/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Korrekt lufttryk - ok! - men hvad er korre~
Fra : Henning


Dato : 29-05-04 12:19

Hej

Jeg har en gammel Carina II 1,6 H/B fra 1989. I bogen står der,
at lufttrykket skal være 1,8 (165R13 82S) ell. 1,9 (185/70R13
85S) ved nedsat belastning. Jeg kører mest alene og mest i by og
omegn (50km til 110km).

Nu har jeg så sat alu.fælge på med medium lavprofildæk BFGOODRICH
185/55 R 15 82 V - og så er spørgsmålet, 'hvilket tryk vil være
det korrekte'?

En siger 'følg bogen'! medens et dansk dækfirma siger '35-40Psi
er at anbefale, hvilket jo er betydeligt mere end bogens
26-28Psi.

Et godt råd vil derfor være velkomment! :)

TIA

Henning

 
 
Jonas R. (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 29-05-04 13:13

Henning wrote:
SNIP
> Et godt råd vil derfor være velkomment! :)

Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
man skal putte 0.2 bar mere i end normalt

MVH

JOnas



Roberto Saldo (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 29-05-04 14:58

Jonas R. wrote:
> Henning wrote:
> SNIP
>
>>Et godt råd vil derfor være velkomment! :)
>
>
> Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
> man skal putte 0.2 bar mere i end normalt

Det lyder da meget fornuftigt.


Mvh
Roberto


Henning (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 29-05-04 19:54

Hej Jonas

On Sat, 29 May 2004 14:12:32 +0200, "Jonas R." <hihi@hihi.dk>
wrote:

>| Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
>| man skal putte 0.2 bar mere i end normalt

Jo, det var mig - og jeg er bestemt glad for den handel! ;)

Når din 'mekker' siger et og et dækfirma siger noget helt andet,
så spørger man jo sig selv - hvem f... har ret!

Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
ikke, hvad det rette er.

Mvh

Henning



Jonas R. (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 29-05-04 22:09

Henning wrote:
SNIP
> Jo, det var mig - og jeg er bestemt glad for den handel! ;)
>
> Når din 'mekker' siger et og et dækfirma siger noget helt andet,
> så spørger man jo sig selv - hvem f... har ret!
>
> Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
> ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
> ikke, hvad det rette er.

Nårh jeg mente mekker skulle det forstås som min dækmand. Hvilket hedder
værløse dækcenter....

MVH

Jonas



phk (31-05-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 31-05-04 13:13


"Henning" <venligst.ingen@mail.net> skrev i en meddelelse
news:vlmhb0t4dpath393la2og58i8fn4iqscat@4ax.com...

> Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
> ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
> ikke, hvad det rette er.

Hvor er den slidt?


--
Per, Esbjerg



Henning (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 31-05-04 17:22

On Mon, 31 May 2004 14:12:48 +0200, "phk"
<phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>|

>| Hvor er den slidt?

I siderne mere end på midten.

Mvh

Henning

Mogens Knudsen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 31-05-04 17:25

On Mon, 31 May 2004 18:22:02 +0200, Henning <venligst.ingen@mail.net>
wrote:

>I siderne mere end på midten.

55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
du kører med for meget luft.

I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)

/Mogens

HKN (31-05-2004)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 31-05-04 21:33


>
> 55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
> du kører med for meget luft.
>
> I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
> sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
> altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)
>

Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?

Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.

Mvh

Henrik



Folmer Rasmussen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 31-05-04 21:56

On Mon, 31 May 2004 22:32:45 +0200, "HKN"
<henrikndkFJERN@DETTEhotmail.com> wrote:

>
>>
>> 55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
>> du kører med for meget luft.
>>
>> I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
>> sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
>> altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)
>>
>
>Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?
>
>Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
>bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.

>--

Når alt kommer til alt, er der vel egentligt meget du ikke har hørt
før.

Nu er Mogens og jeg et par "gamle rotter" udi biler, og vores erfaring
siger os at sådan er det bare.

Man kan snart ikke fremføre noget synspunkt i dette forum, hvis man
ikke først har gennemtrawlet Google samt 150 aviser først, for
derefter at lade sin ydmyge mening efterfølge af et absurd antal
links.

