Benzinforbrug på "sprit" ny bil
Fra : Coach [4130]

Dato : 30-05-04 23:33

Købte en Suzuki Liana 1,6 årgang 2004.

Står opført i bogen til at skulle køre 14,5 km/l ved blandet kørsel.

Tanken blev fyldt helt op ved levering af forhandler (jeg fyldte den selv =
46,34 liter)
Der kan være 50 liter på tanken.

Har nu kørt 239 km og tanken står nøjagtig på stregen til ½tank.

239 km på ½ tank lyder ikke af meget (ca 9,5 km/l).

Bruger en ny bil meget benzin?

Jeg har kørt rigtig pænt de føste 239 km.

OBS!!! Jeg lagde mærke til at tankmåleren pludselig faldt meget fra fuld
til 3/4 tank.
Det skete fra jeg satte bilen fredag aften med fuld tank.... til lørdag
morgen, da var den pludselig faldet til 3/4 tank

Jeg er forvirret!!!

mvh
Bri@n

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-04 23:40

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev :

>239 km på ½ tank lyder ikke af meget (ca 9,5 km/l).

Din "måling" kan du ikke bruge til noget som helst - tank tanken helt
op , kør en tur (lang) , tank den helt op igen, og du kan regne på
det. De fleste biler finder først deres "snit" når de er kørt til,
altså efter en del tusinde kilometers kørsel.

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Coach [4130]

Dato : 30-05-04 23:45

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> det. De fleste biler finder først deres "snit" når de er kørt til,
> altså efter en del tusinde kilometers kørsel.

Okay...

Jeg ved godt at man skal lave sine målinger på fuld tank, men jeg synes bare
at tank måleren faldt lige lovlig hurtig.

Jeg har haft flere nye biler, hvor jeg ikke har oplevet det samme. Derfor
forvirringen.

Jeg prøver at se efter nogle tusinde.

Takker for hurtig respons

Bri@n

Fra : Torbenth

Dato : 31-05-04 00:55

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft flere nye biler, hvor jeg ikke har oplevet det samme. Derfor
> forvirringen.
>
> Jeg prøver at se efter nogle tusinde.

Hej .
Jeg har en swift 1.0 fra 97 (fra ny af).
Tankmåleren kan man ikke regne med, men man lærer den jo at kende. Når nålen
står på E er der 11 liter på tanken.

Mvh.
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-04 07:42

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse

Jeg kan til tider også nå 239km på en ½ tank... Jeg har bare 60 liter... :)

> Jeg ved godt at man skal lave sine målinger på fuld tank, men jeg synes
bare
> at tank måleren faldt lige lovlig hurtig.

Det gør såmænd ikke noget - min tankmåler viser som vinden blæser. Den den
får bare et skvat benzin mere når lampen begynder at lyse :)

(Når tankmåleren i min viser at halvdelen er brugt, kan jeg ikke tvinge mere
end 23 liter i den)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- it's back!

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 02:39

> [...]
> Det skete fra jeg satte bilen fredag aften med fuld tank.... til lørdag
> morgen, da var den pludselig faldet til 3/4 tank

Har en Suzuki Alto. Ved ikke om det er samme tankmåle system de bruger på
din, men sikkert nok. På min er det sådan at tanken viser fuld ( eller
næsten fuld ) rigtig længe, gerne de første 150 km. Der efter falder den
hurtigt til ned under 1/4 tank, hvor den så igen står længe i forhold til
fra 3/4 tank til 1/4 tank visning..

Kim

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 31-05-04 09:32

Coach [4130] wrote:
> [...]
> Det skete fra jeg satte bilen fredag aften med fuld tank.... til
> lørdag morgen, da var den pludselig faldet til 3/4 tank

Du kan ikke bruge benzinmåleren til at udregne benzinforbrug med, den er
sjældent præcis.

I min mors Polo kan jeg også køre 200-300 km uden at måleren bevæger sig
væsentligt, men så ligepludseligt, måske på 25-50 km, går den helt til
midten. Ligeledes bevæger måleren sig hurtigt mod den sidste halvdel,
hvorefter den går "langsomt" igen...

//Kjeldsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-05-04 19:43

On Mon, 31 May 2004 10:31:51 +0200, Anders Kjeldsen wrote:

> [...]
> helt til midten. Ligeledes bevæger måleren sig hurtigt mod den sidste
> halvdel, hvorefter den går "langsomt" igen...

Sådan har det været på alle de biler jeg har haft, scootere inkl.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Coach [4130]

Dato : 31-05-04 22:38

Tak for Jeres input i tråden.

Det ser ud som den nu har stabiliseret sig lidt.

Har nu kørt 400km, og tankmåleren viser midt mellem 1/2 og 1/4 tank
Passer nok at der er et par hundrede km tilbage?.

Jeg synes bare det var underligt at den faldt fra 1/1 til 3/4 på under 20 km
kørsel.

mvh
Bri@n

Fra : phk

Dato : 01-06-04 08:34

> [...]
> Passer nok at der er et par hundrede km tilbage?.
>
> Jeg synes bare det var underligt at den faldt fra 1/1 til 3/4 på under 20

Kan være fordi måleren måler toppen af tanken - og hvis den er konkav/smal,
så går det hurtigt.

Ideelt set bør viseren ikke røre sig væsentligt det første lange stykke tid.
Når tanken er ved at være tom bør viseren bevæge sig hurtigt mod "tom". Når
man først har vænnet sig til det er tankmåleren nem at læse af.

Jeg har kørt flere tankfulde med nogenlunde samme hastighed for bagefter at
kunne regne ud hvor mange liter der er tilbage i tanken ved visningerne 7/8,
6/8, 5/8 ... osv. Det er rart for mig at vide hvor meget der er tilbage,
f.eks. "kan jeg vente med at tanke til på fredag hvor prisen måske er nede
når jeg nu skal køre X km inden" ...

--
Per, Esbjerg