Opel Vectra hakker...
Fra : Trine

Dato : 27-05-04 08:01

Hej alle jer kloge hoveder

Jeg har en Opel Vectra 1,8 I fra '95.
Den er begyndt at "hakke" voldsomt, når jeg kører i den. Også på længere
strækninger.
Det er lidt svært at forklare, da jeg intet ved om biler.
Den er købt for to måneder siden. Som beset, desværre.
Træls, for jeg synes kun, at der har været problemer med den. Utæt køler,
ubehagelig "klonk" lyd, når man kører.
Nå, men i alle tilfælde er dette hakkeri ikke til at køre med. Så jeg håbede
at nogle herfra kunne øse ud af deres viden og hjælpe mig lidt på vej.
Jeg har ingen idé om hvornår der er skiftet luftfilter, olie, oliefilter og
lign.
Har det mon noget med dette at gøre, tror I?

På forhånd tak

Trine

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 08:20

"Trine" <no@email.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle jer kloge hoveder

Hej :)

> Det er lidt svært at forklare, da jeg intet ved om biler.
> Den er købt for to måneder siden. Som beset, desværre.

Købt af forhandler eller privat?

> Træls, for jeg synes kun, at der har været problemer med den. Utæt køler,
> ubehagelig "klonk" lyd, når man kører.

Hvordan fremkommer denne klonk lyd? Er det værste når du drejer, samtidig
med at du køre op af en forhøjning? Eller er det når du er på ujævnt
underlag?

> Nå, men i alle tilfælde er dette hakkeri ikke til at køre med. Så jeg
håbede
> at nogle herfra kunne øse ud af deres viden og hjælpe mig lidt på vej.

Hvordan er hakkeriet?
- sætter den ud under normal acceleration?
- ved vedvarende fart?
- ved hårdere accelerationer?

> Jeg har ingen idé om hvornår der er skiftet luftfilter, olie, oliefilter
og
> lign.

Hvis du ingen anelse har om det, ville jeg få det skiftet med det samme.

Hvor langt har bilen gået?

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- it's back!

Fra : Trine

Dato : 27-05-04 08:50

"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Hej :)
> Købt af forhandler eller privat?

Forhandler

> Hvordan fremkommer denne klonk lyd? Er det værste når du drejer, samtidig
> med at du køre op af en forhøjning? Eller er det når du er på ujævnt
> underlag?

Det kommer som regel bare vejen er lidt ujævn.

> Hvordan er hakkeriet?
> - sætter den ud under normal acceleration?
> - ved vedvarende fart?
> - ved hårdere accelerationer?

Det virker lidt som om den ikke for benzin nok. Det går især galt ved lave
omdrejninger.
Motoren lyder heller ikke som om den går helt rent.

> Hvor langt har bilen gået?

240.000 km

Trine

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-04 08:20

"Trine" <no@email.com> skrev i en meddelelse

> Den er købt for to måneder siden. Som beset, desværre.

Dét er der ikke noget der hedder. En forhandler skal yde 6 mdr's garanti på
bilen.

M.v.h.

Fra : Trine

Dato : 27-05-04 08:45

Det ved jeg godt, men så er vi inde omkring den diskution, der kører i en
anden tråd.
Kan man tillade sig først at skrive under på ingen garanti, for derefter
alligevel at komme rendende til forhandleren?

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 09:15

> Kan man tillade sig først at skrive under på ingen garanti, for derefter
> alligevel at komme rendende til forhandleren?

Absolut - professionelle bør overholde loven, og loven er tilsyneladende
klar på det punkt.

Jeg ville sige til manden, at jeg er ked af de problemer, der er med bilen,
og at jeg er blevet bekendt med, at loven et vist omfang beskytter mig.

Derefter ville jeg bede ham om at rette de problemer, som jeg har krav på,
han retter.

Hvilke problemer, dét er, ved jeg ikke - men det er der sikkert andre der
gør.

Er du medlem af FDM..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Trine

Dato : 27-05-04 09:40

> Er du medlem af FDM..?
>
> --
> / Jan W Nielsen

Nej, det er jeg ikke.

Trine

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-05-04 15:24

Jan W Nielsen wrote:

> Absolut - professionelle bør overholde loven, og loven er
> tilsyneladende klar på det punkt.

