Trækkrog
Fra : Allan Møller

Dato : 30-05-04 19:46

Hvis man sætter en trækkrog på - udelukkende
til et cykelstativ - skal det så være godkendt ?

Mvh. Alln

Fra : anders majland

Dato : 30-05-04 22:41

> Hvis man sætter en trækkrog på - udelukkende
> til et cykelstativ - skal det så være godkendt ?

Der er 2 ting i det.

- I forhold til indregistreringen. Der er det ikke et krav at om noget
særligt for et cykelstativ - Sålænge du ikke monterer et almindeligt
strømstik til anhængertrækket akcepterer de helt sikkert cykelstativet
uden at det vil give bøvl ved syn.
- I forhold til dit forsikringsselskab. De skal informeres, men mange
akcepterer at du skriver under på at trækket kun anvendes til
cykelstativ og derfor ikke får en præmieforhøjelse på det.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-05-04 23:02

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev :

>Hvis man sætter en trækkrog på - udelukkende
>til et cykelstativ - skal det så være godkendt ?

Trækkrogen eller stativet ?

(krogen skal!)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Allan Møller

Dato : 31-05-04 08:02

> Trækkrogen eller stativet ?

Trækkrogen - går ud fra at de stativer man kan købe i div. forretninger er
godkendt til at hænge på en trækkrog.

> (krogen skal!)
Så er i ikke helt enige ? Krogen skal udelukkende bruges til et cykelstativ.
Med godkendt mener om jeg selv kan montere det uden at bilen skal synes.

Mvh. Allan

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-05-04 08:18

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev :

>Så er i ikke helt enige ? Krogen skal udelukkende bruges til et cykelstativ.
>Med godkendt mener om jeg selv kan montere det uden at bilen skal synes.

Du kan sagtens selv montere den - men du skal til syn med bilen, da en
trækkrog principielt er en konstruktiv ændring af køretøjet, og skal
påføres registreringsattesten

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : König

Dato : 31-05-04 10:31

> Så er i ikke helt enige ? Krogen skal udelukkende bruges til et
cykelstativ.
> Med godkendt mener om jeg selv kan montere det uden at bilen skal synes.

Hvis du monterer en trækkrog og påsvejser en anordning til dit cykelstativ,
således at træktøjet ikke kan bruges til at trække en påhængsvogn men kun
kan bruges til netop din/den cykelstativ - så er der ikke nogen der kan
"brokke" sig over det, ej heller statens bilinspektion.

MVH Peter König

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-05-04 13:11

"König" <pommer-konigXXX@tele2adsl.dk> skrev :

>så er der ikke nogen der kan
>"brokke" sig over det, ej heller statens bilinspektion.

du skal da ikke møde op til periodesyn med en krog der ikke står på
reg-attesten, så kan du tro der kommer en kommentar.

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : König

Dato : 31-05-04 16:29

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> du skal da ikke møde op til periodesyn med en krog der ikke står på
> reg-attesten, så kan du tro der kommer en kommentar.

Såå - hvor står det ?

Så længe den ikke kan bruges til synsfri træk - så er det at ligestille med
fx et kængurugitter. Køretøjet skal jo heller ikke synes bare fordi der
bliver monteret kængurugitter.
Det er vigtig her at pege på at krogen ikke kan anvendes til synsfrit træk
men kun til den omtalte cykelanordning . . . !

MVH Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-05-04 16:49

"König" <pommer-konigXXX@tele2adsl.dk> skrev :

>Såå - hvor står det ?

Det er en sammenkoblings-anordning, der monteres i bilens bærende
dele, altså en konstruktiv ændring - sådanne skal være påført bilens
reg-attest

>Det er vigtig her at pege på at krogen ikke kan anvendes til synsfrit træk
>men kun til den omtalte cykelanordning . . . !

Nope ! Det er de hamrende ligeglade med.
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : König

Dato : 31-05-04 17:18

> Det er en sammenkoblings-anordning, der monteres i bilens bærende
> dele, altså en konstruktiv ændring - sådanne skal være påført bilens
> reg-attest

Dvs at hvis jeg montere et kængurugitter, som alle jo ved bliver monteret i
bilens bærende dele " altså en konstruktiv ændring efter din mening" så skal
jeg til syn med det ? ?

Jeg tror at du er på vej ud af en tangent . . !

MVH Peter König

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-05-04 18:06

"König" <pommer-konigXXX@tele2adsl.dk> skrev :

>Jeg tror at du er på vej ud af en tangent . . !

Det tror jeg ikke - men tag du og kør forbi en synshal og stil dit
spørgsmål om den trækkrog, så finder du ud af hvem af os der har ret

(Dine kommentarer om et kængurugitter, gider synsmanden nok heller
ikke lægge øre til)
Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : König

Dato : 31-05-04 19:03

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse skrev :
> [...]
> spørgsmål om den trækkrog, så finder du ud af hvem af os der har ret

> (Dine kommentarer om et kængurugitter, gider synsmanden nok heller

Nu tror jeg ikke du skal tillægge Statens Bilinspektion så stor viden - det
er "kun" mekanikere med en ekstrauddannelse ud i "Vejledning for Statens
Bilinspektion" samt Detailjforskrifter.

