/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Syn - for første gang
Fra : Frank Hansen


Dato : 27-05-04 13:27

Hejsa,

ja, så var jeg til syn, for første gang åbenbart. For de ville gerne se
dytten igen, da forureningsniveauet var for højt. Det var lambda-tallet der
lå på 1.15, hvor det maks måtte ligge 1.03. Han var ellers lige ved at lade
den passere, da han fandt ud af at den lige havde fået motorvask (fugt), men
det kunne han alligevel ikke :)

Nå, spørgsmålet: Kan jeg nu med rimelig sikkerhed gå ud fra at det er
lambda-sonden der er kaput og derfor får motorstyringen til at blande
forkert. Eller er det andre ting der kan gøre det. F.eks. en fejlbehæftet
motorstyring, der f.eks. får den til at køre i kold-program hele tiden?

Nå ja, så virkede hornet heller ikke. Hvad forstår sådan nogle mekkere
egentlig ved "Giv den venligst en motorvask, og sørg for at den er klar til
syn"? Den billigste måde at få bilen diagnosticeret på, er jo faktisk at
køre den til syn, og se hvad de er utilfredse med - Det koster jo kun 250,-
kr. og tager 15 min :)

På forhånd tak,

Frank.



 
 
Casper Bang (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 27-05-04 13:49

> Den billigste måde at få bilen diagnosticeret på, er jo faktisk at
> køre den til syn, og se hvad de er utilfredse med - Det koster jo kun
250,-
> kr. og tager 15 min :)

Ja, sådan gjorde jeg også med min bil sidste gang... virkede perfekt!
Problemet er bare at de godt kan finde andre ting som er galt på omsynet...



Frank Hansen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Frank Hansen


Dato : 27-05-04 13:58


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:40b5e3d5$0$1128$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Ja, sådan gjorde jeg også med min bil sidste gang... virkede perfekt!
> Problemet er bare at de godt kan finde andre ting som er galt på
omsynet...

Jeg holdt ellers bag en omsyner inden jeg selv skulle for. Hun trillede ind,
kom på bremsetesten, og bakkede ud igen - Tog ikke 2 min. så var hun færdig.
Så jeg tror det er lidt en tilfældighed hvis de finder andet.

Men omsynet skal selvfølgelig foretages inden 1 måned, ellers er det fuldt
syn (til 400 penge).

Frank.



Hans L. Jørgensen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 27-05-04 16:32


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40b5e3d5$0$1128$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> Ja, sådan gjorde jeg også med min bil sidste gang... virkede perfekt!
> Problemet er bare at de godt kan finde andre ting som er galt på
omsynet...
>

Det er noget der nærmer sig betænkeligt nævenyttighed.

Nu er det rent faktisk sådan at et omsyn alene omfatter kontrol af de fejl
som er blevet påpeget.

Hvis ikke det ordinære syn kan gøres færdig inden for de afsatte 20
minutter, afsluttes synet uden godkendelse og der skal bestilles et nyt
fuldt syn.

I lyset heraf må man formode at din bil har været færdigsynet med påpegede
fejl, således at omsyn alene skal foregå som final kontrol at af de
udbedrede fejl og ikke noget med at lede efter nye fejl.

Har set køretøj godkendt ved omsyn med defekt lydpotte.




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Casper Bang (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 27-05-04 18:23

> Nu er det rent faktisk sådan at et omsyn alene omfatter kontrol af de fejl
> som er blevet påpeget.

Er du sikker på det? For et par uger siden var der da en tråd her i NG om en
person der var dumpet adskillige gange til omsyn, på andre ting end der blev
fundet gangen før...


> Hvis ikke det ordinære syn kan gøres færdig inden for de afsatte 20
> minutter, afsluttes synet uden godkendelse og der skal bestilles et nyt
> fuldt syn.
>
> I lyset heraf må man formode at din bil har været færdigsynet med påpegede
> fejl, således at omsyn alene skal foregå som final kontrol at af de
> udbedrede fejl og ikke noget med at lede efter nye fejl.

