MB W126 380 SEL 1980 tomgangsproblem
Fra : Holten

Dato : 29-05-04 13:27

Når motoren er kold går den for højt i tomgang.
Når motoren er varm går den for lavt, og somme tider i stå.

Nogen gode forslag ??

MVH

Holten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-05-04 19:59

On Sat, 29 May 2004 14:26:45 +0200, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

>Nogen gode forslag ??

I nogen af de gamle slæder dér, sidder der en bimetalsindretningsting
ifm. indsprøjtningen, hvilket kan lave den slags, når de ikke duer
mere...

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 29-05-04 20:13

> I nogen af de gamle slæder dér, sidder der en bimetalsindretningsting
> ifm. indsprøjtningen, hvilket kan lave den slags, når de ikke duer
> mere...

bimetalsindretningsting ????
Hvad er det du her tænker på ?
Luftmængdemåler ??

MVH

Holten

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-05-04 20:37

"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev :

>Hvad er det du her tænker på ?
>Luftmængdemåler ??

næppe - i nogle gamle indsprøjtnings-systemet sidder en dims, der
gerne skulel følge motorens opvarmning, og give signal til
indsprøjtet, at motoren burde være varm nu

(koldstart_systemet)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-05-04 20:53

> bimetalsindretningsting ????
> Hvad er det du her tænker på ?
> Luftmængdemåler ??

Det sidder i biler med mekanisk indsprøjtning, kaldet Bosch K-Jetronic.
Hvilket system sidder i den Mercedes?

Niels

Fra : Holten

Dato : 29-05-04 21:20

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det sidder i biler med mekanisk indsprøjtning, kaldet Bosch K-Jetronic.
> Hvilket system sidder i den Mercedes?

Nu står vognen ude hos min far, men i morgen henter jeg den, og kigger lidt
på det.
Mener dog bestemt at den har K-jetronic, så måske er det blot en justering
af tomgangsblandingen på luftmængdemåleren.
Hvis det er det, kan det så virkelig lave så meget forskel på varm og kold
motor eller hu ?

MVH

Holten

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-05-04 08:02

> [...]
> af tomgangsblandingen på luftmængdemåleren.
> Hvis det er det, kan det så virkelig lave så meget forskel på varm og kold

Trykregulatoren med bimetalfjederen kan man ikke selv lige reparere, man kan
kun tjekke at den får strøm som den skal.
Hvis det er ok, bør man tjekke falsk luft. I mekanisk indsprøjtning er det
omkring dyseholderne i topstykket, de er ofte monteret med O-ringe som ikke
holder så længe pga. varmen. Generelt er det falsk luft jeg vil gå efter.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 21:43

K-Jetronic.

> lidt

Hej
Jeg kan ikke lade værer med at anbefale Bosch i Odense, har hørt de er
rimlige gode til Mercer.

Hygge Poul Dam hils din frue Holten

Fra : Holten

Dato : 31-05-04 15:09

"Poul Dam" <pouldamadslhome> skrev i en meddelelse

> [...]
> kold
>
> Hej
> Jeg kan ikke lade værer med at anbefale Bosch i Odense, har hørt de er

Ja den er gó med dig din slubbert.
Jeg ringer nok i morgen og bestiller en tid, så brug lige din fritid til at
sætte dig ind i sagerne, så du kan klare problemet på 5-10 minutter )

MVH

Holten

Fra : Holten

Dato : 31-05-04 15:12

"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> sætte dig ind i sagerne, så du kan klare problemet på 5-10 minutter )

Speedometer viser vel ca 40% for meget, tænk også lige over det Poul; du får
5 minutter til det også )

MVH

Holten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 31-05-04 12:13

On Sat, 29 May 2004 22:19:56 +0200, "Holten" <virker.ikke@mail.dk>
wrote:

>Nu står vognen ude hos min far, men i morgen henter jeg den, og kigger lidt
>på det.

Hos os er det blevet "imorgen..." -> hvad hos jer på Fyn?

/Mogens

Fra : Holten

Dato : 31-05-04 15:07

> Hos os er det blevet "imorgen..." -> hvad hos jer på Fyn?

LOL, jow jow; vi er jo ikke så hurtige på Fyn.
Har set på, og det er ikke noget jeg vil begynde at rode i.
Bilen kører skide godt, så jeg må atter bide i det sure æble, og besøge en
hvis Poul Dam.

MVH

Holten.

Fra : Bjarne

Dato : 31-05-04 15:30

In article <40b880e3$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
   "Holten" <Virkerikke@mail.dk> writes:
> Når motoren er kold går den for højt i tomgang.
Hvad er for højt ?

Kold motor skal være i området af 1100 rpm, har ikke lige manualen her.

> Når motoren er varm går den for lavt, og somme tider i stå.
Hvad er for lavt ?
Varm motor i området 500-600 rpm. Med alt vacum i orden, kan man komme ned
på 400-500 rpm

> Nogen gode forslag ??
Kør bilen varm og juster tomgangen til 650 rpm. Hvis du har
aircon, så check både med og uden aircon. Den skal stige lidt i rpm
når du tænder for aircon.

Den af andre omtalte "bimetalting" hedder en opvarmingskondensator og er
en firkantet alu kasse der sidder forrest til højre på motoren. Den har som
sådan intet med tomgangen at gøre, men bruges udelukkende til at moderere
benzintrykket i forbindelse med koldstart. Hvis den er defekt i større eller
mindre grad, vil det give sig udtryk i koldstartsproblemer. Når bilen er varm,
har opvarmningskondansatoren ikke længere nogen funktion og er ude af billedet.

Som andre har nævnt, hvis din tomgang efter ovenstående justering stadig er
uden for specs, er det næsten med garanti en utæt luftslange i forbindelse med
indsugningsmanifoldet. Der sidder en del af dem og de bliver hårde med årene.
I princippet bør du skifte dem alle. For eksempel sider der een i V'et forrest
langt nede som går fra strømfordeleren til indsugningsmanifoldet. Du skal have
luftfilteret af for at finde den.

mvh,
Bjarne

Fra : Holten

Dato : 31-05-04 16:01

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er for højt ?
>
> Kold motor skal være i området af 1100 rpm, har ikke lige manualen her.

Den ligger på 1600-1700 ved kold motor.

> Hvad er for lavt ?
> Varm motor i området 500-600 rpm. Med alt vacum i orden, kan man komme ned
> på 400-500 rpm

Den ligger somme tider på 6-700, men af og til går den under 500, for derfor
at gå i stå.

> [...]
forrest
> langt nede som går fra strømfordeleren til indsugningsmanifoldet. Du skal

Hvordan finder jeg nemmest den utætte slange, nogen gode fif eller skal man
til at skifte slangerne fra en ende af ?
Kunne jo være sjovt, om fejlen kunne findes i aften.

MVH

Holten