Er der ikke noget om, at hvis man har fået et væsentligt afslag i prisen
(ifh normal handelspris) på netop den bekostning at forhandleren ikke vil
give garanti, så er den svær at vinde i retten for køberen ?
Mener at have hørt om en sag eller to, som netop var på samme grundlag som
her, og kunden tabte.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Deaster

Dato : 29-05-04 09:08

Henrik B. wrote:

> Dét er der ikke noget der hedder. En forhandler skal yde 6 mdr's
> garanti på bilen.

Hmmm, hvornår er det blevet indført ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Trine

Dato : 29-05-04 20:30

Tak for alle svarene.

Jeg kørte bilen ud til min far i dag. Og han skiftede luftfilter, olie +
filter, tændrør.
Og nu kører den bare igen

Desværre kunne han ikke rigtig hitte ud af, hvor søren benzinfilteret gemmer
sig i sådan en Vectra.
Så det blev ikke skiftet.

Trine

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-05-04 20:35

> Desværre kunne han ikke rigtig hitte ud af, hvor søren benzinfilteret
gemmer
> sig i sådan en Vectra.
> Så det blev ikke skiftet.

Mon ikke det sidder under bunden af bilen i umiddelbar nærhed af
benzintanken ? - der sidder det på de allerfleste indsprøjningsbiler - det
er sådan en konservesdåse udseende ting med en benzinslange ind i begge
ender.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-05-04 19:18

> Mon ikke det sidder under bunden af bilen i umiddelbar nærhed af
> benzintanken ?

Jo, nemlig - lige ved benzintanken - højre baghjul.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-04 08:55

> Træls, for jeg synes kun, at der har været problemer med den. Utæt køler,
> ubehagelig "klonk" lyd, når man kører.

Når man køber en næsten 10 år gammel bil, så er det sjældent uden
problemer/mulige reparationer. Hvis det var det, var der jo ingen, der købte
nye biler.

Når det så er sagt, så kan der være mange kilder til dit problem, så prøv
lige at besvare de spørgsmål, som Bjørn stiller dig i denne tråd.

> Jeg har ingen idé om hvornår der er skiftet luftfilter, olie, oliefilter
og
> lign. Har det mon noget med dette at gøre, tror I?

Dette bringer mig lidt tilbage til snakken med, hvorfor man skal købe en ny
bil, og hvornår der er grund til at købe en gammel bil.

Risikoen for at løbe ind i lidt problemer er naturligvis større, hvis man
intet ved om biler. Ting som væsker og filtre undersøger man allerede inden,
man køber bilen. Oftest skifter man også det meste.

Derfor - undersøg/skift følgende: Olie, oliefilter, kølervæske, luftfiler og
benzinfilter.

Med hensyn til dit problem: Næste gang du fylder tanken med brændstof, så
tilsæt 1½ liter kaburatorsprit (det fjerner også vand i din tank) og en
passende mængde "injektion cleaner". Dette har løst problemet på min Vectra
de to gange, jeg har oplevet lignende symptomer. Hvis dette ikke hjælper, så
undersøg, om nogle af slangerne i motorrummet er utætte og om dine tændrør
er i orden.

P.S.: En ny danskproduceret kvalitetskøler fra Nissens i Horsens kan købes
hos www.hoyer-autodele.dk for 720 kroner - www.thansen er endnu billiger. Du
er så heldig at nye dele til Opel næsten er gratis. Injektioncleaner kan
også købes hos høyer og koster en 50´er eller deromkring.

--
/ Jan W Nielsen - Vectra 2.0i, 1990 - 300.000 km uden motorproblemer
overhovedet.

Fra : Kim Jensen

Dato : 29-05-04 08:34

Kære Trine

Jeg kører i en Vectra 2,0i fra 92. Og havde stort set samme problem med at
bilen "hakker"
Jeg havde den til alle mulige mennesker, der skulle ha' haft forstand på
det, men det hjalp ikke.
Nu fandt jeg selv problemet.
Det var den flex-slange der går fra den automatiske indsprøjtning og over
til en regulator (sidder ved siden af luftfilterkassen) som havde en lille
gennemgående revne. Så snart jeg pressede på slangen så der var direkte åben
ind til indsprøjtningen gik bilen øjeblikelig i stå. Jeg skiftede slangen.
Og har siden ikke haft nogle problemer.
v.h Kim