Det var småting den dumpede på, men klart det var da noget der skulle
ordnes.


> Har set køretøj godkendt ved omsyn med defekt lydpotte.

Ja, det er jo ikke så heldigt...



Hans L. Jørgensen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 27-05-04 19:31


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40b623ef$0$1128$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Er du sikker på det? For et par uger siden var der da en tråd her i NG om
en
> person der var dumpet adskillige gange til omsyn, på andre ting end der
blev
> fundet gangen før...
>
Ja..
>
>
> Det var småting den dumpede på, men klart det var da noget der skulle
> ordnes.
>
Du bliver først bedt om at stille til omsyn hvis der er tale om væsentlige
fejl/mangler som indvirker på sikkerheden.
Undtagelsen herfra er alene hvis køretøjet ikke kan klare miljøkravene,
eller evt. fordi du stiller med et defekt lydpotte, som gør det umuligt at
fortage en miljøtest.
>
> > Har set køretøj godkendt ved omsyn med defekt lydpotte.
>
> Ja, det er jo ikke så heldigt...
>
Jo for potten var ikke defekt ved synet og der kunne foretages en korrekt
miljøtest.

Et lille hint. hvis du f.eks. lige inden du skal til syn med et køretøj
erfarer at udstødningen er defekt, og ikke kan nå at udbedre skaden kører du
blot til synshallen går med det samme ind og meddeler at du ikke ønsker
køretøjet fremstillet, herefter markerer synsmedarbejderen ud for din
booking, "kundeønske" herved undgår du udeblivergebyr. Et gebyr som iøvrigt
får en kort levetid, da det fjernes inden for de næste måneder, mener det
allerede sker til juli, vil dog ikke klynges op på det eksakte tidspunkt.

Grunden til at dette gebyr bortfalder er den kommende privatisering..



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Casper Bang (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 27-05-04 19:40

> > Det var småting den dumpede på, men klart det var da noget der skulle
> > ordnes.
> >
> Du bliver først bedt om at stille til omsyn hvis der er tale om væsentlige
> fejl/mangler som indvirker på sikkerheden.

Mm ja, det kan du godt have ret i - håndbremse var ikke helt kraftig nok, så
fik sig et nyt kabel


> Undtagelsen herfra er alene hvis køretøjet ikke kan klare miljøkravene,
> eller evt. fordi du stiller med et defekt lydpotte, som gør det umuligt at
> fortage en miljøtest.

Ja, der havde min så også et "mindre" problem - der var lidt utætheder ved
en pakning i bagtøjet, så den smed en smule benzin... steg faktisk fra 8 til
10 km per liter efter det blev ordnet. Så helt småting var det vel trods alt
ikke..



Uffe Ravn (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 28-05-04 10:18


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev

> Ja, der havde min så også et "mindre" problem - der var lidt utætheder ved
> en pakning i bagtøjet, så den smed en smule benzin... steg faktisk fra 8
til
> 10 km per liter efter det blev ordnet.

Huh? en bil med benzin i bagtøjet?

Mvh.



Casper Bang (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 28-05-04 11:56

> > Ja, der havde min så også et "mindre" problem - der var lidt utætheder
ved
> > en pakning i bagtøjet, så den smed en smule benzin... steg faktisk fra 8
> til
> > 10 km per liter efter det blev ordnet.
>
> Huh? en bil med benzin i bagtøjet?

Det er jo en citroén ;)
Jeg har heller aldrig helt forstået hvorfor edt fik den til at lække
benzin...
Men nede omkring det bageste højre hjul (under påfyldningsstudsen) var der
en pakning af en art som åbenbart lækkede benzin... Det hjalp i hvert fald
på benzinøkonomiem da det blev fixet.