Disse 2 værker er hovedbiblerne for "synsmanden - som du kalder ham" og det
er jo egentlig meget nemt, hvis det ikke står i biblerne så er det OK.
Eller sagt med andre ord - hvis din bil overholder kravene i disse 2 værk,
så er det 0 fejl.

Hvis jeg monterer et træktøj på mit køretøj og modificere dette således, at
det ikke kan trække et påhængskøretøj men kun kan transportere mit eget
cykelstativ - så er det helt sikkert at "synsmanden" ikke kan skrive noget.
Hver gang "synsmanden" skriver noget - banalt som alvorligt - så skal han
kunne hænge det op på noget i de 2 bibler. Og hvis jeg kommer med et
hjemmekomstrureret cykelstativ - forudsat det overholder lovens krav mht
længde, bredde osv. - så kan "synsmanden" sige nada !
Hvad han har af personlige holdninger skal ikke gøre sig gældene ved et
syn - dem skal han lægge derhjemme inden han møder på arbejde

MVH Peter König

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-05-04 20:25

On Mon, 31 May 2004 20:03:09 +0200, "König"
<pommer-konigXXX@tele2adsl.dk> wrote:

Nu var der en sag for nogle år siden med nogle taxier der så en billig
løsning i at monterer anhængertræk (uden strøm osv) og så kun bruge
dette til cykelhænger. Den sag faldt vist på jorden fordi:
Er der træk, skal dette være lovligt, strøm til lys, syn og hele
pivtøjet.

Har du udstyr på der umildbart kan benyttes (En trægkrog kan der
umildbart sættes en trailer på) skal det også være i lovlig stand (I
dette tilfælde strøm og evt. syn).

Hvis du sætter træk på og saver kuglen af og monterer en aftagelig
"cykelhænger ordning" skal du ikke til syn.

/Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 31-05-04 21:30

> [...]
>
> Hvis du sætter træk på og saver kuglen af og monterer en aftagelig
> "cykelhænger ordning" skal du ikke til syn.

DU må gerne have anhængertræk på bilen uden godkendelse, blot skal trækket
være af en sådan beskaffenhed at der ikke kan hænges en trailer/cv på den.

Det kan ske eksempelvis ved at undlade at montere strømstik eller ved at
svejse en lille møtrik på toppen af kuglen.

Eksempelvis må en VW lupo L3 ikke slæbe trailer/cv. Men du må gerne sætte
krog på den, så du kan montere et cykelstativ.

Jeg ville nok fortrække løsningen med at påsvejse en møtrik på kuglen, og så
montere strømstikket, for at kunne sætte ekstra lys/nummerplade bjælke på
cyklen og derved stadig køre lovligt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-06-04 21:25

> [...]
>
> Hvis du sætter træk på og saver kuglen af og monterer en aftagelig
> "cykelhænger ordning" skal du ikke til syn.

Nej - og når den ikke er anført i registrerings atesten må den naturligvis
ikke trække noget registreret på hjul.

Og adspurgt ved SBI, den skal ikke til syn p.g.a. montering af "jydekrog".
Derimod skal omtalte krog være af en sådan beskaffenhed (møtrik påsvejset
top) at der ikke kan kobles trailer på den, og der må så gerne være
strømstik, god ide til nummerplade/lys-bom.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg'

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-06-04 21:57

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> top) at der ikke kan kobles trailer på den, og der må så gerne være
> strømstik, god ide til nummerplade/lys-bom.

Da jeg i går alligevel talte med den lokale leder af motorkontoret forelagde
jeg ham ovenstående.
Han oplyste, at han havde hørt om træk uden strøm og træk med påsvejsede
møtrikker, men vidste ikke hvad BI forlangte.
Han viste mig dog et eksempel, idet han tilfældigvis havde en
registreringsattest liggende på en Taxa. Det var på attesten anført, at der
var kobling på, men der hvor det beskrives, at den er godkendt til synsfrit
træk osv. var feltet blankt.
Altså er den godkendt til at køre med krogen, men der må ikke hænges noget
efter bilen.

Kurt

Fra : Roberto Saldo

Dato : 31-05-04 08:18

Allan Møller wrote:
> Hvis man sætter en trækkrog på - udelukkende
> til et cykelstativ - skal det så være godkendt ?

Ja da, hvad nu når du afhænder bilen?
Eller den skal til syn?

Mvh
Roberto

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-06-04 21:27

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ja da, hvad nu når du afhænder bilen?
> Eller den skal til syn?

Ikke noget problem. Blot du orienterer køber om tingenes tilstand med
hensyn til manglende goskendelse.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg