BMW 323 fra 98/99 hvad skal man kigge efte~
Fra : Jam

Dato : 02-06-04 14:45

Hej

Jeg er på udkig efter en ny bil og har altid godt kunne tænke mig at
prøve en BMW og gerne til en overkommelig penge, derfor er valget
faldet på 3 serien E46 og specielt 323 sedan udgaven fra 98/99

Hvad skal jeg kigge efter på denne model, hvad har den af skavanker,
hvordan er driftsomkostningerne?
Hvad med rust?
Er det problemer med de tidlige årgange af denne model som man skal
undgå?

Jeg har overvejet at importere en fra Tyskland der er udbuddet jo
større, bilen har som regel mere udstyr mv.
Men hvordan er det med afgift på sådan en sjover og det udstyr der er
i?

Gode råd modtages gerne

På forhånd tak.

Fra : Lars

Dato : 03-06-04 08:00

Hej,

"Jam" <nospame@spam.com> wrote in message

[E46 323 fra 98/99]
> Hvad skal jeg kigge efter på denne model, hvad har den af skavanker,

Jeg kender ikke den specifikt - men fandt den her side
http://e46fanatics.com/ - der står måske noget. Men kom E46 ikke først i
1999?

> hvordan er driftsomkostningerne?

Nok en smule over gennemsnittet - men OK. Det er ihvertifælde tilfældet for
E39 i 530d Touring udgaven i 2000/2001 model, som jeg kigger på nu her hvor
vi rykker til Sverige. Det bliver med 95% sandsynlighed hentet i Tyskland,
da de netop som du sigere er billigere og har bedre udstyr dernede.
Derudover er de generelt holdt godt.

> Hvad med rust?

Specielt hvis du henter den fra det sydlige Tyskland er der ingen problemer.
Den er galvaniseret og de har så vidt jeg husker 12 års garanti på tæring.
En af mine venner har hentet en 11 år gammel E36 320 i Tyskland, og den har
ikke antydning af rust noget steds.

> Jeg har overvejet at importere en fra Tyskland der er udbuddet jo
> større, bilen har som regel mere udstyr mv.
> Men hvordan er det med afgift på sådan en sjover og det udstyr der er

Ja den skal betales. Du kan på www.bilpriser.dk se et bud på afgiften. Det
kan være en fordel at få justeret kilometertælleren frem (= lavere afgift).

> Gode råd modtages gerne

Ved import, så køb gerne fra Sydtyskland. Undgå de forhandlere der
udelukkende sælger til eksport, med mindre du har god indsigt i hvad der kan
være af faldgruber (skadede biler, justerede kilometertal, osv).

Du kan også se her

** Lars

Fra : Lars

Dato : 03-06-04 08:01

Hov - kom lige til at trykke send!

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message

> Du kan også se her

http://www.autopower.se/importguiden/default.asp

De har en del gode råd og ting omkring import. Du kan blot springe de
specifikt om svenske forhold over, men der er en del om selve købet i
Tyskland.

** Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-06-04 09:53

On Thu, 3 Jun 2004 09:01:18 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

> Det kan være en fordel at få justeret kilometertælleren frem (= lavere afgift).

NEJ !
Km-tal bliver noteret hos T&S, hvorfor fælden efterfølgende kan klappe
ganske alvorligt hos dig (stikprøvekobtrol, videresalg, osv.)

> Ved import, så køb gerne fra Sydtyskland. Undgå de forhandlere der
> udelukkende sælger til eksport, med mindre du har god indsigt i hvad der kan
> være af faldgruber (skadede biler, justerede kilometertal, osv).

Jow, jwo - men sådan er det skam med alle handlere.

Her kan du læse om "danske forhold": http://bilimport.tkrath.dk

/Mogens

Fra : Lars

Dato : 04-06-04 10:20

Hej Mogens,

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> NEJ !
> Km-tal bliver noteret hos T&S, hvorfor fælden efterfølgende kan klappe
> ganske alvorligt hos dig (stikprøvekobtrol, videresalg, osv.)

Hvad mener du? Hvis den er justeret frem og ikke tilbage igen - hvad skulle
der så være at klappe? Som jeg forstår det er eneste regel at man skal
oplyse en eventuel køber om at den er justeret.

Men jeg ved det så ikke 100%, det skal retfærdigvis siges at det er
information jeg har fra en ikke-officiel kilde.

> Jow, jwo - men sådan er det skam med alle handlere.

Klart nok, men specielt dem der kun sælger til eksport har jo den fordel, at
sandsynligheden for at de aldrig ser kunden mere ret stor. Hvis du også
sælger til lokalområdet, er det vel trods alt begrænset hvor meget svineri
man kan lave før man får et dårligt rygte...

> Her kan du læse om "danske forhold": http://bilimport.tkrath.dk

Ah.. Interessant læsning også!

** Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-06-04 10:34

On Fri, 4 Jun 2004 11:19:37 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

>Hvad mener du? Hvis den er justeret frem og ikke tilbage igen - hvad skulle
>der så være at klappe?

Det er de færreste, som "husker" dét - og jég tolkede din posting som
om, at det var en "tur" og "frem og tilbage", du ville udføre....

>Men jeg ved det så ikke 100%, det skal retfærdigvis siges at det er
>information jeg har fra en ikke-officiel kilde.

Der er et hav af eksempler på, at folk er blevet "fanget" i øvelsen og
har fået lov at betale. Men selvfølgelig - hvis man handler med
langvarigt ejrskab for øje, kan der spares nogle midler...

> [...]
>sælger til lokalområdet, er det vel trods alt begrænset hvor meget svineri
>man kan lave før man får et dårligt rygte...