Elbarto (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 28-05-04 07:53


"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:40b5e3d5$0$1128$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Den billigste måde at få bilen diagnosticeret på, er jo faktisk at
> > køre den til syn, og se hvad de er utilfredse med - Det koster jo kun
> 250,-
> > kr. og tager 15 min :)
>
> Ja, sådan gjorde jeg også med min bil sidste gang... virkede perfekt!
> Problemet er bare at de godt kan finde andre ting som er galt på
omsynet...
>
>

Og andre gange finder de ikke den fejl de dumpede bilen på første gang ..
min mutters BXer blev ikke godkendt men da den kom til omsyn var der ingen
problemer og der var intet gjort ved bilen

Elbarto Simpsoniac



Roberto Saldo (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 28-05-04 08:01

Elbarto wrote:

> Og andre gange finder de ikke den fejl de dumpede bilen på første gang ..
> min mutters BXer blev ikke godkendt men da den kom til omsyn var der ingen
> problemer og der var intet gjort ved bilen

Jamen det lyder da betryggende!

Håber ikke det var noget med bremser eller styretøj.

--
Roberto Saldo

Bent Pedersen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Bent Pedersen


Dato : 27-05-04 20:08

Hej Frank

Du spørger:
> Nå, spørgsmålet: Kan jeg nu med rimelig sikkerhed gå ud fra at det er
> lambda-sonden der er kaput og derfor får motorstyringen til at blande
> forkert. Eller er det andre ting der kan gøre det.

Jeg havde en gang en Fiat (dejlige biler, men dyre i drift) som også blev
kasseret på grund af forureningstallet. Værkstedet var vældig hurtige til at
sætte en ny lamdasonde i, og så var den i vinkel ...... sagde de ..... og
sendte en faktura (samme autoriserede Fiat værksted havde sendt en pæn stor
faktura for at gøre bilen klar til syn!!!).

Mig til omsyn....stadigt for højt tal..... kasseret igen. Edder rasende
tilbage til værkstedet og have fat i kravetøjet på værkføreren, der måtte
erkende at de nok ikke lige havde giddet ulejlige sig med at teste
forureningen efter at have skiftet lamdasonden. HOV, han fik pænt lov til at
afmontere den nye lambda sonde og montere den gamle igen, som tilsyneladende
ikke var nået til containeren endnu?!

Det viste sig så at indmaden i katalysatoren var kollapset - efter 65.000 km
...... hallo, en bet! En ny kostede "kun" 3500 kr. og "de fandtes ikke
brugt". Jeg greb mobilos og ringede til to lokale huggere, og så var der
bid. En fra en totalskadet bil til 1500, tilbage og true værkføreren til at
skifte den med det samme og så til syn for tredje gang..... hvad skal man
ellers bruge sine penge til!! Så gik den. Det kan måske også være kimen til
dit problem!

Det skal siges at folkene i synshallene var meget flinke og virkeligt
prøvede at få moteren til at opføre sig "pænt" så de kunne godkende den!

Jeg håber du klarer omsynet!

MVH Bent
ex-Fiat ejer



Frank Hansen (28-05-2004)
Kommentar
Fra : Frank Hansen


Dato : 28-05-04 11:26

Hej Bent

"Bent Pedersen" <HANSenglodden10@mail.dk(fjernHANS)> wrote in message
news:40b63c82$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det viste sig så at indmaden i katalysatoren var kollapset - efter 65.000
km

Det var også mit næste bud. Læste i min Haynes, at katalysatoren skulle
holde 80.000 til 160.000 km, alt efter hvor god man er til at vedligeholde
bilen. Min Xantia har nu trillet 180.000+, så det kunne meget vel være dér
hunden ligger begravet. Kan en defekt kat spores på andet end lambda-tallet?
Problemet er finde ud af om det er sonden eller kat'en der er gået. Eller
måske noget helt 3.

> Det skal siges at folkene i synshallene var meget flinke og virkeligt
> prøvede at få moteren til at opføre sig "pænt" så de kunne godkende den!

Det vare også min oplevelse. Han prøvede flere gange at køre miljøtesten, og
jeg ku høre omdrejningstallet blev lavere og lavere... Men den gik ikke :)

Mvh. Frank.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste