Air condition .....
Fra : Peter G C

Dato : 01-06-04 18:58

..... jeps det er atter blevet varmt.

Citrobangens air condition (inkl. klima) har været anvendt vinteren igennem,
men:

i den seneste tid er der opstået det problem, at de første 5 måske 10
sekunder efter start af air condition-kompressor-tingesten lugter det fælt i
kabinen - surt..... tror jeg .....

Hvad er årsagen?

Jeg lader regelmæssigt anlægget først køle i en længere periode og derefter
slukkes det og lader det "tørre ud".

Lad mig høre jeres begavede forslag til en løsning eller i det mindste en
årsag.

Takker

Anlægget er kontrolleret for måske et års tid siden - måske to.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lars

Dato : 01-06-04 19:16

Hej Peter,

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Hvad er årsagen?
> Jeg lader regelmæssigt anlægget først køle i en længere periode og
derefter
> slukkes det og lader det "tørre ud".

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad det er, der lugter - men jeg har altid
mit tændt, året rundt - Xsara med klimaanlæg på "auto" indstilling - og det
værste der lige sker er en smule dug lige når bilen tændes og det er
relativt fugtigt udenfor og har kørt kort tid (under 2 timer) forinden. Hvis
det er varmt og bilen har stået slukket kort tid kan der også være en meget
kortvarig lugt fra systemet, men det er mere fugtig varm luft end sur lugt.

Men du skal jo først have lugten væk... Det kan jeg ikke lige hjælpe med.

** Lars

Fra : alexbo

Dato : 01-06-04 19:31

"Peter G C" skrev >

> Hvad er årsagen?

Baktusser, jeg har ikke selv været ude for det, men det siges at der kan
komme bakteriedannelser i airconen, den udskiller jo fugten fra luften, og
det kan åbenbart danne grobund for bakterier.

Man kan i biltilbehørsforretninger købe en spraydåse med airconcleaner,
måske også på tanken.
Man kan sikkert lave noget selv med en forstøver og et bakteriedræbende
middel.
En gang Atamon ind i luftindtaget, fjern pollenfilteret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-06-04 19:34

On Tue, 1 Jun 2004 20:31:28 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>det kan åbenbart danne grobund for bakterier.
>Man kan i biltilbehørsforretninger købe en spraydåse med airconcleaner,

www.liqui-moly.dk/forsider/forside_aircondition.htm
www.sds.dk/sider/aircon.html

/Mogens

Fra : ENN

Dato : 01-06-04 19:42

Der gror nok lidt bakterier i fordamperen - og det lugter - køb noget A/C
rens og sprøjt ned i kabineindsugningen - lad det virke - og lugten er væk.

Fra : Peter G C

Dato : 01-06-04 20:03

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> .... jeps det er atter blevet varmt.

En stor tak for svarene.

Nuvel - så har vi 50.000-kronersspørgsmålet:

Hvor sidder indsugning til klimaanlægget? Og ikke mindst: mit pollenfilter?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : ENN

Dato : 01-06-04 20:07

Hvilken bil har du?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-06-04 20:10

On Tue, 1 Jun 2004 21:06:50 +0200, "ENN" <enn@nomail.com> wrote:

>Hvilken bil har du?

www.grauslund.com/images/Xantia%20HDi.jpg

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 01-06-04 20:30

> www.grauslund.com/images/Xantia%20HDi.jpg

Nææææhhhhh - hvor er den pæn

Hvor er fotoet mon taget?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-06-04 20:33

On Tue, 1 Jun 2004 21:29:33 +0200, "Peter G C"
<peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Nææææhhhhh - hvor er den pæn

Jow, jow - men hold da kæft hvor den jydekrog skæmmer billedet !

>Hvor er fotoet mon taget?

Et sted i Jylland

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-04 06:20

[klip]

> Jow, jow - men hold da kæft hvor den jydekrog skæmmer billedet !

Jeg gider simpelthen ikke pille den af og på - det er for besværligt, du

/Peter

Fra : alexbo

Dato : 01-06-04 20:55

"Peter G C" skrev

> Hvor sidder indsugning til klimaanlægget? Og ikke mindst: mit
pollenfilter?

Luftindtaget er lige under forruden, og hvis der er et pollenfilter sidder
det også der, formentlig under et plastikdækken.
Helt præcis hvor kan jeg ikke huske, evt. start blæseren og prøv at
stedbestemme hvor den suger fra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 02-06-04 18:48

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> det også der, formentlig under et plastikdækken.
> Helt præcis hvor kan jeg ikke huske, evt. start blæseren og prøv at

Perfekt - tusind tak for svarret. Jeg vil indlede søgningen når jeg får tid.

Tak til jer alle.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kristian

Dato : 04-06-04 15:01

Tjae.... i min Xantia sidder pollenfilteret oppe over forsædepassagerens
underben........afdækningsfiltet skal lige pilles af (sidder fast med
plastikdutter).
Pollenfilteret sidder så i en plastikkasse, hvor du kan skyde bunden til den
ene side.

MVH

Kristian

Fra : Peter G C

Dato : 04-06-04 18:43

"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Tjae.... i min Xantia sidder pollenfilteret oppe over forsædepassagerens
> underben........afdækningsfiltet skal lige pilles af (sidder fast med
> plastikdutter).

Højre eller venstre ben? - Hvis du forstår?

> Pollenfilteret sidder så i en plastikkasse, hvor du kan skyde bunden til
den
> ene side.

Ok.

Takker