Det er sjældent, at biler sælges med garanti i Tyskland - læg mærke
til hvor ofte, det modsatte står anført. De har jo et hélt andet
forhold til biler dernede på grund af de ringe brugtvognspriser...

>Ah.. Interessant læsning også!

Jow, jow...

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-06-04 10:40

On Fri, 04 Jun 2004 11:34:02 +0200, Mogens Knudsen
> [...]

>har fået lov at betale. Men selvfølgelig - hvis man handler med
>langvarigt ejrskab for øje, kan der spares nogle midler...

Men T&S kigger meget efter, om slidkendetegn hænger sammen med km.
Der skal være en rimelig forklaring, hvis dét ikke er tilfældet.

/Mogens

Fra : Lars

Dato : 04-06-04 10:44

Hej Mogens,

> Det er de færreste, som "husker" dét - og jég tolkede din posting som
> om, at det var en "tur" og "frem og tilbage", du ville udføre....

Ja okay... Så er vi enige - hvis man skruer den tilbage igen - så er det jo
stor sandsynlighed for at blive nappet.

> Der er et hav af eksempler på, at folk er blevet "fanget" i øvelsen og
> har fået lov at betale.

Uden tvivl. Desuden er det jo ulovligt og umoralsk.

Jeg har så valgt at flytte til Sverige (okay, det var så ikke kun pga
bilerne) - det er både lovligt og endnu billigere Til gengæld er der alt
den snus deroppe...

> Det er sjældent, at biler sælges med garanti i Tyskland - læg mærke
> til hvor ofte, det modsatte står anført. De har jo et hélt andet
> forhold til biler dernede på grund af de ringe brugtvognspriser...

Jeps, og meget forståeligt. Det er også mere problematikken omkring bevidst
skjulte fejl, fortiede uheld, nedjusterede km-tællere og den slags jeg ville
være nervøs for. Hvor min pointe var, at hvis man passer på hos de der "nur
für export" forhandlere så er risikoen for det muligvis mndre. Men jeg har
selvfølgelig ikke noget konkret at have det i.

I Sverige er der også en helt anden problemstilling, det er at
forsikringsmæssigt skal man gerne kunne dokumentere at bilen ikke er stjålet
og at samtlige nøgler er med, når det drejer sig om biler der
erfareingsmæssigt har en vis risiko for at ende ufrivilligt i Ukraine eller
tilsvarende... Det ved jeg ikke om man ser på i Danmark?

** Lars

Fra : Lars

Dato : 04-06-04 10:37

Hejsa,

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Jow, jwo - men sådan er det skam med alle handlere.

En anden mulighed er at købe den hos en autoriseret tysk BMW forhandler. Det
er lidt dyerere, men til gengæld kan bilen fås med garanti der dækker i hele
Europa - og ihvertilfælde i følge den svenske side jeg refererde er der
"aldrig" problemer med bilerne købt dér.

Når jeg har de overvejelser er det fordi jeg ikke selv er ekspert i at
bedømme om en bil nu virkelig ER et godt køb eller ej - og alternativet
derfor for mig kunne være at betale en mellemhandler i Sverige for at hente
bilen hjem til mig. Prisen for den service er typisk 15-25.000 kroner og så
er bilen leveret med svenske plader. De dyre løsninger inkluderer så bl.a.
12 mdrs garanti og at bilen ikke er tidligere trafikskadet.

Derfor er det lidt at gi' af på den konto hvis jeg selv henter den -
samtidig med at jeg nu egentlig også syntes det var lidt sjovere selv at
trille dytten hjem osv end betale "nogen" så relativt en pæn sjat penge for
at gøre det.

For den 530d Touring jeg kigger på kan man typisk finde dem til omkring EUR
20.000 for 1999/2000 model med cirka 150.000 km. Dem der sælges med garanti
hos forhandlere i Tyskland ligger så oppe omkring EUR 25.000 for 2001/2002
model med under 100.000 km. Der kan selvfølgelig findes undtagelser. Udover
at den er lidt nyere og har kort kortere har den også en opdateret
motorstyring (192 vs 183 hk) samt et par andre små detaljer.

** Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-06-04 10:53

On Fri, 4 Jun 2004 11:36:38 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

> [...]
>at den er lidt nyere og har kort kortere har den også en opdateret
>motorstyring (192 vs 183 hk) samt et par andre små detaljer.

Du kan blot forlange et Dekra-sejl (Dekra Siegel) - så behøver du
knapt at se bilen, men kan stort set købe on-line og efterfølgende
afhentet af "fragtmand". www.dekra.de -> eller direkte:
www.dekra.de/dekra/show.php3?id=1005&nodeid=&_language=de

/Mogens

Fra : Lars

Dato : 04-06-04 10:58

Hej Mogens,

> Du kan blot forlange et Dekra-sejl (Dekra Siegel) - så behøver du
> knapt at se bilen, men kan stort set købe on-line og efterfølgende
> [...]

Tak for det! Det var jeg ikke klar over eksisterede...

** Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-06-04 11:05

On Fri, 4 Jun 2004 11:57:44 +0200, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

>Tak for det! Det var jeg ikke klar over eksisterede...

Hvis du taler tysk, kan du arrangere et værkstedsbesøg hos et aut.
mærkeværksted, hvor de så bruger een time på gennemgang af bilen,
betalt af dig.

Et eksempel:
Du vil handle privat hos en privat i München. Turen frem og tilbage er
jo ikke helt gratis, hvorfor du laver en besigtigelsesaftale med eet
af BMW-værkstederne i nærheden af sælger. Du overfører pengene på
besøget, sælgeren kører bilen på værksted, som går den igennem inkl.
papir på gennemgangen. Herefter er sagen 99,9% klar for dig...

/Mogens