Du kan være sikker på, at hvis du fremturer med noget i dette forum
der ikke holder vand, så bliver du belært i løbet af no time. Det er
den store fordel ved at deltage i en gruppe hvor der er noget trafik.

Venlig hilsen
Folmer
Der er 'et så møj pjat me' en FIAT


Fam. Olsen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 03-06-04 17:00


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4j6nb0pc5bmatams7lv3lovhjsbq46lfj5@4ax.com...

> Nu er Mogens og jeg et par "gamle rotter" udi biler, og vores erfaring
> siger os at sådan er det bare.

Og sjovt nok er i ikke de eneste med den erfaring. Stort set hele
autobranchen, ihvertfald den del jeg kender til, har den samme erfaring.


MVH Niels



Mogens Knudsen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 31-05-04 22:03

On Mon, 31 May 2004 22:32:45 +0200, "HKN"
<henrikndkFJERN@DETTEhotmail.com> wrote:

>Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?

"Dækskolen" er tilsyneladende nedlagt...

Citat: "Lavprofiler skal have mere luft når de slides på midten, idet
der er en anden opbygning i karkassen og ved for lidt luft øges
presset på midten af dækket og derfor slides det også der"

>Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
>bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.

Der står noget om lufttryk hér: www.sds.dk/sider/lavprofildæk.html

/Mogens

Hans L. Jørgensen (03-06-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 03-06-04 20:25

Mogens Knudsen wrote:
>
> Citat: "Lavprofiler skal have mere luft når de slides på midten, idet
> der er en anden opbygning i karkassen og ved for lidt luft øges
> presset på midten af dækket og derfor slides det også der"
>

Nu har jeg læst ovenstående 6-7 gange, men - det virker stadig for mig
selvmodsigende.

Siger du ikke, at de også slides på midten ved for lidt luft?



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



John Sahl (03-06-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 03-06-04 20:50

Hans L. Jørgensen wrote:
> Siger du ikke, at de også slides på midten ved for lidt luft?

Jo, og derfor skal de have mere luft. Det er kryptisk skrevet,
men fuldt ud korrekt.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henning (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 08-06-04 17:58

On Sat, 29 May 2004 13:18:49 +0200, Henning
<venligst.ingen@mail.net> wrote:

Jeg er gået lidt videre med mit spørgsmål om korrekt lufttryk,
idet jeg har sendt mit spørgsmål videre til 'Dæk Specialisternes
Landsforening', hvilken, alt andet lige bør rumme en vis
ekspertise her til lands.

Jeg spurgte således:

'Personligt har jeg - absolut forgæves i øvrigt - forsøgt
at finde ud af, hvad det rette lufttryk i min gamle Carina II 1,6
H/B fra 1989 skal være, når den nu har fået ny alu.fælge og dæk.

I instruktionsbogen står der, at lufttrykket skal være 1,8
(165R13 82S) ell. 1,9 (185/70R13 85S) ved nedsat belastning. Jeg
kører mest alene og mest i by og omegn (50km til 110km).

Nu har jeg så sat alu.fælge på med medium lavprofildæk BFGOODRICH
185/55 R 15 82 V - og så opstår spørgsmålet, 'hvilket tryk vil
være det korrekte' her?'.


Og har i dag modtaget følgende svar:

'Tak for Deres henvendelse omkring lufttryk I dæk.

I STRO-bogen 2004 på side 45 vil man kunne læse,
at det anbefalede lufttryk til 185/55R15 82 V er
2,5 bar. Erfaringen viser imidlertid, at et lidt
højere (+10%) lufttryk giver et pænere slidbillede,
når det gælder lavprofildæk.

Da der primært er tale om bykørsel, så skal man
ikke højere end f.eks. 2,8 bar, da man ellers mister
en del komfort, hvilket jo også er vigtigt.

Med venlig hilsen

Torben Skovgaard'.

Samtidigt vil jeg benytte lejligheden til at sige tak for de
mange velmente indlæg, der er kommet her i gruppen.

Venlig hilsen

Henning

Frank Obling (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Frank Obling


Dato : 08-06-04 18:43

Hej Henning !

Jeg har fundet en god tabel på en tysk hjemmeside, der fortæller
om det korrekte dæktryk.

Link: http://www.vw-audi-scene-
ebersberg.de/richtige_reifendruck1.htm

Venlig hilsen

Frank


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste