen kører normalt ved 2 til 3
C,
> går den helt ned til 0 fryser den.
> Luften er så lige et par grader varmere end fordamperen.

0°C er meget ok med R134a som fyldemiddel.

--
Tom




Ukendt (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-04 20:37

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40be241b$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Hvad skal temperaturen på "udgangsluften" ved luftkanalen i kabinen
være
> > > på klimaanlægget når det står på maximum køl?.
> > > Jeg satte et termometer i luftkanalen og temperaturen kommer ikke
> > > længere ned end ca. 13 gr. C. (ude temp er 22 gr.C). Det er vel alt
for
> > > høj en temp?
> >
> > 0°C +/- 1°C
> >
>
> 0 grader er vel lige i underkanten, fordamperen kører normalt ved 2 til 3
C,
> går den helt ned til 0 fryser den.
> Luften er så lige et par grader varmere end fordamperen.

Ham som påfyldte mig anlæg med R134a talte om fordampningstemperatur
mellem -10 og +5 grader.

Mvh
Claus



Palle S. (02-06-2004)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 02-06-04 21:22


> Hvad skal temperaturen på "udgangsluften" ved luftkanalen i kabinen være
> på klimaanlægget når det står på maximum køl?.

> Jeg har lige fået efterfyldt væske, men mangel på væske må vel skyldes
> en utæthed?
> M.v.h.
> Bjarne
> PS.: Skylder vel lige at sige at det er en Citroén XM fra 1995

Ved en fordampnings temperatur på ca. 0c vil indblæsningstemperaturen
være ca 10c højere denne temperatur kan variere afhængigt af måden (køleren)
Kondensatoren er styret på
nogle er trykstyrede andre tvangstyrede(følger kompressorens magnetkobling)

Men en delta t på 12 til 18c er meget almindelig

R134a anlæg er mere sårbare for utætheder pga kølemidlets molekylestruktur
sammenlignet med R12

Indtil nu er bil ac anlæg fritaget for kølemiddelafgift da de kommer ind
under kategorien transportkøleanlæg

dette arbejdes der på at få lavet om så reglerne bliver ens for alle, i
dette tilfælde nok dyre for os bilejere

Det er stadig mulig at købe såkaldte dropin kølemidler så ældre R12 anlæg
kan genfyldes uden kostbare ombygninger
dette er et lovligt alternativ.

for de som måtte have lyster i den retning http://www.kmo.dk/dk-auto.htm



Mvh Palle
Chevrolet Astro "family style"
Incl. velfungerende R12 Aircon





Christian B. Andrese~ (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 09-06-04 13:47


"Palle S." <lord_farquard@hotmail.com> wrote in message
news:6Gqvc.1169$W51.957@news.get2net.dk...
>
> Indtil nu er bil ac anlæg fritaget for kølemiddelafgift da de kommer ind
> under kategorien transportkøleanlæg

Det er da ikke rigtigt, den gang jeg fik fyldt R134a på min bil var omkring
80 % da afgift.


--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
you may simply break it instead!



Palle S. (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 09-06-04 17:31


> > Indtil nu er bil ac anlæg fritaget for kølemiddelafgift da de kommer ind
> > under kategorien transportkøleanlæg
>
> Det er da ikke rigtigt, den gang jeg fik fyldt R134a på min bil var
omkring
> 80 % da afgift.
>

Det må du gerne uddybe da kølemiddel afgiften ikke berregnes som en
procentsats men et fast beløb pr kg


mvh Palle



Ukendt (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-06-04 19:10



> > Det er da ikke rigtigt, den gang jeg fik fyldt R134a på min bil var
> omkring
> > 80 % da afgift.
> >
>
> Det må du gerne uddybe da kølemiddel afgiften ikke berregnes som en
> procentsats men et fast beløb pr kg

