Skoda Fabia og dækstørrelse
Fra : mohr

Dato : 02-06-04 08:56

Hej Gruppe

Min Skoda Fabia Combi 1,9 TDI er 'født' med dækstørrelse 185/60 R14. Efter
min mening ser de noget små ud i de ganske rummelige hjulkasser - mit
spørgsmål er derfor om det er muligt at montere større fælge på bilen. I
følge dækguiden på www.daekonline kan den også monteres med 185/55 R15 og
195/50 R15, men disse hjul er ikke meget større i diameter:

185/60 R14 diameter: 57.76 cm.
185/55 R15 diameter: 58.45 cm.
195/50 R15 diameter: 57.60 cm.

Ville der være plads til?:

185/60 R15 diameter: 60,30 cm (4,4% større omkreds)
195/55 R15 diameter: 59,55 cm (3,1% større omkreds)

Hvor meget ville den øgede omkreds betyde for accelerationsevnen?

Hilsner
Morten

Fra : Michael

Dato : 02-06-04 19:48

det viller jeg menne du fint kunne, fabia rs er født med 205/45-16, de er
18mm kortere i rulleomkreds end 195/55-15, desuden har jeg lige sat
205/45-16 på min seat cordoba (2004 130hk tdi) i stedet for de orginale
195/55-15 (også fordi at mine skærmkasser så lidt tomme ud og så for at få
en mer kontant undervogn, i en rimlig billig og gæns dækstørelse:), og der
er masser af plads, der er enda plads og den er tüv godkendt til 215/35-18
(seat cordoba og ibiza 6L) og som bekendt dele polo, fabia, ibiza og cordoba
jo undervogn.....

mvh
michael

Fra : mohr

Dato : 02-06-04 23:17

"Michael" <stigsen@mail.sonofon.com> skrev

> [...]
> 18mm kortere i rulleomkreds end 195/55-15, desuden har jeg lige sat
> 205/45-16 på min seat cordoba (2004 130hk tdi) i stedet for de orginale

Hej Michael

Takker for svaret - tror 195/55-15 ville være fint til mig, det skal ikke
være alufælge, så jeg vil se om det er muligt at finde et par billige 15"
fælge.

Hilsen
Morten

Fra : Michael

Dato : 03-06-04 17:27

> Takker for svaret - tror 195/55-15 ville være fint til mig, det skal ikke
> være alufælge, så jeg vil se om det er muligt at finde et par billige 15"
> fælge.

det skulle være nemt at finde et par billige 5-huls stålfælge,da Skoda
Octavia, seat Leon&Toledo, vw golf(4)&bora, alle har den type 5-huls
stålfælge som passer i hul afstand monteret, du skal dog lige være opmærksom
på om at indpresningsdybe passer (et) jeg kan ikke huske om den er den samme
men jeg mener det....

en lille bemærkning herfra ville være du skal ikke vælge stål pga.
prisen..... du kan få alu til samme pris næsten, og tjek prisen på dit
dækmærke i de forskelligere str, f.eks koster 195/55-15V, næsten det samme
som 205/45-16V i mit dækmærke (continetal, som er noget af det mest lydløse
man kan sætte på en Seat, og det gælder nok også for Skoda, Vw og Audi, det
var også en af grunden til at jeg har et sæt nye Firestone 195/55-15 dæk
liggende som kun har kørt 1500 km.....

mvh Michael