Værkstedet kan jo skrive hvad som helst på regningen uden at folk kan
gennemskue det.
Jeg gav små 1.100,- for at få fyldt mit anlæg med R134a....intet mindre end
imponerende når gassen dårligt koster mere end 50 Kr og anlæget passer sig
selv når det fylder.
25 - 40 biler og man har betalt fyldeanlæget

--
Tom




Christian B. Andrese~ (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-06-04 07:36


"Tom" <t> wrote in message
news:40c751c0$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > > Det er da ikke rigtigt, den gang jeg fik fyldt R134a på min bil var
> > omkring
> > > 80 % da afgift.
> > >
> >
> > Det må du gerne uddybe da kølemiddel afgiften ikke berregnes som en
> > procentsats men et fast beløb pr kg
>
> Værkstedet kan jo skrive hvad som helst på regningen uden at folk kan
> gennemskue det.
> Jeg gav små 1.100,- for at få fyldt mit anlæg med R134a....intet mindre
end
> imponerende når gassen dårligt koster mere end 50 Kr og anlæget passer sig
> selv når det fylder.
> 25 - 40 biler og man har betalt fyldeanlæget

Afgiften er vel grunden ?


--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
you may simply break it instead!



Christian B. Andrese~ (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-06-04 07:36


"Palle S." <lord_farquard@hotmail.com> wrote in message
news:KWGxc.1085$fD2.598@news.get2net.dk...
>
> > > Indtil nu er bil ac anlæg fritaget for kølemiddelafgift da de kommer
ind
> > > under kategorien transportkøleanlæg
> >
> > Det er da ikke rigtigt, den gang jeg fik fyldt R134a på min bil var
> omkring
> > 80 % da afgift.
> >
>
> Det må du gerne uddybe da kølemiddel afgiften ikke berregnes som en
> procentsats men et fast beløb pr kg

omkring 80 % af det beløb jeg betalte var afgift, ikke 80 % af det jeg
skulle betale.
Hermed mener jeg at hvis jeg betalte 800 kr var afgiften ca. 640 kr.


--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
you may simply break it instead!



Palle S. (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Palle S.


Dato : 10-06-04 15:54


> >
> > Det må du gerne uddybe da kølemiddel afgiften ikke berregnes som en
> > procentsats men et fast beløb pr kg
>
> omkring 80 % af det beløb jeg betalte var afgift, ikke 80 % af det jeg
> skulle betale.
> Hermed mener jeg at hvis jeg betalte 800 kr var afgiften ca. 640 kr.

Prøv lige at læs nedenstående link et almindeligt personvogns klimaanlæg
rummer mellem 700 til 1300 gram r134a afhængig af fabrikat og model

http://www.kmo.dk/dk-afgift.htm

Typisk vil en værksteds regning bestå af 1 time + materialer af en given
stykpris

mvh Palle
>
>
> --
> mvh/rg. Christian
> If it isn't broken, don't "fix" it --
> you may simply break it instead!
>
>



Christian B. Andrese~ (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 11-06-04 07:16


"Palle S." <lord_farquard@hotmail.com> wrote in message
news:hC_xc.2012$uM5.47@news.get2net.dk...
>
> > >
> > > Det må du gerne uddybe da kølemiddel afgiften ikke berregnes som en
> > > procentsats men et fast beløb pr kg
> >
> > omkring 80 % af det beløb jeg betalte var afgift, ikke 80 % af det jeg
> > skulle betale.
> > Hermed mener jeg at hvis jeg betalte 800 kr var afgiften ca. 640 kr.
>
> Prøv lige at læs nedenstående link et almindeligt personvogns klimaanlæg
> rummer mellem 700 til 1300 gram r134a afhængig af fabrikat og model
>
> http://www.kmo.dk/dk-afgift.htm
>
> Typisk vil en værksteds regning bestå af 1 time + materialer af en given
> stykpris

OK, så må jeg have husket forkert, og arbejdslønnen været en større del af
det.


--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --
you may simply break it instead!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste